Krig i Europa efter ww2?

Medlem
Krig i Europa efter ww2?

Jag satt o fundera över krigen som har varit i Europa sedan WW2, men det enda jag kommer på är konflikterna runt balkan som jag aldrig futt full snurr på känns som dom har bytt namn o gränser vart efter dom har blivit uttråkade. Men iallafall har jag missat något?

Medlem

Balkan och Sovjetiska interventioner i Östeuropa.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Spanien hade ju en revolution på 70-talet, Ungern hade sin -56, Irland på 80-talet... krig är fel kanske fel ord men "oroligheter".


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

tja enligt mig var vietnam ett krig i slutändan men det började inte som det., sen vet jag inte om det officielt har erkänts som det men iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

tja enligt mig var vietnam ett krig i slutändan men det började inte som det., sen vet jag inte om det officielt har erkänts som det men iaf.

Nu, jag är ganska säker på att Vietnam inte ligger i Europa. Men, jag _kan_ ha fel då.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Notumforce:

tja enligt mig var vietnam ett krig i slutändan men det började inte som det., sen vet jag inte om det officielt har erkänts som det men iaf.

Nu, jag är ganska säker på att Vietnam inte ligger i Europa. Men, jag _kan_ ha fel då.

Vi kan säga att Vietnam ligger i den asiatiska delen av Europa.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Medlem

[/quote]

Vi kan säga att Vietnam ligger i den asiatiska delen av Europa.[/quote]

London chinatown?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Notumforce:

tja enligt mig var vietnam ett krig i slutändan men det började inte som det., sen vet jag inte om det officielt har erkänts som det men iaf.

Nu, jag är ganska säker på att Vietnam inte ligger i Europa. Men, jag _kan_ ha fel då.

Vi kan säga att Vietnam ligger i den asiatiska delen av Europa.

Tjaa... de ligger i alla fall på samma kontinent...


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv
Skrivet av Sille:

Jag satt o fundera över krigen som har varit i Europa sedan WW2, men det enda jag kommer på är konflikterna runt balkan som jag aldrig futt full snurr på känns som dom har bytt namn o gränser vart efter dom har blivit uttråkade. Men iallafall har jag missat något?

Balkankrigen plus onflikterna i Kaukasus (Tjetjenien, Georgien, Nagorno-Karabach) är väl dom ända riktiga krigen i Europa efter WW2. Balkankrigen är väldigt svåra att få snurr på. Väldigt händelserik och komplicerad historia med många aktörer.
Namnbyten och gränsdragningar har dock knappast något med uttråknad att göra.
Att Europa har haft så lite krig, känns för många som en självklarhet idag. Till en stor del kan man dock antagligen tacka uppkomsten av EU för att vi har en så pass stabil fred i Europa.

MFC
Medlem
Skrivet av Ottmar:

Att Europa har haft så lite krig, känns för många som en självklarhet idag. Till en stor del kan man dock antagligen tacka uppkomsten av EU för att vi har en så pass stabil fred i Europa.

Det är väl dags snart då... för övrigt är två världskrig med Europa i centrum inte "lite" för mig...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Ottmar:

Att Europa har haft så lite krig, känns för många som en självklarhet idag. Till en stor del kan man dock antagligen tacka uppkomsten av EU för att vi har en så pass stabil fred i Europa.

erh, köper EU och stabil fred just nu men att Europa har haft så lite krig var ganska så fel. Europa har ju krigat konstant sen vem vet hur länge sen, därför vi har legat i framkant i utvecklingen. för att vi har velat spöa skiten ur grannen sedan urminnes tider.. fan första vi gjorde var ju att utrota neandertalarna höhö

Europe - kicking its own ass since we don't know how far back in time


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv

Uttryckte mig lite slarvigt. Jag menade att Europa haft så lite krig sen 1945.
Innan EU uppstod var det så klart väldigt många krig i Europa.

Medlem

Eu uppstod för att förhindra krig om kolgruvorna=p men iallafall.

Ps det behövs inte krig för att ligga på den teknologiska fronten titta på japan=p Men det e helt klart krig drar igång utvecklingen och intregreringen av ny tecknologi extremt mycket. sedan kan man ju titta på dom delarna som har legat i krig efter ww2 dom flest har det rätt dåligt för det e inte dom som utvecklade vapen det var Ryssland som stod bakom dom pga dom var billiga o effektiva, Usa i en del fal men mycket färre pga dyrare o mer komplicerade Vapen.

Medlem
Skrivet av Sille:

Eu uppstod för att förhindra krig om kolgruvorna=p men iallafall.

Ps det behövs inte krig för att ligga på den teknologiska fronten titta på japan=p Men det e helt klart krig drar igång utvecklingen och intregreringen av ny tecknologi extremt mycket. sedan kan man ju titta på dom delarna som har legat i krig efter ww2 dom flest har det rätt dåligt för det e inte dom som utvecklade vapen det var Ryssland som stod bakom dom pga dom var billiga o effektiva, Usa i en del fal men mycket färre pga dyrare o mer komplicerade Vapen.

Vi var ju "neutrala" (eller kanske inte, vem vet ) och för oss gick det nog bättre än de länder som var med.

1
Skriv svar