EA: "Steam degraderar spels värde"

Robot
EA: "Steam degraderar spels värde"

Rejäla reor på Steam förstör värdet på dataspel, enligt Origin-chefen. Electronics Arts egen spelplattform ska lansera andra sätt att sälja gamla spel än 75-procentiga reor.

#electronic-arts, #valve, #battlefield-3, #star-wars-the-old-republic, #mass-effect-3


Medlem
EA: "Steam degraderar spels värde"

Jag köper ändå inte spel på release om det inte finns hyfsade demon ute, vilket inte sker ofta

Medlem

Blir väl snarare så att folk som inte tänkte köpa ett spel alls gjorde det i alla fall "bara för att det var så billigt".


signatur

Rawr

Inaktiv

Jag har gett Origin många chanser nu, det är drygt, segt, buggigt, blank, tråkigt, kraschar och ibland funkar det inte alls.

Steam var inte precis stabilt när det lanserades, men jag fick 6-8 spel till priset av ett som tack för besväret när jag köpte vanliga HL1 för 150kr. Snacka om en bra investering, och Steam fixade sina barnsjukdomar betydligt snabbare.

Sen så är 50-90% reorna genialiskt. Köpte nyligen Nation Red för 15kr som sedan smittade av sig till kompisarna. Detta är ju utmärkt för äldre spel att bli synlig igen och få nya spelare till multiplayer. Det är inte många idag som har lust att spendera 500kr på nya spel, dom flesta jag känner spenderar hellre då tiden på något billigare alternativ så som LoL. Reor är ju utmärkt för att få in lite extra från dom som normalt inte köper nytt, framförallt digitalförsäljning.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Att sätta gamla fullpriser som om de var tvungna att ta hänsyn till mellanhönder och butiker är ju också helt åt helvete!


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Men nee stackars lilla EA tjänar ni inte lika mycket som steam på eran origin awww gå gråt någon annanstans!!!....


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Hahaha Origin, sämsta skiten någonsin. Har tröttnat på BF3 tack vare Origin.

EA games, destroys eeeevrything.

Medlem

Origin suger fortfarande, fixa det istället för och klaga på Steam, jävla as

Inaktiv

Valve tänker på de som inte har så mycket pengar och köper därför spel enbart när det är rea. Nu vet jag dock inte hur mycket spelutvecklarna får av vinsten under rea-perioden, men jag tycker att Valve enbart tänker rätt, gällande bland annat detta.

Jag tycker för övrigt synd om EA, för att de bara tänker på sig själva, marknadsför så många spel som möjligt och beter sig som ett gäng äkta Joakim von Anka. Vad tänker de med egentligen?

EA har dock gjort ett enda bra spel på aplänge och det är The Sims 3. Tyvärr förstör de hela den miljön, genom att återskapa samma expansioner som fanns till The Sims 2. Varför inte just lägga in allt på en gång istället? Nä. Det funkade inte, för då skulle de inte tjäna lika mycket pengar som på det här sättet >< Jävla... GAH!!!!

AW8
Medlem

Gillar att Origin fortfarande är i beta och ändå har EA tvingat på användare att använda Origin för att spela deras spel i mer än ett halvår.

Och så har de mage att gnälla på att Valve gör fel...


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Hah; "men vi har något annat som vi tror på som vi ska lansera".
Bättre än Steams reor? För någon?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

EA degraderar folks integritets värde.


signatur

// Bacon <3

Haha, EA= surgubbar. VALVe har hittat en modell som fungerar och har respekt från spelare, klart att det gör ont i de obekväma skorna.

So what om man väntar tills spelen kommer på REA, det gör alltid jag, vilket säkerligen betyder att en större andel gamers faktiskt köper spelen och inte laddar ned dem. Dessutom är spelen på STEAM inte fysiska produkter, så en rejäl prisminskning är helt i sin ordning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Om det inte vore för att de som köper spel vid release straffas i de allra flesta fallen då de inte får en komplett 100% fungerande produkt så tror jag fler skulle handla nya spel. Jag förstår varför folk väntar ett par månader med att handla dem, det gör jag också oftast.

Det är de allra mest hängivna spelarna som skaffar spelet vid release som får vara testkaniner, om och om och om igen =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

giriga djävlar


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Är inte dessutom reorna Steam har, ett samarbete med utgivarna av spelen som reas ut? >_>

Medlem
Skrivet av Parzec:

Om det inte vore för att de som köper spel vid release straffas i de allra flesta fallen då de inte får en komplett 100% fungerande produkt så tror jag fler skulle handla nya spel. Jag förstår varför folk väntar ett par månader med att handla dem, det gör jag också oftast.

Det är de allra mest hängivna spelarna som skaffar spelet vid release som får vara testkaniner, om och om och om igen =/

Precis, och nu känns det som om spelmarknaden är tillbaka på Nintendo tiden där man köpte ett spel för namnets skull bara i stort sett och 8/10 gånger så var spelet skit. Vilket Angry Nintendo Nerd(Angry Videogame Nerd) kan berätta för er som inte var med på den tiden.

Nuförtiden är det inte lika stor chans, men visst köper vi spelet för namnets skull nu också och delvis för hype och reklam. Tråkigt nog är spelen oftast skit vid release, men nu kan spelen i alla fall, oftast, bli bättre med tiden.

Diablo 3 blev i alla fall droppen för mig, tänker fanemig vänta de extra månaderna och hålla mig i skinnet när releaser kommer. För i 9/10 fallen kommer det att vara värt det..

Medlem

Ironiskt nog så degraderas ett spels värde lite när jag ser att EA är inblandad i det.

Medlem

Spel är lite av en färskvara, men inte en SUPERfärskvara. Jag väntar gärna ett tag till priserna droppat, man har då dessutom fått mycket feedback från andra och recensioner.

Icke att förglömma, spelet har patchats och flyter förmodligen bättre med några år på nacken relativt ens rigg.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

haha old topi nu men men.

EA har aldrig rätt att yttra sig, så länge de bär det största ansvaret för gaming-scenens degeneration. EA är fienden, EA är varje medvetne gamers livsmotståndare. EAs mål är att göra så stor skada som möjligt hos industrin, så länge de gör vinst bryr de sig inte om _något_

Medlem

Steam reorna är den enda anledningen för mig att handla digitalt. GoG är också bra för gamla spel. Skulle aldrig köpa ett spel på release för de priserna Steam & Origin brukar ta. Då köper jag hellre fysiskt och sedan reggar cd-key'n på Steam.

Xbox & PS3's varianter är också dyra, och har aldrig rea.

Antar att de inte vill konkurrera med butikerna på riktigt än.

Medlem

Dem har ju en poäng liksom..


signatur
Medlem

Var ju steamreorna som lockade mig till steam. Sen var det nerladdnings hastigheten som lockar mig till origin.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Digital distribution kostar nästan inget. pengarna går direkt till utgivarna minus vad nu valve tar. Att priset på ett 4 månader gamalt spel ska vara full pris är inte realistiskt någon stans.

Inaktiv

EA, era djävla urblåsta bonnläppar! Det är ju för fan era värdelösa, konsolifierade, fördummade, efterblivna djävla skitspel som degraderar värdet på spel. Ett spels värde har inte med priset att göra, det har med innehållet att göra. Är innehållet tillräckligt bra så kommer de flesta köpa det för 500kr när det släpps, de som inte köper det till fullpris under de första tre månaderna kommer ändå inte köpa det förrän priset reduceras, så varför vänta två år innan man sänker priset? För att man VILL att folk ska piratkopiera det? Steams reor visar att det är spelarna man bryr sig om i första hand, men eftersom det inte är spelarna som EA bryr sig om i första hand, utan pengarna, så förstår jag att de har den här ståndpunkten. "Producera mindre värde till högre pris! Använd EA points istället för riktiga pengar så kramar vi ut ännu mer pengar från kunderna! Day-one-DLC? Go for it! Pirater säger ni? Jaha, men släng in 200 olika typer av DRM då!"

Fy fan vad jag hatar EA,


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem

Moahhahahaa! Bland det roligaste jag läst Att se någon försöka linda in sin skräck för försämrad vinst på det skamlösa sättet...ja jösses ja

Medlem

Jag har haft Steam länge men upptäckt dess värde väldigt nyligen och har helt slutat pirattanka spel och istället utökat mitt spelbibliotek på Steam från 1 till 55 på nån månad. Utöver det har jag även handlat en del från GOG.com, sammanlagt 60+ spel. Och jag tror inte betalat ens en tusenlapp. Det degraderar inte värdet på spelen - det får mig att spela och älska spel jag ALDRIG skulle upptäckt annars. Det är precis vad spelindustrin behöver i dessa mörka dagar när de vill göra handel av begagnade spel omöjlig och gå över mer och mer till digital handel. Se på Steam som ett exempel på en fungerande metod. Origin erbjuder idag endast 75 titlar, och det från bara 43 IPs, plus DLC-paket. En spelkatalog i embryostadiet vill jag påstå.

Medlem

EA är ju dumma i huvudet.. Dom går ur steam och skapar sitt eget program 'Origin' som suger och är helt onödigt..

Giriga jävlar, Ni skulle nöjt er med steam för det var typ det bästa ni hade..

Jag har slutat spela BF3 för att jag måste använda skit origin som ska tröga på som bara den ibland.. Orkar inte ta upp den tjänsten varje gång jag vill spela, Steam flyter på jättebra så jag spelar hellre lite sämre spel på steam än att spela nå bra på origin, för jag har ingenting att göra på origin förutom att sega på för att komma in i ett spel?

Tråkig och trög design

Medlem

Steam reor är awesome! PUNKT.

Medlem

Spel går oftast ner i pris efter ett tag även om det inte är rea..
Men det fattar inte dom stora feta dumma gubbarna på 40+ som äger EA och bara vill få pengar..
Man kan beställa spel från internet för flera hundra kronor billigare än vad EA säljer sina spel för genom sin hemsida..

Varför klagar dom inte på internet butiker i stället för steam?
Steam är oftast ganska dyra vääääääldigt långt efter release

Skriv svar