Kingdoms of Amalur-studion kan läggas ned

Robot
Kingdoms of Amalur-studion kan läggas ned

Cheferna slutar, lönerna kan inte betalas ut och EA undviker att prata försäljningssiffror för Kingdoms of Amalur. Är det kört för 38 Studios?

#kingdoms-of-amalur-reckoning, #38-studios, #ea


Medlem
Kingdoms of Amalur-studion kan läggas ned

Japp, bye bye

Inaktiv

WTF 530 miljoner? För vad? Och ytterligare 800 miljoner? Trots detta har man inte råd att betala löner, låter ju som att dom utvecklat spelet i 40år eller har någon flyttat pengar till sitt egna konto?

Medlem

Märkligt, jag som hade fått för mig att Amalur var hyffsat populärt. Alltid (nästan iaf) synd när studios får lägga ner =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag tror dom skulle struntat i Amalur och bara fortsatt koncentrera sig på MMO:et. Det känns som Amalur var ett sätt att försöka få in pengar och dra upp intresset för världen som Copernicus skulle hamna i.

Underligt med alla lån bara. Låna 530 mil för att starta ett företag? Låter mycket skumt.


signatur

K9
:.:

Moderator | Testpilot

Lika bra, det spelet var långt ifrån bra på något sätt. Hoppas alla får jobb på ett bättre ställe och får jobba på bättre spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ojdå.. Dom som hade så stora planer


signatur

The spiders won,t find us here.

Inaktiv
Skrivet av absimilard:

Underligt med alla lån bara. Låna 530 mil för att starta ett företag? Låter mycket skumt.

Det är inget konstigt för ett MMO. Vid starten av Zenimax Online tog de in $300 miljoner dollar (cirka 2,1 miljarder), och det ryktas att kostnaderna för SWTOR ligger i de trakterna också.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

WTF 530 miljoner? För vad? Och ytterligare 800 miljoner? Trots detta har man inte råd att betala löner, låter ju som att dom utvecklat spelet i 40år eller har någon flyttat pengar till sitt egna konto?

Mestadels lönekostnader. Tänk dig hundratal anställda med en årslön på 400k eller mer i snitt. Räkna med flera års utvecklingstid för ett MMO. Då är man snabbt uppe i hundratals mijoner efter ett några år.

D3 lär ha kostat rejält mycket med tanke på hur många år det varit under utveckling. Inte billigt alls att hålla på så länge med spel.

Inaktiv

I övrigt så har 38 Studios släppt ett par screenshots från MMO:et. De kommer antagligen sanera bolaget (de i ledningen kanske fick sparken) och försöka klara sig. De flesta såna försök leder dock bara till konkurs lite senare.

http://www.38watch.com/forums/showthread.php?2786-You-guys-de...

Bilderna är från de tre olika spelbara raser, Almain, Dverga, Jottun.

http://img571.imageshack.us/img571/6244/jottunfinal2.png

http://img201.imageshack.us/img201/5017/dvergafinal2.png

http://img804.imageshack.us/img804/1449/almainfinal2.png

Medlem

Fattar inte hur det kan kosta så jävla mycket pengar ibland att utveckla spel. Spel som tom utvecklas på 7år gammal hårdvara, borde ju bli betydligt enklare och billgare efter sån lång tid tycker jag. Man läser ju jämt och ständigt att det slås försäljningsrekord till höger och vänster men likt förbannat så måste spelstudios läggas ner.

Medlem
Skrivet av Aresz:

WTF 530 miljoner? För vad? Och ytterligare 800 miljoner? Trots detta har man inte råd att betala löner, låter ju som att dom utvecklat spelet i 40år eller har någon flyttat pengar till sitt egna konto?

Tror inte du läste ordentligt ^^ (lr så läste jag fel )
Dem fick en budget på 530miljoner i form av ett lån (alltså dem måste själva betala tbx)
Men pga av förmodligen dålig försäljning så kanske dem måste lägga ner, vilket skulle tvinga skattebetalarna att betala tullbacks skulden, som nu förmodligen ligger på 800miljoner. (Vet inte hur den kan gått upp så mkt? kanske är det inklusive de löner som inte betalats ut)

Det är iaf hur jag tolkade det ^^


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Buio:

I övrigt så har 38 Studios släppt ett par screenshots från MMO:et. De kommer antagligen sanera bolaget (de i ledningen kanske fick sparken) och försöka klara sig. De flesta såna försök leder dock bara till konkurs lite senare.

http://www.38watch.com/forums/showthread.php?2786-You-guys-de...

Bilderna är från de tre olika spelbara raser, Almain, Dverga, Jottun.

http://img571.imageshack.us/img571/6244/jottunfinal2.png

http://img201.imageshack.us/img201/5017/dvergafinal2.png

http://img804.imageshack.us/img804/1449/almainfinal2.png

Ser ju riktigt funky ut! Vill spela! xD


signatur

The spiders won,t find us here.

Skrivet av Sebovich:

Fattar inte hur det kan kosta så jävla mycket pengar ibland att utveckla spel. Spel som tom utvecklas på 7år gammal hårdvara, borde ju bli betydligt enklare och billgare efter sån lång tid tycker jag. Man läser ju jämt och ständigt att det slås försäljningsrekord till höger och vänster men likt förbannat så måste spelstudios läggas ner.

Ofta är personerna "anställda" som frilansare. Det är projektjobb. När spelet är färdigt slutar man uppdraget.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Av det jag sett på bilderna från MMO-spelet, verkar det vara mer intressant än Amalur

Medlem

Inget fel på Amalur, men att föröka sälja det till fullpris 'är idioti. Det är ett uppenbart AA-spel av den enklare skolan, perfekt för Steam, Xbox Live eller PSN, för 100-150kr.
Att kräva mer kräver att EA eller Activision ligger bakom, greed isn't good

Medlem
Medlem

Jo, dom behöver höja standarden på sina spel. Amalur va riktigt tråkigt.

Medlem

Känns som om de hade litet för högtflygande planer eller optimistiska investeringar?

Sedan att det kostar så mycket att utveckla spel är ju en direkt derivation från hårdvaruhetsen tycker jag. Det krävs helt enkelt mycket fler händer (eller timmar) för att producera ett spel idag än för 20 år sedan. En viss del kan tillskrivas ett 'krav' på mer avancerade och originella spel bland de som spelar givetvis, men det krävs ju inte direkt några vilda gissningar att se vad som orsakar en stor del av kostnaden.

Medlem

Jag hade skoj med Amalur från början till slut. Trist att höra att de är borta. Undrar hur det hade gått om de hade struntat i att hoppa på MMO-tåget och inriktat sig på fler singleplayer spel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv
Skrivet av Steffe@Swec:

Antagligen. Jäkligt tråkigt. Jag äger nästan alla spel som Big Huge Games gjort, Rise of Nations, Rise of Legends, Catan, Kingdoms of Amalur. Rise of Nations är ett jättebra spel, väldigt tråkigt att det inte gjordes en riktig uppföljare på det (Rise of Legends är bra, men temat är helt annorlunda). Men RTS-marknaden är inte så stor längre, och Reynolds som var huvudmannen bakom RON försvann till Zynga.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Dem fick en budget på 530miljoner i form av ett lån (alltså dem måste själva betala tbx)
Men pga av förmodligen dålig försäljning så kanske dem måste lägga ner, vilket skulle tvinga skattebetalarna att betala tullbacks skulden, som nu förmodligen ligger på 800miljoner. (Vet inte hur den kan gått upp så mkt? kanske är det inklusive de löner som inte betalats ut)

Det är iaf hur jag tolkade det ^^

Eh va? Menar du att de fick statliga medel för att göra spel? Säker på att du inte snurrat upp det och att de tog ett lån som vilket annat bolag som helst och sen gick de i konkurs och bank/privat finansiär fick ta smällen.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Annanaz:

Dem fick en budget på 530miljoner i form av ett lån (alltså dem måste själva betala tbx)
Men pga av förmodligen dålig försäljning så kanske dem måste lägga ner, vilket skulle tvinga skattebetalarna att betala tullbacks skulden, som nu förmodligen ligger på 800miljoner. (Vet inte hur den kan gått upp så mkt? kanske är det inklusive de löner som inte betalats ut)

Det är iaf hur jag tolkade det ^^

Eh va? Menar du att de fick statliga medel för att göra spel? Säker på att du inte snurrat upp det och att de tog ett lån som vilket annat bolag som helst och sen gick de i konkurs och bank/privat finansiär fick ta smällen.

Det finns många länder och stater som ger statliga lån till folk som vill starta företag. vem är det som får ta smällen för dessa lån tror du? Dessutom finns
det företag som gör spel tack vare bidrag, t ex nyligen såg jag att Game of Thrones har fått pengar från EU. Finns en gigantisk logo om det när man startar spelet.

Inaktiv

Precis som kaealy sa ovan. Även Kanada har flera såna fall, där spelstudios fått statliga lån eller bidrag. En av de mer kända som fått lån är Silicon Knights.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Annanaz:

Dem fick en budget på 530miljoner i form av ett lån (alltså dem måste själva betala tbx)
Men pga av förmodligen dålig försäljning så kanske dem måste lägga ner, vilket skulle tvinga skattebetalarna att betala tullbacks skulden, som nu förmodligen ligger på 800miljoner. (Vet inte hur den kan gått upp så mkt? kanske är det inklusive de löner som inte betalats ut)

Det är iaf hur jag tolkade det ^^

Eh va? Menar du att de fick statliga medel för att göra spel? Säker på att du inte snurrat upp det och att de tog ett lån som vilket annat bolag som helst och sen gick de i konkurs och bank/privat finansiär fick ta smällen.

Det finns många länder och stater som ger statliga lån till folk som vill starta företag. vem är det som får ta smällen för dessa lån tror du? Dessutom finns
det företag som gör spel tack vare bidrag, t ex nyligen såg jag att Game of Thrones har fått pengar från EU. Finns en gigantisk logo om det när man startar spelet.

Fick utvecklarna av Kingdoms of Amalur statliga lån om 500-800 miljoner?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Annanaz:

Dem fick en budget på 530miljoner i form av ett lån (alltså dem måste själva betala tbx)
Men pga av förmodligen dålig försäljning så kanske dem måste lägga ner, vilket skulle tvinga skattebetalarna att betala tullbacks skulden, som nu förmodligen ligger på 800miljoner. (Vet inte hur den kan gått upp så mkt? kanske är det inklusive de löner som inte betalats ut)

Det är iaf hur jag tolkade det ^^

Eh va? Menar du att de fick statliga medel för att göra spel? Säker på att du inte snurrat upp det och att de tog ett lån som vilket annat bolag som helst och sen gick de i konkurs och bank/privat finansiär fick ta smällen.

Det finns många länder och stater som ger statliga lån till folk som vill starta företag. vem är det som får ta smällen för dessa lån tror du? Dessutom finns
det företag som gör spel tack vare bidrag, t ex nyligen såg jag att Game of Thrones har fått pengar från EU. Finns en gigantisk logo om det när man startar spelet.

Fick utvecklarna av Kingdoms of Amalur statliga lån om 500-800 miljoner?

"The developer was founded on a $75 million (£46.6m) government loan from Rhode Island's state funds. The studio's closure could cost local taxpayers up to $112 million (£71.44m)."

Vet inte om du och jag har olika uppfattning av vad "government loan" innebär. Bör dock poängteras att många av dessa lån "bara" är subventionerade av staten.

Medlem

Wow, en återbetalning på 1,125 millioner dollars... Det är en hel hög med pengar det. Och de hade tydligen 379 anställda och det kan man ju tänka sig att det kostar en hel del..


signatur

K9
:.:

Inaktiv
Skrivet av absimilard:

Wow, en återbetalning på 1,125 millioner dollars... Det är en hel hög med pengar det. Och de hade tydligen 379 anställda och det kan man ju tänka sig att det kostar en hel del..

Tydligen så fanns det villkor i lånet som gick ut på att anställa folk, annars så blev det reducerat. 38 Studios har då anställt så många att de helt tappat kontrollen. I slutändan är det en rätt enkel matematik att lägga ihop lönekostnader och allt annat och se hur länge lånepengarna räcker. Jag gissar att de nog vetat om problemen under en längre tid, men hoppades att KOA:R skulle sälja bra och ge dem mer pengar och tid. Problemet var bara att KOA:R inte sålde speciellt bra (hyfsat för en ny IP i alla fall). Efter det har de jagat nya finansiärer men inte fått några och till slut tog pengarna slut, löner och försäkringar kunde inte betalas och de fick säga upp alla.

Just nu verkar det som bolaget finns kvar (inte konkurs ännu i alla fall) men det är enbart på pappret, och antagligen för att försöka sälja/ta in pengar på de IP som 38 Studios/Big Huge Games har. Chansen att någon finansiär hoppar in är extremt liten, speciellt med tanke på att MMO-marknaden visat sig vara olönsam för stora projekt som inte är WoW.

1
Skriv svar