"Nästa konsolgeneration blir den sista"

Robot
"Nästa konsolgeneration blir den sista"

Vad händer efter Wii, Playstation 4 och Xbox 720? Ingenting, om vi ska tro Crytek-chefens profetior.

#crytek


Medlem
"Nästa konsolgeneration blir den sista"

Förhoppningsvis, konsoler utan modulära egenskaper bromsar utvecklingen alldeles för mkt.

Medlem

Inte utan att man undrar vad /hur han fått den iden?
Låter mer som reklam slogan för browser-baserade spel
Då många verkar hellre sattsa på det än att behöva göra o sälja fysiska samt digitala ver av kommande spel.
Önsketänk o crap prat enligt mig.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Hahahahaha.
Men seriöst, PC-gaming FTW!

Medlem

Skulle jag vara Sony skulle jag bygga in PS i kommande TV apparater...

Medlem

En SURplatta hade passat mig, vad är det för något?

Medlem

Om nånting lär dom väll utvecklas till någon slags underhållningsmaskiner som erbjuder mer än bara spel, vilket dom redan delvis är. Tror borde nya hårdvarulösningar i form av nya medel för interaktion med maskinen samt att mjukvaran kommer att kunna utvecklas. När det gäller mjukvara så går den ju att anpassa långt bättre till hårdvaran då den är samma för alla, vilket kommer fortsätta att se till att man kan får mer prestanda för mindre pengar som konsument.

Nej, tror inte detta kommer vara sista konsolgenerationen.

Medlem

Fniss.

Låter som det här ligger i linje med en annan mans uttalande om 640k minne i datorer.

Medlem

Så sades om Pc som spelplattform också när konsoler blev allt mer populära och se bara på hur bra det går för detta format. Tror alltså inte nästa generation är den sista. Däremot tror jag att sättet vi köper en konsol på kan vara helt annorlunda och som mer liknar hur vi köper en mobiltelefon idag (alltså bundet via avtal och därmed slipper konsumenten betala allt på ett bräde).

Om han däremot menar att konsoler som rena spelplattformar kommer försvinna så håller jag med helt och hållet eftersom det redan idag är en stor del av dagens konsoler. Borta är den tid då man satt ensam på sitt rum och spelade spel, nu har konsolen fått en central del i vardagsrummet och ingen kan väl vara gladare än det än Microsoft som hela tiden varit ute efter att uppnå just detta.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Skulle jag vara Sony skulle jag bygga in PS i kommande TV apparater...

Kan vara en bra ide.. Om hårdvara enkelt kan uppgraderas. Men med tanke på att de flesta TV blir plattare så är det väl en fråga om hur det funkar designmässigt Och tror då mer på ett färdigt platt box som ett tillval vid köp som hängs på bak. men det blir ju ändå en extra konsol box...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

att konsolerna skulle försvnina inom det närmaste 20 åren låter som en lika vansinnig profetia som att jorde går under 2012.
självklart kommer dett att utvecklas och den trenden är ju redan påbörjad. en konsol kommer mer och mer bli en mediamaskin som erbjuder allt från internet, film, musik och självklart också SPEL. kanske kommer det i framtiden inte vara dedikerade SPELkonsoler, men just spelkomponenten kommer spela en väldigt stor roll i framtidens mediaapparater.

Whats up with the thumbs down?

Medlem

Tim Sweeney från Epic sa också att DirectX10 skulle bli sista stora betydelsefulla API.

Nu är vi inne på DX11 som är hästlängder bättre än DX10 och större än någonsin.
Jag tror säkert att Cevat skulle vilja sälja miljontals casualspel som Angry Birds. Å andra sidan har Crytek mest utvecklat skit på senaste tid.

Medlem

Om han slutar röka på istället och går tillbaka till rötterna och faktiskt inte skapar totalförstörda konsollspel så kanske han kan lämna sin psykos?

Inaktiv
Citat:

Självklart kommer det finnas hardcore-spelare som gärna sitter en timme för att installera och ytterligare åttio för att spela. Men dessa konsumenter börjar bli en minioritet.

Välkommen till 2006 Cevat Yerli! Wii, Facebookspel, Flashspel, smartphonespel. Zynga!

Gruppen "core" gamers som vill spela avancerade spel har redan varit i minoritet länge. Men saken är den att de är en penningstark grupp som gärna betalar mycket för spel och köper många spel. De kommer inte försvinna, och det kommer inte spelen heller att göra. Så länge det finns pengar att tjäna kommer den marknaden att finnas kvar.

Många tror att casualmarknaden är så lukrativ för att det är många som spelar. Men de lägger ner betydligt mindre pengar också. Förutom stackarna som blir lurade på köpa-grejerspel på FB/mobiler etc, men de kommer lära sig med tiden och inte gå på sånt. I övrigt anser jag den typen av spel nästan vara scams.

Medlem

Har vi hardcore gamers verkligen blivit färre? Är det inte bara att de flesta spelar nu. För att det finns nåt för alla. Tror inte konsolen kommer försvinna. Vi är ju fortfarande en jävligt stor grupp, och våra barn kommer vilja ha konsoler, och deras barn efter det.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Och en sån (osannolik) utveckling tror ni skulle leda till att "alla" skulle börja spela PC igen? Right ... haha.

Medlem

"Nästa Crysis (3) blir det sista, ser ut som ett Crysis 2 copy/paste"

Jag kanske har helt fel nu men är det inte hardcore spelen som drar in dom stora pengarna för utvecklarna?

Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Om han slutar röka på istället och går tillbaka till rötterna och faktiskt inte skapar totalförstörda konsollspel så kanske han kan lämna sin psykos?

Vad har röka på med förstörda spel eller spel över huvudtaget att göra med varandra? Du kom verkligen med dumma teorier

Medlem

Han har fel. Crytec är dock ett företag som förlitar sig på PC så givetvis är konsolldöd ngt han hoppas på.

Medlem
Skrivet av Zappa:

Han har fel. Crytec är dock ett företag som förlitar sig på PC så givetvis är konsolldöd ngt han hoppas på.

Jaså? Tycker Crytek har rört sig mer och mer bort från PC.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Han har fel. Crytec är dock ett företag som förlitar sig på PC så givetvis är konsolldöd ngt han hoppas på.

Jaså? Tycker Crytek har rört sig mer och mer bort från PC.

Det är för att de måste. De tillsammans med EPIC och andra grafikmotortillverkare lever på att sälja licenser till sina grafikmotorer. De ser gärna att konsollerna dör ut för de håller tillbaka grafikutvecklingen och gör behovet av nya grafikmotorer mindre.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Han har fel. Crytec är dock ett företag som förlitar sig på PC så givetvis är konsolldöd ngt han hoppas på.

Jaså? Tycker Crytek har rört sig mer och mer bort från PC.

sant, men eftersom det handlar om pengar så måste de täcka så många plattformar som möjligt. Om han nu är så negativ till konsoller så kan han skita i dem då och göra bra spel till PC...känns som att Far Cry tillhör en svunnen tid, Crysis också för den delen...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Tror jag att det blir den sista? Nje, knappast efter så många år av olika sorters konsoler.

Hoppas jag att det blir den sista? Ja, i alla fall i den formen konsoler är nu.

Dagens konsoler önskar jag inget annat än död åt.
Men om man kunde gå tillbaka till vad en konsol innebar innan Xbox och Playstation så är det dock en annan historia. De inte försökte vara någon form av "PC-ersättare" utan snarare någon form av digital form av ett sällskaps-spel.

En konsol kommer aldrig att slå PC i något annat än att klappa en på huvudet och vara idiotsäker, den är förhållandevis dyr, en stängd platform som inte gör något annat än att spela spel. En "gaming PC" kan spela spel (Och då mycket mera effektivt) men kan även surfa webben, chatta, ha online-konferenser och skriva e-post samtidigt som den är modulär, du har själv valet hur du vill använda den och hur du vill att ditt skrivbord och din GUI ska se ut.

Medlem

Visst kommer säkert casual-marknaden att bli större, dvs en större del av befolkningen börjar lägga nån tjuga då och då på spel till mobilen eller surfplattan.

Men jag kan inte se att hardcore-marknaden skulle bli mindre i fasta summor.

Ytliga småspel i mobilen ger mig oftast ingenting längre, jag tröttnar på 2 minuter. Jag kräver spel med större djup och är beredd att betala för det.

Medlem

Jag kan mycket väl tänka mig att det blir dom sista konsolerna av den sortens konsoler som vi känner till, men jag tror varken Nintendo, MS eller Sony har planer på att slänga in handduken efter nästa generation. Kanske blir det lite mer virtual reality man kommer satsa på? Det återstår att se, men det känns som att Cevat Yerli bara snackar skit.

skitsnack, hardcorespelarna är fortfarande den mest köpstarka gruppen. ett generationsskifte pågår dessutom, vilket innebär att fler och fler kvinnor blir intresserade av hardcorespel, inte bara wordfeud på iOS.

Medlem

Det han säger är ren bullshit.. För varje år som går ökar spelmarknaden med 20% fler spelare och sålda spel..

Jag tror att det blir en till generation efter denna, någon gång måste ju unlimited detail komma ut till konsoler också..
Unreal Engine 4, sen Unlimited Detail, om 10 år har vi nog uppnått perfektion.

12
Skriv svar