The Secret World

Medlem
The Secret World

Välkommen till le grand tråd om Funcoms nya MMO The Secret World.

Spelet består av tre faktioner; Templars, Dragon och Illuminati som har varsin huvudbas, även om själva centrumet för sociala evenemang är i London. Vidare så är spelet klass- och levellöst. Du väljer själv hur din karaktär ska utvecklas genom att lägga poäng på olika förmågor. Det kanske mest unika med spelet är dess skräcktema som genomsyrar miljön och stämningen, till spelarnas förtret eller lycka.

Denna helg (v. 25) är vi betatestare inne i Kingsmouth och röjer bland zombies och allehanda monster, upptäcker PvP och lite endgame.

Vad tycker ni hittils?

Release: 3 Juli.

Älskar upplägget i spelet :heart:

Är dock tveksam att tiden räcker till. Som alltid.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Härliga filmer, men det jag sett av gameplay ser inte så bra ut. :/
Är det kul? Har de ett "standard-MMO" spelmekanik eller någonting nytt?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Härliga filmer, men det jag sett av gameplay ser inte så bra ut. :/
Är det kul? Har de ett "standard-MMO" spelmekanik eller någonting nytt?

Återkommer efter morgondagens äventyr, ska ge dig så mycket info jag kan. Det jag kan säga nu är dock är att gameplayet växer. De första 30 minuterna är riktigt stela, men när man får börja upptäcka på egen hand blir man, jag i alla fall, positivt överraskad. Grym stämning och design. Det är inte standard-MMO upplägg än så länge. Det är mer pusselorienterade quests (vissa kräver google som är inbyggt i spelet på "b"). De måste få ordning på targetingsystemet och UI:t dock, lite stelt.

Medlem

Riktigt härligt spel, gick till Game och bokade ett exemplar efter förra helgens beta. De som tycker spelet känns stelt bör testa spelet själva, det är en helt annan känsla när man sitter bakom tangentbordet


signatur

Game long and prosper

Medlem

Känslan, atmosfären, historien och de hemliga sällskapen är alla ruggig bra. Uppdrag där du använder hjärnan och även ibland internet för att kunna lösa problemen är underbara. Hur varje uppdrag presenteras med röster och allt är också bra.
Listan på saker som de gör bra kan göras hur lång som helst. Speciellt om du gillar den mörkare värld de trollat fram.

MEN! Det enda, än så länge, som gjort mig lite ledsen är att det bara finns ett spelsätt. En mekanik. Alla vapen funkar likadant. Du har färdigheter som bygger resurser och de som slukar dem. Och alla vapen funkar exakt likadant. Det gör strid ganska enformigt efter ett tag. Och att försöka byta vapen hjälper inte...

Med det sagt tycker jag dock att alla som har chansen att prova ska göra det. Spelet är mycket annorlunda mot vanliga mmos. Jag blev frälst redan efter första betat.

Medlem

Så, nu har jag hunnit lira ett tag under helgen.

Det positiva:
För det första så känns det nytt och fräscht med ett MMO i modern tid. Skräcktemat som spelet bygger på är en riktigt bra idé, att de utnyttjar myter och legender som finns på riktigt och som vi kan relatera till. Questandet i sig är bra också, det är ingen grind i sig, även om man såklart måste röja ett par monster i vägen, och är fokuserat på att läsa all info man får om uppdraget för att lösa det, och då ibland använda sig av spelets inbyggda Google-funktion.
Även spelets klass- och levellösa system känns som en frisk Carolafläkt, och eliminerar egentligen behovet av alternativa karaktärer. Du kan använda vilka vapen och skills du vill, förutsatt att du lägger dina skillpoäng (Anima Points) på respektive skillhjul. Världen (Kingsmouth) är riktigt fint ljussatt och är grymt stämningsfull med belönande utforskning och en bra variation på monster. Agartha, världarnas pendelstation, där du snabbt tar dig mellan de olika platserna är som taget från Dreamfall och är en vacker plats att beskåda, synd bara att man inte fick använda den så mycket i betan.
Eftersom att man var bunden till bara Templars faktion, så är det svårt att kommentera de andra, men ärligt talat vet jag inte om det kommer att skilja sig så mycket mellan de olika, förutom att man har olika startzoner och pvp-möjligheter antar jag.
Zombies.

Det negativa:
Det stora störningsmomentet som Funcom måste fixa om de vill ha en större spelarbas är stridssystemet. Du kan ha max 7 aktiva och 7 passiva skills i dina två skillbars samtidigt, dessutom, som Manqs var inne på, så fungerar alla vapentyper på ungefär samma sätt. Animationerna är rätt stela, och det känns inte så belönande att låsa upp nya skills, för det känns inte riktigt som att fienderna tar fysiskt stryk. De rycker till litegrann, och ett par siffror hoppar fram om hur mycket skada man gjorde, det känns inte som att de blir träffade av något. Targetingsystemet är också otydligt, det blir ganska mycket tabbande. Jag är inte heller ett stort fan av offensivt/defensivt-systemet som de använder för att hela gruppmedlemmar, men det funkar. UI:t skulle behöva en uppfräschning för att göra det lättare att hantera grupper, men annars ser det helt okej ut. Röstskådespeleriet är inte bra, och inledningen är otydlig och inte heller bra, men det kan nog bli bättre till release.

I övrigt så har Funcom gjort mycket rätt. De har sättningen klar. Miljöerna och stämningen är helt rätt, men stridssystemet måste de fila på, vilket de säkert kommer att göra. Sitter just nu och velar inför att förbeställa, jag kommer nog att vänta till releasen och ser hur det ter sig då.

EDIT: Såg ett inlägg av spelets Lead Designer, angående att striderna inte känns:

"It's being addressed
__________________
Martin Bruusgaard
Lead Designer - The Secret World"

Medlem

Hann aldrig spela betan!!! Hur var det ?


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

Lite som jag skrev ovan, men definitivt mer positivt än negativt nu när man har smält upplevelsen lite. Alla tidningar verkar ha gillat det också.

Medlem

Är det här klippet helt missvisande eller? Jag är inte insatt så de kan ju ha åtgärdat saker och ting.
(Jag stängde av ljudet så jag vet inte vad killen sade i klippet.)

Jag menar, skulle jag se ett sådant singleplayer-spel skulle jag inte ens orka installera en demo.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag antar att du menar stridssystemet? Det är min största oro. De jobbar på det dock, Lead Designern skrev ett par inlägg om det i spelets forum där han sa att de ska fixa till det. Vi får se helt enkelt!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Jag antar att du menar stridssystemet? Det är min största oro. De jobbar på det dock, Lead Designern skrev ett par inlägg om det i spelets forum där han sa att de ska fixa till det. Vi får se helt enkelt!

Ja, precis vad jag menade. Jag har lite lätt följt detta spel pga konceptet och de suverända CGI-filmerna. Jag gissar att du återkommer med info hit när de uppdaterat spelet?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av 73mpl4R:

Jag antar att du menar stridssystemet? Det är min största oro. De jobbar på det dock, Lead Designern skrev ett par inlägg om det i spelets forum där han sa att de ska fixa till det. Vi får se helt enkelt!

Ja, precis vad jag menade. Jag har lite lätt följt detta spel pga konceptet och de suverända CGI-filmerna. Jag gissar att du återkommer med info hit när de uppdaterat spelet?

Visst gör jag det! Det är ju personligt som vanligt, men jag tycker att spelet växer desto mer man spelar. Jag brydde mig inte så mycket om det stela stridssystemet i betan, utan jag och mina vänner var helt fokuserade på questen, vilket jag lätt antar är Funcoms fokus. Men de måste ändå få rätt på det om de ska ha många spelare, speciellt i PvP. Efter nästa beta om två-tre veckor, så kommer jag att uppdatera här med deras förändringar.

Medlem

Jag har varit ganska skeptisk till The Secret World efter besvikelsen jag upplevde med Age of Conan, men efter att ha sett TotalBiscuit spela betan så har jag faktiskt blivit rätt intresserad av det. Det ser långt ifrån perfekt ut, men atmosfären och miljöerna känns väldigt lockade. Det blir nog ett inköp nån gång efter det väl har släppts, om inte annat för att stödja möjligheten att det någon dag ska komma en förtsättning på The Longest Journey / Dreamfall!

Medlem

Jag tycker att en hel del påminner mycket om det man såg i Dreamfall. Känslan finns där litegrann. Oavsett så ser jag fram emot spelet, en liten frisk fläkt i MMO-träsket

Medlem

Vad tycker ni efter helgens beta?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Vad tycker ni efter helgens beta?

Det de har fixat sen tidigare betan var allt bra. Det verkar kunna bli en ganska finslipad launch för att vara ett mmo. Men en del polerande till kan nog behövas. Spelet i sig är en fröjd. Hade jag inte varit extra fattig just nu hade jag förbokat för länge sen.

Och vilken överaskning Dragon var förresten. Jag var klvuen mellan Templars och Illuminati innan. Men nu vet jag inte om Dragon kanske är vägen för mig. Klart häftiga.

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av 73mpl4R:

Vad tycker ni efter helgens beta?

Det de har fixat sen tidigare betan var allt bra. Det verkar kunna bli en ganska finslipad launch för att vara ett mmo. Men en del polerande till kan nog behövas. Spelet i sig är en fröjd. Hade jag inte varit extra fattig just nu hade jag förbokat för länge sen.

Och vilken överaskning Dragon var förresten. Jag var klvuen mellan Templars och Illuminati innan. Men nu vet jag inte om Dragon kanske är vägen för mig. Klart häftiga.

Jag är totalsåld på Dragon. Riktigt kul att se att de har lyssnat på kritken från förra betan, effekterna och striderna allmänt var bättre. Känns fortfarande lite lite stelt dock, så de får slipa mer på det. Förutom det så har jag inte mycket att kritisera just nu.

Medlem

Hann bara spela lite grann i denna beta, då som Illuminati. Tycker det verkar sjukt nice och jag gillar skill-systemet.
Jag hann bara komma till Kingsmouth när jag spelade. Är det första området för alla faktioner eller är det bara illuminati som kommer dit?
Och vad är skillnaden egentligen mellan de olika faktionerna? Är det mest lore?

Medlem

Jag är ärligt talat inte säker, men jag tror bestämt att Kingsmouth är allas första område, och att det inte skiljer så mycket mellan faktionerna förutom lore och hemstäder.

Medlem

Ok, undrar hur det blir med pvp'n och gankande där. Det kanske inte ens finns open world pvp? Såg att nästa helg är sista beta weekend'en och då ska det fokuseras på just pvp så det ska bli intressant att se. Tyvärr lär jag få följa betan via nån livestream då jag blir borta hela helgen. Iofs ska man väl inte klaga på att ha semester

Medlem

Vi får la se, jag ska dyka in i helgen och testa så mycket jag orkar. Är lite delad än så länge, men det är helt klart ett unikt spel.

Medlem

Beta #4, nu kör vi!

Medlem

Körde betan, och jag är väldigt kluven.

Världen är väldigt intressant och det är väldans trevligt att se något annat i MMO världen. Mycket intressant bakinfo och dylikt att finna.

Jag lirade illuminati

och fan att de var sjukt fåniga. Killen som ska rekrytera en, hur seriöst kändes det liksom? Och chefen som man går in på som säger "I love hiphop!" corny för att sedan bli semiseriös. Really?

. Det är såna saker som gör att jag dras ur hela upplevelsen att det här är tre topphemliga superorganisationer som kämpar om makt med alla medel. Istället så känns de som ett gäng fånar som inte känns trovärdiga. Men det kanske bara är jag, och kanske gäller det bara för illuminati.

Jag störde mig dock inte så mycket så combaten. Den är ganska stel, men tycker inte det är värre än SWTOR eller WoW. Blir den bättre så är ju det bara bra ofc!

Jag gillade verkligen skill och abilitysystemet måste jag säga. Det kanske bara är för att jag inte kom så långt in i betan, men jag kände att jag kunde lägga poäng lite som jag ville och ha en spelbar karaktär. Jag behövde inte googla ultimata builds utan jag spelade min karaktär som jag ville. I liked it!

Något som jag ogillar är att alla tre teamen känns identiska. Det är ju ingen skillnad på en dragon eller en temnplar. Av vad jag hörde så verkar storyn vara identiska också, eller iaf väldigt liknande. Så det känns ganska tråkigt. Blir det kanske bättre och mer varierat? 3 team i all ära, men är alla lika upplevelser så är det ju skitsamma i allt utom PVP.

Vet inte om det blir releaseköp. Jag vill älska det, men än så länge så gillar jag det bara. Sen vet jag inte om jag är den MMO människa jag en gång var. Behöver en cabal isåfall (friskyttarna? ), men får se. Avväntar nog recensioner och ser om releasen är problemfri.


signatur

Videomupp

Medlem

Funderar på att testa detta spel..

Medlem
Skrivet av AieoX:

Funderar på att testa detta spel..

Om du generellt gillar MMO-typen av spel, så är det bara att testa på. Det är ett skönt avbrott från alla fantasyalternativ, och erbjuder lite mer hjärna i questen än de mer traditionella grindquestarna.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Det är såna saker som gör att jag dras ur hela upplevelsen att det här är tre topphemliga superorganisationer som kämpar om makt med alla medel. Istället så känns de som ett gäng fånar som inte känns trovärdiga. Men det kanske bara är jag, och kanske gäller det bara för illuminati.

Jag kände helt tvärtom. Körde först igenom introduktionen på Dragon samt Templars, men det var först då jag stötte på Illuminatis uppstart som jag kände mig "hemma". Jag tycker den stämde överens med min uppfattning om dem. Det blev inköp av livstidsmedlemskap (Grand Master) på studs efter det, och först då.

Medlem

Ni som funderar på att spela TSW och letar efter en gemenskap, känn er välkomna till Friskyttarna.
Vi har precis öppnat upp en ny sektion för spelet i fråga.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Release om mindre än 12 timmar. Spelet är förbokat, och vi väntar snällt på att slussarna öppnas.

Jag kan kort nämna att de har filat på exakt det jag hela tiden såg som ett orosmoln - combatsystemet. Det har fått bättre respons och finare grafiska effekter, och känns roligare utvecklas med. Stämningen är påtagande och questarna är tillräckligt varierande. Den enda frågan för mig är hur länge det håller, men roligt är det banne mig!

Medlem

Har spelat nu ett dygn, och jag har roligare i fullversionen än jag trodde. Investigationquestsen är ju RIKTIGT roliga och kluriga. Lite opolerade ibland, men annorlunda. Im having fun! Men vi får se hur länge man spelar det.


signatur

Videomupp

12
Skriv svar