Machinarium frälser piratkopierare

Medlem

Har väntat på att detta spel ska gå ner i pris ända sedan det kom.
Bra för min del alltså!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Neatherblade:

Ett sätt att gnälla över dålig försäljning på.
Gör ett bättre spel så köper folk.

Knappast, SC2 har ju piratats hur mycket som helst redan, färskt bevis. Piratkopierare , gör det oavsett om spelet är bra eller inte.. att dem skulle vara ärliga om det är ett "bra" spel är tamefan bara bullshit.

Ha, Starcraft 2 är också det snabbast säljande spelet det här året
Tycker inte det ser ut som om Blizzard går med förlust, tvärt om. Sen är det mer tveksamt om spelet har kvar titeln efter höstens spelsläpp, men det är en helt annan fråga.

Starcraft 2 har daterad grafik och gameplay, saknar helt AA, saknar LAN?! och du får bara 1/3 av kampanjen, resten må+ste du köpa som DLC/expansion, fasen värre än både EA och Activision.
Trots det så säljer spelet ruskigt bra. Dock kan jag förstå de som tankar spelet, speciellt de som bara vill köra singelplayer, de köper det nog när de får "hela" spelet för sina pengar, typ "game of the year".
Tycker det verkar grymt, men tänker inte köpa det förrän jag får alla 3 delar, SP är mer intressant än MP för mig, alltså känns det meningslöst att vräka pengar redan nu. Bättre att vänta

Men som sagt, bra spel säljer alltid, med eller utan kopieringsskydd. The Witcher har sålt över 1,5 miljoner, trots minimal marknadsföring, ny IP, okänd studio och Inget Kopieringsskydd.
Sätt ett bra pris, gör det inte svårt/jobbigt för legala kunder, och det kommer att sälja bra.
Lägre pris lockar fler till impulsköp, ingen DMR/bra DMR lockar folk att köpa av principskäl och bra spel kommer alltid att sälja.

Medlem

Om man redan har piratat det, varför ens bry sig att lägga 35 spänn på det?

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Ett sätt att gnälla över dålig försäljning på.
Gör ett bättre spel så köper folk.

Ett kasst argument från en pirat..

Såna som du är sen samma människor som sedan klagar på att företagen aldrig släpper spel till plattformen PC sen. Såna som du förstör för mig som faktiskt köper spelen jag spelar. NO SOUP FOR YOU! NEXT!

Medlem

Vissa är så jäkla snåla och tror att de har rätt till att spela allt och se alla filmer. Det är inte en rätt. Ett previlegium.

Sen om spelet eller filmen anses vara bra eller dålig ändrar inte på faktum att man fortfarande bör betala för sig.

Annars kan man låta bli. Man måste inte spela alla spel och se alla filmer.

Medlem

Intressant sätt att tackla piratkopieringen.

Personligen tycker jag att de som piratkopierar åtminstone kan köpa spelet i efterhand (kanske på en rea) om de gillat spelet. Det är ju rätt juste att sponsra skaparna så att de kan fortsätta göra bra spel. Är spelet kasst kan man ju tänka över det hela, varför sponsra de som tar skyhöga priser för ett spel som inte fungerar (Age of Pirates t.ex.) som jag önskar att jag aldrig betalat pengar för.

Medlem

Ang. artikeln om piratande.
Hur mycket utvecklare och publishers förlorar på att folk tankar deras spel är inget jag bryr mig särkilt mycket om. ATT de förlorar på att folk tankar deras spel är mer än nog.
Hur mycket de förlorar har bara presenterats i till-stor-del färgade "studier" av edera sida.
"Vi förlorar 90% till pirater"
"Nej, de förlorar 1% till pirater"
Who the fuck cares? De förlorar pengar, nuff said.
Att folk tankar istället för köper är förmodligen väldigt individuellt. För de länder som faktiskt ligger dåligt till ekonomiskt är det ganska glasklart varför de tankar istället för att köpa: De har helt enkelt inte råd. Samma sak med studenter. Att införa alternativa pris för specifika regioner baserat på income per capita KANSKE skulle funka men då KANSKE folk från andra länder beställer ifrån det landet och gör systemet trasig. Good news för de länderna då de skulle få en kratig ökning i export av spel, men det skulle introducera nya problem och förmodligen skulle folk i andra länder bara fortsätta pirata. Att ge studentrabbat skulle kunna gå samma väg men jag vet inte, kan inget om sånt där.

I min erfarenhet så tankar många människor spel fastän de har pengar, fastän de har introduceras digitala distrubitionsformer såsom Steam som gör det väldigt "lätt" att köpa spel. I min erfarenhet så tankar folk spel fastän de har all möjlighet att göra rätt för sig och köpa det. I mitt tycke är det här bara fel och folk är bortskämda eller ignoranta till de att de faktiskt skadar en industri de faktiskt borde stödja.

Att spela spel är ingen rättighet. Är det för dyrt så avstå eller skaffa ett bättre betalande jobb, svårare än så är det inte.
Vill ni få bättre spel, köp de spel ni faktiskt lägger ner tid på.
Att pirata är som att prova stora demos är för all del okej, så länge de köps om de faktiskt spelas mer än 2-3 timmar.

end rant.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Neatherblade:

Ett sätt att gnälla över dålig försäljning på.
Gör ett bättre spel så köper folk.

Knappast, SC2 har ju piratats hur mycket som helst redan, färskt bevis. Piratkopierare , gör det oavsett om spelet är bra eller inte.. att dem skulle vara ärliga om det är ett "bra" spel är tamefan bara bullshit.

Well.. argumentet saknar ändå inte validitet, då SC2 direkt gick upp och toppade försäljningslistan.
Att se piratkopierarere som en homogen skara av snåla kids, är att göra det för lätt för sig.

Medlem

Oemotståndligt erbjudande!

Medlem

Har inte piratkopierat detta men jag ska köpa det nu

Medlem
Skrivet av b0bl00i:

Om man redan har piratat det, varför ens bry sig att lägga 35 spänn på det?

För att göra rätt för sig, och visa att man tycker om det

Har jag gjort ett flertal gånger med spel som jag anser inte är värda fullpris och aldrig annars skulle köpa, men piratat och spelat i alla fall. Sen hittar man det på en rea och då brukar jag köpa direkt bara för att det är i alla fall värt t.ex. 50% av ordinarie pris.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Neatherblade:

Ett sätt att gnälla över dålig försäljning på.
Gör ett bättre spel så köper folk.

Knappast, SC2 har ju piratats hur mycket som helst redan, färskt bevis. Piratkopierare , gör det oavsett om spelet är bra eller inte.. att dem skulle vara ärliga om det är ett "bra" spel är tamefan bara bullshit.

Eh, det är både på gott och ont, vissa köper spelet efter man prövat spelet, alltså via demo eller att man laddat ner det först (som jag). Är spelet värt nog att köpa så köper jag det.

Har redan prövat SC2, och sitter och överväger ifall ja vill köpa det.. om ja är sugen på att slänga ut 400kr på ett spel som kmr kosta 200 + 200kr till med Protoss och Zerg kampanjerna.. hmm nja det låter lite ofrestande.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av nudelsdesign:

personligen tycker jag det är skrämnmande att konsumenten är så jävla trög att han/hon går med och betalar de priser industrin vill ha för film, musik och spel idag.

Det är konsumenten själv som satt kostnaderna, då de vill ha spel som har höga utvecklingskostnader. Avancerad grafik, filmkvalite på story och dialog, stora och komplexa spel. Att utveckla spel är inte gratis, inte ens indie-spel. Det finns en handfull spel som idag kostat uppåt 100 miljoner dollar att utveckla.

Sen är det en stor risk att utveckla dyra spel under lång tid. Det finns inga garantier för att marknaden gillar spelet när det släpps.

Det finns massor av spel som är billiga att köpa, just det som ämnet handlar om t.ex. och trots det så piratkopieras de hur mycket som helst.

Du kan ju fundera på varför det kostar 100 milj... tror ju knappas de tar ut någon medborgar lön direkt... men vist Tom hanks m fl är säkert värde 100 tals miljoner /film... chefen på activision är säkert värd sin topp lön för att inte göra ett skit mer än branchen sämre... ska vi fortsätta....


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Tybalt:

Personligen finner jag det skrämmande att folk piratkopierar och tycker det är OK.

personligen tycker jag det är skrämnmande att konsumenten är så jävla trög att han/hon går med och betalar de priser industrin vill ha för film, musik och spel idag.

Skrivet av nudelsdesign:

bra pris, de stora blodsugarna kanske borde ta lärdom av detta...

Om du tycker spelen är för dyra så köp dem inte då.

Men du har fan ingen rätt att piratkopiera dem. Vill du inte köpa dem så får du helt enkelt låta bli att spela.

Bra sagt Tänkte likadant när jag läste hans inlägg.

Var står det att jag piratkopierar i stället? Det finns andra sätt att testa spelaen på och spela dem... själv spelar jag mest wolfenstein: enemy territory och Quake live... båda är gratis...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Så ni anser alltså att det är helt ok om livsmedelsbranchen skulle börja höja sina egna löner till fantasi summor och sedan lägga det på konsumenten... En limpa bröd... 100 kr, en liter mjölk 55:-... ett tuggumi 25:- unda vad ni hade gjort då... börja tänka kan ju vara smart... för de verkar de flesta inte göra. utan det är ok att ett spel ligger på 6-700 kr, att du ska ge 100 kr för en bio och sen ytterligare 200 till om du vill köpa filemn på DVD. eller 200:- för ett musikalbum där 3 låtar är bra om du har lite tur...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Neatherblade:

Ett sätt att gnälla över dålig försäljning på.
Gör ett bättre spel så köper folk.

Knappast, SC2 har ju piratats hur mycket som helst redan, färskt bevis. Piratkopierare , gör det oavsett om spelet är bra eller inte.. att dem skulle vara ärliga om det är ett "bra" spel är tamefan bara bullshit.

fast sc2 suger ju


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Köpt!

Jag har inte piratat detta spel, men jag gillar grejen att pengarna går oavkortat direkt till utvecklarna! Mer sånt!

Medlem

Så mycket som dem ska ha för vissa spel idag är det ju helt ovärt att köpa! 500-700 kr? Glöm!

Skrivet av zauii89:
Skrivet av Neatherblade:

Ett sätt att gnälla över dålig försäljning på.
Gör ett bättre spel så köper folk.

Knappast, SC2 har ju piratats hur mycket som helst redan, färskt bevis. Piratkopierare , gör det oavsett om spelet är bra eller inte.. att dem skulle vara ärliga om det är ett "bra" spel är tamefan bara bullshit.

Det har du rätt i men de hade ändå inte betalat för spelet. Piratkopieringen gynnar bara mediabranchen, det är bevisat, statistik ljuger inte. Sen om det är moraliskt rätt eller ej är en annan sak.

U.S. Computer and Video Game UNIT Sales
(1996-2007)

73.8 million (1996), 108.8 million (1997), 152.4 million (1998), 184.5 million (1999), 196.3 million (2000), 210.3 million (2001), 225.8 million (2002), 240.9 million (2003), 249.5 million (2004), 229.5 million (2005), 241.6 million (2006), 267.9 million (2007)

Det var ett exempel, googla lite så finner du att de mår som aldrig förr, ett undantag är skivbolagen, men det är fan deras fel att de fastnat i 90talet med sin teknik och business. Men artisterna i sin tur säljer mer än aldig (utsålda konserter etc)


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

Kan de inte ge ut spelet för samma pris på Steam också, då blir det ett säkert köp!

12
Skriv svar