Regeringen vill tillåta militärt våld mot svenska befolkningen

MFC
Medlem
Regeringen vill tillåta militärt våld mot svenska befolkningen

Ni har inte missat vad regeringen försöker göra? Den 2a juni ska man rösta igenom flera grundlagsändringar.

Höjdpunkterna är att göra offentlighetsprincipen frivillig samt att tillåta militärt våld mot svenska befolkningen.

Läs mer här

http://marcusborgpp.blogspot.com/2010/05/riksdagen-kan-komma-...

Jag föreslår att ni mailar riksdagsledamöterna vad ni tycker om detta.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

"Det har rapporterats om hur svensk militär tränar inför ett tänkt inbördeskrig i Sverige."

kan misstänka att det är en övning min bror nyss avslutat i skåne och det var mot "snapphanar". tycker i alla fall att den delen var lite överdriven men mycket annat var "oroande"
*vrider för persiennerna*


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

tillåta och tillåta.
Har aldrig varit förbjudet.

Det finns en förvirrad uppfattning om att det ska ha varit förbjudet efter Ådalen, vilket är fel.
På 50-talet fastslogs det blandannat att attackflyg och stridsvagnar ansågs ha god lugnande verkan på uppretade folksamningar.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

MFC har du länken till regeringens motion då?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av RagNy:

"Det har rapporterats om hur svensk militär tränar inför ett tänkt inbördeskrig i Sverige."

kan misstänka att det är en övning min bror nyss avslutat i skåne och det var mot "snapphanar". tycker i alla fall att den delen var lite överdriven men mycket annat var "oroande"
*vrider för persiennerna*

Den övningen du refererar till heter Joint Challenge 10.
Syftet var att öva insatsförbanden för de situationer de kan möta i utlandstjänst.
Samtliga scenarion var hämtade ur verkligheten.

https://lagen.nu/2006:344


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Notumforce:

MFC har du länken till regeringens motion då?

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GX03...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

man kan ju fråga sig vilken militär dom menar.... just nu är väl gäng som hl o sånt större en sveriges "arme".

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Notumforce:

MFC har du länken till regeringens motion då?

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GX03...

Tackar


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Sille:

man kan ju fråga sig vilken militär dom menar.... just nu är väl gäng som hl o sånt större en sveriges "arme".

jaja, dom skär ner på försvaret men skulle kriminella spöa dom för det? det är ju så att försvaret kan ställa till med störst skada och därför vill man inte att dom ska lägga sig i "civila" angelägenheter om det inte gäller katastrofer och liknande samhällsstödjande (se katastrofer) ageranden.


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Om det nu skulle bli inbördeskrig, och armén måste bruka våld mot folket, vad skulle det egentligen lösa? Uppenbarligen så skapas situationen pga en konflikt, och att skjuta ihjäl folket lär väl inte läsa så mycket? Eller, har jag missat något?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Hang on a sec, inbördeskrig? Vad har jag missat

Medlem
Skrivet av Boomer:

Om det nu skulle bli inbördeskrig, och armén måste bruka våld mot folket, vad skulle det egentligen lösa? Uppenbarligen så skapas situationen pga en konflikt, och att skjuta ihjäl folket lär väl inte läsa så mycket? Eller, har jag missat något?

Nu är det ju ifs extremt sällsynt att inbördeskrig är "folket" vs "regeringen"

Sen det här att militär inte får bruka vål mot civila.
Testa att försöka rycka ett vapen av högvakten.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Kina! Himmelska fridens torg? O gode gud. Pusselbitarna faller på plats. Staten kommer att massakrera studenterna iår!

Medlem

med tanke på hur spridd militären är i sverige så skulle det bli kul att se hur "linjerna blir dragna" i ett inbördeskrig. sen att det skulle hända ser jag som bullshit atm.. som nestor sa:
"Syftet var att öva insatsförbanden för de situationer de kan möta i utlandstjänst."

Utifall det ändå skulle hända lägger jag min lott på SSG och SIG. dom kommer ta kontrollen!


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Jag bor i Västernorrland och vi som bor norrut känner oss illa behandlade av regeringen i Stockholm. Det är väll ganska självklart att de bryr sig mer om södra Sverige än norra Sverige med tanke på alla fördomar. INBÖRDESKRIG! Vi ska slå oss fria från övermakten i Stockholm "No taxation without representation!".


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Tala för dig själv Hardboiled15.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Tala för dig själv Hardboiled15.

"Alla äkta norrlänningar känner sig illa behandlade!"

Medlem

Kommunisttrams i vanlig ordning.

Regeringen och riksdagen beslutar om insats med Försvarsmakten, vare sig det handlar om inom eller utanför våra gränser. Det har aldrig, som det nämnts i denna tråd, funnits ett förbud mot nyttjandet av FM mot civila i Sverige. Det har dock funnits en avsaknad av regelverk och lagar som reglerar sådan verksamhet.


signatur
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Kommunisttrams i vanlig ordning.

Skulle du kunna utveckla och förklara?

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Jag bor i Västernorrland och vi som bor norrut känner oss illa behandlade av regeringen i Stockholm. Det är väll ganska självklart att de bryr sig mer om södra Sverige än norra Sverige med tanke på alla fördomar. INBÖRDESKRIG! Vi ska slå oss fria från övermakten i Stockholm "No taxation without representation!".

+1


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Kommunisttrams i vanlig ordning.

Regeringen och riksdagen beslutar om insats med Försvarsmakten, vare sig det handlar om inom eller utanför våra gränser. Det har aldrig, som det nämnts i denna tråd, funnits ett förbud mot nyttjandet av FM mot civila i Sverige. Det har dock funnits en avsaknad av regelverk och lagar som reglerar sådan verksamhet.

Efter Ådalen 31 så har det varit insatsförbud för försvarsmakten i polisiära frågor.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Gullefjun:

Kommunisttrams i vanlig ordning.

Regeringen och riksdagen beslutar om insats med Försvarsmakten, vare sig det handlar om inom eller utanför våra gränser. Det har aldrig, som det nämnts i denna tråd, funnits ett förbud mot nyttjandet av FM mot civila i Sverige. Det har dock funnits en avsaknad av regelverk och lagar som reglerar sådan verksamhet.

Efter Ådalen 31 så har det varit insatsförbud för försvarsmakten i polisiära frågor.

Reglerat i vilken lag då?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Gullefjun:

Kommunisttrams i vanlig ordning.

Regeringen och riksdagen beslutar om insats med Försvarsmakten, vare sig det handlar om inom eller utanför våra gränser. Det har aldrig, som det nämnts i denna tråd, funnits ett förbud mot nyttjandet av FM mot civila i Sverige. Det har dock funnits en avsaknad av regelverk och lagar som reglerar sådan verksamhet.

Efter Ådalen 31 så har det varit insatsförbud för försvarsmakten i polisiära frågor.

Reglerat i vilken lag då?

Du som kan allt, kan väl hitta det? Eller är det alltid bara via de första 3 söksvaren på Google som du baserar dina påståenden på?
Gör nu lite undersökningar, hehe

8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Greger:

Tala för dig själv Hardboiled15.

Så när de rödgröna tänker höja bensin skatten vilka tror du påverkas värst? De som bor i Södra Sverige och har mycket större transportmöjligheter och oftast närmare till jobbet eller vi som bor i norra Sverige och har väldigt dåliga resemöjligheter och ganska långa resesträckor? När det ska dras in pengar vilken del av Sverige brukar man anse vara mindre viktig och dra in pengar från?


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Gullefjun:

Kommunisttrams i vanlig ordning.

Regeringen och riksdagen beslutar om insats med Försvarsmakten, vare sig det handlar om inom eller utanför våra gränser. Det har aldrig, som det nämnts i denna tråd, funnits ett förbud mot nyttjandet av FM mot civila i Sverige. Det har dock funnits en avsaknad av regelverk och lagar som reglerar sådan verksamhet.

Efter Ådalen 31 så har det varit insatsförbud för försvarsmakten i polisiära frågor.

Reglerat i vilken lag då?

Du som kan allt, kan väl hitta det? Eller är det alltid bara via de första 3 söksvaren på Google som du baserar dina påståenden på?
Gör nu lite undersökningar, hehe

8)

Alltså trollar du bara och klipper till med påståenden du har noll täckning för?
Fan...
Tom Kamp, Harmlesswarrior, Hardboiled15 och Sleep kunde prestera källor på sina påståenden.
Men att du inte kan det måste alltså innebära att du är värdelös helt enkelt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Greger:

Tala för dig själv Hardboiled15.

Så när de rödgröna tänker höja bensin skatten vilka tror du påverkas värst? De som bor i Södra Sverige och har mycket större transportmöjligheter och oftast närmare till jobbet eller vi som bor i norra Sverige och har väldigt dåliga resemöjligheter och ganska långa resesträckor? När det ska dras in pengar vilken del av Sverige brukar man anse vara mindre viktig och dra in pengar från?

ni får väl dra av på samma sätt som oss när det är dags att deklarera antar jag? Dessutom är det inte många i storstäderna som alls får dra av åkande till jobbet, är inte det orättvist? Man kan alltid vända upp och ner på ett problem i all oändlighet.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

vilken del av sverige är rikast på naturtillgångar och om man ser på rikast kommun så ligger dom vart? sörland eller norrland? Men så tar staten pengarna och ger tillbaka en fjuttig del i sk. "bidrag" så är vi i norr helt plötsligt fattiga. undra varför? :\

my ass..


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:

vilken del av sverige är rikast på naturtillgångar och om man ser på rikast kommun så ligger dom vart? sörland eller norrland? Men så tar staten pengarna och ger tillbaka en fjuttig del i sk. "bidrag" så är vi i norr helt plötsligt fattiga. undra varför? :\

my ass..

Stockholm ligger inte i Norrland...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Gullefjun:

Kommunisttrams i vanlig ordning.

Regeringen och riksdagen beslutar om insats med Försvarsmakten, vare sig det handlar om inom eller utanför våra gränser. Det har aldrig, som det nämnts i denna tråd, funnits ett förbud mot nyttjandet av FM mot civila i Sverige. Det har dock funnits en avsaknad av regelverk och lagar som reglerar sådan verksamhet.

Efter Ådalen 31 så har det varit insatsförbud för försvarsmakten i polisiära frågor.

Reglerat i vilken lag då?

Du som kan allt, kan väl hitta det? Eller är det alltid bara via de första 3 söksvaren på Google som du baserar dina påståenden på?
Gör nu lite undersökningar, hehe

8)

Alltså trollar du bara och klipper till med påståenden du har noll täckning för?
Fan...
Tom Kamp, Harmlesswarrior, Hardboiled15 och Sleep kunde prestera källor på sina påståenden.
Men att du inte kan det måste alltså innebära att du är värdelös helt enkelt.

Nestor för fan, detta är så basic.
YOU CAN DO IT!

Puss
/cptDork IRC


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av RagNy:

vilken del av sverige är rikast på naturtillgångar och om man ser på rikast kommun så ligger dom vart? sörland eller norrland? Men så tar staten pengarna och ger tillbaka en fjuttig del i sk. "bidrag" så är vi i norr helt plötsligt fattiga. undra varför? :\

my ass..

Stockholm ligger inte i Norrland...

men låt kommunerna få en liten andel (50öre per kWh) av inkomsten från vattenkraften så ska du få se. sen gissar jag att sthlm hamnar först ifall du kollar upp det för att... ja just ja. dom tar våra pengar och är så generösa att dom get oss lite fina bidrag. såå tacksam..


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

123
Skriv svar