DayZ of our lives

Medlem
DayZ of our lives

[ia=542474; large]

Det har förhoppningsvis inte undgått något att ARMA 2 har rusat uppför försäljningslistorna på Steam som en raket den senaste veckan eller så. Vilket kan tyckas är lite märkligt, med tanke på att spelet är både den bästa och mest inlevelsefulla soldatsimulator du kan hitta och samtidigt det klumpigaste, buggigaste och mest o-intuitiva spel du någonsin kommer att spela. Men faktum är att det inte är Bohemia Interactives förtjänst att deras spel blivit en mini-succé, såhär ett par år efter release, det är istället en kille som heter Dean ”Rocket” Hall som åstadkommit allt detta.

Rocket ligger nämligen bakom en mod till ARMA 2 (som dessutom kräver expansionen Operation Arrowhead), Day Z, eller som alla verkar referera till den, ’Dayz’. Och där de flesta moddar koncentrerar sig på mer realistiska vapen och fler scenarier, är den här lite annorlunda. Låt mig förklara hur det funkar med ett exempel ur verkliga livet, eller åtminstone ur mitt Day Z-liv:

Jag vaknar upp på en solig strand. Gräset vajar i vinden och jag är helt ensam, utrustad enbart med en Makarov-pistol, ett par road flares och lite sjukvårdsutrustning. Jag går längs stranden i jakt på civilisationen, och hittar snart en liten stad med några hus som går att gå in i. Men på gatorna vaggar de odöda fram! Staden är sprängfylld av zombier, så jag kryper för säkerhets skull mot de få öppna husen, där jag hoppas hitta lite förnödenheter. Zombierna ser mig inte, och jag hittar snart ett jaktgevär och några burkar bönor – nog för att klara mig över dagen åtminstone. Men så hör jag skott från en närliggande lagerbyggnad!

Jag smyger in på lagret - där sitter en annan överlevare och vittjar en död rövare på vapen och ammo. Han tittar på mig, jag tittar på honom, och som en tyst överenskommelse sänker vi båda våra vapen och går åt varsitt håll. Han ska senare komma att rädda mitt liv i en bergsby en bit därifrån, då jag väckt lite för mycket uppståndelse bland zombierna, och jag får aldrig ens veta hans namn. Från den lilla bergsbyn i skogen ovanför kryper jag iväg, skadad, men med en mycket större ryggsäck, mängder av mat, en revolver i kaliber .45 ACP och ett par extra vattenflaskor. En lyckad dag i Day Z.

Så där håller det på. Modden har ingen handling, bara en enorm värld (Chernarus, från vanilj-ARMA 2, som är omkring 225 kvadratkilometer), fylld av zombier (även om det är mest i städerna), loot och omkring 50 andra överlevande. Det finns inga regler, och enda straffet för att döda en annan överlevare är att du blir ’bandit’ och får ett särskilt skin, som ofta får andra att skjuta dig så fort de ser dig. Dagarna tillbringas med fördel i skogen, eller krypande eftersom zombierna visserligen inte ser så bra, men om du ska hitta någon utrustning måste du in i de zombiefyllda städerna. Nätterna är bättre lämpade för smygande, men blir å andra sidan extremt klaustrofobiska eftersom de är kolmörka, det är svårt att hitta ficklampor och dina flares drar till sig eventuella banditer på servern som flugor till koskit.

[ia=542473; large]

Resultatet av denna anarkistiska, extremt simpla mod är en värld där banditgäng drar omkring och dödar noobs, små improviserade gäng slår sig ihop för att rensa byar från zombier, och varje möte med en annan människa blir en nervös och spännande stund innan ni bestämmer er för att sänka vapnet eller börja skjuta. Det är det bästa som någonsin gjort i zombiegenren, och även om Day Z för närvarande bara är i alfastadiet, och därmed extremt buggigt, har för många zombier och en inloggningstid på allt mellan fem och tjugo minuter, så är det oerhört svårt att lägga ifrån sig. När det här blir klart kommer det att bli mer beroendeframkallande än Diablo III för mig och andra sandlådenördar.

Ytterligare ett par anledningar att kolla in Day Z är användarnas egna filmer. JCGamings film från en nattlig räd är fantastisk, och den långa berättelsen om ett par killar som försöker överleva tillsammans i CHKilroys Days ahead (kolla från 13:00 ungefär och till slutet av den fjärde delen, som jag länkar till här, för att se exakt vad Day Z handlar om) är också väl värd att se. För mer atmosfär är krönikan på RPS oslagbar och för att få mer info om vad som väntar i framtiden rekommenderar jag intervju med Rocket på PC Gamer.

#blogg

Medlem
DayZ of our lives

Nu med läsbarare layout :).

Moderator | Testpilot

Låter intresant. Måste ta och skaffa mig ARMA 2 för att testa det här


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Mina få timmar i modden ligger i min absoluta topp av spelupplevelser.
Känslan av att möta en främling ute i vildmarken och efter en stunds misstänksamhet beslutar sig för att slå följe, är något som man sällan får uppleva inom spel. Man uppnår en helt annan nivå av teamwork då ett litet misstag kan leda till död, och göra det i stort sett omöjligt att mötas upp igen.

Jag brukar oftast att bege mig så långt norrut som möjligt, det är mest erfarna spelare som befinner sig där och banditerna är försiktigare. Till skillnad från södra kusten där banditer är som gamar över nykomlingar och städerna är rena dödsfällorna.

Det går att skriva spaltmeter om alla upplevelser man haft, och jag längtar till nästa gång jag har möjlighet att spela


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Modden är helt fantastisk. Trots att jag just köpt Diablo III så blir det ändå att DayZ tar upp det mesta av min tid.

Bra repotage btw. Vill gärna se mer om DayZ. Istället för alla tio miljoner diablo repotagen.

Bra mod, synd på de tekniska bristerna men Känslan att sitta klistrad 2mm från skärmen samt slänga oroliga blickar mot andra spelare på horisonten gör detta värt.

Har tyvärr bara haft ett fåtal bra omgångar i spelet, då det är värsta snackisen nu så drar det till sig i stort alla. Så det har varit mer än ett par omgångar som kan liknas vid cod eller bf3, folk som skjuter ner varandra bara för att sno vapen eller ammo eller mat.

Om det bildas en bra grupp som ser efter varandra och som lägger betoning på överlevnad så blir detta klart månadens viktigaste spelhändelse.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ska man köpa ARMA 2 för att testa det, köp paketet med OA också, det är billigare.

Jag kan itnte slita mig! Har stött på allt från vänliga banditer till skurkaktiga överlevare, och har skitkul! Just nu sitter jag i ett hyreshus och väntar på att en bandit som sköt mig ska komma tillbaka så jag kan återgälda tjänsten :).

Medlem

Förresten, är det någon som har sett en helikopter? Har hittat delar till dem, men aldrig sett någon att reparera...

Bara sett en som flög över huvudet på mig när jag smög längst med kusten, och det var vid min första spelomgång, sedan dess har jag inte sett eller hört röken av en.
Sett två bilar.
En Gnu, kan ha varit en ko, jag var trött och det var mörkt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Vad jag har hört så är de utspridda på slumpmässiga delar av kartan, folk är dock försiktiga med att tala om var de finns, då man gör sig till ett väldigt lovligt byte

Amazon säljer även Combined Operations, men är osäker på hur det funkar med DayZ till den utgåvan.

http://www.amazon.com/Meridian4-40365ned-Operations-ArmA2-Com...


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Vet inte, jag hade redan ARMA 2, så jag köpte bara till Operation Arrowhead (som jag bara hade som en gammal recensionskod). Men när man startar det måste man ändå välja att starta som just Combined Operations om det ska funka! Så jag skulle tro att det paketet funkar alldeles utmärkt med Day Z.

Sedan kan jag ju knappt vänta tills jag kan spela Day Z i ARMA 3 förstås... ARMA 2-motorn bygger ju på den gamla, buggiga och klumpiga OFP-motorn, och den har inte blivit mycket bättre sedan 90-talet :).

Arma 3 låter som ett ljusbringande hopp i den dunkla horizonten av kan inte komma fort nog.

Vem pitchar jag iden till om att skapa en simulator där vi styr alla ikoniska fordon från 80 och 90-talets fantastiska tv värld?. Det ska ske i co-op, enkla uppdrag som kan spelas med vänner på samma karta.
En flyger över anläggningen med Airwolf, spelare två turbo-boostar över muren med Knight Rider, spelare tre bryter ner grinden med The A-Team Van. Spelar 4 överraskar i hamnen med Thunder in paradise.

åh, co-op fest för invigda.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Hmm, låter som det gamla bilspelet, vad det nu hette... Interstate 76? Nåt sånt.

Day Z är f ö modden som bevisar att OM zombierna tar över, så är det kört för mänskligheten, eftersom 90% av oss är totalt efterblivna teamkillers och resten är virriga idioter :).

Moddar är de "nya" spelupplevelserna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Detta är en grov generalisering, Men kan alla Cod-kids dra åt *******.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:

Detta är en grov generalisering, Men kan alla Cod-kids dra åt *******.

"Akimbofag!"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Indeed.

Säg inte att ni är friendly om ni bara tänker skjuta en så fort ni ser en. Har blivit så paranoid att det blivit omöjligt att finna någon att samarbeta med.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:

Indeed.

Säg inte att ni är friendly om ni bara tänker skjuta en så fort ni ser en. Har blivit så paranoid att det blivit omöjligt att finna någon att samarbeta med.

Snacka om det. Så snart någon på kontoret sträcker sig efter en penna säger jag:

"Slowly, slowly..." - och vilar ena handen på min magnum opus i fickan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag tror inte att Magnum opus betyder det du tror att det betyder :).

Men trots att jag fortfarande njuter av varje sekund i Day Z så måste jag medge att CoD-kidsen förstör upplevelsen lite grann. Särskilt som ingen någonsin snackar med någon annan, de flesta bara skjuter på allt som rör sig. Bättre att lämna kusten, så man åtminstone slipper de värsta 1337-5n1p3r-d00dzen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar