Rykte: inte bara digitala spel till Playstation 4

Robot
Rykte: inte bara digitala spel till Playstation 4

Sony övervägde först att enbart släppa digitala titlar till Playstation 4 men på grund av slöa internetuppkopplingar ändrade man sig, enligt ett rykte.

#sony, #microsoft


Medlem
Rykte: inte bara digitala spel till Playstation 4

Bra initiativ av Sony. Jag läste icke-bekräftade rykten om bakåtkompatibilitet ända tillbaka till PSX-skivor för ett tag sedan, något som förutsätter en optisk enhet (det vore ju underligt om de bara skulle lägga dit den utan tanke på att skeppa fysiska PS4-titlar).

Låt oss hoppas!

EDIT: Det var den här bilden jag tänkte på. Den verkar dock ha avfärdats som skitsnack.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Bra initiativ av Sony. Jag läste icke-bekräftade rykten om bakåtkompatibilitet ända tillbaka till PSX-skivor för ett tag sedan, något som förutsätter en optisk enhet (det vore ju underligt om de bara skulle lägga dit den utan tanke på att skeppa fysiska PS4-titlar).

Låt oss hoppas!

dom kanske skulle släppa allt via typ usb minnen som är låsta


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

När spel blir endast digitalt så kommer jag nog inte att spela mycket längre, jag föredrar att äga mina spel och inte "hyra" dem.


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem

Det är inte många ställen i världen där man kan få 100 Mbit/s i var o vartannat hushåll som i Sverige. I de flesta länder sitter man fortfarande på 1-2 Mbit/s och då tar det över ett dygn att ladda ner ett fullstort spel. Väldigt opraktiskt. Måste vara en stor hårddisk också ifall man ska få plats med någon större spelsamling. De optiska skivorna har helt enkelt fortfarande sina fördelar.

Medlem

Vem trodde att en av de nya här konsollerna skulle var enbart dlc?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra, finns hopp för framtiden än. fast det är indiescenen som intresserar mig mest.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Med tanke på hur försäljningen för PSP GO såg ut så känns det här som ett helt vettigt beslut.

Medlem

Jag gillar det där med nätverkstanken, men då borde dem också göra så att vi kan bränna ut spelet själv också, för skulle nått strula och man skulle behöva återställa sitt PS så vill man ju inte ladda hem igen så Digitalt är bra, men med en bränn-dvd option!


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem
Skrivet av Frux:

Det är inte många ställen i världen där man kan få 100 Mbit/s i var o vartannat hushåll som i Sverige. I de flesta länder sitter man fortfarande på 1-2 Mbit/s och då tar det över ett dygn att ladda ner ett fullstort spel. Väldigt opraktiskt. Måste vara en stor hårddisk också ifall man ska få plats med någon större spelsamling. De optiska skivorna har helt enkelt fortfarande sina fördelar.

Blir ju likadant jag bor på Gotland. Här finns expert (700kr för ett spel) och elgiganten (riktigt dyra på spel). Dom har även riktigt dåligt utbud med spel. Säg nu att jag har 1-2 Mbit/sec och det tar 1-2 dagar att ladda hem spelet så tjänar jag på det. Ska jag beställa från någon sida så tar det 3 dagar innan jag har spelet i handen.. (måste fraktas med båt osv)

EDIT: Men nu vet vi inte hur stora spel det kommer bli till ps4. Kanske kommer ligga på runt 100gig? vem vet..


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Men hur ska jag då kunna spela mina analoga spel?!

Medlem
Skrivet av Frux:

Det är inte många ställen i världen där man kan få 100 Mbit/s i var o vartannat hushåll som i Sverige. I de flesta länder sitter man fortfarande på 1-2 Mbit/s och då tar det över ett dygn att ladda ner ett fullstort spel. Väldigt opraktiskt. Måste vara en stor hårddisk också ifall man ska få plats med någon större spelsamling. De optiska skivorna har helt enkelt fortfarande sina fördelar.

Fast stora hårddiskar är inte direkt svåra att få tag på. Säljs knappt diskar mindre än 1TB idag.

Inaktiv

Med tanke på pris skillnaden på digital och fysiska så föredrar jag fysisk överlägset.

Billigare samt känns jag får "mer" för det jag betalar, en disc, manual ect.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vem trodde att en av de nya här konsollerna skulle var enbart dlc?

Och om du köper premiumpaketet så prioriteras dina nedladdningar före andras. Det kommer bli härligt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

"Men eftersom vissa länder har slöare och mindre tillförlitliga internetuppkopplingar,"

Exempelvis större delarna av Sverige... Bra val av Sony, PSP Go visade tydligt att marknaden inte var redo för enbart digital distribution.

Inaktiv
Skrivet av Pjotor:

Bra initiativ av Sony. Jag läste icke-bekräftade rykten om bakåtkompatibilitet ända tillbaka till PSX-skivor för ett tag sedan, något som förutsätter en optisk enhet (det vore ju underligt om de bara skulle lägga dit den utan tanke på att skeppa fysiska PS4-titlar).

Låt oss hoppas!

EDIT: Det var den här bilden jag tänkte på. Den verkar dock ha avfärdats som skitsnack.

Ps4 ska inte kunna köra ps3 spel vad jag läst, så det blir ju som vanligt inget bakätkombitabelt,
men det är ju iaf bra att det blir så från början då, och inte som med ps3, först göra alla glada med att ha ps2 stöd på ps3, och sen helt plötsligt ta bort stödet.

Ganska kasst egentligen för visst hade det vart smidigast om den senaste maskinen kan köra allt det gammla också, och slippa ha en ps2, en ps3, och en ps4 ståendes i en hög med sladdar.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Jag vill ha en konsoll som har plats för 10-20 eller fler fysiska spel på en gång det skulle vara grymt. Man köper ett spel stoppar in ett litet kort i en av flera kort läsare å sen har man fysiska spel man inte behöver byta så ofta

Medlem
Skrivet av stason:

Men hur ska jag då kunna spela mina analoga spel?!

Damma av monopol eller nåt annat brädspel då


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av stason:

Men hur ska jag då kunna spela mina analoga spel?!

förlåt men vad menar du när du säger analoga spel? vad är det för spel?

Medlem
Skrivet av Kharif:

Med tanke på pris skillnaden på digital och fysiska så föredrar jag fysisk överlägset.

Billigare samt känns jag får "mer" för det jag betalar, en disc, manual ect.

PDFen från internet är samma som PDFen på skivan...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av stason:

Men hur ska jag då kunna spela mina analoga spel?!

förlåt men vad menar du när du säger analoga spel? vad är det för spel?

Jag gjorde mig rolig över uttrycket "digitala spel". Alla konsol- och datorspel är ju digitala! ARtikeln handlar ju om nedladdningsbara spel. Även de är digitala. 1:or och 0:or.

Medlem

Ganska logiskt detta

Medlem

Känns som om Sony/MS bara ville testa marknaden och se hur folk skulle reagera, en konsol helt utan skivor är långt bort, inte ens till PC klarar man sig helt (smärtfritt) utan DVD. Det är möjligt, men långt från smidigt...
Visst finns games on demand på både PC och konsol, och utbudet växer och priserna blir bättre, men än så länge är det ett bra tag kvar innan jag skrotar en fysisk skiva till förmån för en digital kopia som kan bannas/stängas av närhelst problem uppstår.

Error 37, nuff said

KoP
Medlem
Skrivet av crazycat690:

När spel blir endast digitalt så kommer jag nog inte att spela mycket längre, jag föredrar att äga mina spel och inte "hyra" dem.

Fast redan idag så "äger" vi ju inte våra spel/filmer/musik-cd's. Vi betalar för en licens att få nyttja produkten med restriktioner. Dvs vi får inte göra kopior hur som helst, anordna visning för en större publik, m.m

Inaktiv

Jag tycker att varja spelskiva ska ha en personlig kod redan nu, så att man kan instalera hela spelet på hdn, och slippa mata in cdn bara för att kunna starta det installerade spelet, vilket är ganska irriterande.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av stason:

Men hur ska jag då kunna spela mina analoga spel?!

Kul att någon mer reagerade! Att de är digitala är ju vad som definierar dator-/tv-spel, tror inte riktigt att PS4 hoppar ifrån det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Kharif:

Med tanke på pris skillnaden på digital och fysiska så föredrar jag fysisk överlägset.

Billigare samt känns jag får "mer" för det jag betalar, en disc, manual ect.

PDFen från internet är samma som PDFen på skivan...

Det är jag fullt medveten om, dock så känns det som att jag får "MER" utav produkten jag köper då jag får en pappers kopia på de som jag vet kostar lite att trycka istället för att få en digital som knappt kostar något. Men det är min åsikt :).

1
Skriv svar