Gratistjänsten Void lanserad – högt tryck från dag ett

Robot
Gratistjänsten Void lanserad – högt tryck från dag ett

Igår lanserade Gamersgate reklambaserade Void, där du tankar hem fullständiga spel helt gratis. Premiären gick över förväntan och målet för framtiden är ambitiöst: mellan 10 till 15 miljoner användare hoppas svenskarna uppnå.

#gamersgate, #risen


Medlem
Gratistjänsten Void lanserad – högt tryck från dag ett

Spotify för spel, det här kan bli nåt!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Detta är riktigt spännande. Ser fram emot att få testa!

Inaktiv

Eran frågeställning är ju inte relativ, reklamen är inte i spelet utan vid start av det.

KoP
Medlem

Någon som har testat denna tjänst ännu och som är villig att göra ett uttalande kring sina intryck?

Medlem

Inte hunnit testa något spel ännu då det som är tillgängliga är bara de som är så dåliga att ingen skulle köpa dem ungefär. Bara en massa gamla(innan 2005) spel mest samt några nyare mindre kända. Det "största" de har är väl Europa Universalis serien ungefär.

Medlem

finns inga spel alls för mig…
är den inte mac-friendly eller buggar det?

Medlem

Tror jag mycket väl kan bli något. Trevlig idé, blir att testa när man blir insläppt.
Antar givetvis att spelutbudet växer med tiden, förväntar mig ingenting speciellt i början.

Medlem

Man behöver tydligen flash för internet explorer för att kunna tanka spelen... *Facepalm*

Medlem

De släpper in folk eftersom om man är registrerad kommer man få ett mail.

Medlem
Skrivet av Icewind:

Inte hunnit testa något spel ännu då det som är tillgängliga är bara de som är så dåliga att ingen skulle köpa dem ungefär. Bara en massa gamla(innan 2005) spel mest samt några nyare mindre kända. Det "största" de har är väl Europa Universalis serien ungefär.

Har kommit in i Void och det du säger är sant. Metaforiskt föll jag från stolen när listan över tillgängliga spel kom upp. 5 sidor med 10-15 spel per sida, och spelen är antingen små och alla är gamla. Det finns väl knappast någon gamer som tänker tanka något av dessa spel. Blev så förvånad att jag kontakta deras support och sa att de får ta och lägga in nyare spel, vilket de säkert reda vet, men om de lanserar en helt ny tjänst och kommer med skräp, då undrar jag om de har alla hästar hemma. Mycket besviken. Har inte ännu ens valt ett spel att tanka hem för att se hur reklam funktionen fungerar.

Summering:

Mycket smart system, synd att de inte har ens en bra spel produkt.

Medlem

Dåligt utbud för närvarande tycker i alla fall jag, det flesta är äldre spel.

Medlem
Skrivet av condor299:
Skrivet av Icewind:

Inte hunnit testa något spel ännu då det som är tillgängliga är bara de som är så dåliga att ingen skulle köpa dem ungefär. Bara en massa gamla(innan 2005) spel mest samt några nyare mindre kända. Det "största" de har är väl Europa Universalis serien ungefär.

Har kommit in i Void och det du säger är sant. Metaforiskt föll jag från stolen när listan över tillgängliga spel kom upp. 5 sidor med 10-15 spel per sida, och spelen är antingen små och alla är gamla. Det finns väl knappast någon gamer som tänker tanka något av dessa spel. Blev så förvånad att jag kontakta deras support och sa att de får ta och lägga in nyare spel, vilket de säkert reda vet, men om de lanserar en helt ny tjänst och kommer med skräp, då undrar jag om de har alla hästar hemma. Mycket besviken. Har inte ännu ens valt ett spel att tanka hem för att se hur reklam funktionen fungerar.

Summering:

Mycket smart system, synd att de inte har ens en bra spel produkt.

Precis som voddler vid release om jag inte minns fel, bara skräp.

Medlem
Skrivet av Mesmerize:
Skrivet av condor299:
Skrivet av Icewind:

Inte hunnit testa något spel ännu då det som är tillgängliga är bara de som är så dåliga att ingen skulle köpa dem ungefär. Bara en massa gamla(innan 2005) spel mest samt några nyare mindre kända. Det "största" de har är väl Europa Universalis serien ungefär.

Har kommit in i Void och det du säger är sant. Metaforiskt föll jag från stolen när listan över tillgängliga spel kom upp. 5 sidor med 10-15 spel per sida, och spelen är antingen små och alla är gamla. Det finns väl knappast någon gamer som tänker tanka något av dessa spel. Blev så förvånad att jag kontakta deras support och sa att de får ta och lägga in nyare spel, vilket de säkert reda vet, men om de lanserar en helt ny tjänst och kommer med skräp, då undrar jag om de har alla hästar hemma. Mycket besviken. Har inte ännu ens valt ett spel att tanka hem för att se hur reklam funktionen fungerar.

Summering:

Mycket smart system, synd att de inte har ens en bra spel produkt.

Precis som voddler vid release om jag inte minns fel, bara skräp.

Voddler är väl skräp nu också? Det är ju bara gamla skitfilmer som är gratis, medan nyare filmer kostar pengar, och då hyr jag hellre filmer genom Telia On-Demand.

Dock så tror jag att VOID kan bli något i framtiden. Så fort spelföretagen får upp ögonen på tjänsten så lär vi även få se lite nyare spel, kanske inte dom senaste AAA-titlarna som Diablo 3, BF3 osv, men titlar som Metero 2033, Civ5, Mafia 2 som säljs på Steam-reor med 75% rabatt lär vi säkert få se framöver, hoppas jag i alla fall.

Medlem

Fast om Europa Universalis är där så kan ingen påstå att de inte ens har ett bra spel för det spelet är epic

Medlem

Jagged Alliance 2 ffs! Ska bli kul att se vad som dyker upp den närmaste framtiden.

Medlem

Vad heter tjänsten där man streamar spel från en server till sin egen skärm, dvs att spelet körs ej på din egen dator.. någon som vet något om detta och om det fortfarande är igång? Har för mig att det var samma visa gällande spelen där, gamla och tråkiga, batman typ.

Medlem
Skrivet av baggso:

Vad heter tjänsten där man streamar spel från en server till sin egen skärm, dvs att spelet körs ej på din egen dator.. någon som vet något om detta och om det fortfarande är igång? Har för mig att det var samma visa gällande spelen där, gamla och tråkiga, batman typ.

OnLive? Gaikai? Har inte prövat, men de är igång.

Medlem

Verkar blivit som jag misstänkte, bra idé taskigt genomförande. Onlive funkar alldeles utmärkt och till skillnad från Void har de en hel del bra titlar som man visserligen inte kan spela fullt ut men däremot kan man testa i stort sett alla spel innan köp (tillräckligt mycket för att kunna avgöra om det är ett bra spel eller inte) man är inte heller begränsad till ett visst antal utan man kan testa så mycket man bara vill och orkar. Men Onlives bästa grej är nog ändå att man kan kolla på när andra spelar ett spel och även ge personen en tumme upp eller tumme ner. Jag har testat ganska många spel och måste säga att det flyter på väldigt bra.

I dagsläget verkar Void inte vara speciellt intressant (mycket tack vara utbud och Slot begränsningen) men om de lyssnar på deras användare kan jag se hur denna tjänst i framtiden kan bli väldigt populär.

Medlem

Om man registrerar sig för Lord of the Rings Online, så kan man välja att köra första timmen via Gaikai. Dvs, samtidigt som spelet laddas ned så kan du köra spelet via Gaikai. Det funkade sådär. Ibland laggade det, jättepixligt ibland, etc. Men det funkade. Det borde finnas videos på youtube. En kompis visade mig och det såg ok ut. Men det måste flyta bättre för att det ska vara användbart.

Inaktiv

Jag misstänkte när jag läste introduktionen att det var det här de skulle erbjuda så jag är inte direkt förvånad. När Steam släpptes så var det i samband med Half-Life 2 (där Steam var obligatoriskt). När Origin släpptes så var det i samband med Battlefield 3 och med ett antal AAA-rellar (Syndicate och Mass Effect 3) inom några månader.

När Void lanseras så kommer det med... Risen.

Medlem

Haha artikelbilden speglar exakt som jag ser ut just nu.
*Careface on*

Medlem

Som flera andra har sagt redan så hade det nog varit en bra idé att ha lite fler och bättre titlar redo innan lanseringen. Jag har inte ens brytt mig om att testa tjänsten då det inte finns något jag är intresserad av att spela.

Inaktiv

Ge det några månader så blir du snart tvungen att kolla på ännu mera reklam mitt i spelet. Nej det här håller inte..

Först origin men nu detta.. räcker gott och väl med Steam!

Medlem

Inte ett dugg förvånad, folk gnäller i god ordning över en gratistjänst med gratisspel!?
Piratebay och Steam i all ära, men den ena är olaglig och den andra varken smidig eller gratis. Självklart är utbudet litet vid start, samma gällde lovefilm, iTunes, Steam och allt annat...men när antalet användare ökar så ökar intäkterna och intresset, och fler/nyare/större spel släpps.

Tjänsten är helt revolutionerande på spelmarknaden, ge det lite tid. Å andra sidan, om ni förväntar er att få AAA-spel på release gratis mot 20 sec reklam, är det nog dags att ni växer upp och inser att det inte fungerar så i vår vackra kapitalistiska värld.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Inte ett dugg förvånad, folk gnäller i god ordning över en gratistjänst med gratisspel!?
Piratebay och Steam i all ära, men den ena är olaglig och den andra varken smidig eller gratis. Självklart är utbudet litet vid start, samma gällde lovefilm, iTunes, Steam och allt annat...men när antalet användare ökar så ökar intäkterna och intresset, och fler/nyare/större spel släpps.

Tjänsten är helt revolutionerande på spelmarknaden, ge det lite tid. Å andra sidan, om ni förväntar er att få AAA-spel på release gratis mot 20 sec reklam, är det nog dags att ni växer upp och inser att det inte fungerar så i vår vackra kapitalistiska värld.

Nej folk gnäller nog för hur de valt att lansera denna tjänst. 1 slot och 14 dagars s.k cooldown och därtill spel som man säkerligen redan äger eller aldrig hört talas om. Om man däremot är en flitig köpare på Gamersgate så kan jag mycket väl tänka mig att man ser detta på ett annorlunda sätt då man redan säkerligen äger dessa blåa mynt och nu kanske får en användning för dom.

Jag ser som sagt var potential kring detta men då måste de också lyssna på sina användare (varför tror ni Steam gått från att vara väldigt kritiserat till att idag vara den största?).

KoP
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Inte ett dugg förvånad, folk gnäller i god ordning över en gratistjänst med gratisspel!?
Piratebay och Steam i all ära, men den ena är olaglig och den andra varken smidig eller gratis. Självklart är utbudet litet vid start, samma gällde lovefilm, iTunes, Steam och allt annat...men när antalet användare ökar så ökar intäkterna och intresset, och fler/nyare/större spel släpps.

Tjänsten är helt revolutionerande på spelmarknaden, ge det lite tid. Å andra sidan, om ni förväntar er att få AAA-spel på release gratis mot 20 sec reklam, är det nog dags att ni växer upp och inser att det inte fungerar så i vår vackra kapitalistiska värld.

Nja.. nu tycker väl iaf jag att det inte gnälls så värst mycket i denna tråd (suprise!). En del kommer ju faktisk med ganska vettig konstruktiv kritik.

Medlem

Jag är väldigt skeptiskt till att det här kommer fungera. Bara reklam vid start av spelet? Hur mycket reklam talar vi om här egentligen?
Jag tänker på spotify som verkade tro att människor skulle vilja betala för sig men sen fick dubbla reklamen och allt vad de nu gjorde. Använder inte spotify själv så jag är inte så insatt.

Hur som helst så känns det inte ekonomiskt hållbart om de endast ska ha reklam vid starten av spelet.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av KoP:

Någon som har testat denna tjänst ännu och som är villig att göra ett uttalande kring sina intryck?

Det har jag fick min beta nyckel i höstas är som sakt mest gamla spel men jag tror att trycket kommer göra så att dom får läga in fler spel

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Nej folk gnäller nog för hur de valt att lansera denna tjänst. 1 slot och 14 dagars s.k cooldown och därtill spel som man säkerligen redan äger eller aldrig hört talas om. Om man däremot är en flitig köpare på Gamersgate så kan jag mycket väl tänka mig att man ser detta på ett annorlunda sätt då man redan säkerligen äger dessa blåa mynt och nu kanske får en användning för dom.

Jag ser som sagt var potential kring detta men då måste de också lyssna på sina användare (varför tror ni Steam gått från att vara väldigt kritiserat till att idag vara den största?).

Å andra sidan, vad förväntar sig folk?
Det är ju FFS gratis, GRATIS, då kan man inte ställa orimliga krav. Vill man ha fler slots, kortare cooldown och liknande kan det ju köpas för en mindre summa en ett nytt spel kostar, vill man ha mer får man betala, som alltid.
Att ha liknande tjänster kostar, se bara spotify som går med rejäl förlust bara pga licenskostnaden för stora titlar, å andra sidan krävs stora titlar för at folk ska skaffa tjänsten, en ond cirkel. För att se om det finsn intresse, en marknad, så släpper de sin tjänst även om den inte är redo (precis som Steam i början) och kan sedan förbättra såväl tjänsten som spelutbudet när tjänsten blir mer populär. WinWin för spelare, ju mer du lånar, använder och tipsar om tjänsten destu större blir den

Steam var väldigt kritiserat men hade dominans på marknaden, inget liknande fanns att erbjuda och de kunde lätt tvinga på folk sitt system. Visst har det blivit bättre med tiden, men många problem kvarstår dock, som aldrig kommer att lösas. Som behovet att gå online för att aktivera spel, att du inte har någon rätt till dina spel och att Steam inte behöver hjälpa dig när du får problem.
Origins, GFWL, samma sak. Folk gnäller och klagar i början men när de väl "vant sig" vid systemet så är det få som orkar bry sig längre. När Origins var nytt klagade folk massivt, numera är det långt färre om än många av de gamla problemen är kvar. Man lär sig stå ut med dåliga tjänster om man måste, och börjar blunda för felen. Inget fel med det dock ^^

12
Skriv svar