Medlem
Halal-slakt

Vill vi verkligen ha halal-slakt i Sverige? Jag började må mycket dåligt av den här videon. Ändå kollade jag bara 2,5 min in i den. Om regeringen inte förbjuder detta barbari så... vet jag inte vad. Finner inga ord... Varning för extremt starka bilder!

Allt annat djurplågeri i Sverige bleknar i jämförelse...

http://www.youtube.com/watch?v=HQOKQ__3vQw

Bara det här är anledning nog att rösta på Sverigedemokraterna.

Medlem
Medlem

Grejen är att halal-slakt är organiserat och tillåtet i svensk lag.

Så ovan artikel är helt orelaterad till ämnet.

Medlem

Har du sett "vanlig" slakt någon gång?
Mekaniserad slakt inom en stort köttkoncern? Till exempel av fjäderdjur? Eller varför inte fiskeverksamheten? Arbetat på en modern fiskebåt någon gång?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vad jag vet måste djuret bedövas innan "skäktningen" (djurskyddslag §14), alltså är det inte per definition halalslakt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Har du sett "vanlig" slakt någon gång?
Mekaniserad slakt inom en stort köttkoncern? Till exempel av fjäderdjur? Eller varför inte fiskeverksamheten? Arbetat på en modern fiskebåt någon gång?

Jag vet att den svenska slaktpistolen är ett av dom snabbast möjliga sätten att dö på.

Skrivet av bjosarn:

Vad jag vet måste djuret bedövas innan "skäktningen" (djurskyddslag §14), alltså är det inte per definition halalslakt.

Djuret lider ändå mycket. Inte minst psykiskt.

Någonsin provat att tömma dig själv på blod?

Kolla på videon, vet ja.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Allt annat djurplågeri i Sverige bleknar i jämförelse...

Skrivet av Mikaelh:

Så ovan artikel är helt orelaterad till ämnet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mikaelh:

Allt annat djurplågeri i Sverige bleknar i jämförelse...

Skrivet av Mikaelh:

Så ovan artikel är helt orelaterad till ämnet.

Det bleknar av många anledningar. Bland annat för att det är organiserat och tillåtet i lag.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag vet att den svenska slaktpistolen är ett av dom snabbast möjliga sätten att dö på.

Vad DU vet. Hur mäter man det?
Och för att djuret DÖR snabbt betyder inte att de levt ett värdigt liv sedan innan. Transporteras långvägar, stressas in med en massa djur i gångar, bedövas med elpistol, osv, osv.
Och inte tala om fiskar, upp på däck, sprätta upp magen och ner i ett kar med alla andra långsamt döende fiskar.

Citat:

Djuret lider ändå mycket. Inte minst psykiskt.

Och de gör de inte i exemplen som jag nämt ovan?

Citat:

Någonsin provat att tömma dig själv på blod?

Någonsin provat att springa runt med stressade människor, innan du knuffas in i en smal gång, där du sedan, just det, självklart SJÄLV (för att knyta an på ditt exempel)l, bedöva dig med elpistol för att sedan stirra in i mynningen på en slaktmask?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det bleknar av många anledningar. Bland annat för att det är organiserat och tillåtet i lag.

Halalslakt (i benämningen just HALALSLAKT) är inte tillåtet enligt svensk lag, pga. att man måste bedöva djuret. Så sluta ljug.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vart är diskussionen om kosher?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Man försöker förbättra djurhållningen i Sverige för varje år som går, bland annat genom nya lagar. Men visst finns det brister.

Men betyder det att man ska tillåta halal-slakt, bara för att det finns andra former av djurplågeri?

Som sagt... se videon. Om du inte reagerar på den så är det nåt fel på dig.

Den här diskussionen handlar egentligen om all religiös slakt, därmed svarsalternativet:
"Nej, då kränker man religiösa grupper"

Dock görs kosher inte alls i samma utsträckning som halal.

Medlem

well I min religion "hata djur religionen" sa slaktar man djur genom att sla dom med hammare och sedan dränka dom medans man skär med rakblad i benen.

Kosher är mer eller mindre samma sorts slakt som halal.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Men betyder det att man ska tillåta halal-slakt, bara för att det finns andra former av djurplågeri?

Du sa precis att det var tillåtet. Bestäm dig.

Citat:

Den här diskussionen handlar egentligen om all religiös slakt, därmed svarsalternativet:
"Nej, då kränker man religiösa grupper"

Nej, du talade om "halal-slakt". Min personliga åsikt är att det bara förstärker din "tycka illa om muslimer"-stämpel och ditt insnöade korståg mot islam och muslimer. Som sagt, det är bara min personliga åsikt.
En annan kan ju vara din okunskap om religion i allmänhet - t.ex. frånvaron av diskussionen kring kosher.

Citat:

Dock görs kosher inte alls i samma utsträckning som halal.

Källa.

Edit: Och vi talar fortfarande om Sverige?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Och jag som trodde att jag hade en stark mage.. biten när dom skar halsen av kon så fick jag fan kväljningar!


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av bjosar:

Du sa precis att det var tillåtet. Bestäm dig.

Nu märker du bara ord. Jag menar - borde det vara tillåtet med halal-slakt bara för att det finns andra former av djurplågeri?

Skrivet av bjosarn:

Nej, du talade om "halal-slakt". Min personliga åsikt är att det bara förstärker din "tycka illa om muslimer"-stämpel och ditt insnöade korståg mot islam och muslimer. Som sagt, det är bara min personliga åsikt.

Mitt korståg är mot alla religioner men extra hårt emot islam eftersom det är den enda religion som man inte "får" kritisera.

Skrivet av bjosarn:

Källa.

"Svensk lagstiftning tillåter inte kosher slakt. Detta har bidragit till att färskt kosherkött inte finns att tillgå i Sverige. En större mängd andra matvaror har, av rabbin Meir Horden, de senaste åren utfärdats med kosher stämpel."

http://www.jf-stockholm.org/judendom/kosher.php

Halal-kött finns dock i Sverige - i stor utsträckning. Jag har själv kollat i frysdisken och hittat många märken som säljer halal.

Sen... har du sett hela videon än?

Medlem

Struntar i pollen för mitt svar finns inte med. All form av köttindustrislakt är barbariskt men jag bryr mig inte utan äter köttet och njuter ändå:).


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Sen... har du sett hela videon än?

^- Uppväxt på en gård på landet stora delar av mitt liv och den där videon rörde mig inte i ryggen. Varit med vid vanlig slakt både på slakteri och "kontrollerade" sådan på gården.

Det är inte stor skillnad även om du försöker intala dig det Mikaelh, för att må lite bättre varje gång du äter en tugga kött.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Mikaelh:

Sen... har du sett hela videon än?

^- Uppväxt på en gård på landet stora delar av mitt liv och den där videon rörde mig inte i ryggen. Varit med vid vanlig slakt både på slakteri och "kontrollerade" sådan på gården.

Det är inte stor skillnad även om du försöker intala dig det Mikaelh, för att må lite bättre varje gång du äter en tugga kött.

Det är din syn på saken. Här är en annan syn på saken:

"Är född och uppvuxen på ett småjordbruk. I min ungdom deltog jag vid slakt. Aldrig att djuren skulle behandlats på detta barbariska sätt som muslimerna gör vid halalslakt. Hade någon svensk lantbrukare på den tiden (1960 och -70-talet) låtit slakta sina djur med halalmetoden hade lantbrukaren utan tvekan hamnat i fängelse för djurplågeri. Med all säkerhet hade han dessutom blivit förbjuden att överhuvudtaget hålla djurbesättning."

Från: http://politisktinkorrekt.info/2010/07/24/halalslakt-sa-gar-d...

Medlem

Okej. Vi har fattat att du tycker att Islam är den största ondskan som finns.

Kan du inte länka lite till några andra "sanningssidor" med? Jagmenar...politiskinkorrekt är ju så fin och välbalanserad och icke-partisk.

Kan du inte prata lite om pilbågsjakt, fälljakt och förgiftning av vargar med?

Islamofobin har verkligen fått ett ansikte på FZ.
Det gör mig ledsen.
Visst, du ursäktar dig med att du tycker illa om "alla" religioner. Men det känns ärligt talat som en jävligt billig undanflykt. Ditt fokus ligger, av att döma det du skriver här, ENBART på Islam.

Jag har inte sett en enda tråd av dig där du med samma frenesi angriper judisk, kristen, hinduisk eller Shintoistisk tradition och kultur.

Gillar förövrigt alternativen i "omröstningen".
Du har egentlige bara negativa alternativ.
Det första alternativet är som bekant din egen uppfattning.
Det andra alternativet lyser så starkt av "HMF-förlöjligande" att Jimmie Åkesson skulle bli tårögd
"Vet ej".-alternativet fyller öht ingen funktion.

Det är så pinsamt uppenbart att denna tråd är ytterliggare ett led i ditt korståg mot Islam här på FZ.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Får hålla med nestor där


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Mikaelh:

Sen... har du sett hela videon än?

^- Uppväxt på en gård på landet stora delar av mitt liv och den där videon rörde mig inte i ryggen. Varit med vid vanlig slakt både på slakteri och "kontrollerade" sådan på gården.

Det är inte stor skillnad även om du försöker intala dig det Mikaelh, för att må lite bättre varje gång du äter en tugga kött.

Det är din syn på saken. Här är en annan syn på saken:

"Är född och uppvuxen på ett småjordbruk. I min ungdom deltog jag vid slakt. Aldrig att djuren skulle behandlats på detta barbariska sätt som muslimerna gör vid halalslakt. Hade någon svensk lantbrukare på den tiden (1960 och -70-talet) låtit slakta sina djur med halalmetoden hade lantbrukaren utan tvekan hamnat i fängelse för djurplågeri. Med all säkerhet hade han dessutom blivit förbjuden att överhuvudtaget hålla djurbesättning."

Från: http://politisktinkorrekt.info/2010/07/24/halalslakt-sa-gar-d...

Till skillnad från den där personen så har jag varit även varit närvarande vid transport av slaktdjur och på slakterier, såklart säger han att de inte plågade sina djur eller följer alla lagar och regler på "deras" gård. Att säga något annat skulle vara idiotiskt när man pratar om sitt egna jordbruk.

Som sagt, din agenda i ämnet lyser ju ganska klart igenom. Djurförhållandena och slakten i köttindustrin är inte mycket bättre än halalslakt. punkt.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Visst, du ursäktar dig med att du tycker illa om "alla" religioner. Men det känns ärligt talat som en jävligt billig undanflykt. Ditt fokus ligger, av att döma det du skriver här, ENBART på Islam.

Jag har inte sett en enda tråd av dig där du med samma frenesi angriper judisk, kristen, hinduisk eller Shintoistisk tradition och kultur.

Uppenbarligen ser du vad du vill se. Som du vet har jag vuxit upp i fanatisk kristendom och jag hatar kristendom lika mycket.

Här är ett exempel på en tråd där jag starkt angriper kristendom:
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99309&page=1

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Mikaelh:

Sen... har du sett hela videon än?

^- Uppväxt på en gård på landet stora delar av mitt liv och den där videon rörde mig inte i ryggen. Varit med vid vanlig slakt både på slakteri och "kontrollerade" sådan på gården.

Det är inte stor skillnad även om du försöker intala dig det Mikaelh, för att må lite bättre varje gång du äter en tugga kött.

Det är din syn på saken. Här är en annan syn på saken:

"Är född och uppvuxen på ett småjordbruk. I min ungdom deltog jag vid slakt. Aldrig att djuren skulle behandlats på detta barbariska sätt som muslimerna gör vid halalslakt. Hade någon svensk lantbrukare på den tiden (1960 och -70-talet) låtit slakta sina djur med halalmetoden hade lantbrukaren utan tvekan hamnat i fängelse för djurplågeri. Med all säkerhet hade han dessutom blivit förbjuden att överhuvudtaget hålla djurbesättning."

Från: http://politisktinkorrekt.info/2010/07/24/halalslakt-sa-gar-d...

Till skillnad från den där personen så har jag varit även varit närvarande vid transport av slaktdjur och på slakterier, såklart säger han att de inte plågade sina djur eller följer alla lagar och regler på "deras" gård. Att säga något annat skulle vara idiotiskt när man pratar om sitt egna jordbruk.

Som sagt, din agenda i ämnet lyser ju ganska klart igenom. Djurförhållandena och slakten i köttindustrin är inte mycket bättre än halalslakt. punkt.

Om vi ska använda oss av egna berättelser och anekdoter så kan jag berätta att mina morföräldrar har haft både kycklingar och grisar. Morfar utförde själv slakten.

Det var aldrig frågan om att göra något som ens är en gnutta likt något av den barbari som man kan se i den video som jag har länkat.

*EDIT*
Han utförde dock inte slakt av grisar (endast kycklingar), men jag har varit till ett grisslakteri med honom.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Visst, du ursäktar dig med att du tycker illa om "alla" religioner. Men det känns ärligt talat som en jävligt billig undanflykt. Ditt fokus ligger, av att döma det du skriver här, ENBART på Islam.

Jag har inte sett en enda tråd av dig där du med samma frenesi angriper judisk, kristen, hinduisk eller Shintoistisk tradition och kultur.

Uppenbarligen ser du vad du vill se. Som du vet har jag vuxit upp i fanatisk kristendom och jag hatar kristendom lika mycket.

Här är ett exempel på en tråd där jag starkt angriper kristendom:
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99309&page=1

Vilket som bekant illustrerar min tes om att din "kritik" mot andra religioner är en billig ursäkt.
kilar vi runt lite på nätet på te.x ett annat forum så hittar vi tonvis med ditt hat-material gentemot Islam.

Jag tror inte för fem öre på att du hatar kristendomen lika mycket som Islam.
Du vet själv att du på ett annat forum stolt proklamerat att Islam är den mest hatfulla religionen"


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Någon annan som blev sugen på Mcdonalds?

Medlem

Ok, jag hatar islam en gnutta mer då kristendomen delvis har utvecklats och anpassat sig till samhället och civilisationen.

Och?

Är jag rasist för att islam kommer från öst? Är jag lika mycket rasist om jag kritiserar taoism eller hinduism? Eller är det bara islam jag inte får kritisera?

Hur kommer det sig?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Ok, jag hatar islam en gnutta mer då kristendomen delvis har utvecklats och anpassat sig till samhället och civilisationen.

Och?

Varför ljuger du då och säger att du hatar dem lika mycket?
Tror du att vi är idioter eller?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:

Ok, jag hatar islam en gnutta mer då kristendomen delvis har utvecklats och anpassat sig till samhället och civilisationen.

Och?

Varför ljuger du då och säger att du hatar dem lika mycket?
Tror du att vi är idioter eller?

Ja, det tror jag att ni är så länge ni försvarar en religion som avrättar homosexuella, plågar djur och förtrycker kvinnor.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Ok, jag hatar islam en gnutta mer då kristendomen delvis har utvecklats och anpassat sig till samhället och civilisationen.

Och?

Varför ljuger du då och säger att du hatar dem lika mycket?
Tror du vi är idioter eller vad?

Skrivet av Mikaelh:

Är jag rasist för att islam kommer från öst? Är jag lika mycket rasist om jag kritiserar taoism eller hinduism? Eller är det bara islam jag inte får kritisera?

Hur kommer det sig?

Om du vill etikettera dig själv som rasist så är det ditt val.
Jag konstaterar att du är misstänkt partisk i ditt religionshäcklande.

Om du är rasist eller inte skiter jag högaktningsfullt i. Det är ditt vad om du vill etikettera dig som det.


signatur

Dryg och bitter.

123
Skriv svar