Asatro/fornnordisk mytologi vs kristendom

Medlem
Asatro/fornnordisk mytologi vs kristendom

Hade Sverige varit bättre eller sämre om vi inte hade blivit konverterade till kristendom?

Vi kan se att asatron gav kvinnorna en tydlig maktposition i samhället, tvärt emot kristendomen.

Oorganiserade polyteistiska religioner är dock svårare att kontrollera folket med, vilket hövdingarna i Norden insåg och tog till sig den nya religionen.

Som sagt: bra eller dåligt?

Medlem

Religion , religion och religion.. RZ.se religionzone.se

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Religion , religion och religion.. RZ.se religionzone.se

Sa han som skapade en tråd om Jesus.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99279

xD

Medlem

eftersom kristendomen har fört europa dit det är idag kan jag inte påstå annat än att det var bra.

Att jag avskyr religion är dock en helt annan sak.

Europa vann utvecklingen genom att spöa skiten ur sig själv tills väldigt sent i historien. Religionen bidrog mkt till att vi kunde göra det. så här efteråt kan man vara "tacksam" men nu tycker jag att om vi klarar av att utvecklas i snabb takt utan krig kan vi banne mig göra det utan religion också


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av son of RAMBO:

Religion , religion och religion.. RZ.se religionzone.se

Sa han som skapade en tråd om Jesus.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99279

xD

jag tolkar den tråden som att han fått nog vem vet kanske WW3 startas på FZ's off-topic forum i vilket alla trådar går just off-topic och slutar upp på religion lr liknande...


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Har denna tråd växt fram ur Greger tråden?


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem
Skrivet av linkan18:

Har denna tråd växt fram ur Greger tråden?

Den växte fram ur nån tråd.

Ah, "gå tillbaka i tiden"-tråden.

Medlem
Skrivet av RagNy:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av son of RAMBO:

Religion , religion och religion.. RZ.se religionzone.se

Sa han som skapade en tråd om Jesus.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99279

xD

jag tolkar den tråden som att han fått nog vem vet kanske WW3 startas på FZ's off-topic forum i vilket alla trådar går just off-topic och slutar upp på religion lr liknande...

Helt korrekt.

Har bara sett ett fåtal trådar som inte slutat med en debatt mellan vänstern o högern eller någon religion dit och hit. Väldigt trött på detta.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av RagNy:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av son of RAMBO:

Religion , religion och religion.. RZ.se religionzone.se

Sa han som skapade en tråd om Jesus.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99279

xD

jag tolkar den tråden som att han fått nog vem vet kanske WW3 startas på FZ's off-topic forum i vilket alla trådar går just off-topic och slutar upp på religion lr liknande...

Helt korrekt.

Har bara sett ett fåtal trådar som inte slutat med en debatt mellan vänstern o högern eller någon religion dit och hit. Väldigt trött på detta.

ja dom borde göra en del av forumet dedikerat till det... varför kan inte trådarna bara handla om gamla hederliga stålmormor och tapetklistret utan att spåra ur?


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Vi kan se att asatron gav kvinnorna en tydlig maktposition i samhället, tvärt emot kristendomen.

Vad bygger du det på? Att vissa kvinnor hade mer makt än slavar (män och kvinnor)? Och kan du din kristendomshistoria? Kristendomen gick framåt kraftigt bland kvinnor, just pga. av att de fann en "bättre väg" för dem. Hur förklarar du det? Det är svårt att bygga en religion på att tvångskonvertera människor, vilket historien har visat. Kristendomens uppkomst och spridning är ett bra exempel på det.

För övrigt tycker jag frågan är svår att diskutera. Det känns som du påstår att kristendomen kommer uppifrån, medan asatron nedifrån. Och den slutsatsen håller jag absolut inte med om.

Men utveckla gärna.

PS. Eftersom jag anser "pollen" är onödig så väljer jag att inte rösta.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mikaelh:

Vi kan se att asatron gav kvinnorna en tydlig maktposition i samhället, tvärt emot kristendomen.

Vad bygger du det på? Att vissa kvinnor hade mer makt än slavar (män och kvinnor)? Och kan du din kristendomshistoria? Kristendomen gick framåt kraftigt bland kvinnor, just pga. av att de fann en "bättre väg" för dem. Hur förklarar du det? Det är svårt att bygga en religion på att tvångskonvertera människor, vilket historien har visat. Kristendomens uppkomst och spridning är ett bra exempel på det.

För övrigt tycker jag frågan är svår att diskutera. Det känns som du påstår att kristendomen kommer uppifrån, medan asatron nedifrån. Och den slutsatsen håller jag absolut inte med om.

Men utveckla gärna.

PS. Eftersom jag anser "pollen" är onödig så väljer jag att inte rösta.

Citerar mig själv:

"Sen var asatron mycket bättre än kristendomen. Bland annat var den mer jämlik. Kvinnorna hade en bra plats i samhället. De ägde nyckeln till (och därmed makten över) huset. De allra högsta personerna i samhället var de kvinnliga prästerna. (Letar febrilt efter en källa, kan någon hjälpa mig? Jag såg det på TV4s dokumentärserie om Sveriges historia)

Att vi blev upplysta beror på idealisten och reformisten Martin Luther. Om vi hade stannat kvar i katolicismen så hade inte Europa sett så trevligt ut idag. Så vi hade bara tur att en person ville engagera sig för rättvisa och upplysning inom religionen."

Ja, man kan säga att asatron kom nedifrån medan kristendomen kom uppifrån. Norden blev mer eller mindre tvångskonverterat. Kristendomen styrdes av påven och kyrkan - asatron av lokala präster och prästinnor. Asatron var också svår att använda som maktmedel, till skillnad mot kristendomen.

Medlem

Oden å gänget är ju fett coolare än Jesus, vi skulle nog varit ballare och hårdare om vi hade fått vara ifred :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av RagNy:
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av RagNy:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av son of RAMBO:

Religion , religion och religion.. RZ.se religionzone.se

Sa han som skapade en tråd om Jesus.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99279

xD

jag tolkar den tråden som att han fått nog vem vet kanske WW3 startas på FZ's off-topic forum i vilket alla trådar går just off-topic och slutar upp på religion lr liknande...

Helt korrekt.

Har bara sett ett fåtal trådar som inte slutat med en debatt mellan vänstern o högern eller någon religion dit och hit. Väldigt trött på detta.

ja dom borde göra en del av forumet dedikerat till det... varför kan inte trådarna bara handla om gamla hederliga stålmormor och tapetklistret utan att spåra ur?

Indeed, detta är kanske något vi ska föreslå till FZ.se?

Medlem

Innan jag svarar på Mikaelh's inlägg ber jag personer som stör tråden med sitt skitsnack och spam att hålla det till sina egna trådar om "stålmormor" och "tapetklister".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Självklart hade det gått käpprätt åt helvete, de kristna hade knappast nöjt sig med att vi vägrade konvertera.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Bland annat var den mer jämlik. Kvinnorna hade en bra plats i samhället. De ägde nyckeln till (och därmed makten över) huset. De allra högsta personerna i samhället var de kvinnliga prästerna.

Tycker mig känna att du inte här helt "kompis" med vare sig den kristna teologin eller teologin bakom asatron. Det första jag tänker på när du säger "kvinnan ägde nyckeln till huset - därför makten över det" är Vendeltiden, dvs. tiden innan vikingatiden. Där fann man att kvinnor begravts med nycklar, vilket skulle kunna tyda på att de hade "makt över huset". Det frånser dock inte det faktum att denna tiden var starkt könssegregerad med mycket tydliga könsroller. T.ex. var det män som hade ALL makt utanför huset (möjligtvis enstaka fall där en kvinna har kunnat äga huset och dess mark (aka. godset).

För att lämna Vendeltiden och gå över till de teologiska frågorna så vill jag återigen ta upp kvinnornas benägenhet att följa kristendomen.

Den mest centrala delen i den kristna ideologin (möjligtvis) är paradiset och tanken på frälsning. Där är kristendomen MYCKET mer jämställd än asatron i förhållande till både maktställning och jämlikhet mellan könen. Paradiset i den kristna teologin är till för alla som tagit till sig den kristna läran och att Jesus dog för våra synders skull (kort sagt). Som du kanske vet innefattar Valhall endast män - och framför allt krigare. En mytologi som går ut på att man ska kriga för att komma till "den bästa av platser" där man får kriga ännu mer. Att sättas emot "lev ett gott liv och kom till det ännu godare paradiset där alla lever i harmoni i evighet".
Kvinnor hade alltså inget tillträde till Valhall, utan fick hänga med alla sjuka och fega i Helheim.

Citat:

Att vi blev upplysta beror på idealisten och reformisten Martin Luther. Om vi hade stannat kvar i katolicismen så hade inte Europa sett så trevligt ut idag.

Att vi blev upplysta har inte med att Martin Luther gjorde någonting. Upplysningen kom i kraft av bl.a. Voltaire, Hume, Diderot, Locke, osv. Att den "föds ur" reformationen kan man diskutera, men är det då inte lika rätt att säga att reformationen föddes ur renässansen?
Att kalla Luther för "upplyst" är ett tjänstefel.
Glöm heller aldrig att Luther inte ville ha en delning av kyrkorna (vilket blev utfallet) utan att ändra hela den kristna kommuniteten. Glöm heller inte hans dubbelsyn i en hel del av de teologiska frågorna - dubbelsyn som kan uppfattas som att inte leva som man lär.

Citat:

Så vi hade bara tur att en person ville engagera sig för rättvisa och upplysning inom religionen.

Att tilldela upplysningen en person, eller för den delen reformationen, är fel. Han var inte ensam om tankarna, vilket rörelsen bevisar.

Citat:

Ja, man kan säga att asatron kom nedifrån medan kristendomen kom uppifrån.

Nej, det kan man inte. Kristendomen spred sig bland människor långt innan de blev "tvingade". Dessutom är "tvångskonverterade" ett dåligt ord. Eftersom det beror på människors TRO, svårt att tvinga folk att tro saker.

Citat:

Norden blev mer eller mindre tvångskonverterat. Kristendomen styrdes av påven och kyrkan - asatron av lokala präster och prästinnor.

Ämbetet inom den kristna kyrkan har alltid betytt mycket. Inte bara påvar. Det finns t.ex. inte bara en Påve i världen idag, se bara som exempel östkyrkan. Det finns heller inte bara biskopar för den katolska kyrkan, utan även för massa andra. Kyrkan hade aldrig överlevt om inte människor hade trott på det som sas, där den lokala aspekten spelar en stor roll.

Citat:

Asatron var också svår att använda som maktmedel, till skillnad mot kristendomen.

Vad bygger du det på? Varför skulle det vara svårt att använda "Häng med ut och kriga och ni kommer till Valhall! ...Annars är ni fegisar och får vara i Helheim med Loke's vanskapta dotter och alla andra svaga kvinnor och sjuka" som maktmedel?

Jag anser att den kristna teologin förespråkar jämlikhet på en mycket högre nivå än den fornnordiska mytologin.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Självklart hade det gått käpprätt åt helvete, de kristna hade knappast nöjt sig med att vi vägrade konvertera.

De är inte så att människor konverterade för alla andra orsaker än tro.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Självklart hade det gått käpprätt åt helvete, de kristna hade knappast nöjt sig med att vi vägrade konvertera.

nej det hade väl slutat med att dom "civiliserat" oss som kristendomen gjorde med sina motståndare innan staterna själva gjorde det


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

...med tanke på hur det brukar sluta i de här trådarna så är det väl lika bra att man ställer frågan:

Hur såg man egentligen på homosexuella inom islam asatron? Var det socialt accepterat eller hängde man upp dem i offerlunden?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Bumpar pga. avsaknaden av svar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag är osäker, w4rhog. Det jag vet är att man såg ner på den "undergivne" mannen i ett manligt homosexuellt förhållande på vikingatiden.

Medlem

Så diskussionen är slut?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Så diskussionen är slut?

Om vi har tur.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Så diskussionen är slut?

Varför tror du det?

Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av bjosarn:

Så diskussionen är slut?

Om vi har tur.

Det är frivilligt att klicka sig in på trådar. Det finns flera trådar som jag aldrig klickar mig in på. Man måste inte om man inte är intresserad av ämnet.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av bjosarn:

Så diskussionen är slut?

Varför tror du det?

För att du har ignorerat mitt tidigare inlägg.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag är osäker, w4rhog. Det jag vet är att man såg ner på den "undergivne" mannen i ett manligt homosexuellt förhållande på vikingatiden.

Källa på det?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Mikaelh:

Jag är osäker, w4rhog. Det jag vet är att man såg ner på den "undergivne" mannen i ett manligt homosexuellt förhållande på vikingatiden.

Källa på det?

Till exempel:
http://varldenshistoria.se/civilisationer/vikingarna/vad-tyck...

Lärde mig något nytt när jag googlade. Man såg alltså inte ned på en homosexuell man som var den "dominanta". Och homosexualitet var inte alls straffbart.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Till exempel:
http://varldenshistoria.se/civilisationer/vikingarna/vad-tyck...

Lärde mig något nytt när jag googlade. Man såg alltså inte ned på en homosexuell man som var den "dominanta". Och homosexualitet var inte alls straffbart.

Intressant! Det där hade jag ingen aning om...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Mikaelh: Tycker du agerar väldigt respektlöst just nu.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag anser att den kristna teologin förespråkar jämlikhet på en mycket högre nivå än den fornnordiska mytologin.

Ja, om man kollar på vad Jesus predikade om. Om man däremot kollar på Paulus skrifter så är inte fallet riktigt så.

1 Tim 2:11-12
Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.

Och om man kollar på Medeltiden med häxbränningar och så vidare så kan man inte direkt säga att kvinnan hade det lätt i det kristna samhället.

Kristendomen utvecklades givetvis, men det skulle också asatron gjort - kanske ännu snabbare - om den inte hade försvunnit.

12
Skriv svar