Vad betyder bilden, egentligen? [Bildtung]

Medlem
Vad betyder bilden, egentligen? [Bildtung]

God eftermiddag forumiter, som vi nog alla vet så kan det mesta ha dubbla budskap, eller ha symbolik som ser vackert ut men kan dölja hemskheter.

Några exempel på detta är t.ex nogger black, var det en god glass... eller döljde den rasistiska undertoner?

Även titeln "Håll sverige rent" som GB glass använde kan tolkas (i samklang med nogger black) som rasistiskt, som vi nog alla också vet så är det helt enkelt efterblivet att tro att GB glass hade rasistiska undertoner i åtanke när dom namngav den just Nogger black, det var ju en glass i kedjan Nogger och den var svart då den hade smak av lakris, men likväl så skulle folk tolka det på ett helt annat sätt.

Och det är nu min tanke att vi ska ta oskyldiga bilder, och tolka dom på ett helt befängt sätt!

Jag kommer se till att försöka hitta bilder från serier, tv, filmer eller från andra källor och vi ska tillsammans hitta på dom mest absurda symboliker som vi bara kan.

Vi kan ta denna bild på Bamse och hans två vänner Lille skutt och Skalman som ett exempel på hur det kan gå när fantasin får fria tyglar.

Bamse, lille skutt och skalman är ute och går på gräset en solig dag i bamsevärlden.
Bamse som är en hyvens kille drar kärran med dunderhonung medans den alltid lika energiske lille skutt hejjar på sin goda kamrat och skalman, som vi alla vet är notoriskt lat ser nöjd ut när han inte behöver göra något fysiskt arbeta.

Inga dolda undertoner eller hur?

...Eller är det?

länk

Det kanske finns det, använd eran fantasi och tolak denna bild på dom mest absurda sätt ni kan!

Tanken är då alltså att ni ska ta den bild som jag förser er med (eller om ni vill så kan ni ta en egen bild) och redigera bilden så att dom olika aktörerna i bilden beskrivs med politiska termer eller vad dom står för.

Ni får även beskriva bilden om ni så vill, detta är dock inte obligatoriskt, det enda ni behöver göra är att redigera bilden och skriva vad allting som händer på bilden står för.

Jag börjar såklart med att tolka det på följande sätt (i tidsandan då serien skapades)

Vi ser hur det monetära systemet blir hetsad framåt av politikerna som mer än gärna sprider sin girighet (dunderhonungen), kyrkan sitter på en bakkant och ser oerhört nöjd över hur pöbeln blir överkörd av denna girighetens vagn så att dom kan sprida sitt inflytande enklare.

Använd bilden nu och kom på något roligt som resten av forumet kan skratta åt

Håll er till den svenska lagen och forumets regler och håll politisk diskussion borta från tråden. Det hindrar inte er dock från att ta en rallarsving på politik och religion, allting är tillåtet när vi tolkar bilders budskap!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Kanske är jag som är en idiot men ska vi redigera bilden eller skriva en text om den?

Medlem

Redigera bilden och om ni vill, skriva en text om den. Lägger till det i OP!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Mycket bra tråd om ett intressant ämne, som alltid Greger!

Ska försöka hitta något lika snutteelakt..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Haha, bra idé!

Medlem

kan vi komma med bilder som ska tolkas, eller är det bara du 'Greger the protector of the forum' som lägger upp dem?


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

*EDIT*
Kanske svårt att läsa.

*Bamse är våra skattepengar. (Kan dock lika gärna ersättas med "svenska folket")
*Vagnen är islam.
*Lille skutt är media och politiker som sitter och hejar/piskar på skattepengarna.
*Skalman är radikala muslimer som lugnt kan luta sig tillbaka på vagnen.
*Gräset är svenska värderingar och svensk kultur som blir överkörda.

Medlem
Skrivet av linkan18:

kan vi komma med bilder som ska tolkas, eller är det bara du 'Greger the protector of the forum' som lägger upp dem?

Vi ska analysera Gregers bild, var lite slö när jag läste. Sorry!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av linkan18:

kan vi komma med bilder som ska tolkas, eller är det bara du 'Greger the protector of the forum' som lägger upp dem?

Ni får gärna komma med fler bilder, det ger mersmak till tråden och ger ännu fler tillfällen att tolka!
Förse oss gärna med orginalbilden också

MikaelH : Hahaha, jag skrattade gott åt bilden


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Tack o du store Greger för det!

Skrattade också gott åt Mikaelh's bild, inte oväntat med ändå ganska fyndigt!

(Kan vi hålla politik och religion ur den här tråden är ni snälla, låt oss ha lite roligt istället!)

Edit: Politiska/religionsrelaterade diskussioner menade jag självklart. Satir, ironi och annat skoj önskas dock i massor!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Personligen är den här tråden enbart för att ha roligt och vara lite kreativ. Så har jag poängterat det.

Medlem

Politiska och religiösa bilder är dom roligaste, och jag har absolut inga planer på att påbörja någon diskussion, utan jag nöjer mig med att skratta åt MikaelHs bild istället.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

http://img267.imageshack.us/img267/6750/bamser.jpg

*EDIT*
Kanske svårt att läsa.

*Bamse är våra skattepengar. (Kan dock lika gärna ersättas med "svenska folket")
*Vagnen är islam.
*Lille skutt är media och politiker som sitter och hejar/piskar på skattepengarna.
*Skalman är radikala muslimer som lugnt kan luta sig tillbaka på vagnen.
*Gräset är svenska värderingar och svensk kultur som blir överkörda.

Precis som jag skulle gör'at men så man såg texten bättre!

Medlem

MinnsMittNamn: Nöjd?

Medlem

Tycker det spända repet borde få symbolisera en grupp.

Medlem

Kul idé. Bilden med Bamse visar naturligtvis Moderaternas syn på det avskyvärda socialdemokratiska Sverige innan de själva tog över och gjorde allt bättre.

Längst fram har vi representanten för den privata sektorn, Bamse, iklädd partifärgerna. Han drar ensam den tunga samhällsvagnen vars dåliga hjul visar på den bromsande effekten av statliga regleringar. Vagnens framfart tyngs också ner av det obönhörliga indrivandet av skattepengar, här i form av honungsburkar. På toppen av denna pengahög sitter gråsossen Lille Skutt och skriker åt Bamse efter mer. Till sist har vi Skalman. Han representerar arbetslösa och sjuka som likt de latmaskar de är åker snålskjuts på andras hårda arbete.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Det är ju helt uppenbart att detta är en symbol för Sverige av idag. Vi kan klart och tydligt se hur Pappe staten noggrant och varsamt har förpackat folket i behändiga små förpackningar, för att användas till att smörja in valkarusellens små hjul, så samhället sakta kan röra sig framåt mot avgrundens djup, några meter längre fram.

Som ni ser ropar staten uppmuntrande rop till kyrkan för sin vidöppenhet, eller rättare sagt blindhet -- det är ju alldeles tydligt att kyrkan inte kan se ett smack! Istället går kyrkan glatt mot avgrunden, dragandes hela samhällets tunga ok. Det fina repet är separationen mellan kyrka och stat, eller kyrka från stat men inte tvärtom. Staten kommenderar fortfarande kyrkan att dra på hela lasset.

Längst bak på vagnen sitter Islam och åker snålskjuts. Staten verkar inte se att Islam sitter där och käkar upp folket, bit för bit.

(Jag behöver väl knappast säga detta, men jag flummar rätt mycket, fast nog finns det en sanning eller två i bilden. ^^)

Medlem

Hahaha, intressant tolkning där EliasN

Jag har hittat en annan bild som också kan användas, bilden är nedanför :

Kalle anka är en vänlig själ som vill sprida julglädje, men farbror joakim är en hårdhjärtad själ.

Eller är det verkligen så?

Kalle anka är en new-age människa som försöker pracka på sin pseudo-vetenskap på samhället, men vi vet bättre och är högst negativa till denna falska vetenskap.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Avstängd

Där tror jag du har fel, Greger. Det står i öppen dager att det bilden föreställer är något helt annat. Kalle är Sveriges muslimer som försöker ge Sverige(demokraterna) en fin julgåva i form av sina Sharialagar. Sverige(demokraterna) ignorerar erbjudandet och stirrar istället föraktfullt på de våldsamma invandrarna, som inte finns.

Edit: Förtydligade bilden en smula. Joakim tittar inte rakt på Kalle, utan bredvid!

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Läsarna drar sidan framåt, John sitter och driver på dem, Tveskägg bryr sig inte om läsarna utan låter John styra och ställa. Kodapor håller sidan rullande i ett annonshav som är ett ont måste.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Medlem

antagligen vill du att vi ska gå lite längre, men av din beskrivning av Bamse & Co så behöver man inte gå över ån för att fatta vad som försiggår.
Bamses "dunderhonung" är egentligen amfetamin som får honom att orka igenom dagen och får honom att känna sig stark.
Han har redan långt tillbaka i tiden skapat ett beroende och använder nu amfetamin i sin alldagliga liv och arbete. Antagligen säljer han skiten också när han släpar med sig så mycket av "honunget" med två livvakter.
De är högst ovanliga livvakter, Lilleskutt går på extacy vilket inte alls lämpar sig för en livvakt då man blir from som ett lamm. Han älskar allt och alla helt enkelt.
Skalman är inte helt optimal som livvakt heller då han nyss rökt på och knappt fattar vart de är på väg, han vinkar till och med lite till kameran med hatten och visar att allt är riktigt soft just nu.
Det är sannerligen ett ovanligt gäng som vi ser på bilden, bamse som är ledare har ett älska/hata förhållande till de två andra flumissarna. Egentligen skulle han vilja ha två riktiga väktare, men man får ta't vad som finns och de är ju trots allt knarkpolare.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

antagligen vill du att vi ska gå lite längre, men av din beskrivning av Bamse & Co så behöver man inte gå över ån för att fatta vad som försiggår.
Bamses "dunderhonung" är egentligen amfetamin som får honom att orka igenom dagen och får honom att känna sig stark.
Han har redan långt tillbaka i tiden skapat ett beroende och använder nu amfetamin i sin alldagliga liv och arbete. Antagligen säljer han skiten också när han släpar med sig så mycket av "honunget" med två livvakter.
De är högst ovanliga livvakter, Lilleskutt går på extacy vilket inte alls lämpar sig för en livvakt då man blir from som ett lamm. Han älskar allt och alla helt enkelt.
Skalman är inte helt optimal som livvakt heller då han nyss rökt på och knappt fattar vart de är på väg, han vinkar till och med lite till kameran med hatten och visar att allt är riktigt soft just nu.
Det är sannerligen ett ovanligt gäng som vi ser på bilden, bamse som är ledare har ett älska/hata förhållande till de två andra flumissarna. Egentligen skulle han vilja ha två riktiga väktare, men man får ta't vad som finns och de är ju trots allt knarkpolare.

Jag har skrattat högt åt nästan alla bilder hitills, men det här tar nog priset


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ja, jag vet att de har ändrat sig, men ändå...

Medlem
Medlem
Skrivet av huxflux:

antagligen vill du att vi ska gå lite längre, men av din beskrivning av Bamse & Co så behöver man inte gå över ån för att fatta vad som försiggår.
Bamses "dunderhonung" är egentligen amfetamin som får honom att orka igenom dagen och får honom att känna sig stark.
Han har redan långt tillbaka i tiden skapat ett beroende och använder nu amfetamin i sin alldagliga liv och arbete. Antagligen säljer han skiten också när han släpar med sig så mycket av "honunget" med två livvakter.
De är högst ovanliga livvakter, Lilleskutt går på extacy vilket inte alls lämpar sig för en livvakt då man blir from som ett lamm. Han älskar allt och alla helt enkelt.
Skalman är inte helt optimal som livvakt heller då han nyss rökt på och knappt fattar vart de är på väg, han vinkar till och med lite till kameran med hatten och visar att allt är riktigt soft just nu.
Det är sannerligen ett ovanligt gäng som vi ser på bilden, bamse som är ledare har ett älska/hata förhållande till de två andra flumissarna. Egentligen skulle han vilja ha två riktiga väktare, men man får ta't vad som finns och de är ju trots allt knarkpolare.

typ den bilden jag har haft av bamse och kompani. kanin på uppåttjack funkar inte.. :\


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Företag (kalle) säljer sina tjänster till oss (joakim) med lockande erbjudanden för att komma åt våra hårt förvärvade pengar (kalles baktanke i denna juliga gest). Reklambyråernas finger i spelet är rosetten för att produkten (kransen) ska vara mer lockande. Konsumenten (joakim) är kritisk till marknadsföring av produkter och försöker därför syna inte bara produkten men även företaget.
Böckerna bakom symboliserar internet dit konsumenten blickar innan de köper produkten, den snea boken som tar mycket plats är prisjakt.nu. Tavlan ovanför Kalle (talk is cheap) symboliserar att vi är villiga att lyssna på erbjudandet men vi är medvetna om att det är vi konsumenter som bestämmer.

Problemet är dock att joakim är senil och står i kalles rum, det är egentligen kalle som äger allt runt omkring joakim och försöker sälja på joakim ännu en innehållslös produkt som är fint paketerad. Joakim är kritiskt granskande, men vi vet alla att joakim kommer köpa även denna produkt eftersom han inte vet bättre längre.


signatur

thank you, come again

Medlem

Fantastiska inlägg allihopa :3

Hittat en ny bild :

Mannen med bar bringa och arg blick representerar patriarket som med hjälp av folket slår ihjäl kvinnors rättighet, media gråter över detta och vet att det är tack vare honom som kvinnors rättighet har dött, ty det är via honom som patriarket (och i slutändan folket) har lyckats kuva lois lane.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

12
Skriv svar