Datan kraschar random (No Signal)

Medlem
Datan kraschar random (No Signal)

Tjena fz, har ett problem med burken nu haft det i någon månad nu så och har försökt fixat det själv men inget som funkar.

Det som händer är att ja spelar ett spel, tex diablo 3 och efter 5-10 minuter blir skärmen svart och då kommer det upp ett meddelande "No Signal" så ja måste trycka av datorn på start knappen.

Kollat om överhettning kunde orsaka problemet men icke, har senaste drivers i grafik kortet.
Försökt spela spel på lägsta inställningar och samma krasch igen, lika i windowed också.

Kortet är Geforce GT220, gammalt men har funkat bra tidigare, Kräver ni nå andra specs så posta det i tråden.

All hjälp uppskattas.


signatur

biltemakörv

Medlem

Har d kollat så inte sladden till skärmen åker i och ur ??

Hustomtar kan vara jobbiga !!

Medlem

No signal tyder ju på att skärmen tappar kontakten med grafikkortet eller kanske hela datorn. Har du kollat med en annan skärm eller kan du låna någons grafikkort för att utesluta de två komponenterna?

Medlem

Jag känner igen problemet, jag skulle ändå gissa på överhettning och att kortet faktiskt är på väg att dö om det bara händer när du spelar. I mitt fall så började det med spelen, sen hände det mer och mer frekvent, sen till slut även när jag körde HD-videofiler. Köpte nytt kort, fungerade klockrent igen.

Medlem

Likadant hände mig. Efter 2 månader så kom jag på att det var glapp i en av strömkablarna till grafikkortet. var bara att ta en mejsel och trycka ihop dom igen. (jag vet, det var riktigt ovanligt och är typ 1 på 1 000 000 att det skulle vara likadant på hans dator)


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Jag använder också gt 220 och jag kan spela diablo 3 utan några problem, fast jag kör på lägsta inställningar (pga dålig processor).

Som dom andra har sagt, det låter som om det är glapp mellan skärmen och datorn, pröva att sätta i sladden ordentligt, eller så kan du öppna upp datorn och se om grafikkortet sitter i ordentligt

Medlem

Hur mår ditt nätagg?
Kolla spänningarna och logga om volten är stabil.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Folk säger fortfarande datan alltså.. "Jag hade bensinen inne på verkstan"..

Som någon nämnde; det låter som att grafikkortet är på väg att ge upp. Testa glapp/få bort damm etc som andra skrivit också först, annars kan man väl testa att ställa en bordsfläkt som blåser rakt på grafikkortet medan man kör för att se om den klarar sig längre. Tempvisningen för grafikkortet kanske säger att det inte blir varmt, men det kan vara någon annan komponent på den som bråkar.

Medlem

Hade samma problem jag med, installerade om windows, drivrutiner, testade linux men inget hjälpte. Skruvade upp datorn tog ut grafikkortet dammsög ordentligt i kortets fläktar och resten av datorn. Nu spinner kortet som en lite kattunge. Och datorn hänger sig inte längre.

Lycka till, dammet är din värsta fiende ibland!


signatur

IDKFA

Medlem

Fast använd inte dammsugaren, det kan byggas upp saftigt med statisk elektricitet på dammsugarmunstycket. ESD is a bitch.
Skaffa i stället tryckluft på burk, kostar kanske runt en hundring per burk, och är mycket snällare mot elektroniken.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det här kanske kommer att låta roligt men OM du nu konstaterar att det är fel på grafikkortet och kommer att vilja köpa ett nytt, testa först att baka det gamla kortet i ugnen. 175C under 10minuter så ska du se att det kan hjälpa. Det har hjälpt mig. Jag har visserligen haft en annan typ av problem med kortet, något som kallas "artifacting" men vem vet, när du ändå har inget att förlora så varför inte.

Medlem
Skrivet av AlexEriksson:

Det här kanske kommer att låta roligt men OM du nu konstaterar att det är fel på grafikkortet och kommer att vilja köpa ett nytt, testa först att baka det gamla kortet i ugnen. 175C under 10minuter så ska du se att det kan hjälpa. Det har hjälpt mig. Jag har visserligen haft en annan typ av problem med kortet, något som kallas "artifacting" men vem vet, när du ändå har inget att förlora så varför inte.

175C måste vara tillräckligt varmt for att smälta all plast på grafikkortet? :S


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Men snälla?

När man felsöker, så börjar man med de plausiblaste orsakerna först....sen går man vidare till longshot.

Skrivet av Konfucius:

Hur mår ditt nätagg?
Kolla spänningarna och logga om volten är stabil.

Testa även att byta gkort för en stund, kvarstår problem, så kan du utesluta fel på grafikkort.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av AlexEriksson:

Det här kanske kommer att låta roligt men OM du nu konstaterar att det är fel på grafikkortet och kommer att vilja köpa ett nytt, testa först att baka det gamla kortet i ugnen. 175C under 10minuter så ska du se att det kan hjälpa. Det har hjälpt mig. Jag har visserligen haft en annan typ av problem med kortet, något som kallas "artifacting" men vem vet, när du ändå har inget att förlora så varför inte.

175C måste vara tillräckligt varmt for att smälta all plast på grafikkortet? :S

Jag + 100-tals andra har gjort det och det har fungerat utmärkt. Sök på youtube så får du se.

Medlem
Skrivet av AlexEriksson:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av AlexEriksson:

Det här kanske kommer att låta roligt men OM du nu konstaterar att det är fel på grafikkortet och kommer att vilja köpa ett nytt, testa först att baka det gamla kortet i ugnen. 175C under 10minuter så ska du se att det kan hjälpa. Det har hjälpt mig. Jag har visserligen haft en annan typ av problem med kortet, något som kallas "artifacting" men vem vet, när du ändå har inget att förlora så varför inte.

175C måste vara tillräckligt varmt for att smälta all plast på grafikkortet? :S

Jag + 100-tals andra har gjort det och det har fungerat utmärkt. Sök på youtube så får du se.

175 grader borde plasten klara alldeles fifnfint, åtminstonde under begränsad tid. Jobbar med ytmontering, och våra lödugnar är varmare än så.
Visst, korten åker igenom lödugnarna på kortare tid än så. cirka fem till sju minuter, men ändå.
Det beror naturligtvis på hur mycket av kortet som är eftermonterat EFTER lödugn, så viss försiktighet bör ändå iaktas.

Anledningen till att det kan hjälpa är således att om felet beror på en dålig lödfog, där en lödning har släpp, så kan temperaturen orsaka omsmältning av lödfogarna. Om alla lödfogar sedan är ok, så är problemet löst.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Fast använd inte dammsugaren, det kan byggas upp saftigt med statisk elektricitet på dammsugarmunstycket. ESD is a bitch.
Skaffa i stället tryckluft på burk, kostar kanske runt en hundring per burk, och är mycket snällare mot elektroniken.

man kan alltid dammsuga bredvid utan att vidröra komponenterna, sen blåser man bort resten på balkongen/vid ett fönster.. men tänk på att hålla fingret över fläkten när du dammsuger så att den inte spinner för hårt och bränner kullagret.


signatur

thank you, come again

Medlem

Berätta gärna hur det går!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Berätta gärna hur det går!

Haha ja, det verkar som att Mackanoz inte bryr sig så mycket.

1
Skriv svar