"Cryengine 3 är lika bra som Unreal Engine 4"

Robot
"Cryengine 3 är lika bra som Unreal Engine 4"

Crytek säger att det Epic visat upp med Unreal Engine 4 gjorde de för redan tre år sedan.

#epic, #crytek


Medlem
"Cryengine 3 är lika bra som Unreal Engine 4"

Själv tycker jag att UE oftast är cirka 100 gånger mer optimerad och "smooth" i jämnförelse med CE3.
Sen att man har samma features betyder inte att de är på samma nivå.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Jag tror mer på CryEngine 3 än Unreal Engine 4

Inaktiv

Verkar inte att de själva klarar av att släppa spel som utnyttjar motorn. Eller varför släpptes Crysis 2 på PC med DX9, mediumres textures och utan PC-specifika inställningar vid release? Hade det inte varit för Nvidias sponsring kanske vi inte fått patcharna som fixade till det efteråt heller.

Medlem

Att Crytek-chefen jämför två helt olika grafikmotorer och påstår att de är identiska är ju absurt. Dessutom har han mage å påstå att de redan hade dx11 då fast de fick implentera dx11 senare (fast det redan borde ha varit något som skulle ha funnits med från början vid release). Är ingen spelprogrammerare, men att utveckla ett spel med dx11 från grunden är väl inte samma sak som att tillsätta det i en patch senare?
Dessutom har dx11 bra många fler funktioner än tesselering att erbjuda.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av TwistedCrunch:

Jag tror mer på CryEngine 3 än Unreal Engine 4

Jo tack, vi har märkt det tidigare

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120617/epic-vi-visade-unr...

Medlem
Skrivet av TwistedCrunch:

Jag tror mer på CryEngine 3 än Unreal Engine 4

"Tror" är det rätta ordet...

Medlem

kan vara lika bra frågan är dock vilken som blir bäst optimerat, kolla bara på ue3.

Medlem
Skrivet av Quelor:

Själv tycker jag att UE oftast är cirka 100 gånger mer optimerad och "smooth" i jämnförelse med CE3.
Sen att man har samma features betyder inte att de är på samma nivå.

Har haft en annorlunda spelupplevelse men det kan vara för att mer spel använder UE än CE så det finns fler som använder UE på ett dåligt vis.

Märker också mer ofta att spel med UE har slowloading textures i spel, kan definitivt bero på hur bra dator man har men jag har sett high-end datorer ha samma problem med detta.

Har han fel dessutom att det UE visade upp detta år är vad CE visade upp tidigare?

Medlem

CE är en bra mycket bättre spelmotor gällande att visa upp grafiskt-godis. Så är det.
Anledningen är enkel: CE-motorn skapades i grund och botten för PC, UE för konsoll.

Detta var även anledningen till att Crysis2 inte kom med dx11 vid release så inte konsoll-ägarna skulle bli avundsjuka på PC-folket.

Medlem

UE4 tror jag kommer bli mest utnyttjad av alla motorer, däremot så kommer nog DiCE´s Frostbite kommer också bli en motor att hålla ögat på. EA har redan flera spel som använder den. Jag tror UE4 och FB3.0 kommer bli framtiden.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Vad tusan är Dx11...


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Grafik är inte allt.

Medlem
Skrivet av Buio:

Verkar inte att de själva klarar av att släppa spel som utnyttjar motorn. Eller varför släpptes Crysis 2 på PC med DX9, mediumres textures och utan PC-specifika inställningar vid release? Hade det inte varit för Nvidias sponsring kanske vi inte fått patcharna som fixade till det efteråt heller.

Quote for truth

Ja, ja Crytek, och min penis är större än din.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Av det man sett av UE4 så är den långt framför Cryengine 3. Sen vet vi ju sen tidigare att Epic gör riktigt väloptimerade motorer.

Om nu CE3 är "next-gen" ready, varför inte släppa loss kraften? Det finns hårdvara som är redo, och Crysis kunde dom släppa några år innan det fanns hårdvara för det. Upp till bevis nu Crytek och låt oss se vad er motor går för med Crysis 3.

Tycker då till och med UE3 ser bättre ut än CE3...

FML
Medlem

Hade nöjt mig med HL2-motorn med tämligen tweaks som Cinematic Mod har gjort. De viktigaste är att spelen är roliga och har någon drivande story bakom än att skuggan se bra ut.

Lista på spel som använder Cryengine

Lista på spel som använder Ureal Engine

Cevat Yerli har visserligen rätt i det han säger men det hela bottnar i hur många som väljer att använda deras motor. UE4 gör (precis som han själv säger) allting som CE3 gör fast SÅ mycket bättre. Epic presenterade en polerad, precis, ren & optimerad motor med bra flyt i rörelserna vilket vi inte har sett på evigheter. Det är det som gör den next gen, den har till synes allting ordentligt gjort ifrån grunden ändå ut till spetsen.

Cryengine 3 SDK för gratis bruk
Detta är grafisk gröt i mina ögon, en smet av effekter i för många lager som försöjer dölja en gammal grund. Inte imponerad, inte längre intresserad.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

CE är en bra mycket bättre spelmotor gällande att visa upp grafiskt-godis. Så är det.
Anledningen är enkel: CE-motorn skapades i grund och botten för PC, UE för konsoll.

Detta var även anledningen till att Crysis2 inte kom med dx11 vid release så inte konsoll-ägarna skulle bli avundsjuka på PC-folket.

Nej.

Medlem

Synd att det är så många som hänger kvar vid Direct3D, skulle gärna se en migration till OpenGL

Medlem

UE motorn har alltid vart mer optimerad Än cryteks skit


signatur

AYY LMAO

Medlem

Det där "deferred shading", är det inte det de använder i Skyrim för skuggorna? Det ser ju rent hemskt ut. Kanske det bara är implementationen i Skyrim? Hur som helst så hoppas jag inte andra spel får samma kassa skuggor.

Är jag ute på hal is nu så får någon mer än gärna upplysa om hur det ligger till.

Edit: Eller heter skuggorna i Skyrim "deferred shadows"?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Grön:

Lista på spel som använder Cryengine

Lista på spel som använder Ureal Engine

Cevat Yerli har visserligen rätt i det han säger men det hela bottnar i hur många som väljer att använda deras motor. UE4 gör (precis som han själv säger) allting som CE3 gör fast SÅ mycket bättre. Epic presenterade en polerad, precis, ren & optimerad motor med bra flyt i rörelserna vilket vi inte har sett på evigheter. Det är det som gör den next gen, den har till synes allting ordentligt gjort ifrån grunden ändå ut till spetsen.

Cryengine 3 SDK för gratis bruk
Detta är grafisk gröt i mina ögon, en smet av effekter i för många lager som försöjer dölja en gammal grund. Inte imponerad, inte längre intresserad.

Cryengine är för fan sprillans ny. Och Cryengine 3 blir bra, när dom gör att man kan spränga småhus och skjuta sönder träd som i Cryengine 2, dvs crysis 1.

Visst, nu kan dom säkert kötta in det i sina spel redan, men det vet vi inte förän dom visat de. Dumma jävla konsoller som begränsar oss PC spelare.

Medlem

Nog för att CryEngine 3 kanske har haft detta i tre år, men de har inte haft en motor i tre år som kan skala grafiken så pass bra som UE4.

Vad gör man med en raketbil utan bränslet som krävs för att kunna använda den?

Skrivet av Grön:

Lista på spel som använder Cryengine

Lista på spel som använder Ureal Engine

Cevat Yerli har visserligen rätt i det han säger men det hela bottnar i hur många som väljer att använda deras motor. UE4 gör (precis som han själv säger) allting som CE3 gör fast SÅ mycket bättre. Epic presenterade en polerad, precis, ren & optimerad motor med bra flyt i rörelserna vilket vi inte har sett på evigheter. Det är det som gör den next gen, den har till synes allting ordentligt gjort ifrån grunden ändå ut till spetsen.

Cryengine 3 SDK för gratis bruk
Detta är grafisk gröt i mina ögon, en smet av effekter i för många lager som försöjer dölja en gammal grund. Inte imponerad, inte längre intresserad.

Intressant lista den där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kom ihåg att Far Cry 3 säkert kommer vara en jättekass konsolport.. än så länge tyder allt på det

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Kom ihåg att Far Cry 3 säkert kommer vara en jättekass konsolport.. än så länge tyder allt på det

Vad har det med någonting att göra? FarCry 3 körs på Dunia Engine 2 motorn?

Medlem
Skrivet av zhrooms:
Skrivet av Ztreek:

Kom ihåg att Far Cry 3 säkert kommer vara en jättekass konsolport.. än så länge tyder allt på det

Vad har det med någonting att göra? FarCry 3 körs på Dunia Engine 2 motorn?

Really? Trodde den skulle köras i CE som FC1.. oh well.

Frostbite 2 som gäller pojkar! Den behöver putsas upp lite , men det behöver väl alla motorer.

12
Skriv svar