Projektarbete (Datainriktning)
Hejsan!
Till hösten ska jag och en kompis (på Naturvetenskapsprogrammet med inriktning mot matematik och data) börja med ett projektarbete. Vi vet att vi vill göra någonting som hör till datainriktningen, men vi vet inte riktigt vad.
Har ni några idéer/förslag så får ni gärna dela med er av dem!
Tackar och bockar för alla förslag!
ÖS PÅ BARA!!!
You can't win the game...
Hade ni tänkt programmera något, eller kan det vara precis vad som helst inom data?
Kanske göra er egen mandelbrot generator eller liknande, så får ni kombinerat matematik och programmering..
Ex: http://nooshu.com/explore/mandelbrot-renderer/non-workers/
Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).
Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!
Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.
You can't win the game...
Jag kommer ihåg ett sådant här litet skolprojekt då jag byggde en enchipsdator, skrev drivrutiner (assembler) till både analog joystick och en liten LCD-skärm. En klasskompis skrev en simpel liten flyg-simulator som man kunde köra på skärmen.
Vill man göra det enklare för sig kan man ta en digital joystick/dpad och lägga in ett enkelt Tetris.
Gillar ni matematik kan ni ju göra någon 3D-projektion och fördjupa er i de (matris) sinus och cosinusformler som krävs för det?
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).
Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!
Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.
Och har jag inte helt fel så står loggboken för 50% av resultatet! Så skriv ordentlig nu!
Everybody needs help.
Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).
Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!
Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.
Och har jag inte helt fel så står loggboken för 50% av resultatet! Så skriv ordentlig nu!
Såsom jag förstod det så står rättare sagt Processrapporten (som vanligtvis blir mellan 10-50A4 lång) för 50% av resultatet Varav den blir lättare att skriva om man har gjort en ordentlig loggbok ^^
Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).
Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!
Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.
Och har jag inte helt fel så står loggboken för 50% av resultatet! Så skriv ordentlig nu!
Såsom jag förstod det så står rättare sagt Processrapporten (som vanligtvis blir mellan 10-50A4 lång) för 50% av resultatet Varav den blir lättare att skriva om man har gjort en ordentlig loggbok ^^
Sant, men enligt våra lärare så var loggboken lika viktig som processrapporten, så får lägga ner mycket tid och energi på båda!
Som det ser ut nu så lutar det åt att vi programmerar ett spel av något slag..
You can't win the game...