Är det verkligen konsolernas fel?

Flakmonkey
Är det verkligen konsolernas fel?

Det är rätt fascinerande att läsa kommentarer till nyheter och recensioner här på FZ. Alltid kul att läsa de olika åsikterna om saker och ting som kan leda fram till riktigt intressanta diskussioner. Tyvärr har det ibland en tendens att bli mer raljerande och pajkastning än ett givande och tagande med vettiga argument. Som ni säkert märkt så är det vissa saker som lockar fram de här situationerna. EA är en sån och Call of Duty en annan men den som jag reagerar starkast på är den när konsolerna beskylls för allt ont i spelvärlden.

Det är konsolernas fel att spel har blivit för enkla. Det är konsolernas fel att spel inte släpps till PC. Det är konsolernas fel att det är ful grafik, kasst ljud, etc etc etc. Ja det är säkert konsolernas fel att det fortfarande finns barn som svälter här i världen. Självklart var det sista en överdrift men poängen är att många känns så rabiata att de nog skulle kunna lägga även den skulden på konsolerna.

Eftersom jag är den jag är så gör jag allt jag kan för att försöka mig förstå det här hatet som så många tycks hysa och till viss del kan jag förstå det. Eftersom konsolerna släpar efter en del när det gäller kraft så är det ju svårt att argumentera mot att muiltiplattformsspel där konsoler agerar minsta gemensamma nämnare innebär att det inte kommer utnyttja all kraft som du kan få ur en modern PC. Att många utvecklare är lata och lämnar saker som ”Press Start” och bristande konfigurationsmöjligheter är ju också fakta.

Där jag stöter på problem i min förståelse är att konsolerna ska beskyllas för detta. Jag vill ju egentligen inte tro att det är så enkelt att det bottnar i någon form av barnslig avundsjuka där man har svårt att ta att konsolerna tagit allt mer utrymme från PC-marknaden sedan Playstation stormade in på marknaden med sin 3d-grafik. Jag vill inte tro det men jag tro att det ligger mycket i det.

För en 10-15 år sedan var det ju en hel del genres där PC var dominerande och de PC-exklusiva titlarna kom på löpande band. Numera är det betydligt färre där strategispel och MMO:s väl är de enda två där konsolerna inte har mycket att komma med. Sen kan du argumentera hur mycket du vill för att FPS fungerar bäst till PC för faktum är att de säljer enorma mängder till konsolerna och i den värld vi lever i så är det ju det som räknas.

Just det sistnämnda är ju också anledingen till att många spel utvecklas med konsolerna i fokus vilket som sagt kan gå ut över PC-versionerna, men är det verkligen konsolerna eller konsolspelarnas fel? Jag tycker inte det. Om några ska beskyllas så är det utgivare och utvecklare som väljer att åsidosätta PC, men det är ju inte deras uppgift och pyssla med någon form av välgörenhet där de utvecklar spel till plattformar bara för att vara snälla utan chans att gå med vinst

Man må tycka att utvecklingen inte går åt rätt håll, och det håller jag verkligen med om i vissa fall, men man gör det på tok för lätt för sig när man skyller allt på konsolerna.

#blogg

Medlem
Är det verkligen konsolernas fel?

Jag vet!

Medlem

Det är väl så att de billigare konsolerna är det som säljer då PC är en ganska dyr plattfor att uppgradera. Men vi som vill ha lite mera o bättre prestanda får ju betala för alla dåliga plattforms portningar. Har själv varit konsol spelare men gillar PC bättre men är otroligt besviken på alla bra spel som släpps till PC som har konsol styrning ingame. Hand kontroll på PC är inte lika bra som mus tangb.
Om det är finansiell kris så är det klart till konsolernas fördel men latheten från utgivarna är oförlåtlig då det gäller att göra så dåliga portningar till PC.
O ärligt förstår verkligen konsol försvararna hur mycket de missar med med de begränsningar konsoler har tekniskt sett. Visst teknik är inte allt för ett bra spel utan hur bra det är tänkt o utformat. Men anser att konsol plattformen gör utvecklarna lata. Så i slut ändan en billig hets lösning för att maximera vinsten på bekostnad av bra spel över plattformarna.
Det går att göra bra spel till alla plattformar se bara på Batman funkar helt suveränt.
Så att erbjuda spel exklusivt till någon plattform är verkligen en tråkig utveckling för oss spelare.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv

Konsoler är en undermålig spelplattform jämfört med PC. Dock relativt billig och lönsam eftersom kvalitet och innehåll inte är så viktigt för den målgruppen. Problemet är när spelen tappar kvalitet i synnerhet på pc porteringar (om de ens kommer). Varje spelutvecklingsprojekt har en budget. Den budgeten ska rymma kostnader för utveckling och test samt även "support" i förlängningen. Det är helt naturligt att alla plattformar inte kan prioriteras för att nå någon vettig lönsamhet. Det är själva dilemmat. Så man börjar tummar på kvalitet. Kanske inte bygger den där optimeringen för att få bättre fart på prylarna. Kanske kapar ner test delen.

Historien har visat att då konsoler prioriteras sker det på bekostnad av PC plattformen. Det är utgivarnas prioritering eller "konsolernas fel" beroende på hur man vill benämna det.

Tekniskt finns inga hinder att bygga spel som fungerar bra på alla plattformar, men få lyckas med det eftersom lönsamheten inte blir så hög.

Flakmonkey

Ja visst hålls ofta pc-versioner tillbaka av att konsolerna "går före" men som jag ser det finns det ju bara ett sett att ändra på det och det är att göra pc till en mer intressant plattform att utveckla till. Då menar jag förstås inte intressant ur ett Rent tekniskt perspektiv för jag är övertygad om att de flesta som jobbar med spel vill utveckla till den bäsa hårdvaran och det är ju pc. Utan det är ju det monetära som måste få sig ett uppsving.

Det är ju ingen konspiration eller mobbning från utvecklarnas sida att inte satsa på pc. Jag menar de vill ju tjäna pengar och gör de det på bra pc-spel så kommer de satsa på det så enkelt är det. Det tråkiga är ju att tänka på om det någonsin kommer bli så förutom när det gälller vissa genres. Finns intresset verkligen där för att pc ska vara en vettig plattform att satsa på? Skulle man fråga här eller på någon annan spelsajt så är ju svaret såklart ja, men i övrigt så är jag betydligt mer tveksam.

Och återigen. Det är inte konsolernas popularitets fel. De fyllde uppenbarligen ett gigantiskt hål och är tillräckligt kraftfulla för de allra flesta. Jag är själv en av dem som i princip lagt ner gaming på pc och då var jag en person som spelade fps på rätt hög internationell nivå ett tag och hävdade att komsoler var pest. Fördelarna med bättre grafik (vilket är den bit som jag främst ser som den stora nackdelen) är helt enkelt inte tillräckligt för att vara värt det. Tyvärr, för det är en enormt skön känsla att lira på pc

Inaktiv

Jag tror att många hardcore spelare har börjat bli mycket mer kräsna över vad som är bra eller inte och vad som är värt att lägga ner tid på, jag inkluderar mig själv i den kategorin.

Fick nyss tillgång till nya CS betan via steam och till min besvikelse såg att det var smått "konsolifierat". Men jag märkte snabbt att det var inte därför jag tyckte det var tråkigt, jag har redan spelat det här spelet i hundratals timmar genom åren och totalt tröttnat på det.

Medan spel som inte får någon kärlek till PC inte gör saken bättre, så är det största problemet för mig en brist av innovation på marknaden. Jag funderar allt mer på att installera klassiker så som Homeworld 2 eller SWAT 2 bara för att få en dos av det som inte längre görs.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag tror inte det är konsolernas fel. Hade där inte varit konsoler så hade PC-spelmarknaden förmodligen druknat i MMO-spel och Sims-kloner som alla förhåller sig till World of Warcrafts grafik (att hålla grafiken låg är ett av Blizzards recept till framgång, det når ut till fler). Battlefield 3 och Crysis hade givetvis ändå släppts, men de utgör ju knappast majoriteten av PC-spel. Det är liksom väldigt dyrt att göra super-snygga spel till PC som förmodligen bara kommer bli piratade ändå. Med konsoler så har de övriga spelutvecklarna faktiskt en anledning att hålla grafiken högre upp så de kan släppas på Xbox360 och PS3 också.

Nu har det dock gått 5 år sen de två konsolerna släpptes och det märks och nu börjar det bli lidande. Kontroll är givetvis också en del av "problemet". Jag hade inte haft emot en mus + tagentbord-tillägg till min Xbox.

Marknaden har styrt branschen bort ifrån PC. Man kan egentligen inte beskylla någon alls, möjligtvis mainstream trenden att vara spelnörd vartifrån den nu uppkom. Den stora frågan är hur kvalitén på utvecklarnas arbete har påverkats av den enorma ökningen i efterfrågan.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

(att hålla grafiken låg är ett av Blizzards recept till framgång, det når ut till fler). Battlefield 3 och Crysis hade givetvis

håller med till viss del,, men blizzards väg till framgång stavas framförallt world of warcraft och det är ett väldigt gammalt spel nu.

Medlem

piratkopieringen har nog en hel del att göra med att focus ligger mer på konsol än på pc,

Medlem

Jag tror inte det hela ligger på piratkopiering. Men jag kan tänka mig att det kommer fler spel som faktiskt är mycket sämre, det är enligt mig mer kvantitet än kvalitet. Man har alla medel i världen att göra grymma spel, men spelutvecklare tar inte chansen.

Det är otroligt lite spel variation på spel, var är alla base-building rts spelen. Det fanns hundratals bra förr, men nu finns bara Starcraft 2 och några andra sådana.

Medeltids spel görs två st som jag vet, inga fler RTS som har gammal och god formula. Jag personligen vill se mer av den sortens spel. När spelen var byggda för att ge en känsla som många spelutvecklare idag har glömt. Empire Earth 1 kampanjen gav mig mycket tillbaka. Eller när man med arméer slogs i skogar, på berg och stränder..

Vem hade inte viljat se ett RTS i Witcher loren, kungadömena som bygger sina slott och slåss med stora arméer. I simpelt basbyggar rts spel. Sen alla andra sorters spel, M&B som har en mycket rolig kampanj, varför liknar inte ett tjugotal spel det.

PC spelen är inte så varierade, indie spel finns. Men det är mycket platformers eller andra sorters sådana spel. Men det är inte bara PC utan konsol också. Det behövs fler spel som är olika, spelföretagen måste riskera mer och göra bra spel helt enkelt, mer interactvitet många har fortfarande en massa quicktime events.

Det är knepigt men jag hoppas ni förstår vad jag snackar om

1
Skriv svar