Bring Tex back!

Skribent
Bring Tex back!

Så fastnade jag också där, i kickstarter-träsket alltså. 115 feta US-dollar donerades i veckan till Project Fedora, ett Tex Murphy-spel jag sett fram emot sedan 1998. Det var då Overseer släpptes och avslutades med en awesome cliffhanger.

Du vet kanske inte vem Tex Murphy är? 14 år är ju ändå ganska lång tid och inte ens under sin guldålder var Tex sådär omtalad och hyllad som han förtjänade – spel med fmv-sekvenser är ju snarare utskrattade än uppskattade. Men Under A Killing Moon, Pandora Directive och Overseer är en trio slående exempel på hur långt man kan komma med pojkaktig detektivcharm, välsvarvade whodunit-mysterier och ett scifi-San Francisco anno 2040. Särskilt Pandora är ett av bästa någonsin, lite som det coolaste Arkiv X-avsnittet som aldrig gjordes. Fast bättre.

Hittills har knappt 250 000 dollar samlats in. Grym start, men den 16 juni måste ytterligare 200 000 ha trillat in. Kalla det uppmaning, skamlös vädjan eller vad ni vill; men tycker ni det minsta om deckarkonundrum och/eller Tex Murphy tycker jag ni ska göra världen, dig och mig en tjänst och skänka en slant eller två. Spelmediet behöver fler hjältar som Tex.

(psst! Inledningen spoilar slutet i Overseer, so beware. Vrid fram 45 sekunder vetja)

#blogg

Bring Tex back!

Höll jämna steg med dig fredrik, även jag donerade $115.

Men jag hoppas på att om ett nytt spel blir i framtiden, så måste det ske i FMV format.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Good job min bäste herre!

Och ja, så är det ju, Tex ska göras i fmv. Allt annat vore inte Tex. Och i hans fall är det också långt ifrån utskrattat.


signatur

En Bamseponny av folket

Ska vi inte angöra en FMV tema-festival vecka på FZ?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Åh, det hade varit vackert! (Och fult ibland) Känner själv att det är mycket jag gått miste om under åren.


signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Traveller in time:

Ska vi inte angöra en FMV tema-festival vecka på FZ?

Du menar en vecka där vi skriver exklusivt om alla de mängder av bra FMV-lir som finns därute?

Jag menar seriöst en tema-vecka där FMV diskuteras tätt följt av retro doftande och undersökande artiklar.

@Sebastian Lind:
Du går miste om en fantastiskt spännande epok!
Btw.
Har inte du Bubbelgum Chainsaw att ressa???


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Fredrik!, Klarat "Black Dahlia" ??


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Nej, jag har ju inte det! Det fanns ju med på min bokstavskombinationstripp (eller vad den nu heter) men ingen röstade på den. ... fast, DÅLIG ursäkt. Faktiskt.

Och det måste finnas bra fmv därute. Jag råälskar murder-mystery och det känns som teh genre för det. Om inte annat siktar jag själv på en sådan vecka i någon form (åh, nu tänkte jag på tema skördefestival. Ahhhh... the luv)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

ursäkta att man frågar men vad står fmv för?

-Ännu en dag då man kan hjälpa till i kriget mot det försmäktande sönderfall av våra så utmärkta språk, inte behövs det några förkortningar för att kunna skriva en text. (Ja man får skriva förkortningar om man någonstans deklarerar vad den förkortningen betyder dvs ( Det vill säga) lysande uppmuntran till folket!!

Jag hoppas ni tar det här med en gnutt eltråd och ett saltkar, men jag undrar genuint vad fvm står för. ^^

Det är helt okej att fråga, om man inte vet är det alltid bäst att söka svar

FMV står för "Full Motion Video" Blev riktigt populärt att använda när CD-skivorna tog över som lagringsform. Det handlar helt enkelt om att blanda interaktivitet med förinspelade sekvenser där karaktärer spelades av skådespelare.

Som här, ett skolexempel på FMV:

FZ´s Sebastian Lind la idag upp nyheten om KGB Unleashed. Och snart får vi ett nytt Tex Murphy!
Glee


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar