Så var det den där DRM-Skiten igen

Medlem
Så var det den där DRM-Skiten igen

Ominstallation för att Windows uppdate krånglar efter ett år med W7. Troligen beroende på att man bytt grafikkort från det röda laget till det gröna. Det var då problemen började. Kunde gjort en ominstallation direkt men tyvärr är köpta spel nedlusade med DRM och många, särskilt med Game for Windows Live, vill att man köper ny licens.

Men efter ett år så för att kunna starta datorn efter en uppdatering så är det bara ominstallation som gäller.

Sitter nu med minst 4 gamla favoritspel 4 som varit med om för många ominstallationer ofta pga av byte till senaste hårdvara. Fungerar inte att starta om man inte olagligt ful-patchar sina köpta spel.

Detta är inte helt ovanligt och det med ständigt tröttsamma DRM - uppdateringar av GFWL gör att folk flyr från grafiskt överlägsna PC till gammalmodiga konsoler.

I slutändan förlorar, grafikkortstillverkarna, Microsoft och spelindustrin på detta snikna beteende som inte stoppar piratkopiering men får oss att tappa lusten att köpa spel.


signatur

Det var detta...

Medlem

Uhm, woot? Du kan inte installera spel på din dator för att den tycker du har fel cdnyckel när du installerar och därför tycker du att det behövs köpas nytt spel? Eller är det väldigt gamla spel du inte kan installera igen för att du har W7 installerat och dom krånglar? Eller nån annan sorts problem? Svårt att veta av din beskrivning.

Om inte annat låter det oavsett enormt konstigt. Men det kan ju också vara av din beskrivning.

Testpilot

Jag ominstallerar min dator lite då och då , jag spelar mycket men har aldrg råkat ut för ditt problem (peppar peppar ta i trä)
Jag har dock som vana att alltid avinstallera spelen med uninstallern då jag är klar och då jag byter dator ... låter inte en installation "ligga" då man ska blåsa om OS'et

Många spel med Securom får man ju tillbaka sin "installations slot" vid en avinstallation .
Limiten kan vara vara 5-10 eller fler installationer inann den låser o härjar.
Går också att kontakta securom och be dem fixa problemet.

Håller med dig i principen iaf att det suger fett att man som köpande kund alltid ska ha mer strul än de som piratkopierar.

Medlem

Inte lätt att avinstallera när man inte kan starta datorn

Nja, om jag kunde, avinstallera 40 spel är ganska opraktiskt men kanske den tid företagen vill att betalande kunder ska lägga ner tid på.

Spelen är från Crysis och nyare (Crysis var lustig, ville att jag skulle köpa ny nyckel för att jag bytte skärm och det därför var ny dator). Och tex GTA 4: spelet går att installera men jag kommer inte åt mina sparningar därför att GFWL vill ha ny nyckel.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jahaja, ännu en gnälltråd.

Edit: Jag har inte haft sådana problem som trådskaparen brukar posta om.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag har aldrig haft några sådana problem, och jag installerar om datorn ungefär var femte månad av olika anledningar.

Det enda som har vart var att min Windows-nyckel vid ett tillfälle inte hade fler användningar kvar enligt den själv. Ringde då Microsofts kundtjänst här i Sverige och 5 minuter senare funkade den igen.

Med spel, aldrig sådana problem. Och då har jag ett hundratal spel på Steam, varav kanske 25 är installerade och spelas relativt regelbundet i olika sammanhang. På Origin har jag en trave spel som heller aldrig gett sådana problem. Sen av alla mina fristående spel, mest Ubisoft, så har det heller aldrig varit några problem.

DRM'erna har för mig gett en bättre koll på uppdateringar (Då i princip alla kollar efter patchar vid start), Ser till att ingen snor min nyckel på större evenemang samt organiserar saker åt mig. Jag ser med andra ord helt ärligt inte det problem du ser.

Att den kräver att du ska "köpa ny nyckel" för att du bytt skärm låter som 100% överdrift och lögn, och jag ska vara ärlig. Jag har bytt skärm.. Fyra gånger tror jag, då jag har två skärmar. Inget av de tre Crysis-spelen har lagt av. Jag har heller aldrig blivit uppmanad att skaffa en ny nyckel. Visst kan det hända att man måste validera något igen, men aldrig problem med nycklarna.

GFWL har heller aldrig bett om en ny nyckel trots att jag har flertalet spel där och har installerat om datorn kanske 4-5 gånger sen jag började använda tjänsten. Nu är jag inget fan av tjänsten, men den har då aldrig krävt en ny nyckel.

En snabb titt i EULA's säger också att det inte finns någon punkt som påstår sig kräva dig på en ny nyckel. Kanske läge att se över hur du installerar spel osv, ifall att det blir några problem under den processen som orsakar de nästkommande problemen i sig? Samt, kanske höra av dig till kundsupport.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Jag har aldrig haft några sådana problem, och jag installerar om datorn ungefär var femte månad av olika anledningar.

Det enda som har vart var att min Windows-nyckel vid ett tillfälle inte hade fler användningar kvar enligt den själv. Ringde då Microsofts kundtjänst här i Sverige och 5 minuter senare funkade den igen.

Med spel, aldrig sådana problem. Och då har jag ett hundratal spel på Steam, varav kanske 25 är installerade och spelas relativt regelbundet i olika sammanhang. På Origin har jag en trave spel som heller aldrig gett sådana problem. Sen av alla mina fristående spel, mest Ubisoft, så har det heller aldrig varit några problem.

DRM'erna har för mig gett en bättre koll på uppdateringar (Då i princip alla kollar efter patchar vid start), Ser till att ingen snor min nyckel på större evenemang samt organiserar saker åt mig. Jag ser med andra ord helt ärligt inte det problem du ser.

Att den kräver att du ska "köpa ny nyckel" för att du bytt skärm låter som 100% överdrift och lögn, och jag ska vara ärlig. Jag har bytt skärm.. Fyra gånger tror jag, då jag har två skärmar. Inget av de tre Crysis-spelen har lagt av. Jag har heller aldrig blivit uppmanad att skaffa en ny nyckel. Visst kan det hända att man måste validera något igen, men aldrig problem med nycklarna.

GFWL har heller aldrig bett om en ny nyckel trots att jag har flertalet spel där och har installerat om datorn kanske 4-5 gånger sen jag började använda tjänsten. Nu är jag inget fan av tjänsten, men den har då aldrig krävt en ny nyckel.

En snabb titt i EULA's säger också att det inte finns någon punkt som påstår sig kräva dig på en ny nyckel. Kanske läge att se över hur du installerar spel osv, ifall att det blir några problem under den processen som orsakar de nästkommande problemen i sig? Samt, kanske höra av dig till kundsupport.

Nää, jag måste hålla med föregående talare. Har inte någonsin stött på detta problemet. Iofs är mina spel mest STEAM så det förenklar ju hela serienyckelhysterin lite.. Men trots det så har jag ett gäng GFWL men inte ens där har jag haft några problem.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Fortsätt och installera om så får ni till slut se. Och Crysis skärmbyte är faktiskt sant. Har kontaktat Secururom som hänvisar till Steam som hänvisar tillbaka. GFWL kan ge ut en ny nyckel, men bara till en ominstallation och man får som betalande kund tigga.

Har dock aldrig blivit drabbad på Origin men den dagen kanske kommer.


signatur

Det var detta...

Medlem

Fsat jag har ju installerat om Crysis kanske 15 gånger vid det här laget. Förmodligen fler. Jag har bytt skärm 4-5 gånger, och ALLT internt två gånger om i burken. Inget problem.

Samma sak med alla andra spel. Alla spel förutom de senaste är ominstallerade flera gånger, så totalt går det från 2 (Nyaste spelen) till runt 25 ominstallationer (Äldre spel), och allt funkar aldelles utmärkt och har inga problem med nycklar.

Att Steam skulle kräva dig på en ny nyckel låter också märkligt, då Steams registrering är statisk. Den funkar inte som annan DRM, vilket innebär att den inte kommer bryta för att du byter hårdvara.
Har du registrerat ett spel på Steam en gång, är det sedan registrerat. Allt annat är ett fel i din profil som supporten bör kunna lösa åt dig utan problem.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har aldrig stött på dessa problem heller. Däremot undviker jag GFWL-spel, de köper jag aldrig.

Medlem

Hittade dock en lösning på att slippa fulpatcha Crysis. Jag klickade nej på att installera Punkbuster.
Tycker fortfarande Crysis är det vackraste spelet trotts sina 5 år på nacken.


signatur

Det var detta...

Medlem

Mycket udda! Rutan är ju dessutom tydligt ingen Steam-ruta, så det verkar ju mycket märkligt. Vad säger de förutom att du ska gå till andra respektive?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Se redigerade inlägget ovan.

Fast Punkbuster vill installera sig med Steam-installationen. Steam har sett min bild och skrev inte att rutan var konstig.


signatur

Det var detta...

Medlem

GFWL är verkligen hemskt, bland det värsta som hänt PC gaming. Undvik det så långt det bara går, och när du väl tvingas till att använda det, sök efter cracks som plockar undan skiten.

Inaktiv
Skrivet av raefzm88:

GFWL är verkligen hemskt, bland det värsta som hänt PC gaming. Undvik det så långt det bara går, och när du väl tvingas till att använda det, sök efter cracks som plockar undan skiten.

Har alla mina spel crackade, känns så befriande på nåt sätt när spelet startar direkt när jag klickar på ikonen.
Steam har jag däremot inga större problem med, spelen startar oftast som de ska bortsett från några smärre irritationer över ninjapatchningar.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

En till bild i gnälltråden. Jäkla bökigt att spela GTA 4 o-krackat fast man betalt för spelet.

Efter några tryck lyckas man äntligen komma in på sina surt förvärvade sparfiler om man inte vill välja att göra en ofline-profil och börja om från början.

(Här ska fanimej gnällas ännu mer om fler spel trilskas vid ominstallation av OS för att man betalt för spelen.)

F... ett GFWL spel igen. GTA Storys from Liberty City också. Inte en chans att jag kommer köpa Max Pain 3. Väntar snällt på Crack istället. Grattis Rockstar!


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

En till bild i gnälltråden. Jäkla bökigt att spela GTA 4 o-krackat fast man betalt för spelet.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/2012-05-2...

Efter några tryck lyckas man äntligen komma in på sina surt förvärvade sparfiler om man inte vill välja att göra en ofline-profil och börja om från början.

(Här ska fanimej gnällas ännu mer om fler spel trilskas vid ominstallation av OS för att man betalt för spelen.)

F... ett GFWL spel igen. GTA Storys from Liberty City också. Inte en chans att jag kommer köpa Max Pain 3. Väntar snällt på Crack istället. Grattis Rockstar!

Max Payne 3 kommer dock inte att använda sig utav GFWL så vitt jag vet.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av stormense:

En till bild i gnälltråden. Jäkla bökigt att spela GTA 4 o-krackat fast man betalt för spelet.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/2012-05-2...

Efter några tryck lyckas man äntligen komma in på sina surt förvärvade sparfiler om man inte vill välja att göra en ofline-profil och börja om från början.

(Här ska fanimej gnällas ännu mer om fler spel trilskas vid ominstallation av OS för att man betalt för spelen.)

F... ett GFWL spel igen. GTA Storys from Liberty City också. Inte en chans att jag kommer köpa Max Pain 3. Väntar snällt på Crack istället. Grattis Rockstar!

Max Payne 3 kommer dock inte att använda sig utav GFWL så vitt jag vet.

Stämmer bra. Köper man från Steam så använder sig Max Payne utav Steamworks.

Medlem

Då blir det nog ett köp när det kommer.


signatur

Det var detta...

Medlem

Har stött på en del av samma problematiken.

Om spelet inte ska spelas online, så tvekar jag inte en sekund med att lägga på en crack om DRM stör mig onödigt. Numera har scene-grupper som RLD och SkidRow börjat släppa färdiga paket med patch och ny crack, så jag ser inte problemet med fulpatchar längre. Köper jag produkten ska jag kunna använda den, och om man har köpt produkten är det inte olagligt att cracka vad jag vet.

Steam har för övrigt en av dom bästa lösningar jag använt, oberoende av vilken dator man sitter på, kan man använda steam med alla sina spel.

Medlem

Jo man får undvara online.

Har nu problem med Origin-spel: NFS Shift 2, Battlefield Bad Company 2 och Crysis (som endast varit med om två, tre ominstallationer). Berömda felkod 1624 men kan lösas med att jag har en Image av mitt gamla system och kan flytta eventuellt Origin-filerna från gamla systemet till Nya.

Hoppas i framtiden på att de nya konsolerna 2013 ska hålla måttet grafiskt och kommer då satsa på dem om mitt spelintresse inte dött ut till dess. Är för mycket för att testa olika saker på min PC och uppgraderar/bygger hårdvaran ofta så lagliga spel på PC verkar vara en utdöende konstart för mig personligen.

Ladda ner spel och cracka tycker jag är att håna spelutvecklare som lägger tid på att skapa något vettigt. Sedan att bolagen lever i sandlåda kan de inte hjälpa.

Fast detta verkar lite lättare än att importera filer från en image_
http://www.overclock.net/t/1222388/guide-moving-reinstalling-...


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Jo man får undvara online.

Har nu problem med Origin-spel: NFS Shift 2, Battlefield Bad Company 2 och Crysis (som endast varit med om två, tre ominstallationer). Berömda felkod 1624 men kan lösas med att jag har en Image av mitt gamla system och kan flytta eventuellt Origin-filerna från gamla systemet till Nya.

Hoppas i framtiden på att de nya konsolerna 2013 ska hålla måttet grafiskt och kommer då satsa på dem om mitt spelintresse inte dött ut till dess. Är för mycket för att testa olika saker på min PC och uppgraderar/bygger hårdvaran ofta så lagliga spel på PC verkar vara en utdöende konstart för mig personligen.

Ladda ner spel och cracka tycker jag är att håna spelutvecklare som lägger tid på att skapa något vettigt. Sedan att bolagen lever i sandlåda kan de inte hjälpa.

http://www.overclock.net/t/1222388/guide-moving-reinstalling-...

Om det är något som kan jämföras med GFWL så är det ju EA och deras skit, origin, battlelog, punkbuster etc.

Medlem

Battlelog tycker jag också är ett onödigt klick som gör att man undrar vad Origin ska vara bra för

Just Cause två stoppas också fast kanske något annat då jag har för mig det inte är lusad av DRM. Har ju ett GTX 590 och kanske spelet har svårt med SLI?


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Jo man får undvara online.

Har nu problem med Origin-spel: NFS Shift 2, Battlefield Bad Company 2 och Crysis (som endast varit med om två, tre ominstallationer). Berömda felkod 1624...

Fast detta verkar lite lättare än att importera filer från en image_
http://www.overclock.net/t/1222388/guide-moving-reinstalling-...

Laddar ner ändå och alla spel slösade på en aktivering men verkar i alla fall fungera, tror jag.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Battlelog tycker jag också är ett onödigt klick som gör att man undrar vad Origin ska vara bra för

Just Cause två stoppas också fast kanske något annat då jag har för mig det inte är lusad av DRM. Har ju ett GTX 590 och kanske spelet har svårt med SLI?

Jc2 har inget DRM shit vill jag minnas, och det är rätt bra optimerat också så det inte ha några proble med Sli. Kanske har du en korrupt installation?

Medlem

Du hade rätt raefzm88!

Hur gick det annars på mitt färska OS?
Shift 2 stänger ner sig när man ska börja spela,
BF BC 2 gick igång utan Punk Buster
Crysis 2 har jag inte startat ännu.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Hoppas du har rätt raefzm88!

Hur gick det annars på mitt färska OS?
Shift 2 stänger ner sig när man ska börja spela,
BF BC 2 gick igång utan Punk Buster
Crysis 2 har jag inte startat ännu.

Punkbuster ska du ha oavsett.

Medlem

Har. jag punbuster installerat funkar inte Crysis 1 = vill att jag ska köpa ny cd nyckel.


signatur

Det var detta...

Medlem

Fasiken vad bökigt när man köpt ny disk (SSD) och ska flytta Origin

... blbla bla...

varför kan spelindustrin inte göra det lika enkelt för oss som betalar spelen som det är för en Pirat?


signatur

Det var detta...

Medlem

Ha, mitt nyinköpta Need for Speed shift går inte registrera då nyckeln redan är reggad. Nyinköpt DRM-skit. Inte går det heller att spara sina grafikinställningar. Provade att pirata spelet istället och då funkade det perfekt.

Fa?, vad det hjälper att gnälla.


signatur

Det var detta...

12
Skriv svar