Projektarbete (Datainriktning)

Medlem
Projektarbete (Datainriktning)

Hejsan!
Till hösten ska jag och en kompis (på Naturvetenskapsprogrammet med inriktning mot matematik och data) börja med ett projektarbete. Vi vet att vi vill göra någonting som hör till datainriktningen, men vi vet inte riktigt vad.

Har ni några idéer/förslag så får ni gärna dela med er av dem!

Tackar och bockar för alla förslag!

ÖS PÅ BARA!!!


signatur

You can't win the game...

Medlem

Hade ni tänkt programmera något, eller kan det vara precis vad som helst inom data?

Kanske göra er egen mandelbrot generator eller liknande, så får ni kombinerat matematik och programmering..

Ex: http://nooshu.com/explore/mandelbrot-renderer/non-workers/

Medlem

Ja vad har ni för ramar egentligen? Hur mycket tid har ni till förfogande till detta? Hur skall ni presentera resultatet?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).

Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!

Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.


signatur

You can't win the game...

Medlem

Jag kommer ihåg ett sådant här litet skolprojekt då jag byggde en enchipsdator, skrev drivrutiner (assembler) till både analog joystick och en liten LCD-skärm. En klasskompis skrev en simpel liten flyg-simulator som man kunde köra på skärmen.
Vill man göra det enklare för sig kan man ta en digital joystick/dpad och lägga in ett enkelt Tetris.

Gillar ni matematik kan ni ju göra någon 3D-projektion och fördjupa er i de (matris) sinus och cosinusformler som krävs för det?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tack för idéerna, låter riktigt najs


signatur

You can't win the game...

Medlem

Jag och en annan kompis gjorde ett spelprojektarbete i UDK-motorn, var riktigt kul och man lärde sig en hel del (vi skippade att göra egna 3D-modeller och använde endast de som fanns i motorn).

Medlem

UDK, har jag testat förr.. Det kanske skulle kunna va nåt..


signatur

You can't win the game...

Medlem

Jag gick NV med inriktning matematik och data. Jag gjorde ett spel i Flash med highscorelista och server. Det var rätt skoj. Kanske göra något liknande?


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av lillaiwazz:

Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).

Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!

Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.

Och har jag inte helt fel så står loggboken för 50% av resultatet! Så skriv ordentlig nu!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av lillaiwazz:

Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).

Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!

Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.

Och har jag inte helt fel så står loggboken för 50% av resultatet! Så skriv ordentlig nu!

Såsom jag förstod det så står rättare sagt Processrapporten (som vanligtvis blir mellan 10-50A4 lång) för 50% av resultatet Varav den blir lättare att skriva om man har gjort en ordentlig loggbok ^^

Medlem
Skrivet av Posuic:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av lillaiwazz:

Vi får i stort sätt göra vad vi vill, inom ett de område man väljer.
Det är en 100-poängs kurs, så vi har ca 100 timmar på oss (vi får även hålla på efter skoltid).

Vi ska föra en "loggbok" genom hela arbetet och sedan skriva en rapport samt "visa" vad vi åstadkommit (om vi producerar/gör någonting) eller föra en presentation inför klass och lärare!

Programmerar man ett spel (t.ex.) så behöver man inte ha någon speciell presentation.

Och har jag inte helt fel så står loggboken för 50% av resultatet! Så skriv ordentlig nu!

Såsom jag förstod det så står rättare sagt Processrapporten (som vanligtvis blir mellan 10-50A4 lång) för 50% av resultatet Varav den blir lättare att skriva om man har gjort en ordentlig loggbok ^^

Sant, men enligt våra lärare så var loggboken lika viktig som processrapporten, så får lägga ner mycket tid och energi på båda!

Som det ser ut nu så lutar det åt att vi programmerar ett spel av något slag..


signatur

You can't win the game...

1
Skriv svar