Vad innebär 'Dålig portning' för dig?

Medlem
Vad innebär 'Dålig portning' för dig?

Många av oss PC spelare upplever ibland att ett spel rent utsagt är värdelöst pga dess dåliga portning från konsol till PC.

Vad för dig är en bra portning?
Vad för dig är en dålig portning?

Enligt mig skall en bra portning innehålla minst 80fov, gärna alternativ upp till 100 fov.
Spelet skall kunna spelas på 60fps eller högre.. absolut ingenting under 60.
Spelet skall ha en väldigt detaljerad grafikmeny, du skall kunna ändra i princip vad som helst i spelet.

Spelet ska ha perfekt kontroll till mus och tangentbord, finns spel där ute som fortfarande säger "tryck (A) för att fortsätta"

en till fråga, tycker ni att företag får skylla sig själv att spelet blir brutalt piratat om DRM samt portningen är för dålig?

Medlem

Håller med allt förutom en punkt "Spelet skall ha en väldigt detaljerad grafikmeny".
Känner inte att den är så viktig som de andra, men det är helt klart ett plus.

Testpilot

Grafikinställningar är bra , dock bör det finnas enkelt och överskådliga val på denna fronten , kanske en "advanced mode" för oss som vill tweaka.

Gjorde en lista för länge sen med lite punkter . här kommer de igen:

1: Menyer är överskådliga och kan styras med mus. (piltangenter och ENTER är rätt kasst)
2: Att det släpps PATCHAR som fixar alla buggar som PC spelare garanterat kommer få som ett brev på posten , Bethesda är ju urkassa på att släppa patchar , se Fallout spelen tex.
3: Att musstyrningen inte accellererar a' la' handkontroll
4: Att menyer i spelet är överskådliga och inte visar typ 3 saker för att konsollspelare sitter så långt från sin skärm/TV
5: Att invert mouse finns + mfl inställningar och alla knappar går att binda om till vilka tangenter man vill.
6: Hålla handen a' la autoaim mm går att stänga av.
7: Att det finns högupplösta texturer och grafiklägen som får din pc att utnyttjas & så man slipper gäspa åt konsollernas numera rätt låga krav.
8: Att kunna spara där jag vill och inte gå till nån "savepoint"
9: Att kunna hoppa över filmsekvenser och annat med ett klick. Vad är det med dagens tillverkare som inte låter en hoppa över startlogos?
10: Att det inte finns några element av det hatade 3e personssläget med fast kamera som fortfarande biter sig fast i konsollvärlden. (Batman: Arkham Asylum-Scarecrow sekvenserna - jag pekar på dig!)

Gällande FOV är jag inte så kräsen som så många andra men det är helt klart en poäng , fps har inverkan , tex LA noire är ju rätt osmidigt pga sin låga låsning av FPS pga deras ansiktsanimeringssystem.

Medlem

Bra skrivet Harakiri.. när du nämnde dina punkter kom jag på att det är sånt jag vill ha..

När jag ser dig säga allt sånt känns det som du riktar allt mot Skyrim, kanske har fel? men men..

Jag kan tillägga att jag vill att spelet utnyttjar DX11 samt crossfire och motsvarande för Nvidia, kan nämna skyrim igen med detta, vid en intervju sa Tod pojken att DX11 support skulle släppas, i dagsläget ser jag ingen skillnad alls på DX9 och 'dx11' Skyrim, Crossfire funkar inte.. spelet får konstiga grafikbuggar, usch.

gnu
Medlem

Det allra värsta är 30fps låsning. Hur fan tänker man då? Spelar dom utvecklarna spel på PC överhuvudtaget?

Testpilot

Måste inflika att Max Payne 3 gjorde mig imponerad över hur bra de hade anpassat spelet för PC trots utveckling på multiplattform .. props till Rockstar.

Bådar gott inför GTA 5

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Måste inflika att Max Payne 3 gjorde mig imponerad över hur bra de hade anpassat spelet för PC trots utveckling på multiplattform .. props till Rockstar.

Bådar gott inför GTA 5

fast rockstar har väl alltid gjort bar ifrån sig på den fronten utom att deras spel kan va lite svårmaxade


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

8: Att kunna spara där jag vill och inte gå till nån "savepoint"

Det beror ju inte riktigt på portning utan mer på typ av spel.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

8: Att kunna spara där jag vill och inte gå till nån "savepoint"

Det beror ju inte riktigt på portning utan mer på typ av spel.

Satt och funderade på det också. I vissa spel passar "savepoints" och i vissa passar det att man kan spara där man vill.

Testpilot
Skrivet av Siken:
Skrivet av Ladestam:

8: Att kunna spara där jag vill och inte gå till nån "savepoint"

Det beror ju inte riktigt på portning utan mer på typ av spel.

Satt och funderade på det också. I vissa spel passar "savepoints" och i vissa passar det att man kan spara där man vill.

Var passar det bättre med savepoints?
Enda anledningen jag kan tänka mig det är i samarbete med quicksave där man ibland kan spara en dålig save så man har det som en backup , då är det bra med automatsparningar vid lämpliga tillfällen.

Finns inget jobbigare än spel som tvingar en att spela om samma tråkiga del av spelet till perfektion bara för att de förvägrar en quicksaves där man själv vill , allra värst är det i sammarbete med valfri filmsnutt som ej går att hoppa över.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Många av oss PC spelare upplever ibland att ett spel rent utsagt är värdelöst pga dess dåliga portning från konsol till PC.

Vad för dig är en bra portning?
Vad för dig är en dålig portning?

Enligt mig skall en bra portning innehålla minst 80fov, gärna alternativ upp till 100 fov.
Spelet skall kunna spelas på 60fps eller högre.. absolut ingenting under 60.
Spelet skall ha en väldigt detaljerad grafikmeny, du skall kunna ändra i princip vad som helst i spelet.

Spelet ska ha perfekt kontroll till mus och tangentbord, finns spel där ute som fortfarande säger "tryck (A) för att fortsätta"

en till fråga, tycker ni att företag får skylla sig själv att spelet blir brutalt piratat om DRM samt portningen är för dålig?

Jag håller nog med dig, i rätt stor utsträckning. Det ska utan problem fungera med 'mus och tangentbord.

Ang. frågan om bolag får skylla sig själva; Jag anser det är rättfärdigat i de fall där utgivarna eller devsen har integrerat någon form utav horribelt DRM i produkten, som endast straffar legit-spelare. GFWL är ett exempel på när 'piratning' blir rättfärdigat pga DRM; Det fungerar alltid bättre utan GFWL.

Ang. portning håller jag inte helt med. Det finns konsolexklusiva titlar som jag oerhört gärna skulle vilja se på PC (Den enda rätta plattformen för seriösa spelare). Skulle gärna se dessa portas "halvbra" än inte alls.

Dock piratar jag ingenting personligen, utav ren princip.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Siken:
Skrivet av Ladestam:

8: Att kunna spara där jag vill och inte gå till nån "savepoint"

Det beror ju inte riktigt på portning utan mer på typ av spel.

Satt och funderade på det också. I vissa spel passar "savepoints" och i vissa passar det att man kan spara där man vill.

Var passar det bättre med savepoints?
Enda anledningen jag kan tänka mig det är i samarbete med quicksave där man ibland kan spara en dålig save så man har det som en backup , då är det bra med automatsparningar vid lämpliga tillfällen.

Finns inget jobbigare än spel som tvingar en att spela om samma tråkiga del av spelet till perfektion bara för att de förvägrar en quicksaves där man själv vill , allra värst är det i sammarbete med valfri filmsnutt som ej går att hoppa över.

Tja, allt beror på vad du spelar.
Ett spel som är gjort för att vara utmanande, blir löjligt enkelt när man får spara själv. Dark Souls eller valfritt "impossible game" blir triviala om man kan ångra alla misstag och varje ång man fick stryk...
Å andra sidan är det trevligt att ha möjligheten att sluta när man vill, speciellt i icke-RPG spel, äventyrsspel, FPS (kampanj) och liknande tjänar helt klart på det, då enkla saves kan medföra att man slipper nöta ett visst moment (hopp/qte). I RPG ska det spela roll om man dör, och quisksaves ska därför inte finna s(undantag light RPg som typ Fable)

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Siken:
Skrivet av Ladestam:

8: Att kunna spara där jag vill och inte gå till nån "savepoint"

Det beror ju inte riktigt på portning utan mer på typ av spel.

Satt och funderade på det också. I vissa spel passar "savepoints" och i vissa passar det att man kan spara där man vill.

Var passar det bättre med savepoints?
Enda anledningen jag kan tänka mig det är i samarbete med quicksave där man ibland kan spara en dålig save så man har det som en backup , då är det bra med automatsparningar vid lämpliga tillfällen.

Finns inget jobbigare än spel som tvingar en att spela om samma tråkiga del av spelet till perfektion bara för att de förvägrar en quicksaves där man själv vill , allra värst är det i sammarbete med valfri filmsnutt som ej går att hoppa över.

Tja, allt beror på vad du spelar.
Ett spel som är gjort för att vara utmanande, blir löjligt enkelt när man får spara själv. Dark Souls eller valfritt "impossible game" blir triviala om man kan ångra alla misstag och varje ång man fick stryk...
Å andra sidan är det trevligt att ha möjligheten att sluta när man vill, speciellt i icke-RPG spel, äventyrsspel, FPS (kampanj) och liknande tjänar helt klart på det, då enkla saves kan medföra att man slipper nöta ett visst moment (hopp/qte). I RPG ska det spela roll om man dör, och quisksaves ska därför inte finna s(undantag light RPg som typ Fable)

Personligen anser jag att det är skillnad mellan checkpoints (som alla vanliga FPS har) och waypoints (som Dark Souls, Path of Exile etc). Varav jag personligen mestadels stör mig på checkpoints då man själv inte har något att bestämma över det, medan med waypoints kan du alltid själv gå tillbaka till om du vill spara etc. Med checkpoints tolkar jag det f.ö inte som auto-saves, med andra så som det är i spel där du själv inte har möjlighet att spara utan det endast är checkpoints.

Håller f.ö med dig på alla punkter.

Medlem
Skrivet av Posuic:

Personligen anser jag att det är skillnad mellan checkpoints (som alla vanliga FPS har) och waypoints (som Dark Souls, Path of Exile etc). Varav jag personligen mestadels stör mig på checkpoints då man själv inte har något att bestämma över det, medan med waypoints kan du alltid själv gå tillbaka till om du vill spara etc. Med checkpoints tolkar jag det f.ö inte som auto-saves, med andra så som det är i spel där du själv inte har möjlighet att spara utan det endast är checkpoints.

Håller f.ö med dig på alla punkter.

Väl srkivet!
Nu när jag vet vad du menar håller jag helt och fullt med, det är okej med waypoints/fasta sparställen i spel, så länge de finsn någorlunda ofta samt att man vet hur man tar sig till dem. Checkpoints är ju något mer slumpmässiga och kan verkligen förstöra en hel del då man måste spela om massor pga ett snedsteg :/

Medlem

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Medlem

Lite halvt komiskt att de tummar ner dig och inte mig när du bara håller med min åsikt ^^

Medlem

Jag kan tillägga någonting jag hatar med spel som släpps till alla 3 platformer. detta jävla tjat på E3 om Tidsexklusivt DLC.. vad i helvete är det för skit? plus att DLC'n också bara kommer till tex Xbox, eller bara ps3.

S
K
R
Ä
P

Medlem

Dålig prestanda
Dåliga kontroller
Brist på inställningar som förväntas av ett PC spel
Dåligt UI som inte alls fungerar för PC

Medlem
Skrivet av Cane:

Dålig prestanda
Dåliga kontroller
Brist på inställningar som förväntas av ett PC spel
Dåligt UI som inte alls fungerar för PC

Bra summering. +1

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Jo.. Jag håller med. Tycker hela systemet är dåligt integrerat. Det borde visa antal + votes och antal - votes och inte den totala summan så att säga.

Medlem

Varför ökar systemkraven varje år?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Varför ökar systemkraven varje år?

Gör det ens det?
Brukar aldrig hålla koll på systemkraven, de senaste åren har man maxat alla spel.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Grumbledock:

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Jo.. Jag håller med. Tycker hela systemet är dåligt integrerat. Det borde visa antal + votes och antal - votes och inte den totala summan så att säga.

Skulle gissa på att de fick själv idén från reddit som har ett exakt likadant system, där man inte heller ser hur många +/- man fått om man inte lägger till en addon. Håller f.ö med dig om det, kanske borde skicka meddelande till dem och ge det som ett förslag? Göra så att man ser antal + till vänster och antal - till höger.

Medlem
Skrivet av Hannu:
Skrivet av magma:

Varför ökar systemkraven varje år?

Gör det ens det?
Brukar aldrig hålla koll på systemkraven, de senaste åren har man maxat alla spel.

Det är en bra fråga. Systemkraven verkar ju öka exponentiellt för vissa spelserier, fast utvecklarna fortfarande använder dx9? Crysis är ju ett bevis på hur långt man kan utveckla dx9. Minns hur microsoft försökte locka användare till vista pga dx10-stödet. I själva verket var det knappt någon märkbar skillnad mellan dx9 och dx10 (förutom vissa grafiska tilläggsfunktioner enligt min uppfattning). Dock kan vi vara överens om att dx11 är ett stort steg från dx9.

För en del spelserier kan jag förstå varför systemkraven har ökat. T ex Bf3 och The Witcher2 mot Bf2 resp The Witcher1 då man utvecklat grafikmotorn. Däremot vet jag inte om crysis II räknas då man fick installera en separat patch för att dx11-läget skulle aktiveras.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Grumbledock:

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Jo.. Jag håller med. Tycker hela systemet är dåligt integrerat. Det borde visa antal + votes och antal - votes och inte den totala summan så att säga.

Skulle gissa på att de fick själv idén från reddit som har ett exakt likadant system, där man inte heller ser hur många +/- man fått om man inte lägger till en addon. Håller f.ö med dig om det, kanske borde skicka meddelande till dem och ge det som ett förslag? Göra så att man ser antal + till vänster och antal - till höger.

Haha, FZ crew skulle aldrig lyssna på ett förslag framfört utav mig.
Testa du istället!

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Grumbledock:

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Jo.. Jag håller med. Tycker hela systemet är dåligt integrerat. Det borde visa antal + votes och antal - votes och inte den totala summan så att säga.

Skulle gissa på att de fick själv idén från reddit som har ett exakt likadant system, där man inte heller ser hur många +/- man fått om man inte lägger till en addon. Håller f.ö med dig om det, kanske borde skicka meddelande till dem och ge det som ett förslag? Göra så att man ser antal + till vänster och antal - till höger.

Haha, FZ crew skulle aldrig lyssna på ett förslag framfört utav mig.
Testa du istället!

Hehe, okey. Tar väl och skickar iväg ett litet meddelande å ser vad de säger

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Siken:
Skrivet av Ladestam:

8: Att kunna spara där jag vill och inte gå till nån "savepoint"

Det beror ju inte riktigt på portning utan mer på typ av spel.

Satt och funderade på det också. I vissa spel passar "savepoints" och i vissa passar det att man kan spara där man vill.

Var passar det bättre med savepoints?
Enda anledningen jag kan tänka mig det är i samarbete med quicksave där man ibland kan spara en dålig save så man har det som en backup , då är det bra med automatsparningar vid lämpliga tillfällen.

Finns inget jobbigare än spel som tvingar en att spela om samma tråkiga del av spelet till perfektion bara för att de förvägrar en quicksaves där man själv vill , allra värst är det i sammarbete med valfri filmsnutt som ej går att hoppa över.

För att Quick save:a precis utanför en boss är ju så roligt.

Personligen hatar jag att spel såsom Skyrim/oblivion har Quick saves, det är förvissa komfortabelt, men det förstör lite av utmaningen.
Just nu är det ju bara Quicksave:a precis innan en grupp fiender, så om man dör behöver man bara börja om någon sekund/Minut.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Grumbledock:

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Jo.. Jag håller med. Tycker hela systemet är dåligt integrerat. Det borde visa antal + votes och antal - votes och inte den totala summan så att säga.

Skulle gissa på att de fick själv idén från reddit som har ett exakt likadant system, där man inte heller ser hur många +/- man fått om man inte lägger till en addon. Håller f.ö med dig om det, kanske borde skicka meddelande till dem och ge det som ett förslag? Göra så att man ser antal + till vänster och antal - till höger.

Haha, FZ crew skulle aldrig lyssna på ett förslag framfört utav mig.
Testa du istället!

Hehe, okey. Tar väl och skickar iväg ett litet meddelande å ser vad de säger

Varför ens bry sig om hur måna tummar ett inlägg har? ^^


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Grumbledock:

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Jo.. Jag håller med. Tycker hela systemet är dåligt integrerat. Det borde visa antal + votes och antal - votes och inte den totala summan så att säga.

Skulle gissa på att de fick själv idén från reddit som har ett exakt likadant system, där man inte heller ser hur många +/- man fått om man inte lägger till en addon. Håller f.ö med dig om det, kanske borde skicka meddelande till dem och ge det som ett förslag? Göra så att man ser antal + till vänster och antal - till höger.

Haha, FZ crew skulle aldrig lyssna på ett förslag framfört utav mig.
Testa du istället!

Hehe, okey. Tar väl och skickar iväg ett litet meddelande å ser vad de säger

Varför ens bry sig om hur måna tummar ett inlägg har? ^^

Fz filtrerar väl automatiskt bort inlägg med för många - votes ?

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Posuic:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Grumbledock:

Kul med tomtar som tummar ner allt man skriver, dags att växa upp va småbarn ^^

Jo.. Jag håller med. Tycker hela systemet är dåligt integrerat. Det borde visa antal + votes och antal - votes och inte den totala summan så att säga.

Skulle gissa på att de fick själv idén från reddit som har ett exakt likadant system, där man inte heller ser hur många +/- man fått om man inte lägger till en addon. Håller f.ö med dig om det, kanske borde skicka meddelande till dem och ge det som ett förslag? Göra så att man ser antal + till vänster och antal - till höger.

Haha, FZ crew skulle aldrig lyssna på ett förslag framfört utav mig.
Testa du istället!

Hehe, okey. Tar väl och skickar iväg ett litet meddelande å ser vad de säger

Varför ens bry sig om hur måna tummar ett inlägg har? ^^

Fz filtrerar väl automatiskt bort inlägg med för många - votes ?

I så fall är det ju sämst, man ser ju så fort någon har en annan åsikt en "mainstream" åsikten, så får han hur många "Thumb down" som helst. Med andra ord så Döljs folks åsikter om dem inte "passar" in med majoriteten.


signatur

Rwa?

12
Skriv svar