Inget Ubisoft-DRM i R.U.S.E.

Robot
Medlem
Inget Ubisoft-DRM i R.U.S.E.

gj! Steam är bäst!

Medlem

Bra. Kan dem ta bort det från alla andra spel också.

Inaktiv

"kravet på att vara ständigt uppkopplad mot en verifieringsserver (också vid singleplayer-spelande) slopas"

Säg mig, vad är det Steam gör nu igen...

Medlem
Skrivet av bf07:

"kravet på att vara ständigt uppkopplad mot en verifieringsserver (också vid singleplayer-spelande) slopas"

Säg mig, vad är det Steam gör nu igen...

Det finns offline-läge på Steam, det passar ju bra till SP-spel.

Medlem

Om dom bara tar bort skiten från SH5 så kommer jag att köpa det direkt!


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem

Det var ju trevligt, hoppas dom inte failar lika hårt som med Prince of Persia 2008 och skriver på boxen "This game contains technology to prevent unauthorized copying" när det inte ens gjorde det.

Medlem

Klart ett steg i rätt riktning för Ubisoft, men det känns lite fel att säga Steam är ett steg i rätt riktning, för egentligen så är det inte det. Du måste ändå aktivera spelet online för att spelet det offline.

HL2 var det första singleplayerspelet som krävde online aktivering även om man köpte det i butik, och sen dess hakade alla andra på det i sina egna varianter, varav Ubisoft helt klart var värst. Så "tack" Valve

Medlem

De har sagt att detta INTE kommer omfatta alla framtida titlar. RUSE är snarare undantaget.

Medlem

Trevligt. Jag kan fortfarande inte spela MP i Splinter Cell Conviction.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Fajri*:
Skrivet av bf07:

"kravet på att vara ständigt uppkopplad mot en verifieringsserver (också vid singleplayer-spelande) slopas"

Säg mig, vad är det Steam gör nu igen...

Det finns offline-läge på Steam, det passar ju bra till SP-spel.

Stewie Griffin - HA!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

gör ju det.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

positiv utveckling

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Klart ett steg i rätt riktning för Ubisoft, men det känns lite fel att säga Steam är ett steg i rätt riktning, för egentligen så är det inte det. Du måste ändå aktivera spelet online för att spelet det offline.

HL2 var det första singleplayerspelet som krävde online aktivering även om man köpte det i butik, och sen dess hakade alla andra på det i sina egna varianter, varav Ubisoft helt klart var värst. Så "tack" Valve

Sluta klaga. Internet är så pass vanligt här I världen! :evil:

Medlem

Visst Steam är kanske fortfarande ett DRM som kan kännas onödigt. Men tar hellre steam än många andra DRM där ute.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av kimr120:

Sluta klaga. Internet är så pass vanligt här I världen! :evil:

Det har ingenting att göra med hur vanligt internet är, utan helt enkelt att vara tvungen att verifiera sig minst en gång är en gång för mycket, speciellt när man ska spela singleplayerbiten.

Men det är lite kul att du klagar på klagandet och vill att det ska sluta. Istället så bidrar du bara med "problemet".

Medlem
Skrivet av kimr120:

Sluta klaga. Internet är så pass vanligt här I världen! :evil:

Kul att du verkar vara medveten om vad det handlar om.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av kimr120:

Sluta klaga. Internet är så pass vanligt här I världen! :evil:

Det har ingenting att göra med hur vanligt internet är, utan helt enkelt att vara tvungen att verifiera sig minst en gång är en gång för mycket, speciellt när man ska spela singleplayerbiten.

Nu följer jag inte din logik. Verifiering via Steam sker i bakgrunden och kräver normalt sett ingenting av användaren.
Men om man köper ett spel i butik och installerar så brukar man behöva mata in en serial-code för att verifiera att man har en legal kopia.
Så i både Steam och "icke-Steam" måste man verifiera sig minst en gång, eller hur? Skillnaden är att i Steam slipper man att mata in serial för hand; man ser inte ens att det görs.

Medlem

men eh? man kan ju köra steam i Offline mod, så ständigt uppkopplad borde väll inte stämma?


signatur

Rwa?

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av kimr120:

Sluta klaga. Internet är så pass vanligt här I världen! :evil:

Det har ingenting att göra med hur vanligt internet är, utan helt enkelt att vara tvungen att verifiera sig minst en gång är en gång för mycket, speciellt när man ska spela singleplayerbiten.

Men det är lite kul att du klagar på klagandet och vill att det ska sluta. Istället så bidrar du bara med "problemet".

Ehh knappast, det är upp till utvecklarna och inte dig.
Du väljer:

A ) Köp spelet, gå med på villkoren.
B ) Avstå köp och gnäll.

Som snubben tidigare sa så är internet såpass vanligt idag att det är mer än acceptabelt att utvecklare vill vidta dessa åtgärder. Även piratkopieringen är såpass bred på PC att det är förståeligt.

Medlem

Då blir det bara att pumpa från ThePira..... Oj, jag menar att köpa det förstås

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av kimr120:

Sluta klaga. Internet är så pass vanligt här I världen! :evil:

Det har ingenting att göra med hur vanligt internet är, utan helt enkelt att vara tvungen att verifiera sig minst en gång är en gång för mycket, speciellt när man ska spela singleplayerbiten.

Men det är lite kul att du klagar på klagandet och vill att det ska sluta. Istället så bidrar du bara med "problemet".

Ehh knappast, det är upp till utvecklarna och inte dig.
Du väljer:

A ) Köp spelet, gå med på villkoren.
B ) Avstå köp och gnäll.

Som snubben tidigare sa så är internet såpass vanligt idag att det är mer än acceptabelt att utvecklare vill vidta dessa åtgärder. Även piratkopieringen är såpass bred på PC att det är förståeligt.

Du tycker alltså att det är en bra idé att straffa de som faktiskt köper spelet med en DRM som de som laddar ner det slipper? Något som knappast hjälper till att minska piratkopiering, snarare tvärt om. Internet må vara vanligt här i Sverige men det finns gott om andra länder där det INTE är lika vanligt med snabba uppkopplingar helt utan kostnad för den tid du är uppkopplad eller hur mycket data du laddar ner. Bara för att DU inte har det problemet så betyder inte det att ingen annan har det.

Även med en bra uppkoppling så har Ubisofts idiotiska lösning en tendens att inte fungera titt som tätt. Antingen pga problem med deras servrar, problem på vägen mellan din dator och deras servrar eller till och med något så enkelt som att du laddar ner något i bakgrunden. Det enda som krävs är en liten hiccup för att spelet ska avbrytas omedelbart.

Sedan så kanske du ska resa någonstans och vill spela på din laptop under resan, eller helt enkelt inte har internetuppkoppling i stugan eller liknande. Ska du då inte få spela det singleplayer-spel som du betalat för?

Nej, detta DRM är knappast någon bra lösning på piratkopieringen. Jag har köpt varenda Silent Hunter-spel sen tvåan förutom femman just av denna anledning (nej, jag har inte laddat ner det heller), och jag är inte ensam om det. Det enda de gör är att skjuta sig själva i foten.

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av kimr120:

Sluta klaga. Internet är så pass vanligt här I världen! :evil:

Det har ingenting att göra med hur vanligt internet är, utan helt enkelt att vara tvungen att verifiera sig minst en gång är en gång för mycket, speciellt när man ska spela singleplayerbiten.

Nu följer jag inte din logik. Verifiering via Steam sker i bakgrunden och kräver normalt sett ingenting av användaren.
Men om man köper ett spel i butik och installerar så brukar man behöva mata in en serial-code för att verifiera att man har en legal kopia.
Så i både Steam och "icke-Steam" måste man verifiera sig minst en gång, eller hur? Skillnaden är att i Steam slipper man att mata in serial för hand; man ser inte ens att det görs.

Skillnaden är att det ena är offline och det andra är det inte.

Tänk dig om du vill besöka lite nostalgi om 20 år och spela om något spel, du installerar det och det försöker ansluta sig till verifieringsservern för att starta, men det går inte för servern har inte funnits i många år.

Medan om man har ett spel med en nummerkod så funkar det helt prima att spela spelet igen.

Jag tycker helt enkelt inte verifieringsservrar (inklusive Steam) är framtidssäkra. Ingenting varar för evigt.

Medlem

Steam är väl bättre än deras egen skit, men långt ifrån bra.
Hackat konto eller annan skit = borta med alla spel, hurra
Tror Ubisoft skippar sitt skydd då det som alla andra blev crackat snabbt och är relativt meningslöst idag, bara legala kunder som får problem (som alltid).

Tacka vet jag the Witcher, ingen DMR, ingen kopieringsskydd och senaste patchen slänger med en no-cd. Det är att ta hand om sina kunder!

Själv föredrar jag att köpa mina spel från Direct2Drive, en aktivering när du laddat hem spelet och sedan är det fritt fram att spela som man vill, när och var man vill oavsett vad som händer med ens konto eller vilka program som är installerade och ej.

1
Skriv svar