StarPCRepair.com pålitlig?

Medlem
StarPCRepair.com pålitlig?

Hej,

Det är så här att en släkting till mig blev uppringd av en man som talade på engelska och påstod att hans dator var infekterad med virus. Mannen ville då ha betalt och sedan fjärrstyra för att kunna scanna datorn. Programmet som användes var Malwarebytes för att scanna datorn.

För mig låter allting väldigt skumt. Att mannen ens kan veta att datorn var infekterad förstår jag inte.

Så jag undrar om ni känner till företaget och om det går att lita på?

Deras hemsida: http://starpcrepair.com/

Tack på förhand,
Walter


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Har jag extremt svårt att se. Skulle inte lita alls på de där, var ju inte för sålänge sen folk blev uppringda av någon som sa de var ifrån Microsoft och sa din dator var infekterad av virus.

Medlem

Klart det är en scam. Variant av "Your PC might be infected, get bladiblabla to remove" popups.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av WaltX:

Hej,

Det är så här att en släkting till mig blev uppringd av en man som talade på engelska och påstod att hans dator var infekterad med virus. Mannen ville då ha betalt och sedan fjärrstyra för att kunna scanna datorn.

SCAM, just den här typen har blivit relativt vanligt.
Att folk går på det är något jag inte kan förstå, det är ju så uppenbart.
Måste vara för att det handlar om datorn och folk känner sig osäkra och att de inte vet hur saker fungerar, om någon ringde och sa att del "x" i din bil är trasig så om du sätter in 500kronor på vårt konto så skickar vi över en snubbe som fixar den. Inte en jävel skulle gå på det, speciellt om personen som ringde inte talade svenska.

Medlem

Precis som jag misstänkte då. Ville bara dubbelkolla. Har sagt åt släktingen att spärra sitt kort och installera om operativsystemet.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Precis som jag misstänkte då. Ville bara dubbelkolla. Har sagt åt släktingen att spärra sitt kort och installera om operativsystemet.

Då gjorde du rätt.

Medlem

Att någon ens behöver fråga om något sånt här får mig att bli lite ledsen... *suck*


signatur

Jaha.

Medlem

Har blivit uppringd av någon engelskpratande individ med vad jag gissar är indisk brytning fyra gånger senaste veckorna. Tre gånger en manlig och en gång en kvinnlig. Alla säger samma sak; att de ringer från Microsoft och att min dator skickar ut felsignaler till dem så jag måste låta dem fixa det..

De blir bara fräckare och fräckare de scam'mande kräken men jag hade i alla fall lite roligt med den sista av dem som ringde.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar