Robot
Dragon's Dogma

Den japanska draken har landat. FZ ger sig ut på äventyr i en stor sagovärld, upptäcker begränsningar bortom gränslösheten men också något häpnadsväckande.

#capcom, #dragons-dogma, #the-elder-scrolls-v-skyrim


Medlem
Dragon's Dogma

Lite synd.. hade hoppats på det här spelet! Får se när man läst en andra åsikt... men just nu känns det inte så lockande!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Inaktiv

Ett väntat betyg utifrån det jag har sett och läst om spelet. När det finns på rea så blir det eventuellt ett köp.

Medlem

"Redan en timme in i sagan har jag stött på draken, dräpt en cyklop och stått öga mot öga med en månghövdad hydra."

Är det här ännu ett spel för människor med koncentrationssvårigheter?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Kan inte riktigt hålla med en grej som stod i slutet..
Skyrim kanske har bättre rollspel men striderna är patetiska, plus att dina val i skyrim är otroligt påtvingade

Bethesda borde istället lära sig av detta spel när det gäller strider

Moderator | Testpilot

Har folk inte fattat att 3/5 betyder det är ett BRA spel? Varför då vänta tills realådan?

Nu ska man ju dock inte bara gå på betyget dock.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Citat från bildtext: "Bakom varje besinnigslös babar står en skrajsen dam i nöd."

Medlem

Ber recensenten att ödmjukast ta bort ordet "survival horror" i första stycket eller åtminstone sätta citattecken runt det.

Förövrigt hur är prestandan? Ganska viktigt att veta för mig då jag HATAR konsol spel där man dippar ner i 15fps var och varannan sekund

Medlem

Det är illa när den minst nödvändiga komponenten (strider) i ett rollspel är den som det satsats mest på... För min del skall striderna stå tillbaka till förmån för berättelsen, upptäckterna och friheten att leva ett annat liv i en annan värld.

Dragons Dogma verkar lite för mycket spel och för lite roll.

Men efter som det råder brist på vettiga spel just nu har jag bestämt mig för att införskaffa det och ge det en ärlig chans.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det är illa när den minst nödvändiga komponenten (strider) i ett rollspel är den som det satsats mest på... För min del skall striderna stå tillbaka till förmån för berättelsen, upptäckterna och friheten att leva ett annat liv i en annan värld.

Dragons Dogma verkar lite för mycket spel och för lite roll.

Men efter som det råder brist på vettiga spel just nu har jag bestämt mig för att införskaffa det och ge det en ärlig chans.

Jag tror att det finns en demo så du slipper köpa grisen i säcken


signatur

Videomupp

Medlem

Jag har då för mig att detta spel är ett actionrpg, Jag älskar Dark Souls vilket är enligt mig ett mer liknande spel I jämförelse, att jämföra skyrim och dragons dogma är som att jämföra som jag har förståt det natt och dag där Skyrim focuserar på storyn och djupet av spelet medans dragons dogma som dark soul är mera om action och striderna.

De har I vad jag mest kan se I alla deras trailers fokuserat på striderna och det är ju det du säger att de levererar bäst. Har provat demot och jag gillade verkligen striderna så jag tänker ge den en chans.

Vill också veta hur bra spelet går på xboxen flyter det på bra eller är det hackigt?

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det är illa när den minst nödvändiga komponenten (strider) i ett rollspel är den som det satsats mest på... För min del skall striderna stå tillbaka till förmån för berättelsen, upptäckterna och friheten att leva ett annat liv i en annan värld.

Dragons Dogma verkar lite för mycket spel och för lite roll.

Men efter som det råder brist på vettiga spel just nu har jag bestämt mig för att införskaffa det och ge det en ärlig chans.

Vill du ha en bra story så håller de ju på att göra en remake på Baldurs gate ett av de bästa rollspelen genom tiderna med focus på story och karaktärer. Ska komma ut nu i sommar har jag för mig

Inaktiv

"Bakom varje besinnigslös babar står en skrajsen dam i nöd" - Hmpf, tycker bilden som texten hör till är ett klockrent exempel på att barnspel aldrig blir bra. Babars snabel är för kort och alldeles för grisrosa.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

"Ful sagovärld"

Men fortfarande snyggare än Skyrims. Skyrims värld tröttnade man ju på efter 2 timmar.

Medlem
Skrivet av tobajas:

Vill du ha en bra story så håller de ju på att göra en remake på Baldurs gate ett av de bästa rollspelen genom tiderna med focus på story och karaktärer. Ska komma ut nu i sommar har jag för mig

Självklart och ett givet köp är det, men liksom Dragon Age så lider även Baldurs Gate av många och extremt långdragna strider som aldrig tycks ta slut, vilket glorde att det aldrig blev mer än en enda genomspelning av dessa i alla andra avseenden fantastiska spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jag tror att det finns en demo så du slipper köpa grisen i säcken

Visserligen, men av vad jag hört så är demot ganska begränsat gör tydligen inte spelet rättvisa. Men det kostar ju inget att prova.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Ja striderna verkar grymt häftiga. Synd att spelet är i tredjeperson då jag nästan alltid dissocierar från karaktären då.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har folk inte fattat att 3/5 betyder det är ett BRA spel? Varför då vänta tills realådan?

Nu ska man ju dock inte bara gå på betyget dock.

Nu är det dock inflation på höga betyg hos FZ. Fyror och femmor delas ut till höger och vänster.

Medlem

Minus för ful sagovärld.... Nej du, jag tycker den ser bra ut! 4/5 för mig med andra ord!

Medlem

Skyrim har en fantastiskt värld ifall man slänger in typ 20 moddar. Men fighterna är fruktandsvärt tråkiga. Finns ingen finess i dom överhuvudtaget.

Medlem

trött på drakar nu.

Ish
Medlem

Så ett minus med detta *rollspel* är berättandet? Låter ju bra..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Ja jag fattar inte vad ni FZ recensenter förväntar er av grafiken, för spelet är i mina ögon riktigt snyggt??? Så jag fattar inte vad recensenten pratar om egentligen när det gäller det grafiska? Ni måste ha helt enkelt alldeles för höga förväntningar på spelen ni spelar??? Jag vågar knappt läsa era recensioner längre, jag går direkt till poängen på sista sidan, för jag blir bara irriterad på hur ni lägger energi på fel saker? Jag vet att alla har sin egen smak och så, men en recension är ska inte vara hur du som recenserar spelet tycker om det, utan mer en info för andra och ni ska sätta er in hur ni tror dom flesta ska tycka om spelet, för då blir det objecktivt. Nu handlar era recensioner ofta om era personliga åsikter om spelet, och dom är inte jag intresserad av. Ge mig info, vad är dåligt vad är bra, men inte varför du tycker det, utan varför du tror dom flesta andra också kommer tycka det?! Jag tror det är anledning varför FZ´s poäng är ofta så olik andra sidors poäng på spel, för dom flesta andra gör sina recensioner just som jag har tjatat om, nej, besserwissat om ska det ju vara??

Skrivet av kangas1000:

Lite synd.. hade hoppats på det här spelet! Får se när man läst en andra åsikt... men just nu känns det inte så lockande!

Tycker inte du ska gå så mycket efter vad FZ ger spelet, testa spelet själv först. FZ har gett så många bra spel rena skitbetygen, och sen samtidigt gett toppbetyg till rena skitspelen, så läs gärna deras recensioner, men bestäm dig inget efter dom. För som jag redan tjatat om, dom är inte objektiva i sina recensioner, utan det du kanske gillar, kanske inte recensenten inte gillade, för dem recensionerna här är för personliga.... Hur många människor exakt likadant om olika saker, det är inte många. Alla har sin egen smak, därför funkar inte den stilen av recension på spel som FZ ofta gör.

Ps. tänkte på en sak, ni recenserade på PS3, kan det vara anledningen till att ni tycker grafiken är dålig, för 360 brukar alltid ha bättre grafik, mer AA/högra upplösning på sina multiplattform spel. Det skulle ursäkta att du tyckte grafiken är dålig, för det är den inte, och jag verkar inte vara ensam om att tycka det?

PPs. Vill bara säga att jag älskar FZ som spelsida, och jag respekterar eran personal, men jag bara håller inte med om hur ni sköter vissa saker. Så inget personligt mot någon när jag gnäller om saker o ting, jag vill bara inte att folk ska skaffa sin uppfattning om spel från vad en främling tycker om spelet, när det i många fall har varit rena motsatsen till vad jag tycker om spelet. Som ett exempel, jag tyckte Kingdoms of amalur var riktigt bra och roligt, ni gav det en tvåa?? Det var minst värt en 3, ja t.om en 3.5, och själv gav jag det en fyra av 5.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Nej, jag tycker inte heller att man ska "lita på FZ" för mycket. Detta är ju Fredrik Erikssons åsikt. Har ni koll på era egna åsikter så kan ni dock säkert urskilja vad ni själva hade tyckt om spelet om F.E. har gjort sitt jobb ordentligt med att beskriva spelet. Om man nu ska gå efter recensioner så tycker jag att man får läsa iaf mer än en, fast jag rekommenderar att man lyssnar på "vanliga människor" först. De har mycket färre saker som påverkar deras åsikter. Inte för att jag tror att FZ i det här fallet påverkas av något, men när det gäller spel som Diablo 3 och Mass Effect 3 och Skyrim etc går man hellre den vägen.

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av SID 6.7:

Det är illa när den minst nödvändiga komponenten (strider) i ett rollspel är den som det satsats mest på... För min del skall striderna stå tillbaka till förmån för berättelsen, upptäckterna och friheten att leva ett annat liv i en annan värld.

Dragons Dogma verkar lite för mycket spel och för lite roll.

Men efter som det råder brist på vettiga spel just nu har jag bestämt mig för att införskaffa det och ge det en ärlig chans.

Jag tror att det finns en demo så du slipper köpa grisen i säcken

Ja det finns demo, har legat ute på Live/PSN ett tag nu Bara att tuta och köra


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av HaZe303:

PPs. Vill bara säga att jag älskar FZ som spelsida, och jag respekterar eran personal, men jag bara håller inte med om hur ni sköter vissa saker. Så inget personligt mot någon när jag gnäller om saker o ting, jag vill bara inte att folk ska skaffa sin uppfattning om spel från vad en främling tycker om spelet, när det i många fall har varit rena motsatsen till vad jag tycker om spelet. Som ett exempel, jag tyckte Kingdoms of amalur var riktigt bra och roligt, ni gav det en tvåa?? Det var minst värt en 3, ja t.om en 3.5, och själv gav jag det en fyra av 5.

De gav Amnesia: The Dark Descent 2/5 också, för mig är det spelet verkligen en 6/5 på första genomkörningen och 5/5 resten av gångerna

Medlem

Subjektivistrecensenter i all ära, men det här är ett sjukt bra spel. Jag tycker att recensionen är en riktig skitrecension faktiskt då den missar oerhört mycket av de styrkor som finns i gameplay och oerhörda detaljer i berättandet som är mycket mycket bra. Att grafiken skulle vara ful är inte heller något jag håller med om, snarare är den egen... vissa delar av spelet är riktigt grymma, och det här med "big monster encounters" tycker jag är en av styrkorna i spelet... särskilt eftersom det inte alltid går ut på att vinna striderna, utan att fly.

De största styrkorna vilar i de många unika spelmoment som finns här, nedanstående video visar på dessa på ett bra sätt:

http://www.youtube.com/watch?v=NrCiV4LOYk4

Storytellingen är annorlunda än den Dragon Age-betonade Hollywoodsörjan vi serverats på sista tiden. Föredrar man det lite mer episka österländska berättarsättet är detta dock mycket trevligt.

För mig är detta bra mycket bättre än Skyrim (som jag verkligen tyckte om) det enda som irriterar mig är att jag måste spela det på konsoll.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

... sen är det klart att Dragon's Dogma inte gjort lika mycket PR om sitt spel och inte har lika stor budget för att fjäska för diverse tidningar.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Punktlista!!!
1: Gillar inte huvudkaraktären... Ville se character creation.
2: Ser väldigt underhållande ut men påminde mig mycket om en liknelse till Shadows of the collossus.. vet dock inte varför..
3: Vad var det för skum smygreklam för Re 6 på slutet? xD


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

@folk här
Väldigt roligt att recensionen helt ignorerar det som spelet är inspirerat av och vart de ville lägga fokuset... Det vill säga, inspirationskällan är mycket Monster Hunter (snarare, konceptet är taget direkt från den serien) och en del västerländskt för att mer passa här. Spelet är stridsfokuserat, och själv har jag inte ens tänkt på att spelet kommer att ha en story. Dessa spel skall avnjutas med en vän eller flera, helst i samma rum, sen kan man säga att man kan recensera spelet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar