Dålig sökmotor hos FZ

Medlem
Dålig sökmotor hos FZ

Jag har märkt under lång tid att sök motorn inte alls fungerar...Man söker efter typ väldigt nya videos o filer, men får inga resultat.. Står väldigt ofta Hitta 0 resultat..
Verkar vara något mysko... Sök t.e.x på Brink, En video som jag har för mig jag såg först på FZ...Eller tar ni bort matrial...?...Sök för mig är väldigt kass..hittar inget knappt.....

Så testa att gå in på filmer å sök på brink...Nada...?

Medlem
Medlem

Sökfunktionen har varit pinsamt dålig sen de böt sökleverantör.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Antikvitet

@shastar: Jag kan inte återskapa problemet vare sig från filmportalen eller via vår globala sökmotor. Skriver jag "Brink" får jag flertalet filmer i båda fallen.

@zelaxe: Sökmotorer är väldigt svårt att få till när man ska indexera olika typer av innehåll. I vårt fall är utmaningen att vi vill indexera såväl foruminlägg som redaktionella artiklar och filmer. Men i en forumtråd kan ordet "Brink" förekomma 80 gånger medan det i en artikel eller filmtitel förekommer någon enstaka gång. Att då ändå visa vårt eget innehåll överst är en svår utmaning och jag tycker vi fått till den skapligt. Vi la ner många hundra timmar på sökmotorn ska du veta.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:

@zelaxe: Sökmotorer är väldigt svårt att få till när man ska indexera olika typer av innehåll. I vårt fall är utmaningen att vi vill indexera såväl foruminlägg som redaktionella artiklar och filmer. Men i en forumtråd kan ordet "Brink" förekomma 80 gånger medan det i en artikel eller filmtitel förekommer någon enstaka gång. Att då ändå visa vårt eget innehåll överst är en svår utmaning och jag tycker vi fått till den skapligt. Vi la ner många hundra timmar på sökmotorn ska du veta.

Inte för att vara elak, men den är faktiskt väldigt undermålig om man inte väljer vilken kategori vad man vill söka på.

Borde det inte gå att göra något liknande som det är hos PCG och ha en rullista där användaren får välja vilket innehåll den vill söka på direkt?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Den suger, är inte så smart, har svurit många gånger över att den inte sorterar efter relevans.

Antikvitet

Det är precis det den gör, den sorterar efter relevans och sökorden förekommer oftare i forumtrådar än på det faktiska spelets sida, för att ta ett exempel.

Ge gärna några exempel på sökningar som inte har givit bra resultat, så får vi titta på hur vi kan göra dem bättre.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag hade faktiskt tänkt skriva: Fler ord borde innebära färre resultat, sen upptäckte jag att man kan ha citationstecken(stavning?) Nice!

Zelaxe: bytte...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

http://www.fz.se/sok/?q=brink

Brink borde ligga högst upp, inte efter allt annat, detta kan du återskapa på i princip varenda titel.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Antikvitet

Nu håller jag inte med dig. Sökresultaten i din länk återspeglar ju innehåll med söksträngen "Brink". Det är som att du säger att en sökning på "banan" på Google inte skulle returnera ett recept med namnet "banana split".

Om du i menyn till höger klickar på "spel" så får du denna sökning:
http://www.fz.se/sok/?q=brink&type=GAME

...där båda resultaten innehåller söksträngen lika många gånger.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag har också upplevt att sökmotorn är väldigt dålig.

Tror jag sökte på "The Guild 2" (utan cit-tecken) och fick en jädra massa träffar på The Sims och andra spel med en 2:a i. Tog jag bort "The" framför så kom rätt spel upp på typ den 4e träffen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Antikvitet

Nu har jag gjort en förändring i sökmotorn som verkar ge bättre sökresultat. Har t.ex. prövat med "The Guild 2" och det blir avsevärt bättre.

"Brink" ger (förstås) samma sökresultat, eftersom det är en ensam term.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar