PC graphics now 24 times more powerful than the Xbox 360

Medlem
PC graphics now 24 times more powerful than the Xbox 360

Ingenting förvånande, men här är artikeln:

http://www.computerandvideogames.com/353860/pc-graphics-now-2...

"Games on high-end PCs have already outpaced consoles – Green says the latest graphics cards are 24 times more powerful than the one in the Xbox 360. This gap in graphical power was made obvious when Epic Games, makers of the Unreal graphics engine that powers many modern games, showed off the newest version of the engine on a top-of-the-range PC. Even the next generation of consoles is unlikely to match that."


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

synd att dom inte kan utnyttja det pga av bakåtkompatibilitet med äldre pc system


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

synd att dom inte kan utnyttja det pga av bakåtkompatibilitet med äldre pc system

Det är därför de gör motorer som skalar väl.

Medlem

Man kan säga att så länge grafikkortet inte kostar mer än 24 stycken Xbox 360 så är det prestandamässigt prisvärt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Problemet för de flesta spelutvecklare är att de når en gräns då det inte är ekonomiskt försvarbart att lägga till bättre och mer detaljerad grafik. Så länge försäljningen inte ökar rejält så går det helt enkelt inte att göra speciellt mycket dyrare spel.

De enda utvecklare som verkligen verkar pusha för mer prestanda är av naturliga skäl de som till stor del lever på att sälja spelmotorer.

Medlem

Jag måste erkänna att jag skulle vilja ha ett sådant grafikkort och ställa upp "view distance i diverse spel.

T.ex. gamla Operation Flashpoint från 2001 som sänker en modern dator om man ställer upp de grafiska inställningarna högt.

Det finns många gamla (och nya) goda spel som lämnar inställningarna fria för användaren som gör att spelet får en enormt lång livslängd rent grafiskt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ska bli intressant o se hur kraftig hårdvara Microsoft pressar i nästa Xbox.

Medlem
Skrivet av Kiriakis:

Ska bli intressant o se hur kraftig hårdvara Microsoft pressar i nästa Xbox.

När den väl dyker upp kanske den blir 24 gånger kraftigare än 360? Men antagligen inte 24 gånger så dyr.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Hehe, trevlig läsning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nästa uppsättning konsoler kommer garanterat inte att vara i närheten utav dagens high-end PCs. De kommer vara bra mycket starkare än dagens konsoler, men fortfarande inte i närheten utav PCn. Sanna mina ord!

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Nästa uppsättning konsoler kommer garanterat inte att vara i närheten utav dagens high-end PCs. De kommer vara bra mycket starkare än dagens konsoler, men fortfarande inte i närheten utav PCn. Sanna mina ord!

vad hjälper det om 1% av spelen utnyttja hårdvaran?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av raefzm88:

Nästa uppsättning konsoler kommer garanterat inte att vara i närheten utav dagens high-end PCs. De kommer vara bra mycket starkare än dagens konsoler, men fortfarande inte i närheten utav PCn. Sanna mina ord!

vad hjälper det om 1% av spelen utnyttja hårdvaran?

Måhända att det bara är en liten del utav alla släpp som utnyttjar maximal kapacitet - samtliga titlar som släpps kommer att fungera bättre på pc än konsol. Möjligheterna hos en high-end pc är oändliga (nu tänker jag inte glida denna tråd in på OT med prat om multitasking etc) medans en konsol är från första dagen, väldigt väldigt begränsad.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av raefzm88:

Nästa uppsättning konsoler kommer garanterat inte att vara i närheten utav dagens high-end PCs. De kommer vara bra mycket starkare än dagens konsoler, men fortfarande inte i närheten utav PCn. Sanna mina ord!

vad hjälper det om 1% av spelen utnyttja hårdvaran?

Måhända att det bara är en liten del utav alla släpp som utnyttjar maximal kapacitet - samtliga titlar som släpps kommer att fungera bättre på pc än konsol. Möjligheterna hos en high-end pc är oändliga (nu tänker jag inte glida denna tråd in på OT med prat om multitasking etc) medans en konsol är från första dagen, väldigt väldigt begränsad.

kanske det


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Nåja, det beror på vilka spel man spelar. För det första så finns det många spel som kräver mycket prestanda.

Klämmer man in moddar så slår man ofta i taket prestandamässigt. T.ex. Skyrim som är en konsolport. Men med en enkel texturmod så får grafikkortet mycket mer att göra.
En annan enkel intställning, view distance, är ofta väldigt krävande i spel. Ökar man den så krävs prestanda.
FOV, bilduppdatering, bildupplösning, det är många saker som tar kraft om man skruvar upp det.

Så det där argumentet att spel inte utnyttjar all kapacitet gäller inte så fort man har en möjlighet att justera inställningar eller modda spelet.

Men det är klart, det här VET de flesta men likväl så ifrågasätter de det bara för att de vill försvara något specifikt gammalt system.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

vad hjälper det om 1% av spelen utnyttja hårdvaran?

Mmmmm, förstår hur du tänker eftersom du har mycket rätt i vad du antyder. ( har dock ingen aning om procentsiffran och tror även att ingen i hela världen verkligen vet)

Är pc-nisse ang spel, dock utan vara fanboy och pallar inte tjaffset konsoll_V_dator.
Att jag kör PC/dator beror bla att jag saknar mus/tgtbord och inte trivs med pads.
Personlig preferens ang styrning. Inget annat.

Men helt sant är när en konsoll befunnits sig på marknaden i flera år....först då har spelutvecklarna lärt sig vad grafikchippet VERKLIGEN klarar av och grafikcodersna klarar av saker som de första spelen från den konsollen inte ens var i närheten utav.

Dvs de har lärt sig att dra nyttan ur hårdvaran och vad chippet EGENTLIGEN kan prestera.

På pc sidan finns det prestanda i överflöd, med nya och kraftullare chip som kommer hela tiden, så codersna lär sig aldrig max på det chippet och blir lata.

Skulle inte förvåna mig om förra generationens prestanda gkort på PC, egentligen klarar av mer än det Nvidia/Ati(amd) visar att NÄSTA generation kommer klara.

Lata coders som inte får tid att utforska max.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar