EA: "Steam degraderar spels värde"

Medlem

Haha! Låter som Origin inte gick så bra som de planerade

Inaktiv

Värdet förändras i regel inte. Däremot gör priset det.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

lol bara för att Origin säljer 3 år gamla spel för 599kr fortfarande är ju inte steams fel haha, Hade EA producerat mjök hade alla kor varit döda inom 1 vecka pga söndermjölkande.


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Inaktiv
Skrivet av Floffe:

Värdet förändras i regel inte. Däremot gör priset det.

EA är ju medvetna om det. Men PR är PR

Medlem

Varför är man inte ens förvånad att det är EA som återigen står för något uridiotiskt uttalande. Man blir så trött på nötter som inte ens har koll på sina egna produkter har sedan mage att kritisera andra företag som faktiskt är bra.

EA som vanligt ... gör OM, gör RÄTT!

Medlem

Det gör mig glad att läsa hur ni uttrycker hat mot EA. Det bevisar att fler och fler spelare blivit medvetna. Det finns alltså kanske hopp för spelindustrin trotsallt!

jag länkade till steam gruppen: Anti-Ea här, men kommentaren togs bort. Fick inget PM eller så, jag antar att ni menar på att det inte är tillåtet pga reklam? Jag tyckte det passade in i topic, men men...

Medlem

EA är nog ett av dom värsta företag jag vet! Synd att DICE gick ihop med dessa svin!

Geeks Gaming

Tyvärr måste jag hålla med... steam tjänar för mycket på att sälja andras spel. När homefront släpptes tog dom nästan 75% av pengarna... vilket bidrog till att kaos studio las ner

Medlem
Skrivet av krad:

EA är nog ett av dom värsta företag jag vet! Synd att DICE gick ihop med dessa svin!

Då har du ingen koll på många företag.

Inaktiv
Skrivet av DAoG:
Skrivet av krad:

EA är nog ett av dom värsta företag jag vet! Synd att DICE gick ihop med dessa svin!

Då har du ingen koll på många företag.

Tror han menade spelföretag, och där finns det inte många som är värre. Möjligtvis Ubisoft då, pga deras DRM.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem

Om man ska bedöma det hela efter läst alla kommentarer här så kan kanske förstå vilket fail det är från EA's sida.

six
Medlem

hahaha EA lär väl tycka att spelen på GOG från 90 talet fortfarande borde sälja för fullt pris också.

Medlem

Ge mig EN anledning till varför jag skulle betala så pass mycket som spelen gör vid release, när man istället kan vänta ett litet tag och köpa spelen för mindre än halva priset.

Jag säger bara... sänk priserna eller förlora en kund.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Ge mig EN anledning till varför jag skulle betala så pass mycket som spelen gör vid release, när man istället kan vänta ett litet tag och köpa spelen för mindre än halva priset.

För att man är intresserad av spelet, vill spela det vid release, och tycker det är ok att betala för ett bra spel?

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Jag antar att antingen är du ny i spelvärlden (se tillbaka i EA's historik vad de gjort med många spelserier/studior) eller så äger du EA aktier.

Nej har varit med i ca 16 år nu och jag ser ingen skillnad på några av de stora spelföretagen så som Capcom, Valve, Sqaure enix, activison och blizzard. Om man ska gnälla på EA så ska man även gnälla på de andra företagen också. Och då tycker jag man helt enkelt ska sluta spela om man bara vill gnälla. Jag ser inte som att de förstör spelen, de vill prova något nytt, en annan arbetsmodell. Sen att en liten klick inte är nöjda(FZgnäll.se) får stå för dem.
En annan grej är att ni lever på nostalgi, spelen var faktiskt så mycket sämre förr i tiden. Tråkigt men sant.

Det finns ingen större spelstudio som jag gillar. Blizzards spel är grymt överskattade, Activision borde lagt sig ner och dött på 80-talet, EA äter upp och förstör spelstudior, etc, etc. mitt senaste hopp på spelhimlen är CD Projekt. Grymt bra produkter som jag mer än gärna betalar för. Mer än jag kan säga om Blizzard/EA produkter.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Tyvärr måste jag hålla med... steam tjänar för mycket på att sälja andras spel. När homefront släpptes tog dom nästan 75% av pengarna... vilket bidrog till att kaos studio las ner

Nej, de lades ner för Homefront var ett dåligt spel.


signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Jinxswe:

Tyvärr måste jag hålla med... steam tjänar för mycket på att sälja andras spel. När homefront släpptes tog dom nästan 75% av pengarna... vilket bidrog till att kaos studio las ner

Nej, de lades ner för Homefront var ett dåligt spel.

Kaos höll på med en 3 gigs patch till spelet men la ners före för att steam tog det mesta av vinsterna

Medlem

Kan man köpa ett spel för 75% av pengarna efter 6 månader så ökar det spridningen bland de som aldrig betalat fullt pris. Kanske blir de benägna att betala mer för uppföljaren.

Medlem
Citat:

Kaos höll på med en 3 gigs patch till spelet men la ners före för att steam tog det mesta av vinsterna

I call bull.....

Steam har olika avgifter för spel.
Facts:
Större delen av spelen såldes inte över steam.
2.6 miljoner spel såldes. När kaos fortfarande var aktiva.
Omsättning på 130 m $
Säg att steam tog 75% av 50% av de sålda spelen
Ger dom fortfarande 81.25 m $
Studion var liten med ett enda spel. Inte EA, Massive osv som har stora utgifter.

Har dom förlorat mer cash på vägen är det endast THQ's ansvar varför kaos studio var tvugna att lägga ner.

Ifall dom anser att 81.25 m$ inte är tillräkligt för en liten studio att skapa ett spel så måste de vara sjukt dåliga programmerare.

Säg att de hade en omsättning i personal på 50m$ skulle det med en lön på 66k $ som är en rimlig programmeringslön i newyork området i usa. Skulle det generera 750 man år.

Det är alltså för en liten studie på runt 20 personer lön i 37.5 år.
Ta en fjärde del... 12.5 m $ är det fortfarande 9.5 år

SÅ HUR?

skyll inte på steam
Sen sög spelet så hur de ens sålde 2.6 m exemplar är chokande bra.

Medlem

hmm gick inte lägga till...
12.5 m$ som är en fjärdedel ger fortfarande 9.47 år så åter igen borde inte vara något problem att hålla sig flyttande för utvecklingen...

*Ett spel innan homefront.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=e-LE0ycgkBQ

Har inte så mycket att säga i just denna debatten, men tyckte ändå att denna satt på sin plats.

tka
Medlem

Självklart ökar Steams reor värdet på spel. Reor gäller spel som inte säljer särskilt bra för tillfället. Under tiden det är rea köps många spel, många nya spelare kommer på så vis spela spelet. Eftereffekten blir att när rean är slut kommer de som köpt spelet locka sina kompisar att också spela det, och de kommer då köpa spelet till aktuellt pris.

Om inte all denna extra inkomst skulle kallas värdeökning, så vad är värdeökning i så fall?

Inaktiv

Origin uppför sig som en barnunge, gnäller på något som inte är bra för branchen och säger att de har något som är bättre men säger inte vad.

Det finns en enda sak som gör att Origin är "bra", och det är Battlefield 3.
Hade de inte haft BF3 skulle ingen känt till Origin

Origin: gör som de riktiga företagen, konkurera!

Skriv svar