Tech-porr – Unreal Engine 4 mot Cryengine 3

Robot
Tech-porr – Unreal Engine 4 mot Cryengine 3

Framtidens grafik visades under E3-mässan – vilken är din favorit?

#epic, #crytek, #crysis-2, #crysis, #gears-of-war-judgement


Medlem
Tech-porr – Unreal Engine 4 mot Cryengine 3

skulle nog säga att vi har sett för lite av UE4 för att kunna jämföra

Medlem

Sedan så känns det som två olika stilar, båda är snygga, men dom har ändå olika grafisk stil så att det blir lite konstigt att jämföra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Får nog se mkt snyggt i framtiden

Medlem

UE4 för hela slanten om motorn blir lika optimerad som UE3.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

jahapp snart blir man väl tvungen att slänga ut gamla datorn för att kunna köra spel med dom här motorerna i sig =_=


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Gillar inte att vågorna går genom båten

Medlem

Kom igen nu Valve, en ny motor för att visa vart skåpet ska stå!

Medlem

UE4 var nog den jag vart mest imponerad av, men undrar lite mer hur dom hanterar fysik för jag är personligen ganska bra trött på statiska miljöer som ser vackra ut.

Medlem

måste säga att jag är aningen besviken på UE4.

efter uttalanden som detta

Citat:

But what is Unreal Engine 4? And how does it compare to Samaritan, the high-powered Unreal Engine 3 demo that's been shown off for years? "If Samaritan looked like a piece of crap, that's what Unreal Engine 4 would look like," Rein told us.

nu finns ju elemental demot endast som en crappig youtube länk, vilket antagligen gör att vi går miste om mycket av detaljrikedomen i demot.

men jag kan ändå inte påstå att samaritan demot (länk), ser ut som bajs i jämförelse.

Medlem

Besviken att de inte visade animationer in game, eller förstörbara saker osv..

Sett detta i Cryengine, fyfan va bra det är

Medlem

UE 4, helt klart.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Friberg:

Kom igen nu Valve, en ny motor för att visa vart skåpet ska stå!

Lol.. Valves grafik på deras spel.. Typisk valve grafik skulle vara Teamfortress. Alltså har de inte en chans, såvidare dom inte kommer med något nytt.

Medlem

Får man inte gilla båda?

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Får man inte gilla båda?

Nej det vore oetiskt. Det handlar mycket om att välja sida här o komma o vara neutral duger inte..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Röken i UE4 var galet snygg. Cryengine 3 däremot ser ju knappt bättre ut än vad Cryengine 2 gjorde 2007..

Medlem

Demonstrationsvideorna är ofta mycket snyggare än vad man sedan ser i spelen eftersom där måste man optimera för gamla konsoler och gamla datorer.

Medlem
Skrivet av predator:

Röken i UE4 var galet snygg. Cryengine 3 däremot ser ju knappt bättre ut än vad Cryengine 2 gjorde 2007..

Tror inte man får en rättvis bild med en såpass lågupplöst film.

Medlem
Skrivet av Devildoll:

måste säga att jag är aningen besviken på UE4.

efter uttalanden som detta

Citat:

But what is Unreal Engine 4? And how does it compare to Samaritan, the high-powered Unreal Engine 3 demo that's been shown off for years? "If Samaritan looked like a piece of crap, that's what Unreal Engine 4 would look like," Rein told us.

nu finns ju elemental demot endast som en crappig youtube länk, vilket antagligen gör att vi går miste om mycket av detaljrikedomen i demot.

men jag kan ändå inte påstå att samaritan demot (länk), ser ut som bajs i jämförelse.

Problemet med UE4 verkar vara att man måste bli underättad av EPIC varför UE4 gör så att Samaritan "looks like CRAP" i jämförelse, dvs vad hände bakom kulliserna är det som är det intressanta i UE4 och ingenting man "SER" på skärmen.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

UE4 såg ju galet bra ut! Måste vara en spelprogrammerares våta dröm! Ändra allt medans du är inne i spelet

Medlem

Jag skulle velat se en människa så man ser vilken nivå geomatrin ligger på. Det här monstret såg väldigt snygg ut men hade en displacement-mappig stil, dvs. väldigt gropig och inga distinkta runda kanter eller linjer. Statyerna visade lite grann. Omgivningen ser helt otrolig ut dock, det är så det ska se ut. Partiklarna ser magnefika ut.

Medlem

Ser såklart bra ut, dock så var det en stor besvikelse när vattnet trängde in i båten i Cryengine 3. Som bukrmopp sa så skulle det vara mer intressant att se hur de hanterade fysiken.

Det är alltid mörkast strax före gryningen & Epic är det ljus jag väntat på...

De implementerar saker som visserligen funnits ett bra tag men som tidigare inte vart möjliga på grund utav det icke existerande fokus som rått över optimering för kraftfull hårdvara. Unreal Engine 4 visar både tekniska & grafiska framsteg som verkligen kommer imponera långt in i framtiden, den här motorn kommer möjliggöra helt nya sätt att bygga, uppleva & förstöra våra spelvärldar på.

Crytek visar stolt upp samma gamla beef jerkey i ett annorlunda färgtema, som de alltid gjort med den motorn ^^

Nu får vi bara hoppas att utvecklare inte förundras för mycket av motorns bekvämligheter utan vågar bryta egen mark med UE4 redan ifrån start

Medlem

Enligt, slashgear skall elemental demot ha körts på ett ensamt GFX 680..Sedan finns en 1080P version av klippet att ladda hem om man vill, bara 900mb men men

http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Medlem

Grejjen med UE4 är att nu blir det möjligt med rörlig fysik igen när ljuset körs i realtid. Man körde mycket prerendrerade ljussättningar den här generationen, för att få den looken som UE4 har, men det är fusk, ett kluster sitter och förberäknar en massa skit, i princip har du ljussättningen förbyggd som texturer.

Tror vi kommer se mycket stora förbättring när det kommer till människorna med tanke på realtids-SSS'en, det kan göra riktigt mycket!

Medlem

Och allt detta kan komma att förändras i ett nafs om följande teknik fungerar väl och slår igenom:

Euclideon & Unlimited Detail - Bruce Dell Interview

Det är mycket "så här fungerar det i princip" snack i början av videon, skippa till ca 22 minuter in för er som vill gå direkt till själva realtidsdemot.

Onekligen en uppsjö av frågetecken som kvarstår: Hur väl kommer detta funka med animationer, olika effekter, interaktiva objekt, lokaliserad hitdetection, dynamisk belysning, förstörbar omgivning, fysiksimulering osv?

Med andra ord, kommer det ens att lämpa sig för spel eller blir det mest en fantastisk men tämligen statisk "fly-by" motor?

SE

Medlem

Mohaha, ni med AMD kan inte använda er av de häftiga effekterna i Unreal Engine 4

Medlem

UE4 lär ju bli standard igen, kolla bara hur smidig den är att jobba i

Medlem

Båda är ju ruskigt snygga, med fint flytande fysik och ljussättning. Kan dock inte hjälpa för att CE3 känns snäppet mer vass, kanske att den bara appellerar lite mer till mig.

UE4 kommer utan tvekan bli en standard inom spelvärlden, men den har fortfarande en lite plastig/polerad/konstgjord yta som jag inte ser i CE3.

Nog smak och behag, båda kommer bli snuskiga. Dax att uppgradera burken. Igen...

Båda var fina, men var är dinosaurierna?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar