En kulturkrock...

Medlem
En kulturkrock...

Jag var på jakt efter två specifika böcker på internet. Under min jakt (som gav ingenting, böckerna finns inte någonstans) så kom jag dock in på en sida där man såg ett väldigt intressant inlägg. Man skulle kunna kalla det ett möte mellan två kulturer, dock kanske inte så som du tror.

Citat:

The Swedes are the rudest people I Know!!!!!
After spending a week here in Sweden I have come to the conclusion that Swedes are rude. I never noticed this when I lived here but now, Jesus…

First of all. All Swedes think they are the best when they are not (I am). They never give way, if they happen to walk in to you as they will, they don’t say “sorry” or “my bad” or whatever. They just smash in to you and walk on as if nothing happened.

Swedes also tend to suddenly stop in the middle of the street so you walk straight in to them. If you happen to do that they will look at you in disgust even though it was their own fucking fault for stopping in the first place!

The other day as I was on my way home on the tube I saw this old man walking along the aisle looking for a seat. We were at opposite ends at the train and Swedish trains are long, I mean really long. The poor old man, probably in his late 70′s slowly made his way to my end of the train. Now not a single fucking person got up offering the old man a seat. When he finally got close to my end of the train I offered him my seat at which point the old man grabbed hold of me and thanked me profoundly. You could tell he was moved and very tired.

He got off a few stops later and once again he came up to me and thanked me before slowly making his way out in to the cold.

I mean come on, an old man! What heartless fucking assholes have you Swedes become? I like Sweden and all but I can’t remember Swedes being like this! What’s even worse is it’s almost Christmas, everyone should be happy and kind.

God, this reminds me of this girls blog I jokingly left a message on and she just went psycho bitch on me, thinking I was attacking her or something. Where is all this hostility coming from?
You know what? Swedes need to get the fuck over themselves.

Merry christmas assholes (and if you are not an asshole, good on you!!)

Ett mindre lyckat besök i våran huvudstad är min gissning. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte brast ut i skratt.

Två roliga artiklar fanns om Sverige.
Artikel 1: http://swedenson.com/
Artikel 2: http://swedenson.com/swedish-etiquette/

Citat:

Sweden is the only country in the world where I have seen more public spitting than in China. When I was in Beijing, I remember thinking, ‘wow – the Chinese spit a lot’. Well I’ve got news for you Beijing, you’ve got nothing on the Swedes. The Swedes will out-spit the Chinese any day of the week.

The guys and girls (yes girls) chew snus (a tobacco product similar to snuff), which elicits a spitting reaction. The grade school kids like to imitate the older folks, so they join in on the spitting. The result is nothing less than a veritable minefield of spit checkering the sidewalks that must be danced around on your way down Kungsgatan to Stureplan. Yes, that’s what shoes are for, but still, it’s disgusting. The Swedes abide by a universal custom: Never wear your shoes indoors. Now you know why.

PS: Kommentaren från Henrik kom åtminstone med lite sanning till de stackars engelskspråkiga turisterna.
" Henrik says:
If you think Stockholm is bad – try going to Oslo! (That’s in Norway for you Americans)… They are at least 10 times worse."

#blogg

Medlem
En kulturkrock...

Sorgens dag att Stockholmare ska va Sveriges ansikte. Han skulle besökt nå städer i mellan Sverige eller i norr..

Angående att folk spottar stör jag inte mig på.. antar att jag har vant mig. Erkänner att man är lite dålig på att be om ursäkt om man stöter till någon. (Beror på könet). Ber enbart om ursäkt på fyllan om man stöter/spiler till någon.

Han verkar inte förstå att vi har respekt för andras privatliv och lägger oss inte i andras liv.

Dock önskar jag att vi kunde lära oss av jänkarna att va lite öppnare.. har vart till USA många gånger och har aldrig träffat trevligare folk. Folk pratar med en som att dom har känt en hela sitt liv.

Det enda jag störde mig på i USA var att man inte fick glo i affärer ifred utan att någon vill hjälpa en. Enligt Svenska seder så frågar jag om hjälp om jag vill ha hjälp. Även kypare är på en hela tiden och vill veta i detalj hur ens dryck smakar och om något man är missnöjd över.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Det angående om att vi inte säger "förlåt" när vi råkar stöta till någon eller liknande, handlar ju antagligen om kulturen. Jag förväntar mig inget "förlåt" (det finns ju en gräns) och jag brukar inte ge "förlåt" heller om jag råkar gå in i någon, gå in i ens sko eller liknande.

Så länge det inte det görs på flit, bryr jag mig inte alls om jag får ett "förlåt" eller inte. Utan jag förstår att det var ett misstag och livet går vidare. Sen tycker jag inte att vi gör detta på grund av att vi är otrevliga, utan det är som sagt i våran kultur. Det kanske är trevligare att säga "förlåt" men det är inte otrevligt att inte säga...

Medlem

Måste vara något speciellt med Stockholm, detta är problem jag aldrig har stött på ( förutom spottandet - det ser man överallt )

Inaktiv

All denna överdrivna salivering som jag iakttar hos ynglingarna har alltid förundrat mig, varhelst de står stilla längre än fem minuter så börjar saliven att flöda och lämna vidriga små fläckar på marken.
Det måste vara någon väldigt omfattande genetisk defekt eller sjukdom som gör detta, då jag har påträffat det utanför busshållplatser/tågstationer över hela landet.
Jag påpekade beteendet för en Salivator nyligen, och blev bemött med en massa svordomar och glåpord, så jag kan dra slutsatsen att sjukdomen även leder till en allvarlig form av mental retardation.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Intressant rage


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Vi svenskar är lite konstiga, inte precis det folk som passar bäst till att ta hand om turister. Men vi måste ju göra en hel del rätt när vi ofta toppar listor runt om i världen.


signatur

The definition of insanity?

1
Skriv svar