Ugandas korståg mot homosexuella

Medlem
Ugandas korståg mot homosexuella

Jag vet att det är en gammal nyhet, men jag såg nyss den här dokumentären.

http://www.youtube.com/watch?v=Lo77w_71hA0

Den var väldigt upprörande. Först blev jag arg och hatisk men när jag sett hela dokumentären kände jag mig bara mycket ledsen.

Det är otroligt vad religion kan göra med människor. Hur hat tillåts växa i religionens namn och hur oskyldiga människor drabbas.

Kan ingen utbilda idioterna? Utbildning är det enda som kan rädda folk från religionens onda klor.

Vi har en lång väg att gå innan hela planeten är civiliserad och human. Detta på grund av ondskans eget påfund - religion.

*Suck*

Inaktiv

Ömsesidig respekt är en bra formulering i sammanhanget. Varför inte vara lite mer ödmjuk inför dina meningsmotståndare, Mikaelh?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Det kan du säga till alla homosexuella i Uganda som snart kan bli avrättade.

Jag visar ingen som helst respekt eller ödmjukhet mot människor som inte har någon respekt för mänskliga rättigheter.

Dock är det främst religionen som jag angriper, vilket du kanske missade?

Inaktiv

Att visa respekt för en meningsmotståndare som inte visar respekt för dig, är det enda som skiljer dig från din meningsmotståndare. Det är själva essensen i varför du står för ett högre, mer moraliskt, värde än vad din meningsmotståndare gör.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Så då ska man inte döma mördare till fängelse heller? Man ska respektera deras rätt att mörda och deras åsikt att homosexuella äter "THE POO-POO"?

*EDIT*
Eller vänta... du är ironisk?

Medlem

Man kan visa respekt för människor som man dömer till fängelse.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Man kan visa respekt för människor som man dömer till fängelse.

Mm, och helst ska dom ha en egen lyxvilla med biograf och pool.

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

Så då ska man inte döma mördare till fängelse heller? Man ska respektera deras rätt att mörda och deras åsikt att homosexuella äter "THE POO-POO"?

*EDIT*
Eller vänta... du är ironisk?

Jag tror du missförstår. Att respektera sin meningsmotståndare betyder inte att man ska acceptera hennes eller hans uppfattning, det betyder att man inte ska bete sig som denne och sänka sin egen nivå.

Du uttrycker dig i termer som "idioter", "suck" och insinuerar att dessa människor saknar förmågan att kunna tänka eller är ociviliserade. Tycker du att du beter dig bättre än dem?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Mm, och helst ska dom ha en egen lyxvilla med biograf och pool.

Det var självklart inte vad jag sade.

Medlem
Skrivet av Vibius Pansa:
Skrivet av Mikaelh:

Så då ska man inte döma mördare till fängelse heller? Man ska respektera deras rätt att mörda och deras åsikt att homosexuella äter "THE POO-POO"?

*EDIT*
Eller vänta... du är ironisk?

Jag tror du missförstår. Att respektera sin meningsmotståndare betyder inte att man ska acceptera hennes eller hans uppfattning, det betyder att man inte ska bete sig som denne och sänka sin egen nivå.

Du uttrycker dig i termer som "idioter", "suck" och insinuerar att dessa människor saknar förmågan att kunna tänka eller är ociviliserade. Tycker du att du beter dig bättre än dem?

Har du sett dokumentären? Om inte - gör det.

Det är den som gör mig upprörd och får mig att skriva som jag gör.

Du tycker inte att det är ociviliserat att avrätta människor om de råkar älska "fel" person? Du suckar inte åt det? Du tror inte att brist på utbildning är problemet?

Medlem

Det är inte särskilt civilierat nej, du måste dock komma ihåg att Uganda är ett land som ligger väldigt långt bakom den europeiska modellen tack vare den slavhandel som pågick för en väldigt lång tid sen (och som fortfarande håller ett järngrepp kring dom afrikanska länderna), och det var inte allt för länge sen som Idi Amin regerade i landet.

Du måste inse att det finns mer till denna situation än att dom bara är outbildade, det finns många faktorer som spelar in och problemet är långt ifrån så simpelt som du verkar få det till.

Det kommer ta väldigt lång tid för det här att lösa sig, först måste den nuvarande generationen få god utbildning, vilket troligen inte är möjligt på minst två generationer, sedan måste den gamla generationen försvinna, och även kulturella värderingar kan ta väldigt lång tid att försvinna.

Utbildning är ett bra första steg, men det är tyvärr inte tillräckligt för att förhindra detta.

Kom ihåg, det var inte allt för länge sen (tre generationer sen) som homosexualitet blev lagligt i Sverige, och det kan nog ta mycket längre för Uganda med tanke på hur turbulent det landet (och afrika rent generellt) är.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Homosexuella kulturen tar över västvärlden!
Vi måste rädda oss och vårt samhälle. Demokrati och välfärd byggdes inte av bögar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Homosexuella kulturen tar över västvärlden!
Vi måste rädda oss och vårt samhälle. Demokrati och välfärd byggdes inte av bögar.

Jag har för mig att det bögades ganska friskt i Grekland under antiken där det byggdes både välfärd och demokrati!

Medlem

Att rika män fick rösta medan kvinnorna var "låsta" till vissa delar av köket och slavarna levde i svinstior - det kallar inte jag demokrati.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Homosexuella kulturen tar över västvärlden!
Vi måste rädda oss och vårt samhälle. Demokrati och välfärd byggdes inte av bögar.

Eftersom homosexuella också är människor byggs demokrati och välfärd i allra högsta grad av bögar. Vidare förstår jag inte vad som ska "räddas" - vår civilisation är mer välmående än någon annan, någonsin.

Skrivet av bjosarn:

Att rika män fick rösta medan kvinnorna var "låsta" till vissa delar av köket och slavarna levde i svinstior - det kallar inte jag demokrati.

Du kan inte jämföra samhällen som har 2500 år mellan sig i människosyn. Antikens Grekland låg helt sanslöst långt framme både om man jämför både i deras eget tidevarv och ända fram till upplysningen.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av Vibius Pansa:
Skrivet av bjosarn:

Homosexuella kulturen tar över västvärlden!
Vi måste rädda oss och vårt samhälle. Demokrati och välfärd byggdes inte av bögar.

Eftersom homosexuella också är människor byggs demokrati och välfärd i allra högsta grad av bögar. Vidare förstår jag inte vad som ska "räddas" - vår civilisation är mer välmående än någon annan, någonsin.

Skrivet av bjosarn:

Att rika män fick rösta medan kvinnorna var "låsta" till vissa delar av köket och slavarna levde i svinstior - det kallar inte jag demokrati.

Du kan inte jämföra samhällen som har 2500 år mellan sig i människosyn. Antikens Grekland låg helt sanslöst långt framme både om man jämför både i deras eget tidevarv och ända fram till upplysningen.

Bjosarn är ironisk för att visa hur fel alla andra har och hur rätt han har.

Medlem

Vibius Pansa: Du slår huvudet på spiken. Saknar dig i andra diskussioner om t.ex. islam, invandrarpolitik, och dylikt. På återseende.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Ja men det är ju klart: utbildning löser all världens problem. Det kan vi se klart och tydligt i Europa.

Felet här är naturligtvis religion, som över allt annars. De är religiösa och hatiska (däremellan ett tydligt kausalt samband). Det som skulle behövas vore att alla människor i hela världen fick sig en bra utbildning, så skulle de inte längre kunna tro på gudar, troll och tomtar, och istället tro på sig själva. Nyckeln till framgång i ett samhälle är förstås egoism. Om du tänker på dig själv gynnar du alla runtomkring, så det är så vi borde göra.

Vi kanske till och med skulle ta och förbjuda all religion, för se bara vilket elände Moder Theresa, Ghandi och sånt drägg har ställt till med! Det är helt och hållet deras religion som står för det! Båda skulle ha fått sig en rejäl utbildning!

Nä, skönt när vi kan få lite mer som i Europa under 1900-talet. Tänk bara på de civiliserade människorna i Tyskland och Ryssland, tala om föredömen! Avsaknad av religion är nyckeln till frihet.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Ja men det är ju klart: utbildning löser all världens problem. Det kan vi se klart och tydligt i Europa.

Högt välstånd, demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, etc, etc...

Ja, vi kan se det rätt tydligt i Europa.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Felet här är naturligtvis religion, som över allt annars. De är religiösa och hatiska (däremellan ett tydligt kausalt samband). Det som skulle behövas vore att alla människor i hela världen fick sig en bra utbildning, så skulle de inte längre kunna tro på gudar, troll och tomtar, och istället tro på sig själva.

Här ser jag dock ironin! (Vill starkt minnas att undertecknad är evangeliskt kristen)

Jag är beredd att hålla med dig till viss del: Det finns ingen given korrelation mellan intellektuell kapacitet och religiös övertygelse, vilket diverse forskning har visat. Dock med en reservation: Ju lägre begåvning man har, desto större är sannolikheten att man har en fanatisk tro. Detta är dock inget som ska stå religion till svars, då dessa personer likagärna hade kunnat ha sin fanatiska orientering inom något annat område (politik, sport osv).

Skrivet av EliasN:

Nyckeln till framgång i ett samhälle är förstås egoism. Om du tänker på dig själv gynnar du alla runtomkring, så det är så vi borde göra.

Nu lyckas du dock inte att få mina sympatier. Att vara "egoistisk" associerar i stort sett varje människa med något negativt, eftersom detta ständigt påtalas av auktoriteter. Att människan i sin natur är egoistisk gör att vi de facto förnekar oss själva. För var är denna storartade altruismen som alla vurmar för, när det verkligen gäller? Svininfluensan? Flygplanslyckor? Någon? Varför ska vi leva för någon annans skull i samtliga fall förutom när det gäller livet? (Notera att leva följer av livet!)

Jag ser det inte som något dåligt att vara egoist. Tvärtom, det är en nödvändig egenskap för varje välmående individ - och det är ett nödvändigt verktyg för civilisation. Jag är själv en stolt egoist. Jag kommer aldrig någonsin leva för någon annans skull än min egen. Den dagen jag lever för någon annans skull än min egen har syftet med mitt liv upphört.

Utan egoism hade mänskligheten inte varit där den är idag. Volvo tillverkar inte bilar utrifrån empati, min hyresvärd hyr inte ut till mig för att mitt behov är hans bostad - Fredrik Reinfeldt leder inte Sveriges exekutiva väsen av altruistiska skäl.

Skrivet av EliasN:

Vi kanske till och med skulle ta och förbjuda all religion, för se bara vilket elände Moder Theresa, Ghandi och sånt drägg har ställt till med! Det är helt och hållet deras religion som står för det! Båda skulle ha fått sig en rejäl utbildning!

Faktum är att Mikaelh har i rätt i en sak, och det är att utbildning skulle bidra till att utradera fanatiska tendenser (som att homosexuella ska avrättas). Det är bara titta på hur vår egen religiösa fanatism - den auktoritära kyrkan på andra sidan millenniet - sakta men säkert försvann ju mer kritisk och vetenskapligt vårt samhälle blev.

Skrivet av EliasN:

Nä, skönt när vi kan få lite mer som i Europa under 1900-talet. Tänk bara på de civiliserade människorna i Tyskland och Ryssland, tala om föredömen! Avsaknad av religion är nyckeln till frihet.

Faktum är att det inte riktigt är så lätt. Både nazism och kommunism är kollektivistiska läror, precis som religion. Nazism finner det kollektiva i rasen, kommunism i arbetet och produktionen - religion i det övernaturliga. Deras grund är densamma, de gör bara olika tolkningar av världen som de upplever den. Dessutom är det ju känt att nazisterna var allmänt intresserade av diverse ockulta fenomen och nordisk mytologi (= religion / spiritualism).


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Vibius Pansa: Du slår huvudet på spiken. Saknar dig i andra diskussioner om t.ex. islam, invandrarpolitik, och dylikt. På återseende.

Men där har ju du oftast fel


signatur

Eh is pretty cool guy!

Medlem
Skrivet av Vibius Pansa:

Jag är beredd att hålla med dig till viss del: Det finns ingen given korrelation mellan intellektuell kapacitet och religiös övertygelse, vilket diverse forskning har visat. Dock med en reservation: Ju lägre begåvning man har, desto större är sannolikheten att man har en fanatisk tro. Detta är dock inget som ska stå religion till svars, då dessa personer likagärna hade kunnat ha sin fanatiska orientering inom något annat område (politik, sport osv).

Intressant! Vilken forskning syftar du på?
Jag tänker främst på kopplingen låg begåvning och fanatism.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Begåvning och fanatism torde kunna härledas till mefistofeliska kulturyttringar såsom dödsmetall, där många gärna vill kasta glåpord mot dess utövare, som troligvis (vad vet vi) - vill sammanföra sina förvirrade livsåskådningar med musikstilar som passar deras existensum.

Om konst är en sorts medvetet formad skönhet baserad på individuella behov, kan man skönja samma slags behovsformande "egoism" inom religioner, vilka, som så ofta uttrycks i media - presenterar sina rädslor på de mest triviala sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

vi alla formas ju på ett eller annat sätt, de flesta tittar upp på de mer begåvade, kanske i tal eller sång. Det blir ett stort problem när knäppgökar som känner till sin begåvning använder det på ett manipulativt sätt som tex i videon som trådskaparen länkade. Det är inte av en slump att han är en präst.


signatur

thank you, come again

Det håller jag med om. Manipulatörer upptäcker ofta sina "krafter" i tidig ålder...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Begåvning och fanatism torde kunna härledas till mefistofeliska kulturyttringar såsom dödsmetall, där många gärna vill kasta glåpord mot dess utövare, som troligvis (vad vet vi) - vill sammanföra sina förvirrade livsåskådningar med musikstilar som passar deras existensum.

Om konst är en sorts medvetet formad skönhet baserad på individuella behov, kan man skönja samma slags behovsformande "egoism" inom religioner, vilka, som så ofta uttrycks i media - presenterar sina rädslor på de mest triviala sätt.

... men finns det någon forskning på området angående kopplingen mellan låg begåvning och fanatism?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Med tanke på att det kan ske oavsett ställning, begåvning ,så tror jag inte det finns nån som har någon större betydelse,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Vet ej...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

nää jag är emot förbud rent generellt, men jag tycker man ska försöka halla det precis som religion lite privat.

Medlem

Självklart är ett förhållande en privatsak. Men menar du att homosexuella måste vara ännu mer "privata" än heterosexuella?

12
Skriv svar