PROJEKTTRÅD: Speldatorbygge, Modell Hardcore

Medlem
PROJEKTTRÅD: Speldatorbygge, Modell Hardcore

Hej. Jonas heter jag och jag tänkte starta en liten projekttråd.

Jag går en svetsutbildning på Lernia och hade kommit en ganska skaplig bit in i själva kursen när en kompis och jag började diskutera att bygga våra egna datorchassin.

I början kändes det bara som ett roligt diskussionsämne, men ju mer jag spånade på saken, desto mer självklar kändes det. Datorer, spel och teknik har ju alltid varit mitt största intresse, näst efter bilar och då är det ju självklart att jag ska ta tillfället i akt när chansen finnes.

Jag började rita lite mer seriöst på själva stommen en sen eftermiddag, när alla svetsmaskiner var upptagna och inget annat verkade motivera mig.

Jag tänkte mig först bara en låda av solida väggar, med snygga runda former, som man i så fall hade fått valsa ut. Efter en stund kom samma kompis som jag hade diskuterat saken med tidigare och vi började bolla lite ideér.

Till en början verkade det som om han var inne på samma spår med lådan. Men efter en hel del diskussion och många om och men kom vi fram till att någon form av skelett/Balkkonstruktion var nödvändig för att göra det möjligt att öppna och stänga datorn och dessutom ge en bra öppen plattform att passa in alla hållare och hus på.

Efter lite ritande och spånande till började jag klippa ut 1 millimeters plåtremsor, 700mm x 40mm, 670mm x 40mm och 220mm x 40mm, som jag sedan bockade på hälften så att de blev L-profiler med 20mm på varje sida.

Åtta av de långa L-Profilerna skar jag sedan av hörnen på och passade ihop till två stora ramar, på 700mm x 670mm, och punktade dessa.

Därefter lade jag de korta 220mm bitarna mellan ramarna för att hålla ihop dem och bilda en lådaktig form. Varpå det såg ut ungefär som bilden nedan.

Varefter jag satte de resterande långa och korta bitarna att dela av lådan med och plattformer för PSU och Optiska enheter. Tyvärr har bilden då detta var gjort försvunnit.

Efter detta var gjort hade Min kompis också börjat göra ett liknande chassi. Och vi började tänka på hur våra hårddisk hållare skulle se ut. Vi hjälptes åt att komma fram till den optimala lösningen på problemet och skapade en behaglig konstruktion.

Iden gick ut på att vi klippte plåtbitar 200mm x 510mm , som vi sedan, (efter en massa långdrygt ritsande); Bockade, borrade, stansade och popnitade ihop och satte in små hyllor i (även dessa bockade och borrade).
Resultatet ser ni här.

Hårddiskstället rymmer 14st SATA hårddiskar och har plats för sex stycken 120mm fläktar fram.

Efter mycket svärande och knåpande med stället var det dags att göra ännu en besvärlig liten låda, Nämligen hållaren till DVD, USB och Fläkt-Kontrollen.

Konstruktionen var ungeför samma, fastän mindre, och blev som så här.

Och i lådan såg det ut så här.

Nu när lådan börjar närma sig mer och mer färdigt kommer det viktigaste: Innehållet.

Jag tänkte lägga in lite saker som jag har tänkt använda, därefter ska jag ställa en fråga till de som är bättre vetande på forumet

UPDATE! (2012-06-15) - Komponenter är beställda!

Interna grejer

Moderkort: ASUS RAMPAGE IV EXTREME/BF3 - ATX / Intel X79 Inkl. BF3

Nätaggregat: Silverstone PowerSupply (PSU) Strider ST1000-G 1000W

Processor: Intel Core i7-3820 3,6GHz / 10MB / Socket 2011 (Boxed)

RAM: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMZ8GX3M2A1600C9) (2x4GB)

Grafikkort: 2 x Sapphire Radeon HD7970 3GB (21197-00-40G) - PCI-E

Hårddiskar
Systemdisk: Corsair Force 3 60GB 2.5" SATA3 SSD
Avlastningsdisk: Western Digital Intern Hårddisk Caviar Green 2TB (IntelliPower / 64MB Cache / Sata 6Gb/s / NCQ)

Processorkylning: Corsair Cooling Hydro H70 CORE CPU Kylare - Socket 775 / 1156 / 1155 / 1366 / 2011 / AM3 / FM1 (Vattenkyl)

Chassifläktar: 8 x Cooler Master SickleFlow 120mm 2000 RPM LED - Blå (varav 2st till CPU kylningen och 6st till Hårddiskstället.) och 1 st Cooler Master MegaFlow 200mm blue LED Silent Fan; uppe i "taket".

Fläktkontroll: NZXT Sentry 2 LCD Fan Controller

Optisk enhet: Lite-On Intern SATA DVD±RW 24x - Svart (Dual-Layer) (IHAS124-19) (Bulk)

Externa prylar

Skärm: Samsung 21,5" LED S22A300B - Blank Svart (5ms)

Ljudanläggning: Edifier M1550 - Svart (5.1)

Mus: Steelseries Sensei Pro Grade Laser Mouse - Fnatic Edition

Tangentbord: Razer BlackWidow Mechanical Gaming Keyboard (USB) (Svensk)

BTW, hur får jag in bilder i texten?

Medlem

Bra jobbat! (Har ingen aning på kylningen)

Medlem

Trevlig tråd! Ska följas.

Medlem

Kul idé, hoppas det går bra och att det inte blir pannkaka av alltihop


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Det tror jag inte. Förhoppningsvis har jag både ambition, kunskap och handlag nog att lyckas med det här. Ska beställa komponenterna i veckan tänkte jag, så alla inlägg som kan besvara mina två frågor är mycket uppskattade.

Medlem

Update i Huvudinlägget.

Medlem

UPDATE! 2012-06-20
Sakerna kommer i slutet av nästa vecka på grund av nedanstående:

Fläktarna fanns inte inne, De måste skickas efter från cooler master.

Processorn var inte inne.

Fläktkontrollern var inte inne.

Grafikkorten var i varsin ände av Sverige.

Medlem

Väldigt lite har hunnits göras på chassit och jag är rädd att Plan B är oundviklig. Delarna står här hemma och kartongerna dammar, Jag ska snart ut på praktik och kursen börjar närma sig ett slut för mig.

+Positivt är att jag kanske får ett nytt jobb.

-Negativt är att jag inte blir klar med chassit

Plan B:

Köpa chassi. Så vilka rekommenderas. Jag vill inte ha ett vanligt fult chassi och jag vill ha gott om plats för alla mina grejer i det. Så överös mig med idéer.

1
Skriv svar