EU-ja till nytt avtal mot terrorism

Medlem
EU-ja till nytt avtal mot terrorism

http://www.dn.se/nyheter/varlden/klart-for-ja-nytt-avtal-mot-...

Ett nytt avtal mellan EU och USA ger USA fri tillgång till Europeiska bankkunders privata uppgifter. Anledning till detta ska vara att man vill kunna spåra och kartlägga terroristers finans på ett bättre sätt, vad tycker ni om det här? Bra eller dålig?


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Tja. Varför inte.
Brottslighet känner inga gränser.

Stay out of trouble.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Så klart inte okej utan ren idioti. Precis som med majoriteten av alla lagar och avtal mot "terrorism".

Stay the fuck out of my finances.


signatur

You must construct additional pylons.

MFC
Medlem

Det som kan bli stötande är när definitionen av "olaglig verksamhet" och "verksamhet som gränsar till terrorism" blir luddigt eller suddas ut.

Vad är en terrorist? Numera är ju inte Nordkorea någon terroriststat trots att de sänkte en sydkoreansk korvett i april. Trots att de fortsätter med sin kärnvapensträvan. Politik givetvis men vad jag vill säga är att det är USA som sätter gränserna och med hemliga CIA-baser överallt och välvilliga EU-stater som gärna låter agenter plocka upp folk för tortyr så är detta en obehaglig utveckling.

Jag säger inte att detta behöver vara något dåligt men i händerna på USA blir jag orolig.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Jag ser helt ärligt inte något större problem med det. En vanlig människa som inte har något att dölja behöver knappast oroa sig för att bli klassad som terrorist på grund av att USA tillgång till dennes bankuppgifter.
Så jag tror inte att denna lag kommer att leda till att fler oskyldiga personer kommer plockas upp av CIA utan bara att fler skyldiga personer måste oroa sig.

Medlem
Skrivet av psydonymous:

Så klart inte okej utan ren idioti. Precis som med majoriteten av alla lagar och avtal mot "terrorism".

Stay the fuck out of my finances.

För CIA är ju verkligen intresserade av att jag köpte två paket mjölk, en påse grillkol och en klase bananer.

Sluta tro att någon är intresserad av en grå massas förehavanden.
Ger man fan i att beblanda sig med "skummisar" så har man knappast något att frukta.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:
Skrivet av psydonymous:

Så klart inte okej utan ren idioti. Precis som med majoriteten av alla lagar och avtal mot "terrorism".

Stay the fuck out of my finances.

För CIA är ju verkligen intresserade av att jag köpte två paket mjölk, en påse grillkol och en klase bananer

Om MacGuyver kan göra handgranater av kottar och tuggummi så lär det finnas någon som kan bygga WMDs av grillkol och en klase bananer. Banana bombs?


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Sluta tro att någon är intresserad av en grå massas förehavanden.

Uppenbarligen är de intresserade då de begär att få informationen.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Nestor:

Sluta tro att någon är intresserad av en grå massas förehavanden.

Uppenbarligen är de intresserade då de begär att få informationen.

Men shit. Snacka om att missa poängen.
Är CIA intresserade av vad du handlade igår?
Är CIA mer intreserade av vad en HA-Medlem handlade igår?

"Den grå massan" åsyftar alla de "vanliga" människorna vars grövsta förseelse är fortkörningsböter eller en P-Bot eller motsvarande.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Vilken poäng är det jag har missat? Om de nu inte är intresserade av oss vanliga människor varför samlar de då in information om oss?

Medlem

För att man genom den kan få fram mönster för att i förlängningen kunna bura in diverse kriminellt syreslösande slödder?


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:

Vilken poäng är det jag har missat? Om de nu inte är intresserade av oss vanliga människor varför samlar de då in information om oss?

CIA vet ju inte alltid vem som är en ,,vanlig människa'' och vem som är en terrorist. Därför behöver dom samla in information om alla människor för att kunna skilja på vanliga människor och terrorister.
Så länge du bara köper mjölk och grillkol kommer ingen på CIA ens lägga märke till dina informationer.

Medlem

Ett ord som passar fint ihop med förslag av den här typen är: ändamålsglidning.

föresten, när man använder sig av "har man bara rent mjöl i påsen" argumentet så har man automatiskt diskvalificerat.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

En ny lag ska ge EU rätten att sätta upp bevaknings kameror i ditt sov rum folkets svar "Om man inte har något att dölja så varför inte?".

" Those willing to give up liberty for security deserve niether and will lose both " - Benjamin Franklin


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Nestor:

För att man genom den kan få fram mönster för att i förlängningen kunna bura in diverse kriminellt syreslösande slödder?

Skrivet av Ottmar:

CIA vet ju inte alltid vem som är en ,,vanlig människa'' och vem som är en terrorist. Därför behöver dom samla in information om alla människor för att kunna skilja på vanliga människor och terrorister.

Ett sådant förfarande utgår från att alla är misstänkta tills dess att informationen har granskats. Alltså borde de vara högst intresserade av oss vanliga människor då vi är potentiella terrorister i deras ögon.

Skrivet av Ottmar:

Så länge du bara köper mjölk och grillkol kommer ingen på CIA ens lägga märke till dina informationer.

Det kan vi inte säga med säkerhet eftersom vi inte vet hur deras granskning och bedömning går till.

Medlem

Att ändå tro att dom kommer granska just DIG är fortfarande att ta i, det är miljoner människor som dom övervakar och den gråa massan som följer lagen kommer troligen aldrig vara under övervakning för ditt liv inte är intressant för dom.

Eftersom manskraften för att övervaka flera miljoner människor är alldeles för stor så är jag nog säker på att dom kommer låta det vara automatiserat, och enbart folk som har för sig saker som kan vara av intresse (söka på hur man bygger bomber, söker på planlösning på byggnader och liknande) kommer dom sätta under luppen för att övervaka.

Lite som FRA, tror du verkligen att dom övervakar ~2 miljoner människor? Dom söker på data genom dom miljontals megabyte data som strömmar genom sveriges internet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är viktigt med tydliga restriktioner och regelverk, för att undvika ett möjligt/eventuellt missbruk. Personlig integritet måste skyddas.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Det är viktigt med tydliga restriktioner och regelverk, för att undvika ett möjligt/eventuellt missbruk. Personlig integritet måste skyddas.

Den personliga integriteten försvann när dom fick rätt att gå igenom all trafik du sänder via internet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Den personliga integriteten försvann när dom fick rätt att gå igenom all trafik du sänder via internet.

Sant, men vi ska värna om det vi har kvar. Utvecklingen verkar inte gå åt rätt håll dock.

Medlem
Skrivet av Greger:

Att ändå tro att dom kommer granska just DIG är fortfarande att ta i, det är miljoner människor som dom övervakar och den gråa massan som följer lagen kommer troligen aldrig vara under övervakning för ditt liv inte är intressant för dom.

Eftersom manskraften för att övervaka flera miljoner människor är alldeles för stor så är jag nog säker på att dom kommer låta det vara automatiserat, och enbart folk som har för sig saker som kan vara av intresse (söka på hur man bygger bomber, söker på planlösning på byggnader och liknande) kommer dom sätta under luppen för att övervaka.

Lite som FRA, tror du verkligen att dom övervakar ~2 miljoner människor? Dom söker på data genom dom miljontals megabyte data som strömmar genom sveriges internet.

Hur automatiskt det änn må vara och hur mycke regelverk du sätter upp så kommer det alltid att missbrukar och bli fel. det är nått vi har lärt oss i historien.
sen har vi problemet att terrorism(vilka det nu är igen?) inte år ett så stort problem här i europa.
va ska vi göra mer? lämna in en lista över va du har i ditt badrumms skåp? va du gör på kvällarna? dina innersta tankar? jag menar, det kommer ju ändå va automatisk och reglerverk.

Hardboiled15: Den passar alltid fint när terror hettsarna är på g.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Greger:

Den personliga integriteten försvann när dom fick rätt att gå igenom all trafik du sänder via internet.

Sant, men vi ska värna om det vi har kvar. Utvecklingen verkar inte gå åt rätt håll dock.

Det skulle man ha gjort för länge sen, det har gått alldeles för långt och bollen rullar på utan att det egentligen finns något sätt att stanna den på.

Omöjligt att ha personlig integritet i ett modernt samhälle, nästintill allting är elektroniskt nu och folk slänger ju mer än gärna ut sitt liv för allmänheten (facebook är ett bra exempel på detta).

Skrivet av Ragganof:

Hur automatiskt det änn må vara och hur mycke regelverk du sätter upp så kommer det alltid att missbrukar och bli fel. det är nått vi har lärt oss i historien.

Såklart det kommer missbrukas, det är ett system som är gjort av oss människor.

Skrivet av Ragganof:

sen har vi problemet att terrorism(vilka det nu är igen?) inte år ett så stort problem här i europa.
va ska vi göra mer? lämna in en lista över va du har i ditt badrumms skåp? va du gör på kvällarna? dina innersta tankar? jag menar, det kommer ju ändå va automatisk och reglerverk.

Terrorism har aldrig varit ett särskilt stort problem.
Fundera på följande : Al Qaida körde flygplanen in i WTC för att dom ogillar det västerländska samhället, ett samhälle som har varit väldigt öppet (relativt, det finns säkert folk här som säger motsatsen).

Det har bara gått neråt med friheten efter detta för att stävja terrorism, har då inte Al Qaida fullgjort sitt arbete, då dom ogillar det västerländska samhället?

Jag låter väldigt doom n gloom märker jag, vet tyvärr inte hur jag ska använda min vokabulär för att få det att låta positivare och mindre :tinfoilhat:.

Personligen så tror jag dock att denna utveckling var en självklarhet, ju teknologiskare ett samhälle blir, desto mer elektroniskt blir det, och elektronisk information är oändligt mycket enklare att övervaka än konventionell information (papper, tal, etc).

Om någon övervakar dig genom att lyssna på allt det du säger till en kompis kan du byta språk/använda kodord.

Om någon övervakar dig med en mikrofon kan du skriva ner allt på papper.

Om någon övervakar dig med en videokamera och mikrofon kan du se till att blockera videokamerans synfält och fortsätta skriva på papper.

Om du skickar elektronisk information så finns det väldigt många sätt som du kan kopiera denna information, och även om du kodar ner det så kommer informationen att hamna i fel händer hur du än försöker motstå det.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Ragganof:

Hur automatiskt det änn må vara och hur mycke regelverk du sätter upp så kommer det alltid att missbrukar och bli fel. det är nått vi har lärt oss i historien.

Såklart det kommer missbrukas, det är ett system som är gjort av oss människor.

Skrivet av Ragganof:

sen har vi problemet att terrorism(vilka det nu är igen?) inte år ett så stort problem här i europa.
va ska vi göra mer? lämna in en lista över va du har i ditt badrumms skåp? va du gör på kvällarna? dina innersta tankar? jag menar, det kommer ju ändå va automatisk och reglerverk.

Terrorism har aldrig varit ett särskilt stort problem.
Fundera på följande : Al Qaida körde flygplanen in i WTC för att dom ogillar det västerländska samhället, ett samhälle som har varit väldigt öppet (relativt, det finns säkert folk här som säger motsatsen).

Det har bara gått neråt med friheten efter detta för att stävja terrorism, har då inte Al Qaida fullgjort sitt arbete, då dom ogillar det västerländska samhället?

Exakt, och det är just det som "rent mjöl i påsen" ellr "de kommer ju ändå inte övervaka just dig" tänkandet påskyndar.
altså borde även alla dessa klassas som terrorister eftersom de vill störta vårt samhälle.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Oh noes Greger gjorde en dubbel post.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Greger:

Det skulle man ha gjort för länge sen, det har gått alldeles för långt och bollen rullar på utan att det egentligen finns något sätt att stanna den på.

Omöjligt att ha personlig integritet i ett modernt samhälle, nästintill allting är elektroniskt nu och folk slänger ju mer än gärna ut sitt liv för allmänheten (facebook är ett bra exempel på detta).

Jag skulle vilja skilja på övervakning och mer eller mindre frivillig utlämning av information. Det är inget som kräver att vi ska visa upp hela vårt liv på internet. Men när det sker systematiskt av en högre organisation får vi passa oss.

Jag tycker inte heller "rent mjöl i påsen" rättfärdigar övervakning. Hamnar information i fel händer kan den bli farlig och om de som är satta att nyttja systemet utnyttjar det för eget intresse kan det vara svårt att stoppa.

Sätter vi för hårda inskränkningar på vårt samhälle har de som hotar det vunnit.

Medlem
Skrivet av Ragganof:

Hur automatiskt det änn må vara och hur mycke regelverk du sätter upp så kommer det alltid att missbrukar och bli fel.

Skulle du föredra en anarki framför ett rättsystem?
Jag tolkar det som att du inte vill ha lagar och bestämmelser pga risken att de missbrukas

Skrivet av Ragganof:

det är nått vi har lärt oss i historien.

Vilka relevanta exempel har du?

Skrivet av Ragganof:

sen har vi problemet att terrorism(vilka det nu är igen?) inte år ett så stort problem här i europa.

Det är just vad det är. Det finns ett påtagligt terroristproblem i Europa. Mest framträdande skulle i mina ögon (denna sena timme) vara framförallt ETA.
Ta en kik på detta kart-diagram:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Number_of_Terrorist_Inciden...

Skrivet av Ragganof:

va ska vi göra mer? lämna in en lista över va du har i ditt badrumms skåp? va du gör på kvällarna? dina innersta tankar? jag menar, det kommer ju ändå va automatisk och reglerverk.

Nu överdriver du.

Den demokratiska rättsstaten måste gå en mycket svår balansgång för att kunna aktivt hindra terrorism och annan gränsöverskridande kriminell aktivitet.


signatur

Dryg och bitter.

"One ring to rule them all..." - eller, något sådant kanske?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFC
Medlem
Skrivet av walter_iego:

"One ring to rule them all..." - eller, något sådant kanske?

... 'n in darknuss bind teh all


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

tror ni att det kommer sitta personer o kolla igenom eran info? Förmodligen kommer en data med ett program som går igenom listorna som letar efter folk som köper t.ex kemikalier som man kan göra bomber med, sedan blir du highlighted o sedan kanske en personer går igenom vad du gör..och blir suspekta om du har gjort brott förut eller något liknande...

Medlem
Skrivet av Sille:

tror ni att det kommer sitta personer o kolla igenom eran info? Förmodligen kommer en data med ett program som går igenom listorna som letar efter folk som köper t.ex kemikalier som man kan göra bomber med, sedan blir du highlighted o sedan kanske en personer går igenom vad du gör..och blir suspekta om du har gjort brott förut eller något liknande...

Ingen dålig blanding av engelska och svenska...

MFC
Medlem
Skrivet av Sille:

tror ni att det kommer sitta personer o kolla igenom eran info? Förmodligen kommer en data med ett program som går igenom listorna som letar efter folk som köper t.ex kemikalier som man kan göra bomber med, sedan blir du highlighted o sedan kanske en personer går igenom vad du gör..och blir suspekta om du har gjort brott förut eller något liknande...

För det första kommer man inte kunna identifiera enskilda individer direkt via den bulk data som kommer finnas tillgänglig. För det andra kommer man inte se vad de köper. Man kommer att se transaktioner och sändare, mottagare. Sedan lär det finnas en tröskel för vilka mottagare som är godkända tillika vilka avsändare som är "ej ok". Sedan är det ju upp till USA att definiera vad som är "ej ok". Vad vi sett är att alla som flyttar kapital från USA till Europa ligger risigt till (a.k.a skatteflykt). Sedan är det ju det generella terroristsnacket.

Står lite enkelt förklarat om det här:
http://olofb.wordpress.com/2010/06/26/hur-swift-fungerar


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar