EU vill förbjuda surströmming

Medlem
EU vill förbjuda surströmming

http://svt.se/2.22620/1.2052107/regeringen_slass_for_surstrom...

Nu vill EU in och detaljstyra ännu mer. De vill lägga sig i om vi får äta surströmming eller inte i Sverige. Att äta surströmming är ett norrländskt kulturarv.

Det här är droppen...

En fråga: Varför är vi fortfarande med i EU-skiten? Det ger oss noll och kräver massor.

Nordiskt självbestämmande, tack.

Medlem

Eftesom du valt bryr mig inte och vet inte på samma så kan jag inte rösta .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Luktar det så mycket?

Vi bör inte lämna EU, de bör låta oss (de som vill) äta surströmming.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Eftesom du valt bryr mig inte och vet inte på samma så kan jag inte rösta .

Jo, det kan du. Om man inte vet så bryr man sig inte och om man inte bryr sig så vet man inget heller.

Funderade på att ha separata där, men det hade varit onödigt.

Och när det gäller att gå ur EU så handlar det givetvis inte bara om surströmmingen. EU vill gå in och bestämma allt. De vill förstöra den svenska sommarhagen, de bestämmer exakt hur en morot får se ut, de tror att de vet bättre än bönder med flera hundra års erfarenhet, etc etc...

EU är en samling byråkrater som inte vet något om hur världen ser ut utanför kontoret.

Medlem

Förbjud surströmming!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Finns det över hundra år gamla bönder?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jo, det kan du. Om man inte vet så bryr man sig inte och om man inte bryr sig så vet man inget heller.

Va? Klart man kan veta utan att bry sig och vice versa.

Medlem

Finner det anmärkningsvärt att Mikaelh "råkar glömma" att utelämna skälet till _varför_ EU vill förbjuda.

"Liksom all fet Östersjöfisk innehåller surströmmingen för höga halter av dioxin och PCB och därför har Sverige fått ett undantag som löper ut årsskiftet 2011."

Som sagt, anmärkningsvärt och en dessutom på grund av det en anmärkningsvärt kass första-post.

Intressant är att han vill förkasta EU och istället ha "nordiskt självstyre"


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Finner det anmärkningsvärt att Mikaelh "råkar glömma" att utelämna skälet till _varför_ EU vill förbjuda.

"Liksom all fet Östersjöfisk innehåller surströmmingen för höga halter av dioxin och PCB och därför har Sverige fått ett undantag som löper ut årsskiftet 2011."

Som sagt, anmärkningsvärt och en dessutom på grund av det en anmärkningsvärt kass första-post.

Intressant är att han vill förkasta EU och istället ha "nordiskt självstyre"

Finner det än mer anmärkningsvärt att du citerar en liten del av texten och tar den ur sitt sammanhang.

Detta står detta alldeles under:
"Vad Sverige framför allt kommer att trycka på är att surströmmingsätande är en tradition och ett svenskt kulturarv. Dessutom handlar det för de flesta inte om särskilt stora mängder som man stoppar i sig."

Finns hundratusen andra saker som är onyttigare som dom kan förbjuda först om dom nödvändigts vill kontrollera vad vi här i Sverige stoppar i oss. Rökning borde vara allra höst upp på den listan eftersom det drabbar alla runt rökaren. Surströmming drabbar bara den som äter produkten i fråga.

Ja, jag vill ha nordiskt självstyre. Nordisk förbundsstat. Intressant? Nä... ganska självklart om man kan historia. Det är inte svårt att se alla enorma fördelar detta skulle ge precis som det inte är svårt att se alla enorma nackdelar som EU ger.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

Jo, det kan du. Om man inte vet så bryr man sig inte och om man inte bryr sig så vet man inget heller.

Va? Klart man kan veta utan att bry sig och vice versa.

Kan kan man kanske. Men jag som trådskapare ansåg att det var överflödigt med två separata svarsalternativ för dessa två.

Skrivet av bjosarn:

Finns det över hundra år gamla bönder?

Vissa lär sig av historien och sina förfäder.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Vissa lär sig av historien och sina förfäder.

Vilket man inte gör om man är "byråkrat"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem

Undrar om detta är en del av Codex Alimentarius

Det finns en del att läsa kring fiskrelaterad föda..

[http://ec.europa.eu/food/fs/ifsi/eupositions/ccffp/ccffp_inde...]


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Surströmming luktar och smakar ruttet, så varför inte?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Surströmming luktar och smakar ruttet

Borde passa utmärkt i EU med andra ord.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Finner det än mer anmärkningsvärt att du citerar en liten del av texten och tar den ur sitt sammanhang.

Detta står detta alldeles under:
"Vad Sverige framför allt kommer att trycka på är att surströmmingsätande är en tradition och ett svenskt kulturarv. Dessutom handlar det för de flesta inte om särskilt stora mängder som man stoppar i sig."

Skiter jag fullständigt i. Vad jag ville påvisa var att du avsiktligen väljer att utelämna högst relevant information i din förstapost.

Skrivet av Mikaelh:

Finns hundratusen andra saker som är onyttigare

Är det verkligen 100 000+ ? Eller överdriver du?

Skrivet av Mikaelh:

som dom kan förbjuda först om dom nödvändigts vill kontrollera vad vi här i Sverige stoppar i oss.

Hade du färedragit avsaknad av kontroll?

Skrivet av Mikaelh:

Rökning borde vara allra höst upp på den listan eftersom det drabbar alla runt rökaren. Surströmming drabbar bara den som äter produkten i fråga.

Rökning drabbar bara den som använder produkten i fråga och ett begränsat antal i direkt närhet.

PCB sätter sig i näringskedjan som kletigt bajs.

Skrivet av Mikaelh:

Ja, jag vill ha nordiskt självstyre. Nordisk förbundsstat. Intressant? Nä... ganska självklart om man kan historia. Det är inte svårt att se alla enorma fördelar detta skulle ge precis som det inte är svårt att se alla enorma nackdelar som EU ger.

Hag jar förstått det rätt att du vill byta en överstatlig organsiation mot en annan?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

En fråga till MikaelH : är allt som EU tar bort som räknas som kulturellt betingat dåligt?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

"Skiter jag fullständigt i. Vad jag ville påvisa var att du avsiktligen väljer att utelämna högst relevant information i din förstapost."

Det gör jag inte då jag länkar till artikeln.

"Hade du färedragit avsaknad av kontroll?"

Ja. Antar att jag är liberal, då. Om du vill ha en politisk stämpel på mig.

"Rökning drabbar bara den som använder produkten i fråga och ett begränsat antal i direkt närhet."

Ett väldigt stort antal människor. Om någon röker nära en busskur är det kört för dom andra... man kan inte undkomma röken. Min granne röker ca 3-5 gånger i timmen och det går inte ha balkongdörren öppen på sommaren - istället får man stekas inomhus.

"Hag jar förstått det rätt att du vill byta en överstatlig organsiation mot en annan?"

Nej. Jag vill bara ha ett Nordens USA av anledningar som jag har skrivit i andra trådar (och som hör andra trådar till). Och det är inte relaterat till förbud av surströmming egentligen.

"En fråga till MikaelH : är allt som EU tar bort som räknas som kulturellt betingat dåligt?"

Allt som EU tar bort utan folkomröstningar är dåligt. EU är inte demokratiskt.

Medlem

Mikael, snälla använd quote-taggar! Det är väldigt jobbigt att läsa det du skriver. Istället för att sätta " " runt det du skriver sätter du bara (quote)(/quote) runt dem, med [ ] istället för ( ).

Medlem

Jag vet mycket väl hur man quotar folk. Jag är bara lat.

Medlem

Jag också, vilket gör att jag inte läser inlägg som ser ut på det sättet.

EDIT: Min poäng är alltså att du förstör för dem som vill läsa dina inlägg.

Medlem

Det handlar om respekt och att faktiskt ta sig (2 sekunder extra) att citera den man argumenterar emot.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är bara ibland som jag använder citattecken. Om jag tycker att diskussionen är mer oväsentlig, till exempel.

Medlem

Varför startar du tråden om du tycker diskussionen är oväsentlig?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BULP:

Varför startar du tråden om du tycker diskussionen är oväsentlig?

Dagens fråga! Mer pricksäker är det svårt att vara.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av BULP:

Varför startar du tråden om du tycker diskussionen är oväsentlig?

För det första: Måste man alltid starta väldigt väsentliga diskussioner?

För det andra: Ja, den här diskussionen är väsentlig. Men kanske inte alla argument som förs fram...

Medlem

Mm, argument som inte stödjer din tes är ju knappast relevanta för diskussionen.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

"Usch, EU vill förbjuda mat som förstör! Vi borde ha en nordisk union istället!" = Väsentligt argument?

Du vill ha det som USA, men utan kontroll.
WAT!?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ser att samma killar som vanligt är inne och förstör tråden med menlösa frågor,som i nästan alla andra trådar tyvärr.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Nej. Jag vill bara ha ett Nordens USA av anledningar som jag har skrivit i andra trådar (och som hör andra trådar till). Och det är inte relaterat till förbud av surströmming egentligen.

Folk kommer knappast sitta och leta efter de trådarna, så varför tar du inte ch redovisar varför du vill byta en överstatlig organisation mot en annan?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

För det andra: Ja, den här diskussionen är väsentlig. Men kanske inte alla argument som förs fram...

Vi försöker respektera dig och tar tid för att föra fram våra argument och för att tänka över det vi skriver, varför kan inte du försöka respektera oss genom att göra detsamma?

Edit : Du frågade för ganska länge sen varför mer folk verkar vara emot dig nu än förut då du var en kristen fanatiker, du tror inte det kan ha med att du ibland brister på respekten mot dina meningsmotståndare?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Problemet med EU är väll de stora kulturkrockarna som sker alltså de ser inte det kulturella värdet i att äta surströmming och stirrar sig blinda på mätningar och annat.

Istället för att försöka tvinga på oss deras egna syn så kanske de borde berätta för folk om att det finns farliga ämnen i surströmmingen så att man får bestämma SJÄLV om man vill äta den eller inte.

För övrigt så är jag inget stort fan av varken EU eller surströmming men men man äter det ändå inte så ofta och det är något speciellt med det (alltså surströmmingen inte eu:))


signatur

I got a Goldenshower.

12
Skriv svar