Sveriges nationaldag!

Medlem
Sveriges nationaldag!

Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa utsågs till Sveriges kung 1523.

Hur firar ni denna dag? Själv ser jag denna dag som vilken dag som helst, men om jag hade haft en flaggstång så hade nog flaggan åkt upp!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

En sorgedag. Tyrannen Gustav Vasa tar över Sverige, upplöser kalmarunionen och avskaffar den gnutta demokrati vi hade.

Fast visst kan man använda nationaldagen till att minnas vår historia. Men fira Gustav Vasa gör jag INTE.

Medlem

I min familj så har nationaldagen varit som nästan vilken dag som helst, visst kanske vi lyxar till det lite med en extra god middag och lite glass med jordgubbar men något direkt "firande" brukar sällan bli av.

Vet inte riktigt varför det blivit så men för dem flesta jag känner så är det exakt likadant och det är lite tråkigt att nationaldagen till exempel inte är lika stor som midsommar när det gäller just att fira. man kan ju alltid spekulera om varför så många inte firar nationaldagen lika hårt som midsommar men jag skulle nog gissa på att det är något vi ärvt från den äldre generationen.

Men i år har jag "firat" nationaldagen själv genom att sitta hemma bakfull från gårdagen och kollat på nationaldagen på skansen, Har inte direkt varit någon höjdare men jag får styra upp något roligare nästa år haha

Ha en trevlig fortsättning och hoppas ni som firat har haft kul!


signatur

Suup homie

Medlem

Jag går runt och klagar på att jag inte får bära den svenska flaggan på en tröja, på att jag inte får sjunga nationalsången på skolavslutningen (för det är ju precis det alla skolbarn vill göra, sitta kvar i kyrkan och sjunga sånger) och klaga på den där araben som tog mitt jobb för att han hade sån där löjlig universitetsutbildning, och så tog han min tjej även fast jag bara slog henne varannan dag!

Fyfan, jag är inte rasist, men...

Ärligt så är det här som vilken annan dag, och jag är förvånad faktiskt att det tog sådan tid för något att skapa en nationaldags-tråd.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Ser ingen anledning till att fira nationaldagen.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Greger, måste du göra politik av allt?

Medlem

Körde 19 mil efter en konsert i Göteborg som slutade 00.00. Gick och la mig runt 04.00. Gick upp runt 11-tiden, trött som jag var. Körde ner båten till sjön och fiskade några timmar i solskenet. Kom hem och beställde kinamat och nu sitter jag och kollar på tv samtidigt som jag sitter och skriver detta.

En helt vanlig dag utan något speciellt firande med andra ord.

Har aldrig riktigt firat nationaldagen vad jag kan minnas. Det känns som om det helt enkelt räcker med midsommar, sen har jag väl också växt upp med det. Familjen firar inte heller våran nationaldag något nämnvärt.

Suttit inne hela dagen och arbetat på en film. Ja, det var min nationaldag det.

International day of Slayer.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

De senaste åren har jag spenderat nationaldagen med att spela i Rålambshovsparken i Sthlm. Kulturskolan arrangerar nån slags firande där det oftast är nån programledare från Bolibompa som är konfrencier, och det brukar vara ett trevligt firande.

Sen avslutas dagen med liten picnic och årets första bad vid Långholmen.

Om jag inte haft nånstans att spela så hade jag knappast firat särskilt. Sparar då hellre krutet till midsommar.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Ja, det är ju inte direkt som sjuttonde Maj i grannlandet direkt. Men de har ju en anledning till att fira, det har inte vi med vår nationaldag...

Själv har jag hissat flaggan och ätit gott!

Medlem

Personligen aldrig firat nationaldagen och inget jag kommer börja med heller, Dock kul för alla som gör det.

Märkte inte direkt av det när jag var i stan o träna.

Till greger ,sluta lipa .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Meningslös dag, som dom flesta andra högtidsdagar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Meningslös dag, som dom flesta andra högtidsdagar.

dom blir vad man gör dom till


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:
Skrivet av Neatherblade:

Meningslös dag, som dom flesta andra högtidsdagar.

dom blir vad man gör dom till

+1

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Greger, måste du göra politik av allt?

Får du inte ont av allt glas när du kastar sten?;)

Medlem

jag låg i sängen och spelade red dead redemption. grillade lite fast det har vi gjort nästan varje dag nu när värmen är här.

Medlem

Aldrig firat och kommer aldrig att fira. Visste inte ens om att det var nationaldagen igår förrän nu när jag läste tråden.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Efter att ha avverkat en kebabpizza och en sjuttis till lunch, förvandlades jag till Super-Sven.
Jag klädde på mej svenska flaggan som en capé och sprang några varv nere på torget sjungandes "du gamla du fria". Sen klättrade jag upp på kommunhuset och lät flaggan svaja mot vinden medan jag skrek "ÖÖÖH HEJA SVERIGE KOMMER ATT TA VM-GULD!!" Sen flög jag iväg mot solnedgången, uppdraget slutfört.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Greger, måste du göra politik av allt?

Fortsatte bara på trenden som startades här:

Citat:

En sorgedag. Tyrannen Gustav Vasa tar över Sverige, upplöser kalmarunionen och avskaffar den gnutta demokrati vi hade.

Fast visst kan man använda nationaldagen till att minnas vår historia. Men fira Gustav Vasa gör jag INTE.

Du har varit på sidan tillräckligt länge för att veta att allt spårar ut till politik, jag såg bara till att sparka igång det lite snabbare med du


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

Greger, måste du göra politik av allt?

Får du inte ont av allt glas när du kastar sten?;)

Gjorde det till historia - inte politik. Nationaldagen handlar just om historia, däremot inte om politik.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Gjorde det till historia - inte politik. Nationaldagen handlar just om historia, däremot inte om politik.

Politisk historia är i allra högsta grad politiskt. Speciellt när det där är ditt standardanförande när du pratar om en nordisk union.

För övrigt trodde jag smileyn gjorde det uppenbart att det var oseriöst menat.

Medlem

Om man nu inte vill "fira" Gustav Vasa kan man väl "fira" 1809 års regeringsform? Dvs. när man slog fast att kungen skulle dela makten med riksdagen (snabbt och förenklat)*. Man kan även "fira" att vi blev av med Finland, så att Ryssen fick ta hand om det odugliga landet på andra sidan Östersjön.

* http://sv.wikisource.org/wiki/Regeringsform_1809

Själv bryr jag mig inte om dagen överhuvud taget. Däremot tyckte jag projektet i Göteborg med att locka "nysvenskar" OCH "svenskar" till samma plats - något som man inte verkar jobba för i andra delar av Sverige. (Det bygger jag på efter att ha varit inne på SVT:s lokalnyheter och tittat på Nationaldagsfirandet i olika delar av landet.)
Jag grillade hos mina föräldrar, precis som de flesta söndagar under sommaren.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Släkten samlades o vi åt ute med gult o blått som tema!

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Själv bryr jag mig inte om dagen överhuvud taget. Däremot tyckte jag projektet i Göteborg med att locka "nysvenskar" OCH "svenskar" till samma plats - något som man inte verkar jobba för i andra delar av Sverige. (Det bygger jag på efter att ha varit inne på SVT:s lokalnyheter och tittat på Nationaldagsfirandet i olika delar av landet.)
Jag gillade hos mina föräldrar, precis som de flesta söndagar under sommaren.

I Norrköping var det samma sak, det var allt från albanska dansgrupper till finska tangokurser överallt.

Medlem

äh, firar sverige gör man ju i princip 365 dagar om året ändå :crazy:

Medlem
Skrivet av bjosarn:

...Man kan även "fira" att vi blev av med Finland, så att Ryssen fick ta hand om det odugliga landet på andra sidan Östersjön.

Medlem

Stackars Mikaelh. Få sina drömmar om Stormakten trampade på av bjosarn


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Stackars Mikaelh. Få sina drömmar om Stormakten trampade på av bjosarn

Tänkte mer på att det är efterblivet att säga att Finland är ett odugligt land. Och väldigt okunnigt.

Det är lågt till och med för att vara ett inlägg av trollens mästare.

Läs lite icke-nationalistisk historia och återkom.

Medlem

Och nu har även denna tråden blivit våldtagen i tvåan med totalt jävla orelaterat skitsnack, och det gick nästan en hel sida innan det började.
Måste väl vara ett rekord?

Citat:

Läs lite icke-nationalistisk historia och återkom.

Ja, precis. Denna tråden handlar faktiskt om Sveriges nationaldag, så gå nu och läs massvis med icke-nationalistisk histora så får vi en massa kunskap om ämnet.

Oh, wait?

Avstängd

Jag firade inte nationaldagen, egentligen. Jag skulle kunna klämma in ett: "Åh, vi borde ha som i Norge", men det tänker jag inte göra. Jag tycker faktiskt att det är lite synd att det inte är så, men det är lite svårt att få folket att börja med något som inte redan finns inrotat. Midsommarafton borde vara nationaldag, istället. Typ. Nja, säkerligen finns det flera anledningar att inte ha det så, men ja. Det spelar inte särskilt stor roll.

Istället firade jag min och min systers respektive födelsedag med några släktingar. Fika, tårta, uno. Typ. Trevligt. Därefter firade jag min nyvunna ledighet med några timmars nötande av Prince of Persia: Warrior Within.

Under dagen tänkte jag faktiskt tanken att det var nationaldagen, men inte mer.

Sedan kan jag väl tycka att det hade varit trevligt med en nordisk union, apropå Mikaelhs inlägg, men det känns lite för romantiskt. Samma sak med Kalmarunionen. Lite för romantiskt och lite för naivt.

12
Skriv svar