Dice - Attityd till DLC

Medlem
Dice - Attityd till DLC

Jag fick denna bild skickad till mig. (Hoppas den inte är fejk!)

Nej, jag är inte ute efter att sänka eller hylla BF3 som säkert är ett roligt spel. Jag är intresserad av hur företag beter sig för att kränga sina produkter och hur vi konsumenter reagerar på det.

Nu vet jag inte om just "maps" ingår i premium, men i samma mening så pratar Patrick Bach om en "attityd", och det tolkar jag som "attityden att ta betalt för DLC". Tolkar jag fel? Vad säger ni?

Är det bara strunt att göra jämförelsen som de gör i bilden eller har den en "poäng" så att säga?

Bilden:


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Du behövde vara "Vip" för att få ta del av mapsen som släpptes till BC2, så tekniskt sätt tog dem ju inte betalt för bannorna, men man behövde betala för vip på konsol (antar att man fick vip o man förbeställde?)
Sen tog dem ju betalt för bannor till BF2 och 1942.
Så det där med grattis maps är nog bara bullshit ^^


signatur

Rwa?

Medlem

Nu är ju ett bf3 dlc så mycket mer än 2 kartor som de gav oss då. Samt till skillnad ifrån nästan alla andra utvecklares DLC så får man verkligen mycket material för vad man betalar precis som det ska vara ( gratistillägg kan man glömma sålänge det är ej är CD projekt/Valve som ger ut spelet).

Medlem

Skillnaden görs i att DLC är mer än banor, precis som xixor säger.

Expansionerna/DLC's ger även vapen, fordon, massa random-content, nya game-modes osv. De DLC-packs Patrick pratar om som släppts till andra spel innehöll endast banor, och släpptes exakt så flera gånger om. Diskussionen har redan varit uppe och jag vill minnas att han faktiskt svarade på detta själv efter B2K med ett liknande svar.

Jag vill påpeka, då jag fått kommentarer om det på sista tiden, att jag inte säller mig på DICE sida för att jag är fanboy (har heller inte praoat där ), utan för att jag anser att det inget fel har gjorts i detta fallet.

Och som med all media är det lätt hänt att ord och uttalanden förvrängs, vilket talaren förviso bör vara medveten om, men ofta blir innebörden en annan i rubrik och artikel, mot vad som menades. Det är ju inget ovanligt, och händer även här på FZ. Man ska alltså även kanske ta allt man läser med en nypa salt, och med en öppen bakdörr.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Skillnaden görs i att DLC är mer än banor, precis som xixor säger.

Expansionerna/DLC's ger även vapen, fordon, massa random-content, nya game-modes osv. De DLC-packs Patrick pratar om som släppts till andra spel innehöll endast banor, och släpptes exakt så flera gånger om. Diskussionen har redan varit uppe och jag vill minnas att han faktiskt svarade på detta själv efter B2K med ett liknande svar.

Jag vill påpeka, då jag fått kommentarer om det på sista tiden, att jag inte säller mig på DICE sida för att jag är fanboy (har heller inte praoat där ), utan för att jag anser att det inget fel har gjorts i detta fallet.

Och som med all media är det lätt hänt att ord och uttalanden förvrängs, vilket talaren förviso bör vara medveten om, men ofta blir innebörden en annan i rubrik och artikel, mot vad som menades. Det är ju inget ovanligt, och händer även här på FZ. Man ska alltså även kanske ta allt man läser med en nypa salt, och med en öppen bakdörr.

Lite of topic kanske, men personligen ser jag ett löjligt stort fel med premium, som nästan gör att man blir tvingad att köpa det om man vill fortsätta spela "bekvämt"

"Server queue priority" är bland det värsta jag någonsin sätt i ett Dlc pack.


signatur

Rwa?

Medlem

Håller med om att Server Queue Priority är lite fult, och inte riktigt relevant för spelet heller. Det har ju egentligen inget med gameplayet att göra, samtidigt som jag kan förstå varför man ville inkludera det. (Bortsett från att ha ytterliggare ett dragplåster).

Summa Summarum säger att det varit bättre att köra utan den prioriteten, men samtidigt så finns det också premium-servrar, och servrar som inte går i premium. Ingen blir således utesluten, men orättvisan finns fortfarande där. Jag ser gärna att premium-användare har någon form av förtur, men inte i kön.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av r3lev4nt:

Skillnaden görs i att DLC är mer än banor, precis som xixor säger.

Expansionerna/DLC's ger även vapen, fordon, massa random-content, nya game-modes osv. De DLC-packs Patrick pratar om som släppts till andra spel innehöll endast banor, och släpptes exakt så flera gånger om. Diskussionen har redan varit uppe och jag vill minnas att han faktiskt svarade på detta själv efter B2K med ett liknande svar.

Jag vill påpeka, då jag fått kommentarer om det på sista tiden, att jag inte säller mig på DICE sida för att jag är fanboy (har heller inte praoat där ), utan för att jag anser att det inget fel har gjorts i detta fallet.

Och som med all media är det lätt hänt att ord och uttalanden förvrängs, vilket talaren förviso bör vara medveten om, men ofta blir innebörden en annan i rubrik och artikel, mot vad som menades. Det är ju inget ovanligt, och händer även här på FZ. Man ska alltså även kanske ta allt man läser med en nypa salt, och med en öppen bakdörr.

Lite of topic kanske, men personligen ser jag ett löjligt stort fel med premium, som nästan gör att man blir tvingad att köpa det om man vill fortsätta spela "bekvämt"

"Server queue priority" är bland det värsta jag någonsin sätt i ett Dlc pack.

Beror väl lite på, vill du ha alla DLC så är det utmärkt du får mängder med funtioner + att du sparar runt en 100 istället för att köpa styck. Men säg att du bara vill ha Armored kill. Det är då det blir väldigt orättvist, iallafall om du vill ha premium funktionerna också.

Medlem

Som jag har förstått det på forum osv, så vill folk antingen ha premium för mängden den ger, eller inte alls då de inte är intresserade av DLC. Självklart finns det undantag, men med tanke på priset och samlingen prylar tycks de flesta anse det vara en bra deal.

Sen att merparten av communityn tycks ha en helt snevriden inställning till hur moderna krig funkar är också en bidragande faktor.. Close Quarters är inte en kopia på CoD. LÅNGT ifrån. Det flyttar helt enkelt kriget dit det befinner sig i nutiden. Många ratar Close Quarters på helt fel grunder känns det som..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Som jag har förstått det på forum osv, så vill folk antingen ha premium för mängden den ger, eller inte alls då de inte är intresserade av DLC. Självklart finns det undantag, men med tanke på priset och samlingen prylar tycks de flesta anse det vara en bra deal.

Sen att merparten av communityn tycks ha en helt snevriden inställning till hur moderna krig funkar är också en bidragande faktor.. Close Quarters är inte en kopia på CoD. LÅNGT ifrån. Det flyttar helt enkelt kriget dit det befinner sig i nutiden. Många ratar Close Quarters på helt fel grunder känns det som..

Absolut CQ kommer bli riktigt grymt! Man ska ju inte ens behöva c4/rpg etc för att skjuta sönder väggar mm utan det räcker med ditt vanligt vapen för att göra detta, vilken kommer leda till helt nya strategier och riktigt hektiskt gameplay. Jag ser verkligen fram emot denna DLCn, jag avskyr CoD förövrigt men precis som du säger det är inte ens nära en "CoD DLC".

Medlem
Skrivet av Xixor:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av r3lev4nt:

Skillnaden görs i att DLC är mer än banor, precis som xixor säger.

Expansionerna/DLC's ger även vapen, fordon, massa random-content, nya game-modes osv. De DLC-packs Patrick pratar om som släppts till andra spel innehöll endast banor, och släpptes exakt så flera gånger om. Diskussionen har redan varit uppe och jag vill minnas att han faktiskt svarade på detta själv efter B2K med ett liknande svar.

Jag vill påpeka, då jag fått kommentarer om det på sista tiden, att jag inte säller mig på DICE sida för att jag är fanboy (har heller inte praoat där ), utan för att jag anser att det inget fel har gjorts i detta fallet.

Och som med all media är det lätt hänt att ord och uttalanden förvrängs, vilket talaren förviso bör vara medveten om, men ofta blir innebörden en annan i rubrik och artikel, mot vad som menades. Det är ju inget ovanligt, och händer även här på FZ. Man ska alltså även kanske ta allt man läser med en nypa salt, och med en öppen bakdörr.

Lite of topic kanske, men personligen ser jag ett löjligt stort fel med premium, som nästan gör att man blir tvingad att köpa det om man vill fortsätta spela "bekvämt"

"Server queue priority" är bland det värsta jag någonsin sätt i ett Dlc pack.

Beror väl lite på, vill du ha alla DLC så är det utmärkt du får mängder med funtioner + att du sparar runt en 100 istället för att köpa styck. Men säg att du bara vill ha Armored kill. Det är då det blir väldigt orättvist, iallafall om du vill ha premium funktionerna också.

Vet inte riktigt om det är mig lr relevant du citerar, men tycker själv inte det är orättvist att en person som bara villa ha Armored kill inte får de andra prylarna. (det hade lite gjort premium onödigt)
Saken är den att om en person får prioritet i server kön, gentemot de som inte är premium kan följande scenario uppstå.
Du har inte premium, du hittar en server som spelar just den banan du vill köra och det gamemodet du vill. servern är full, men du lägger dig i kön. du är 2:a i kön och det borde bara ta någon minut för dig att komma in. efter 30 sekunder är du nu etta i kön, inte långt kvar, men helt plötsligt... du ligger 2:a igen... En premium användare har lagt sig i kön. Jaha tänker du det kan jag leva med. Men sedan joinar 2st till premium personer, vilket resulterar i att du är 4:a i kön.
Den väntan som endast borde ta 1-2 min har nu tagit över 5. Och du får välja mellan att sitta 3 till, eller ta en server som spelar "fel" bana.

Skulle själv helt slutta spela om det hände 2-3 gånger.

Annars ser jag inget fel i att dem får exklusiva saker såsom skins, dubbel xp (länge det inte gör att dem får dubbel xp på server laddern också, då det skulle göra det svårt för en non-premium att handla bland top3) lite dogtags och emblems, så länge dem inte "blir bättre" av det.


signatur

Rwa?

Medlem

När Patrick Bach säger:"We're owned by EA but we're still very much DICE."

Så menar Bach att Dice står för gratis kartor men allt annat är OK att ta betalt för? Jag tycker det verkar vara en rätt mild kritik, skillnad, mot EA's attityd.

Är då jämförelsen i bilden orättvis eller poänglös?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

När Patrick Bach säger:"We're owned by EA but we're still very much DICE."

Så menar Bach att Dice står för gratis kartor men allt annat är OK att ta betalt för? Jag tycker det verkar vara en rätt mild kritik, skillnad, mot EA's attityd.

Är då jämförelsen i bilden orättvis eller poänglös?

Skulle nog säga både och faktiskt. Som Patrick säger, dem är ägda av EA och om EA tvingar dem till något så har dem nog inte så mycket val.


signatur

Rwa?

Medlem

Men om det är så lätt att lägga till något extravapen och två nya skins för att kalla det för ett DLC och ta betalt för det för att i stället kalla det för ett map pack så känns hans uttalande nu för tiden rätt menlöst.

Tycker det känns billigt om de lägger med lite extra småsaker bara för att få det att kännas mer värt och därför kan ta betalt för det i stället för att ge ut det gratis för att hålla communityt vid liv.
Vad han menar med sitt uttalande är just det att inte splittra scenen och hålla ihop den och även vid liv medans premium går helt emot den idén.

B2K och även CQ känns som helt traditionella map pack för min del och ingen extrakniv eller något enstaka nytt vapen kan förändra det.

Armored kill är väl det som kommer fräscha upp det mest och något som jag gärna hade betalt en hundring extra för till skillnad mot de två "expansionerna" jag nämnde ovan.

Är inte ruskigt bitter över det men lite trist är det allt.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Som annanaz säger, så har de inte så mycket val när EA ställer ett krav på vissa sätt, däremot kan DICE fortfarande göra de implementeringarna "Så dice som möjligt", vilket iaf jag upplever att de också gjort.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Annanaz:

Skulle nog säga både och faktiskt. Som Patrick säger, dem är ägda av EA och om EA tvingar dem till något så har dem nog inte så mycket val.

Jag tänker likadant, när ett företag köps upp så är de så illa tvunga att slopa all policy på de nya ägarnas kommando, EA har sakta men säkert försökt vänja in vår syn på varumärket i deras egna marknadsföringstaktik som totalt skiljer sig ifrån den som fortfarande verkar råda hos DICE. Jag har svårt att tänka mig att det skulle sett likadant ut om EA inte haft sista ordet i alla dessa år. Tror inte ens att den formen casualinriktade konsolspel som fick namnet Bad Company skulle existera över huvud taget.

En sak jag tänkt på är att alla DLC verkar vara obligatoriska att laddas ner för att spela vanilla, det tar massa plats på hårddisken & förinstalleras med patchen för att sedan skyltas som obrukbart innehåll med gråa rutor på Battlelog, övertydliga signaler att någonting fattas. Betala så blir det direkt brukbart & spelet kan ses som komplett.

Patchen med Back To Karkand låg på 3.9GB, Close Quarters vill jag minnas landade på 2GB. Ytterligare tre tillägg, antagligen mycket större än 2GB kommer behöva fylla ut våra pyttesmå SSD diskar, bara för att kunna locka den där extra lilla biten. Nu är ett tiotal gigabyte i utrymme inte är världens grej men det läggs på listan av allt enerverande negativt skit som vi spelare måste dras med när EA sitter & tutar bakom ratten.

Medlem

Förhoppningsvis fixar de input-lagg någon gång. Om det händer ska jag prova spela det vanliga spelet lite.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag har inte upplevt något input-lagg alls på de tre datorer jag spelat på, genom flera ominstallationer. Mysko det där.. Hur mycket har du felsökt angående lagget?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Jag har inte upplevt något input-lagg alls på de tre datorer jag spelat på, genom flera ominstallationer. Mysko det där.. Hur mycket har du felsökt angående lagget?

Bara de på konsoll som drabbats. Finns en fix genom att ändra något på tvn dock.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Jag har inte upplevt något input-lagg alls på de tre datorer jag spelat på, genom flera ominstallationer. Mysko det där.. Hur mycket har du felsökt angående lagget?

Det är på PS3 som det är problem.

Skrivet av Xixor:

Bara de på konsoll som drabbats. Finns en fix genom att ändra något på tvn dock.

Ja man kan spela i 576p om man pallar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Förhoppningsvis fixar de input-lagg någon gång. Om det händer ska jag prova spela det vanliga spelet lite.

Nu blev det lite "off topic" här.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Det där uttalandet, Bachs, flög ut ur munnen innan EA hade greppet om deras kulor på riktigt. Nu är det en annan visa. DICE som de flesta tyckte om är borta för all framtid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Dom ljög helt enkelt. Eller så är nyheten två år gammal o "gäller inte längre"
Nu har dom ju istället bakat ihop klassiska mappack med fordon, expansioner och styckat upp det i DLC istället.

Men dom sa också nyligen att ett av DLC i premium ska innehålla "one of the biggest map in BF history", så får hoppas att det stämmer. Det tyder ju på att vi faktiskt iaf får en stor "riktig" karta i klass med BF2, men vi får se, dom kanske menade bad company?

Medlem

Vad hände med mina svar i denna tråd? FZ servrar laggade ihop sig eller någon mod som tog bort dem?

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Vad hände med mina svar i denna tråd? FZ servrar laggade ihop sig eller någon mod som tog bort dem?

Ingen aning. FZ postningssystem är dock rätt opålitligt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Jag spelare CQ och det är förvånansvärt roligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar