Kronprinsessans Victorias och Daniels bröllop

Medlem
Kronprinsessans Victorias och Daniels bröllop

Har just sett färdigt bröllopskonserten. Det är en stor dag imorgon. Känner mig peppad.

Medlem

Kan inte bry mig mindre om deras bröllop i fjolträsk.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

|_| This is my care cup and as you can see, its empty.

Medlem

Jag har inget bättre för mig imorgon så det blir till att kolla på bröllopet. Hata eller älska monarki men jag tycker tbh att Viktoria och Daniel är ett fint par.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

...men jag tycker tbh att Viktoria och Daniel är ett fint par.

Precis.

Viktoria verkar vara en mycket fin person. Hon kommer bli en jättebra statschef.

Medlem

Kan säga att jag fram till den här helgen har varit helt apatisk i min inställning till hela spektaklet. Nu har jag pendlat till att djupt och innerligt hata allt vad monarki och kungligheter är. Anledningen är att jag råkar bo i Nockeby, som ligger vid bron till Drottningholm. Här har det snurrat diverse säpohelikoptrar konstant de senaste tre dagarna, vilket för min del betyder huvudvärk, sömnbrist och två livrädda katter.

Dessutom hade de mage att stänga av både buss- och biltrafiken i torsdags för att de skulle ha nån slags bankett ute på Drottningholm...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Skulle tränat idag men får bli imorgon istället när det är lugnare

O nej tänker inte kolla på tv för detta.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jag fattar inte varför media hypar upp det här så mycket, och nej jag sitter hellre och stirrar på väggen

Medlem

Ja jag följer detta och ska snart rulla inåt stan med en flaska rött och ett gott umgänge för heja lite på brudparet och kanske ragga på lite brudar som fått bröllops frossa

både Viktoria och daniel verkar vara sjukt ödmjuka och fina människor så jag önskar dem all lycka


signatur

Suup homie

Inaktiv

Helt ointressant. Monarkin bör avskaffas för övrigt.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Jag har suttit och kollat på SVT sen 9 imorse. xD Kommer se till sent ikväll förmodligen.

Kom på att vi borde ha åkt ner på bilsemester lagom till det här. Vi har pratat om att åka på bilsemester till Stockholm i sommar. Det hade ju varit bra timing.

Tråkigt att jag inte tänkte på det tidigare. Nåja... man ser ju bättre på TV. ^^

Medlem
Skrivet av psydonymous:

Helt ointressant. Monarkin bör avskaffas för övrigt.

Varför då?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av psydonymous:

Helt ointressant. Monarkin bör avskaffas för övrigt.

Varför då?

Varför inte?

Kungen har ingen makt (och tur är väl det, att födas i rätt släkt betyder inte att man kan styra ett land bra)och kungahuset är bara en stor reklamtavla som kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner om året.
-Visst dom lockar turister till Hufvudstaden och ger PR för Sverige utomlands, men jag skulle hellre se att skattepengarna tar en mer direkt rutt till samma ändamål.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av psydonymous:

Helt ointressant. Monarkin bör avskaffas för övrigt.

Varför då?

Varför inte?

Kungen har ingen makt (och tur är väl det, att födas i rätt släkt betyder inte att man kan styra ett land bra)och kungahuset är bara en stor reklamtavla som kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner om året.
-Visst dom lockar turister till Hufvudstaden och ger PR för Sverige utomlands, men jag skulle hellre se att skattepengarna tar en mer direkt rutt till samma ändamål.

Och som vanligt anförs snålhetsargumentet.
De 109 miljoner som är avsatta i budgeten är i sammanhanget inga pengar i en statsbudget på 700 miljarder.

Sjävla apanaget (detta som alla verkar hänga upp sig på) är på ca 50 mille (också det en i sammanhanget småaktig summa att anse sig vilja spara in på.) Den summan är avsedd för kungafamiljens representation.

Resterade, ca 60 miljoner, går till slottsstaterna. Den summan ska täcka in underhållet av bland annat underhållet av slotten och andra kulturhistoriskt viktiga platser och föremål.
Därtill löner för anställda.

Det är 5 kronor/skalle. Småaktigt kan tyckas att vilja spara in på detta.

Du kan lungt räkna med att om man lagt denna summa på vad du kallar "mer direkt" väg så hade det blivit en flugskit i jämförelse.
För 110 mille så får man i reklamväg plats på några reklamtavlor, några veckors reklami TV och annonser i tidningarna.

Men men, det tycker du ju är bättre PR än statsbesök

Allt är inte pengar, även om många historielösa svenskar verkar vilja se det så.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av psydonymous:

Helt ointressant. Monarkin bör avskaffas för övrigt.

Varför då?

Varför inte?

Kungen har ingen makt (och tur är väl det, att födas i rätt släkt betyder inte att man kan styra ett land bra)och kungahuset är bara en stor reklamtavla som kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner om året.
-Visst dom lockar turister till Hufvudstaden och ger PR för Sverige utomlands, men jag skulle hellre se att skattepengarna tar en mer direkt rutt till samma ändamål.

En kung sköter de ceremoniella delarna i sitt ämbete, medan våran stadsminister håller sig till politiken. En president skulle behöva göra båda två samtidigt (se på Obama).

Dessutom är 125 miljoner (apanaget i år) en struntsumma. Jag läste i mitt studentblad att det kommande årets kostnader för utlandsstipendier är över 90 miljoner, jämför med det.


signatur

Metal is best served heavy.

Kollade lite på detta förut, och lite imponerad var jag. Victoria och Daniel (Boxer-Robert)... Detta kommer bli intressant.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av psydonymous:

Helt ointressant. Monarkin bör avskaffas för övrigt.

Varför då?

Varför inte?

Kungen har ingen makt (och tur är väl det, att födas i rätt släkt betyder inte att man kan styra ett land bra)och kungahuset är bara en stor reklamtavla som kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner om året.
-Visst dom lockar turister till Hufvudstaden och ger PR för Sverige utomlands, men jag skulle hellre se att skattepengarna tar en mer direkt rutt till samma ändamål.

En president kostar, antagligen lika mycket.
Sen så tjänar sverige rätt mycket för detta, antagligen därför staten skjuter till.

jag har hört att detta bröllop kostar 64 miljoner + polisinsatser, och att sverige tjänar flera miljarder på detta. Vet inte om det är sant men om det är sant så är det verkligen ett bra bröllop för sverige.

Medlem

Enligt nån affärsorganisation i Sverige kommer Sverige tjäna 3,5 miljarder i turistintäkter från bröllopet och relaterade prylar m.m...

Så 60 miljoner är en mycket bra investering.

Källa: SVT.

Medlem

Ändrar min åsikt, tyckte det var helt fantastiskt att se svenska medborgare vara så glada och inget bråk eller något. Att alla var där för att fira. Underbart

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Ändrar min åsikt, tyckte det var helt fantastiskt att se svenska medborgare vara så glada och inget bråk eller något. Att alla var där för att fira. Underbart

Ja det var underbart att se alla glada människor som viftade med sina Svenska flagor och se vilken extrem säkerhet det var. Typ 2 km med beväpnade soldater och såg ni då Gripen planen kom? Jäklar vilken bra flygning ett litet misstag och det hade slutat i katastrof.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

jag följde på tv, visst är det vackert att se ett kärt par, men hela ruljansen, de fejkade vinkningarna och leendena/talen blev jag less på. Jag skulle önska att de släppte loss lite mer i ett nytt århundrande och höll inte så stenhårt på imagen. Vi vet ju alla likväl som de själv om kejsarens nya kläder.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Ändrar min åsikt, tyckte det var helt fantastiskt att se svenska medborgare vara så glada och inget bråk eller något. Att alla var där för att fira. Underbart

det var sjukt bra stämning överallt! men inte bara den allmäna stämningen utan det fanns en kraftig stolthet för sin nation och kungafamiljen som en svensk kultur bland folket, tror inte ens folket hejade så här vilt som på till exempel nationaldagen, detta skapade en gemensam känsla man kände i luften

Kul var det, trist att vissa här är så tråkiga att dem inte kan ta ett uns att bry sig en aning


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:
Skrivet av son of RAMBO:

Ändrar min åsikt, tyckte det var helt fantastiskt att se svenska medborgare vara så glada och inget bråk eller något. Att alla var där för att fira. Underbart

det var sjukt bra stämning överallt! men inte bara den allmäna stämningen utan det fanns en kraftig stolthet för sin nation och kungafamiljen som en svensk kultur bland folket, tror inte ens folket hejade så här vilt som på till exempel nationaldagen, detta skapade en gemensam känsla man kände i luften

Kul var det, trist att vissa här är så tråkiga att dem inte kan ta ett uns att bry sig en aning

De bryr sig inte för att de är så jävla annorlunda och coola.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Eller för att det gick fotbolls-VM på tv?


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av psydonymous:

Helt ointressant. Monarkin bör avskaffas för övrigt.

Varför då?

Varför inte?

Kungen har ingen makt (och tur är väl det, att födas i rätt släkt betyder inte att man kan styra ett land bra)och kungahuset är bara en stor reklamtavla som kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner om året.
-Visst dom lockar turister till Hufvudstaden och ger PR för Sverige utomlands, men jag skulle hellre se att skattepengarna tar en mer direkt rutt till samma ändamål.

En kung sköter de ceremoniella delarna i sitt ämbete, medan våran stadsminister håller sig till politiken. En president skulle behöva göra båda två samtidigt (se på Obama).

Dessutom är 125 miljoner (apanaget i år) en struntsumma. Jag läste i mitt studentblad att det kommande årets kostnader för utlandsstipendier är över 90 miljoner, jämför med det.

Alltså så säger du att mer än dubbelt så många stipendier skulle kunna delas ut om det inte vore för ett bröllop?

En sak jag undrar över är varför de inte betalade själva, Victoria har aktier för tiotals miljoner kronor, kungen för hundratals miljoner kronor. Någon som vet om/hur mycket/vad de betalade själva?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Kungafamiljen betalar hälften. 10 mille.
Fan, man får knappt en anständig båt för det priset.


signatur

Dryg och bitter.

1
Skriv svar