DICE: "Visa att du vill ha nya varumärken med plånboken"

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Friberg:

Det gör vi redan med Kickstarter.

Det är mestadels bara gamla IPn som får uppföljare där eller folk som ger pengar till folk för de vill ha ett spel som är likadant som "det där gamla jag spela förr". Inte mycket nytt där...

Finns gott om nya spel också. Sen att de återupplivar gamla IPn är inget fel alls med tanke på att de inte har förläggare som EA/Activision som övervakar och vill att allt ska tilltala den stora massan för att tjäna mer pengar.
Har själv varit med och donerat pengar till många nya spel den senaste månaden.

Inaktiv

Det finns ju en anledning till varför det kommer ett nytt CoD, Fifa, Nhl, Sims bla bla bla om året.

Medlem
Medlem

Ni verkar ha en hel del källor som berättar hur de förväntar sig spel skall utformas, men ingen verkar titta på det.

Undviker spel för människor med dålig koncentrationsförmåga och/eller låg intelligens men vad hjälper det när den stora massan verkar bestå av den typen?
Följer spel som anstränger sig på andra fronter än bara antal polygoner och shaders. Gillar ett välanimerat spel som försöker sig på verklighetstrogen fysik med spänning och bra atmosfär. Kanske därför jag köpte Trespasser. xD
Mest spelade ur min samling har varit Red Orchestra, ARMA2(DayZ), Operation Flashpoint, Penumbra/Amnesia TDD, Trine, Unrealkampanj med Infiltrationmod för UT1 (extremt spännande slåss mot aliens med nutidsvapen i Cooperativ militärsim), System Shock, S.T.A.L.K.E.R/Metro 2033, Braid, Carmageddon, Overgrowth (alpha), Borderlines, Blood, Happy Wheels, Left 4 Dead, Red Faction 1 sist men inte minst: DooM, Serious Sam och Quake som avslappnade spel. (Vem fan fick för sig att hälsa som regenereras var en rolig idé egentligen? Sluta upp med det, i alla fall i PC versioner!)
Ja jag är en Förstapersonslirare främst av allt, inte speciellt intresserad av konkurrensmässiga spel.
Och DICE borde använda hjärnan, inför framtida Mirror's Edge spel. Se till att lägga med en baneditor, främjar spelets livslängd betydligt på PCn.


signatur

I don't feed trolls, I eat them.

Medlem

Det finns flera anledning till varför spel inte säljer som dem ska ifall dem är nya.
1. för dem har inte ryckte bakom sig.
2. Marknadsföringen för spelen är mycket mindre än sig CoD och BF3.
3. För många spelföretag spenderar allt för lite tid med att försöka göra spelet bra ochser enbart dollar tecken framför ögonen.

Hade allt fler företag insett att det är viktigare att ha ett lagom stort team på drygt 20-30 pers i 1-2 år av utvecklingen där dem utvecklar motorn samt testar gameplay för att se vad som är bra så hade vi fått allt fler bra spel.

I vilket fall så är Bach otroligt kass på sånt då han inte förstår att allt fler är villiga att öppna plånboken åt skit.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Floffe:

Han har helt fel inställning. Har man perspektivet att man gör spel för pengar blir det skit redan från början eftersom man då går ifrån sina egna kreativa idéer och ställer sig frågan vad medel-Floffe i konsumentmassan tycker. En kompromiss som inte gör någon nöjd annat än de okunniga, oftast femårige konsol-Kevin med attentionspan på tre minuter, men då bara för att de inte vet bättre.

Går inte du till jobbet för att tjäna pengar?
Detta som han pratar om är ju ganska basic egentligen. Det är stora företag som satsar mycket pengar. Hade Dice slängt ihop ett spel baserat på vad några griniga no-lifers här på FZs forum tycker skulle det inte sälja och skulle dom fortsätta skulle Dice snart inte finnas längre.

Inaktiv
Skrivet av Floffe:

Han har helt fel inställning. Har man perspektivet att man gör spel för pengar blir det skit redan från början eftersom man då går ifrån sina egna kreativa idéer och ställer sig frågan vad medel-Floffe i konsumentmassan tycker. En kompromiss som inte gör någon nöjd annat än de okunniga, oftast femårige konsol-Kevin med attentionspan på tre minuter, men då bara för att de inte vet bättre.

Han är producent för ett av världens bäst säljande spel...
Har du några exempel på nya spelserier de senaste 3 åren som sålt riktigt jävla bra? Tänk på att alla spelstudior inte har utgivare som EA/Activision bakom sig.

Inaktiv

Bra böcker, filmer och målningar skapas inte på beställning. Samma gäller spel. Har man pengar som huvudmotiv försvinner allt annat ur bilden. Det är en själlös vara man säljer, ingen konst som förmedlar en kreativ tanke.

1. De som köper BF/CoD m.m. är inte nödvändigtvis femåringar fysiskt.

2. Nej, jag går inte till jobbet för att tjäna pengar. Jag går till jobbet för att göra något vettigt med min tid. Jag jobbar inte för pengar, jag får pengar för att jag jobbar. Jag skapar inte för några smutsiga pengars skull, utan för att det är något jag vill göra och det är något jag trivs med. Att jobba för pengar är en form av prostitution. Försäljare, krämare och businessfolk gör något oerhört fult.

3. Jag spelade BF 1942 regelbundet och tycker fortfarande det är bättre än efterföljarna som i brist på innehåll putsas upp med kosmetika för att hänföra konsol-Kevin.

4. Försäljning har inget med vad som är bra att göra. Trender och moden kommer och går. Spice Girls var ett av de mest populära banden för ett tag sedan, idag kommer ingen ihåg dem, och de förpassas till historiens skräphög. Konstnärer som Beethoven, Bob Dylan mfl är däremot eviga eftersom de inte skapat för futtiga pengars skull utan för sig själva, de har haft något genuint att uttrycka, och delat med sig av det. Samma sak gäller böcker. Lisa Marklund och vem vet vad är historiska parenteser.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av Floffe:

Bra böcker, filmer och målningar skapas inte på beställning. Samma gäller spel. Har man pengar som huvudmotiv försvinner allt annat ur bilden. Det är en själlös vara man säljer, ingen konst som förmedlar en kreativ tanke.

1. De som köper BF/CoD m.m. är inte nödvändigtvis femåringar fysiskt.

2. Nej, jag går inte till jobbet för att tjäna pengar. Jag går till jobbet för att göra något vettigt med min tid. Jag jobbar inte för pengar, jag får pengar för att jag jobbar. Jag skapar inte för några smutsiga pengars skull, utan för att det är något jag vill göra och det är något jag trivs med. Att jobba för pengar är en form av prostitution. Försäljare, krämare och businessfolk gör något oerhört fult.

3. Jag spelade BF 1942 regelbundet och tycker fortfarande det är bättre än efterföljarna som i brist på innehåll putsas upp med kosmetika för att hänföra konsol-Kevin.

4. Försäljning har inget med vad som är bra att göra. Trender och moden kommer och går. Spice Girls var ett av de mest populära banden för ett tag sedan, idag kommer ingen ihåg dem, och de förpassas till historiens skräphög. Konstnärer som Beethoven, Bob Dylan mfl är däremot eviga eftersom de inte skapat för futtiga pengars skull utan för sig själva, de har haft något genuint att uttrycka, och delat med sig av det. Samma sak gäller böcker. Lisa Marklund och vem vet vad är historiska parenteser.

Jag är byggnadsarbetare. Jag älskar inte mitt jobb, men det är ett arbete och jag gör det för att försörja min familj. Är jag en hora? Skulle jag hellre gå på social bidrag och bara flumma runt hela dagarna? Alla vill inte ha det så. Vissa av oss lever i den riktiga världen...

Inaktiv

Byggnadsarbetare är ett fint jobb, men det förstörs just nu av att du tar order från någon aktieägare och att du tillsammans med dem som verkligen bygger, planerar och skapar inte har makten över era egna jobb. Hade ni som arbetade haft eget inflytande, och inte arbetat ihop någon profitörs vinster genom att lägga ner extra arbetstimmar varje dag, hade du känt annorlunda. I spelvärlden är det likadant där utvecklarna ofta är underställda aktieägare och utgivare, snarare än sig själva. Det behöver inte vara så.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Friberg:

Det gör vi redan med Kickstarter.

Det är mestadels bara gamla IPn som får uppföljare där eller folk som ger pengar till folk för de vill ha ett spel som är likadant som "det där gamla jag spela förr". Inte mycket nytt där...

Sant, men ändå delvis genom Kickstarter då folk onekligen fortfarande är intresserade av genrer som inte tycks generera tillräckliga förtjänster för att löna sig. (Adventuregenren t ex.)

Sen måste jag verkligen trycka på för indiescenen. Om det är nånstans som man ser kreativ förnyelse så är det där. Älskar verkligen indie rakt igenom.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Floffe:

Byggnadsarbetare är ett fint jobb, men det förstörs just nu av att du tar order från någon aktieägare och att du tillsammans med dem som verkligen bygger, planerar och skapar inte har makten över era egna jobb. Hade ni som arbetade haft eget inflytande, och inte arbetat ihop någon profitörs vinster genom att lägga ner extra arbetstimmar varje dag, hade du känt annorlunda. I spelvärlden är det likadant där utvecklarna ofta är underställda aktieägare och utgivare, snarare än sig själva. Det behöver inte vara så.

mjo. Det är väl så:(

12
Skriv svar