Amerikansk underrättelsetjänst ett växande monster?

Medlem
Amerikansk underrättelsetjänst ett växande monster?

The Washington Post avslöjar i sin artikel serie "Top Secret America" att den Amerikanska underrättelsetjänsten har vuxit så otroligt mycket att ingen verkar kunna kontrollera den längre.

Det finns nu 854 tusen människor i USA som har tillgång till topphemlig information och att det nu finns 45 olika statliga organ som riktar in sig på spionage och övervakning.

http://projects.washingtonpost.com/top-secret-america/

Här finns det en Svensk artikel som sammanfattar det hela.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/amerikansk-underrattelsetjan...

Enligt mig är det här en skrämmande utveckling och tror ni att detta kan sprida sig till Sverige? (FRA)

En liten update: http://www.dn.se/nyheter/varlden/amerikansk-underrattelsetjan...

Amerikansk underrättelsetjänst beroende av privata aktörer.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Top säker!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vad är det du vill att vi ska diskutera?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Top säker!

fixat.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Nej. Jag tror inte att det kommer sprida sig till Sverige och särskilt inte FRA.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag undrar vad Sverige skulle få alla pengar ifrån...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag undrar vad Sverige skulle få alla pengar ifrån...

Denna utveckling lär nog komma hit också och då på order från EU, så där har du svaret EU!

Skrivet av Nestor:

Nej. Jag tror inte att det kommer sprida sig till Sverige och särskilt inte FRA.

Men om det sprider sig till EU så kan man ju säga att det har spridit sig hit också, eller?


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Denna utveckling lär nog komma hit också och då på order från EU, så där har du svaret EU!

Varför skulle "EU" spendera mångmiljardbelopp på att facilitera en gigantisk expansion av svenskt underrättelseväsende

Skrivet av Hardboiled15:

Men om det sprider sig till EU så kan man ju säga att det har spridit sig hit också, eller?

Du jämställer EU med Sverige?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Hardboiled15:

Denna utveckling lär nog komma hit också och då på order från EU, så där har du svaret EU!

Varför skulle "EU" spendera mångmiljardbelopp på att facilitera en gigantisk expansion av svenskt underrättelseväsende

Skrivet av Hardboiled15:

Men om det sprider sig till EU så kan man ju säga att det har spridit sig hit också, eller?

Du jämställer EU med Sverige?

Inte precis Svensk underrättelse eftersom Sverige nu är en del av EU så betyder det att om de vill utöka säkerheten inom EU så måste vi följa. Dessutom ska vi ju skriva in EU i våran grundlag så då man ju verkligen säga att vi är en del av EU! Det har ju dessutom varit en del snack om en ny EU säkerhetspolis med landsöverskridande befogenheter.

Skulle det vara så att vi har råd så kan de säkert fixa ihop ett fint lån till oss som vi får jobba av.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Inte precis Svensk underrättelse eftersom Sverige nu är en del av EU så betyder det att om de vill utöka säkerheten inom EU så måste vi följa. Dessutom ska vi ju skriva in EU i våran grundlag så då man ju verkligen säga att vi är en del av EU! Det har ju dessutom varit en del snack om en ny EU säkerhetspolis med landsöverskridande befogenheter.

Skulle det vara så att vi har råd så kan de säkert fixa ihop ett fint lån till oss som vi får jobba av.

Intressant att du utgår från att EU fungerar som en slags överstatlig superentitet som kan agera fritt utan att medlemsländerna har synpunkter på det.

Representativ demokrati kallas det.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Så länge jag kan gå obehindrat till skogen och plocka blåbär, hallon o smultron så är jag glad. Där är jag mer orolig för alla idioter till lokalpolitiker som insisterar på att bygga ut städerna och sabba alla hemliga bärställen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Så länge jag kan gå obehindrat till skogen och plocka blåbär, hallon o smultron så är jag glad. Där är jag mer orolig för alla idioter till lokalpolitiker som insisterar på att bygga ut städerna och sabba alla hemliga bärställen.

Själv har man sin farmors gård man kan dra till och plocka svampar, bär och allt vad du vill

Medlem

fuck nature and build more concrete


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

MFC
Medlem
Skrivet av Notumforce:

fuck nature and build more concrete

kan man äta betong?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Hardboiled15:

Inte precis Svensk underrättelse eftersom Sverige nu är en del av EU så betyder det att om de vill utöka säkerheten inom EU så måste vi följa. Dessutom ska vi ju skriva in EU i våran grundlag så då man ju verkligen säga att vi är en del av EU! Det har ju dessutom varit en del snack om en ny EU säkerhetspolis med landsöverskridande befogenheter.

Skulle det vara så att vi har råd så kan de säkert fixa ihop ett fint lån till oss som vi får jobba av.

Intressant att du utgår från att EU fungerar som en slags överstatlig superentitet som kan agera fritt utan att medlemsländerna har synpunkter på det.

Så har EU alltid fungerat.

Mer än någonsin nu efter Lissabonfördraget som dom odemokratiskt drev igenom.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Notumforce:

fuck nature and build more concrete

kan man äta betong?

http://4.bp.blogspot.com/_z9Dhw2tx4tA/SGEcXVrPrEI/AAAAAAAAAiE...

Går säkert att krossa betong och smula ner det till ätbara beståndsdelar , men det är ju inte direkt nyttigt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Hardboiled15:

Inte precis Svensk underrättelse eftersom Sverige nu är en del av EU så betyder det att om de vill utöka säkerheten inom EU så måste vi följa. Dessutom ska vi ju skriva in EU i våran grundlag så då man ju verkligen säga att vi är en del av EU! Det har ju dessutom varit en del snack om en ny EU säkerhetspolis med landsöverskridande befogenheter.

Skulle det vara så att vi har råd så kan de säkert fixa ihop ett fint lån till oss som vi får jobba av.

Intressant att du utgår från att EU fungerar som en slags överstatlig superentitet som kan agera fritt utan att medlemsländerna har synpunkter på det.

Representativ demokrati kallas det.

Representativ demokrati har man också i USA och England men det har ändå inte stoppat dem.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Ja?
Och?

Jag hänger inte med i ditt resonemang riktigt.
Jämställer du de politiska systemet i staterna USA och Storbritannien med organsiationen EU?

Hur kom Storbritannien att vara en del av faktumet att USAs underrättelseväsende är för stort?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Ja?
Och?

Jag hänger inte med i ditt resonemang riktigt.
Jämställer du de politiska systemet i staterna USA och Storbritannien med organsiationen EU?

Hur kom Storbritannien att vara en del av faktumet att USAs underrättelseväsende är för stort?

"Intressant att du utgår från att EU fungerar som en slags överstatlig superentitet som kan agera fritt utan att medlemsländerna har synpunkter på det."

"Representativ demokrati kallas det. "

Ditt resonemang verkar vara att politikerna inte alls vill ha ökad övervakning, men ändå så fortsätter det i alla länder. Politikerna i USA och Storbritannien är ju de som har velat utöka underrättelsetjänsten. Det har ju redan spridit sig till EU kolla bara på det nya avtalet som ger USA rätten att snoka i våran bank information. Snart kommer det väll att ske en stor terror attack i Europa och då kan jag lova dig att EU kommer att skapa en ny sorts polis som kan agera mellan EU nationers gränser.

Men då EU vill genomföra något så gör de det och kallar det för rättvis demokrati. Bara för att de har ett röstningssystem så betyder det inte att allt går till på ett demokratiskt sätt. De har sina sätt att påverka politiker och människor för att få igenom sin vilja.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

konspiratoriskt gyyyyyytt! Snart kommer men in black och tar er grabbar!

1
Skriv svar