NASA animation visar på att artiska isen återhämtar sig

Medlem
NASA animation visar på att artiska isen återhämtar sig

En rapport från NSIDC visar på att den artiska isen är på väg att återhämta sig, mycket intressant läsning.

http://www.examiner.com/x-25061-Climate-Change-Examiner~y2010...

ps. kolla filmen nere på sidan också.

signatur

I got a Goldenshower.

MFC
Medlem

On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Ganska intressant, undrar dock hur det kommer se ut nästa vinter...

signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Filmen visar inget om tjockleken på isen. Att is breder ut sig på vintern är inget nytt men frågan är om det är bestående is?

Medlem

Vid en närmare koll så är det extremt dålig journalism. Man har dragit slutsatser som inte har något med den data från NSIDC man använt att göra. Det går inte att tolka att isen nådde sin "peak" tillväxt senare än vanligt som att isen håller på att återhämta sig.

Så här skriver NSIDC själva nyligen:

Citat:

In May, Arctic air temperatures remained above average, and sea ice extent declined at a rapid pace. At the end of the month, extent fell near the level recorded in 2006, the lowest in the satellite record for the end of May. Analysis from scientists at the University of Washington suggests that ice volume has continued to decline compared to recent years. However, it is too soon to say whether Arctic ice extent will reach another record low this summer?that will depend on the weather and wind conditions over the next few months.

Citat:

The rate of decline through the month of May was the fastest in the satellite record; the previous year with the fastest daily rate of decline in May was 1980. By the end of the month, extent fell near the level recorded in 2006, the lowest in the satellite record for the end of May. Despite the rapid decline through May, average ice extent for the month was only the ninth lowest in the satellite record.

Edit: Så här står det bland annat i rapporten som journalisten använt till sin "artikel" men som han bekvämt nog väljer att ignorera:

Citat:

The late date of the maximum extent, though of special interest this year, is unlikely to have an impact on summer ice extent. The ice that formed late in the season is thin, and will melt quickly when temperatures rise.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vid en närmare koll så är det extremt dålig journalism. Man har dragit slutsatser som inte har något med den data från NSIDC man använt att göra. Det går inte att tolka att isen nådde sin "peak" tillväxt senare än vanligt som att isen håller på att återhämta sig.

Så här skriver NSIDC själva nyligen:

Citat:

In May, Arctic air temperatures remained above average, and sea ice extent declined at a rapid pace. At the end of the month, extent fell near the level recorded in 2006, the lowest in the satellite record for the end of May. Analysis from scientists at the University of Washington suggests that ice volume has continued to decline compared to recent years. However, it is too soon to say whether Arctic ice extent will reach another record low this summer?that will depend on the weather and wind conditions over the next few months.

Citat:

The rate of decline through the month of May was the fastest in the satellite record; the previous year with the fastest daily rate of decline in May was 1980. By the end of the month, extent fell near the level recorded in 2006, the lowest in the satellite record for the end of May. Despite the rapid decline through May, average ice extent for the month was only the ninth lowest in the satellite record.

Edit: Så här står det bland annat i rapporten som journalisten använt till sin "artikel" men som han bekvämt nog väljer att ignorera:

Citat:

The late date of the maximum extent, though of special interest this year, is unlikely to have an impact on summer ice extent. The ice that formed late in the season is thin, and will melt quickly when temperatures rise.

Den som lever får se.

signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Värt att quota textväggen bara för att skriva 5 ord...

signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Den som lever får se.

Inte ens din rubrik är ju korrekt!

1. NASA har inte skrivit rapporten.
2. Rapporten hävdar inte (som du påstår) att den arktiska isen är på väg att återhämta sig.
3. Den årliga havs-is som du påstår är en del av återhämtningen försvinner nu fortare än vad som någonsin uppmäts - vad säger du om det då? Med din slutledningsförmåga borde det ju innebära att klimatkrisen är större än någonsin.

Hade du läst rapporten mer än en minut så hade du insett att den extremt korta artikeln du länkade till är väldigt missvisande då den tar ett par meningar ur sitt sammanhang för att skapa något som inte stod där.

Medlem

Måste ge er en eloge för att att sätta er in i den verkliga rapporten - vilket gjort tråden fruktansvärt mycket mer intressant.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Hardboiled15:

Den som lever får se.

Inte ens din rubrik är ju korrekt!

1. NASA har inte skrivit rapporten.
2. Rapporten hävdar inte (som du påstår) att den arktiska isen är på väg att återhämta sig.
3. Den årliga havs-is som du påstår är en del av återhämtningen försvinner nu fortare än vad som någonsin uppmäts - vad säger du om det då? Med din slutledningsförmåga borde det ju innebära att klimatkrisen är större än någonsin.

Hade du läst rapporten mer än en minut så hade du insett att den extremt korta artikeln du länkade till är väldigt missvisande då den tar ett par meningar ur sitt sammanhang för att skapa något som inte stod där.

Jag har ändrat rubrik och innehåll ursäkta för misstaget. Jag hade precis vaknat med kraftig bakfylla och var inte speciellt uppmärksam. Men jag ska ändå försöka att fixa en vettig diskussion.

Så här står det i rapporten: The late date of the maximum extent, though of special interest this year, is unlikely to have an impact on summer ice extent. The ice that formed late in the season is thin, and will melt quickly when temperatures rise.

Jag tolkar detta som en prognos sen att is smälter då värmen ökar är ju självklart men frågan är ju hur mycket kommer att smälta? Och kommer vi se en ännu större ökning nästa år? Om vi ser en konstant ökning varje år så kommer isen snart att ha återhämtat sig.

At the moment there are no Arctic-wide satellite measurements of ice thickness, because of the end of the NASA Ice, Cloud, and Land Elevation Satellite (ICESat) mission last October. NASA has mounted an airborne sensor campaign called IceBridge to fill this observational gap.

Här skriver dom att de inte har några mätningar på isens tjocklek så det är mycket spekulation och gissningar från deras sida.

Although thickness plays an important role in ice melt

Time will tell och återhämtningen kommer att ta mycket lång tid men jag tror att vi ser början på en återhämtning i och med denna ökning.

signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

mmm need mer CO2 i atmosfären.... skulle va nice att slippa snön!

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Jag har ändrat rubrik och innehåll ursäkta för misstaget. Jag hade precis vaknat med kraftig bakfylla och var inte speciellt uppmärksam. Men jag ska ändå försöka att fixa en vettig diskussion.

Bra! ...fortfarande lite missvisande att säga att isen återhämtar sig då det handlar om "säsongsis" (som tydligen smälter fortare än någonsin tidigare).

Jag har inte sökt men har någon sett en liknande animering för hur den permanenta (lite motsägelsefullt då den har smält ett tag) isen minskar/ökar? Att istäcket i havet breder ut sig under vintern och smälter under sommaren har ju inte så stor betydelse så länge det inte återskapas is som består året runt.

Medlem

Nu har NSIDC postat lite färsk info . Några "highlights":

Citat:

Average June ice extent was the lowest in the satellite data record, from 1979 to 2010.

Citat:

During June, ice extent was below average everywhere except in the East Greenland Sea, where it was near average.

Citat:

At the end of May 2010, daily ice extent fell below the previous record low for May, recorded in 2006, and during June continued to track at record low levels.

Citat:

The linear rate of monthly decline for June over the 1979 to 2010 period is now 3.5% per decade. This year?s daily June rate of decline was the fastest in the satellite record; the previous record for the fastest rate of June decline was set in 1999.

Tror du fortfarande att säsongsisens utbredning under vintern var ett tecken på återhämtning Hardboiled15?

Medlem

Tack vare Margy känner jag mig lite mer informerad i ämnet.
*Delar ut en guldstjärna till Margy.*

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar