Aliens: Colonial Marines blir konsolsnyggast till Wii U

Robot
Aliens: Colonial Marines blir konsolsnyggast till Wii U

Gearboxs Randy Pitchford snackar glatt ut om Aliens: Colonial Marines, och inte minst när det kommer till hur Wii U-versionen fungerar.

#gearbox-software, #aliens-colonial-marines


Medlem
Aliens: Colonial Marines blir konsolsnyggast till Wii U

Lite sent för första april...

Detta kommer bli precis lika stelt som AvP3 och förmodligen kosta 5$ väldigt snabbt. Dom vet inte hur dom ska hantera universumet, vilket märks väldigt tydligt med aliens som är lika stela som reumatiska gråstenar.

Medlem

Vilket skämt så dom ska alltså försöka göra spelet snyggast till en barnkonsoll eller? tänk om kanske.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vilket skämt så dom ska alltså försöka göra spelet snyggast till en barnkonsoll eller? tänk om kanske.

Varför skulle Wii U vara en barnkonsol? Sen är det kanske så att det är lättare att göra bra grafik till en hårdvara som inte är sju år gammal.

Medlem

Hur tänkte de lösa tätheten av ailiens på hadleys hope? Det fanns ju inte fler människor kvar vilket sätter maxantalet på kanske hundra och så har de ju ingen drottning heller då alla som möjligen var kvar var drönare och ansiktskramare... Kommer bara kännas så dåligt...

Medlem

Jag tror att det såklart inte kommer att vara så "true" som flanellskjortskillen dillar om. Hade hoppats på lite mer Alien 3 stämning och mindre antal Aliens. Dessutom tycker jag Aliens verkar röra sig väl slött, springa alldeles för lite på tak och väggar, typ Aliens Lite, lite arkadkänsla över det hela. Och 3:e personsperspektiv när man spelar alien? Om jag minns det rätt, så var det ju just FPV som gjorde att AVP så roligt att spela en gång till, att man var tvungen att tänka om (som en Alien). Vet att jag kommer att spela detta ändå, liksom gå och se Prometheus. Men, min alien Quadrilogy-box kommer ändå vara bäst, liksom AVP verkar det som...

Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:

Detta kommer bli precis lika stelt som AvP3 och förmodligen kosta 5$ väldigt snabbt. Dom vet inte hur dom ska hantera universumet, vilket märks väldigt tydligt med aliens som är lika stela som reumatiska gråstenar.

Fan jag hoppas du har fel det men känns som att du kommer ha rätt :/. Argh! Och 3rd person Alien också, da fuck?! Hur fasen är det tänkt att funka i tex ventilationssystem?! Plus varför är pulse rifle 2x större än den ska vara?! GAH! Hur jäkla svårt ska det vara?!?!
-Avp2 + lite nya saker+ nextgen grafik (aka DX11)
-FAST-paced-motherfucking-gamplay!!!
-Snabb och reaktiv kontroll.
-PC primary platform.

Men nä istället verkar vi som vanligt få någon halvkass kompremiss som typ ingen kommer gilla eller bry sig om en månader efter spelet har släpps. Förbannat slöseri är vad det är. Varför kan dem inte fatta att vissa spel tillhör niche marknader?! Varför inte börja med en vettig PC exklusiv titel som dem kan bygga vidare på? Då får dem inte alls lika hög utvecklingskostnad och dem behöver heller inte spendera miljontals dollar på marknadsföring.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vilket skämt så dom ska alltså försöka göra spelet snyggast till en barnkonsoll eller? tänk om kanske.

De gör det snyggaste spelet till den kraftfullaste konsolen.

Hur skulle det annars gå till menar du? Ska de försöka göra den snyggaste versionen till den trögaste konsolen?

Inaktiv

aim down sights passar inte in i ett alien spel tbh. Hit tags från cod...kul..kul

Medlem

vet inte om hans åsikter väger så tungt efter allt skitsnack han levererade om duke nukem forever.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av SWEBarb:

Vilket skämt så dom ska alltså försöka göra spelet snyggast till en barnkonsoll eller? tänk om kanske.

Varför skulle Wii U vara en barnkonsol? Sen är det kanske så att det är lättare att göra bra grafik till en hårdvara som inte är sju år gammal.

Det beror ju iofs lite på, det är ju mycket lättare att göra vackra grafiska spel med gammal beprövad hårdvara/mjukvara. Därav kommer oftast de vackraste konsol spelen i slutet av deras livscykler.

Men ser man det ifrån ett hårdvaruperspektiv så är ju "oftast" bättre hårdvare = bättre grafik. Allt hänger egentligen på hur lätt det är att ta vara på kraften, dvs deras utvecklingsmiljöer. Playstation 3 har mycket mer kraft än 360, men har en väldigt komplext utvecklingssystem så därför var det svårt för det flesta utvecklare att ta till vara på PS3.


signatur

Nämen!

Medlem

Coolt att få ha motion sensor på handkontrollen på wii u... najs..


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av zappmeharder:

Jag tror att det såklart inte kommer att vara så "true" som flanellskjortskillen dillar om. Hade hoppats på lite mer Alien 3 stämning och mindre antal Aliens. Dessutom tycker jag Aliens verkar röra sig väl slött, springa alldeles för lite på tak och väggar, typ Aliens Lite, lite arkadkänsla över det hela. Och 3:e personsperspektiv när man spelar alien? Om jag minns det rätt, så var det ju just FPV som gjorde att AVP så roligt att spela en gång till, att man var tvungen att tänka om (som en Alien). Vet att jag kommer att spela detta ändå, liksom gå och se Prometheus. Men, min alien Quadrilogy-box kommer ändå vara bäst, liksom AVP verkar det som...

Spelet är ju inte färdigt, så jag hoppas på bättre animationer och mer flyt.

Jag kan av egen erfarenhet säga att grafiken kan ändra sig väldigt mycket de sista 3 månaderna i ett spels utveckling.

Medlem

-> Konsolskadat <-

Medlem
Skrivet av TrashIt:

Hur tänkte de lösa tätheten av ailiens på hadleys hope? Det fanns ju inte fler människor kvar vilket sätter maxantalet på kanske hundra och så har de ju ingen drottning heller då alla som möjligen var kvar var drönare och ansiktskramare... Kommer bara kännas så dåligt...

Har för mig att jag läst någonstans att en alien kan transformera om sig till en drottning om det inte finns någon annan drottning redan. (Ungefär som en groda kan ändra kön om det finns för många av samma vara i ett område)

Inaktiv

Snart kommer ps4 / xbox 720, och då är ordningen återställd, Nintendo har stenåldersgrafik som det brukar vara.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Hade stora förhoppningar då spelet utannonserades, men sen har det bara gått utför.

De får nog lägga betydligt mer tid på alien AIn då den ser helt värdelös ut i videosnuttarna de visar. Stannar upp mitt framför spelaren och bara står still? Går långsamt mot spelaren medans han skjuter?

Och sen hade jag hoppats att de skulle förstå att spänning byggs genom förväntningarna om att det ska dyka upp en alien. Inte av att de hoppar ut ur en garderob var 10e meter.

Hade som någon sade varit bättre med en enda alien som man jagar. Och kan man döda en alien med 4 kulor från en handgun så känns de inte så farliga längre.

Om man ska göra ett alien spel vad ska man då huvudsakligen fokusera på? Jo flytande och snygga animationer på aliens som klättrar på väggar, tak och kryper längs golv samt en bra AI.

/end rant

Medlem
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av TrashIt:

Hur tänkte de lösa tätheten av ailiens på hadleys hope? Det fanns ju inte fler människor kvar vilket sätter maxantalet på kanske hundra och så har de ju ingen drottning heller då alla som möjligen var kvar var drönare och ansiktskramare... Kommer bara kännas så dåligt...

Har för mig att jag läst någonstans att en alien kan transformera om sig till en drottning om det inte finns någon annan drottning redan. (Ungefär som en groda kan ändra kön om det finns för många av samma vara i ett område)

Nice... jag hade det lite på känn iom att drottningen alltid kommer först så måste ju vara nån sorts genetisk grej med pejl på omvärlden Men, det gör ju fortfarande att deras "bo" är förstört och det finns inga fler livsformer att få fram nya drönare ifrån. Så dessa gigantiska och konstiga saker vi sett i filmerna från spelet känns väldigt konstiga och så just antalet aliens... kan liksom inte vara mycket kvar efter att ripley röjde runt med kolonialtrupperna. Hela det får mig att känna obehag för storyn och vad allt de hittar på... men får se... ska helt klart testas.

jag tänker skita i skitet, tänkte ändå inte köpa skitet

Skrivet av SWEBarb:

Vilket skämt så dom ska alltså försöka göra spelet snyggast till en barnkonsoll eller? tänk om kanske.

Haha vilken idiotisk kommentar

Medlem

Folk hänger upp sig på att det inte borde finnas några xenomorphs kvar på LV-426, bara för att det torde vara slut på värdar!? Ingen som istället tänker på att de i Aliens lät (till synes) hela planeten gå åt skogen i och med den havererade atmosfärsreaktorn vars kärnexplosion troligtvis grillade varenda kvadratmillimeter av planetens yta? Att Hadley's Hope ens skulle finnas kvar förstår jag inte...

Medlem

Wii? Konsol?? kräks...

Medlem

Vilken ickenyhet

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av SWEBarb:

Vilket skämt så dom ska alltså försöka göra spelet snyggast till en barnkonsoll eller? tänk om kanske.

Varför skulle Wii U vara en barnkonsol? Sen är det kanske så att det är lättare att göra bra grafik till en hårdvara som inte är sju år gammal.

Det beror ju iofs lite på, det är ju mycket lättare att göra vackra grafiska spel med gammal beprövad hårdvara/mjukvara. Därav kommer oftast de vackraste konsol spelen i slutet av deras livscykler.

Men ser man det ifrån ett hårdvaruperspektiv så är ju "oftast" bättre hårdvare = bättre grafik. Allt hänger egentligen på hur lätt det är att ta vara på kraften, dvs deras utvecklingsmiljöer. Playstation 3 har mycket mer kraft än 360, men har en väldigt komplext utvecklingssystem så därför var det svårt för det flesta utvecklare att ta till vara på PS3.

Det där stämmer inte, ja ps3 an är svår att utveckla till, det vet dom flesta, men hårdvaran har inte alls "mycket mer kraft än 360", det är bara vad hypen sade för att du skulle vänta tills ps3:an kom ut. Grafikchippet på 360:n är mycket bättre än den på ps3, och t.om processorn på 360 fast den har mindre kärnor, är den lika bra minst som cell chippen på ps3. För grejen är den, att Cell processorn passar inte bra för en spelmaskin. På 360n har du 3X2, alltså 6 trådar som alla klarar av x86, vilket dom flesta spelen använder av, där ps3an bara en en kärna/tråd med x86, och resten var spu´s, vilket den ensamma x86 kärnan gick åt till att ge information till spu kärnorna. Så I teorin är ps3 starkare, för den i TEORIN kan göra flera beräkningar på samma tid som 360, men i realiteten är 360; en mycket bättre maskin än ps3. varför tror du att Sony inte fortsätter med Cell, utan har också sagt att det antingen blir Intel/amd eller nåt som använder x86?? Det är ju för att dom fattat att man kan inte slänga in en processor som inte är gjord för spel, bara för att den är billig att tillverka och för att kanske få andra intresserad i ens egen bygda processor, som egentligen var skit.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av SWEBarb:

Vilket skämt så dom ska alltså försöka göra spelet snyggast till en barnkonsoll eller? tänk om kanske.

Varför skulle Wii U vara en barnkonsol? Sen är det kanske så att det är lättare att göra bra grafik till en hårdvara som inte är sju år gammal.

Det beror ju iofs lite på, det är ju mycket lättare att göra vackra grafiska spel med gammal beprövad hårdvara/mjukvara. Därav kommer oftast de vackraste konsol spelen i slutet av deras livscykler.

Men ser man det ifrån ett hårdvaruperspektiv så är ju "oftast" bättre hårdvare = bättre grafik. Allt hänger egentligen på hur lätt det är att ta vara på kraften, dvs deras utvecklingsmiljöer. Playstation 3 har mycket mer kraft än 360, men har en väldigt komplext utvecklingssystem så därför var det svårt för det flesta utvecklare att ta till vara på PS3.

Det där stämmer inte, ja ps3 an är svår att utveckla till, det vet dom flesta, men hårdvaran har inte alls "mycket mer kraft än 360", det är bara vad hypen sade för att du skulle vänta tills ps3:an kom ut. Grafikchippet på 360:n är mycket bättre än den på ps3, och t.om processorn på 360 fast den har mindre kärnor, är den lika bra minst som cell chippen på ps3. För grejen är den, att Cell processorn passar inte bra för en spelmaskin. På 360n har du 3X2, alltså 6 trådar som alla klarar av x86, vilket dom flesta spelen använder av, där ps3an bara en en kärna/tråd med x86, och resten var spu´s, vilket den ensamma x86 kärnan gick åt till att ge information till spu kärnorna. Så I teorin är ps3 starkare, för den i TEORIN kan göra flera beräkningar på samma tid som 360, men i realiteten är 360; en mycket bättre maskin än ps3. varför tror du att Sony inte fortsätter med Cell, utan har också sagt att det antingen blir Intel/amd eller nåt som använder x86?? Det är ju för att dom fattat att man kan inte slänga in en processor som inte är gjord för spel, bara för att den är billig att tillverka och för att kanske få andra intresserad i ens egen bygda processor, som egentligen var skit.

Öm va? Vad babblar du om? x86 Arkitekturen har ingenting med varken 360 eller PS3 att göra, både Xenon (360) och Cell (PS3) är byggda på PowerPC Arkitektur. Den specifika kärnan du pekar på hos PS3 är låst till Operativ Systemet detta är specifikt för PS3ans konfiguration av Cell. PPEn som sitter i Cell är även samma (dock något mindre modifierad form) i 360. Det kallas även SPE inte SPU, visste du även att Playstation har 9 trådar? Då PPE kärnan är Dual Threaded. Du har 6 st "rena" trådar, då resterande ligger OS och PPE på, istället som i Xboxen ligger utspridda över de 6 trådar som finns.

Cell är inte direkt billig att tillverka, och framför allt inte jämfört med Xenon. Det är inte heller enbart Sony som byggt Cell, det är Toshiba och IBM, IBM vilka gjorde Xenon för 360. Cell är långtifrån skit, det är som jag sagt bara det att den kräver ett mer komplext programmerande och vetande. Det är svårare ekvationer. Det är få utvecklare som egentligen säger att den är "svår" att programmera till, det dom säger är att det krävs ett annorlunda tänk och du behöver vara mera involverad i vad du gör. Om man lägger ner tid och energi, så kan man få ut mycket mera ur Cell än Xenon. Det är just bara "svårare" att tänka om, det är ungefär som när första Dual Core processorn kom, det tog lång tid innan spelutvecklare började utnyttja 2 kärnor. Men när dom började göra det ordentligt, så blev det skillnad. Det är få spel på PC som är optimerade för mer än 3 kärnor idag, just bara för att det är ett annorlunda tänk i när man programmerar. "Svårare".

CPU
Xbox 360 har en beräkningskraft på ungefär 77 GFlops medans PS 3 ligger nära 230 GFlops, det är en ganska markant skillnad som i verkligheten kan göra skillnad.

GPU
Xbox 360 21.6 GBps (256 GBps via eDRAM)och Playstation 3 22.4 GBps, men i och med att 360 är utrustad med 10 MB eDRAM så kan den flyga upp till 256 GBps, dock används eDRAM i 360 för att beräkna post processing, men det är rätt tunga saker så det är väl bra. Hursomhelst så har detta eDRAM en begränsning med sig, bilden du får är inte native 720p då eDRAM enbart är så stort att orka klämma in 640p, det du får göra för att få 720p är en teknik som kallas "tiling". Det bryter isönder biten i mindre segment och producerar sedan stegvis bilden upp på skärmen. Vilket äter upp eDRAM´s banbredd snabbt.

RAM
Xboxen har 512 MB GDDR3 RAM som den delar tillsammans med GPUn. Playstation 3 har 256 MB XDR RAM. Hursomhelst, som vi vet storleken har inte betydelse, Playstations XDR RAM klockar in på 3.7 GHz medans Xboxen tickar stadigt på 700 MHz, vilket ger Playstation mer minnes bandbredd.

Om man ska kika specifikt på de nya konsolerna som komma skall, så kommer de inte bli den "revolution" som 360 och PS3 var inom grafiska framsteg, när dom kommer, kommer de ligga lagom i mitt segmentet från vad topp presterande PC gör. 360 och PS3 låg högt när dom kom, men det kommer tyvärr inte dessa göra, vilket kommer slöa ner grafiska framsteg ännu mer. Hursomhelst kanske det blir lättare för pirater etc att emulera de nya konsolerna, dvs porta konsolspelen till PC snabbare då de kanske kommer bygga på just x86 arkitektur.

Intressant kuriosa är ju även att Wii U kommer att fortfarande bygga på PowerPC arkitektur.


signatur

Nämen!

1
Skriv svar