Warren Spector: "Ultravåldet måste få ett slut"

Robot
Warren Spector: "Ultravåldet måste få ett slut"

Deus Ex-legendaren besökte E3 och är djupt oroad över det eskalerade spelvåldet. "Vi måste sluta älska det", säger han.

#deus-ex, #system-shock, #epic-mickey-2-the-power-of-two


Warren Spector: "Ultravåldet måste få ett slut"

Förstår honom faktiskt men hoppas bara Deus Ex fortsätter vara lika "våldigt", själv tyckte inte jag Deus Ex hade mycket våld i sig.

Medlem

Jag kan hålla med till viss del. Det hade varit väldigt intressant med ett äventyrsspel eller rollspel som inte nödvändigtvis byggde på att döda 1 miljon alver eller aliens. Men det finns naturligtvis en balans i det hela, ibland är det kul att stänga av hjärnan ett tag och bara panga på, men för en TV/data-spels publik som faktiskt är rätt vuxen numera så kan man nog sälja rätt många kopior av ett spel som faktiskt inte bara bygger på att hjälten är en massmördare (a'la Uncharted) utan faktiskt är mänsklig. Bygg spelet på banbrytande storyhantering, intriger, kärlek, hat osv men som har en mer verklighetsanknytning.

Tror det skulle kunna bli en storsäljare i dagens läge! Rätt många är less på skjuta skjuta spel.

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Förstår honom faktiskt men hoppas bara Deus Ex fortsätter vara lika "våldigt", själv tyckte inte jag Deus Ex hade mycket våld i sig.

Att förvandla hemlösa 10-åringar till en hög rykande köttslamsor med ett raketgevär anser jag vara ganska våldsamt


signatur

Imperator

Medlem

Känns lite som att visa spela har med blod och gore "bara för att". Visst är det ett krigsspel så är det kanske berättigat men samtidigt kan man ju hålla det på en någorlunda "realistisk" nivå och inte ha gubbar som har typ 200l blod i kroppen eller nåt. Fast samtidigt så behövs ju spel som Serious Sam 3 också

Medlem

men men vi har ju alltid mördat space invaders, pacman, super mario


signatur

always use the nubs for cover

Tvärtom, det behövs mer våld. Det finns nästan inga spel som har tillräckligt mycket våld, alla fegar ur.

Medlem

för x antal år sedan (runt 04 tror jag) hörde jag rykten om ett spel som skulle varit under utveckling. (ett dankst MMO tror jag) Som gick ut på att spelaren iklädde sig rollen av en Politiker/företags Chef och att man utan direkt våld skulle ta sig upp i världen. någon som hört något om det/ vet vad det blev av det?

Medlem
Skrivet av Typhor:

för x antal år sedan (runt 04 tror jag) hörde jag rykten om ett spel som skulle varit under utveckling. (ett dankst MMO tror jag) Som gick ut på att spelaren iklädde sig rollen av en Politiker/företags Chef och att man utan direkt våld skulle ta sig upp i världen. någon som hört något om det/ vet vad det blev av det?

Har inte hört talas om det men det låter fan intressant.

Medlem
Skrivet av Typhor:

för x antal år sedan (runt 04 tror jag) hörde jag rykten om ett spel som skulle varit under utveckling. (ett dankst MMO tror jag) Som gick ut på att spelaren iklädde sig rollen av en Politiker/företags Chef och att man utan direkt våld skulle ta sig upp i världen. någon som hört något om det/ vet vad det blev av det?

gissar på att dom hade lite svårt att hitta pengar till ett sånt projekt, eller snarare alla dom frågade garvade sig nog hela vägen till banken å la pengarna på vapenhandel istället


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Det är dålig smak och jag reagerade kraftigt mot MGS Revengeance när de sakta skär halsen av någon så blodet rinner. Det är fan inte ok.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

"jag tror verkligen att vi avgudar våldet och att vi i vissa fall faktiskt kombinerar det med en barnslig approach på sexualitet."

Lollipop Chainsaw?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag gillar våldspel men tycker att dagens våldsammaste spel egentligen är lite för mycket. Jag saknar den gamla Playstation och N64 eran då det fanns mer plattformspel att välja mellan


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag vill ha både mer våld och sex i spelen Tycker oftast att det är förlite av båda. Max Payne 3 är nästan perfekt. Hade bara önskat lite mer realistiska skademodeller.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Äh, det måste finnas såna spel också. Skulle bli lite stelt utan våldsamma spel och bara "realistiska" spel och barnspel.

Inaktiv

Vilket ultravåld menar han egentligen?

Chainsaw avrättningar i Warhammer Space Marine?
Max Payne 3 där man i slomo skjuter någon i huvudet med automatvapen på 30cm avstånd?
Deadspace 2 med nålen i ögat? (grymt skönt spel att dö i för övrigt, känns som att dom la ner en del tid på dödssekvenser)

Känns helt ok ändå, själv gillar jag det rejält.

Medlem

Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?

Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.

Gäsp.

Medlem

Man frågar sig vad han skulle tycka om Lolipop Chainsaw O.o

En del sexuella referenser och en del blodsplatter där...

Medlem

Vilken tönt.

Han syftar på omotiverat våld, dödandet för dödandets skull, det är "skadligt" och tillför ingenting.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Syndicate.... ( det riktiga alltså inte det svenska dravlet som slog mynt av namnet,) det hade riktigt gosigt våld...


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Håller med till viss del, finns en del tveksamma saker där ute. Inledningssekvensen i Call of duty MW2 är ju en sån.

Men den scen jag mått allra sämst av i ett spel nånsin är nog inledningen på Homefront - när ett barn gråter hjärtskärande när han står och ser på när hans föräldrar blir avrättade... hua!

Fast båda exemplen visar ju våld från sin allra hemskaste sida, så på så vis är det ju bra - för det ger avsmak.


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Mer ultravåld i spel och stoppa "ultravåldet" ute på våra gator i stället.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Skrivet av SteinbergX:

Håller med till viss del, finns en del tveksamma saker där ute. Inledningssekvensen i Call of duty MW2 är ju en sån.

Men den scen jag mått allra sämst av i ett spel nånsin är nog inledningen på Homefront - när ett barn gråter hjärtskärande när han står och ser på när hans föräldrar blir avrättade... hua!

Fast båda exemplen visar ju våld från sin allra hemskaste sida, så på så vis är det ju bra - för det ger avsmak.

Jo, avsmak för vissa, och incitament för andra. Svår balans.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Securion:

Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?

Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.

Gäsp.

Vad intressant att du inte ser någon övre gräns för hur mycket våld som är ok. Fortsätt tro att du är normal.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Securion:

Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?

Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.

Gäsp.

Och det har ju verkligen inte spårat ur sedan dess.

Är kanske inte jätteivrig för förbud mot sånt som syns i spel idag (även om man gott kunde begränsa glorifieringen av det generellt), men ser att det skulle kunna behövas en gräns, laglig i värsta fall, i framtiden.

Inaktiv

Tror inte att vi behöver oroa oss för mycket, ultravåldet är nog inte här för att stanna för alltid. Sen är vi ju sjukt våldsamma som människor också, så klart att det avspelas i vår kultur. Min tanke är att det snart lugnar ner sig per automatik, men ska vi morala och sätta upp regler och lagar omkring "ultravåldet" så blir det bara pajaserier och motstånd. Låt det självdö, men sen har vi väl alltid lirat i ultravåld, en ensam soldat mot tusentals andra som man skoningslöst skjuter ner, det har ju varit igång sen Wolfenstein 3d..

Medlem

Våld och sex säljer som smör! and thats a fact! vilket innebär det kommer alltid att finns där precis som det har funnits sedan människan kom till. Man måste acceptera att vissa saker finns i våran DNA och man kan inte bli av med det punkt slut. Hatar såna här diskutioner eftersom det finns aldrig något svar på saken eftersom det är så mycket pengar inlandat i det precis som med oljan så länge det finns sålänge kommer det att användas så är det bara när det är mycket pengar runt saken.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Hade det funnits ett FPS spel där man kramar varran och ger blommor hade jag köpt det. Nu finns det ju inga alternativ till allt sjuka pangande. När kommer revolutionen i form av ett nytt koncept? Jag menar, FPS-skjut-hoppa-sikta-dö/frag upplägget har ju funnits sen Wolfenstein 3D. Dags att tänka nytt, kära spelutvecklare.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Securion:

Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?

Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.

Gäsp.

Och det har ju verkligen inte spårat ur sedan dess.

Är kanske inte jätteivrig för förbud mot sånt som syns i spel idag (även om man gott kunde begränsa glorifieringen av det generellt), men ser att det skulle kunna behövas en gräns, laglig i värsta fall, i framtiden.

Den estetiska diskussionen i all ära, men... en laglig gräns?! How about no. Jag förstår att du inte uppskattar vad du ser som entartete kunst, men för den sakens skull bör den inte förbjudas.

Det hör till den grundläggande friheten som människa att få skapa och ta del av fiktion av valfri natur (jag kan visualisera precis exakt vad jag vill i mitt huvud, smidigt va?), även om man naturligtvis kan och bör ha en djupgående konstanalytisk diskussion om innehållet. Men att blanda in lagen? Nej tack, Bejerot.

Eller tycker du kanske också att manga är barnporr? Som om riktiga barn var involverade at any point?

12
Skriv svar