Israels stormning av aktivisters fartyg

Medlem
Israels stormning av aktivisters fartyg

Händelse enligt tidningarna:

Sex fartyg lastade med påstådda förnödenheter var på väg mot Gaza. Aktivisterna blev beordrade i god tid att vända. När dom inte gjorde det blev dom bordade av israeliska soldater. Då ska aktivisterna ha attackerat de israeliska soldaterna med knivar, yxor och järnrör.

Och det var bara på det fartyget där aktivisterna försökte angripa de israeliska soldaterna som folk blev skadade. 19 döda, säger man nu.

Israel handlade ganska logiskt, imo.

Vad tycker ni?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2006432/forsta-fartyget-i-l...

Medlem

Israeler attackerade flera skepp på internationellt vatten, det är inte att handla logiskt om man nu inte är pirat.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hoppsan hoppsan.
Israeler goes retard.
Vad nytt?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Hahahah, jag har nog inte hört en mer vinklad beskrivning av en nyhetshändelse i hela mitt liv. Israeliska soldater bordrar ett fartyg med humanitära förnödenheter på internationellt vatten, folket på skeppet försvarar sig med det de råkar ha till hands (som de har all rätt att göra om deras fartyg blir angripet ), och du får det här till att Israel har rätt? Herregud...

Medlem
Medlem

En jättepixlig video på expressen.se är ett FANTASTISKT och aldeles LYSANDE bedömmningsunderlag.

edit: fixa rätt länk då.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Fel länk

Här är länken ifall någon vill se ;
http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2006574/se-nar-farty...

MikaelH : Israelisk militär attackerade ett skepp som var på internationellt vatten, besättningen försvarade sig.

Hur är det ens i närheten av logiskt att borda ett skepp som är på internationellt vatten?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

De var på väg till Gaza. De ignorerade detta anrop:

http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2006932/anropet-fore...-

Eller tror du att de bara tog en oskyldig cruising på internationellt vatten? De RÅKADE bara fara rakt mot Gaza? lol

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

De var på väg till Gaza. De ignorerade detta anrop:

http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2006932/anropet-fore...-

Eller tror du att dom bara tog en oskyldig cruising på internationellt vatten? Dom RÅKADE bara fara rakt mot Gaza? lol

men rage!
Trollar du eller vad är det frågan om!?

Att skeppen var påväg till Gaza var ju knappast något annat en en världsnyhet.


signatur

Dryg och bitter.

Avstängd

Det lustiga är hur ni förutsätter att Israels bestämmande inte har en hjärna. Det torde väl vara ganska självklart att de har goda anledningar (åtminstone enligt de själva) att handla som de gjorde.

Förresten låter det väldigt misstänkt med ett skepp fullt med aktivister.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:

De var på väg till Gaza. De ignorerade detta anrop:

http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2006932/anropet-fore...-

Eller tror du att dom bara tog en oskyldig cruising på internationellt vatten? Dom RÅKADE bara fara rakt mot Gaza? lol

men rage!
Trollar du eller vad är det frågan om!?

Att skeppen var påväg till Gaza var ju knappast något annat en en världsnyhet.

Folk klagar på att de var på "internationellt vatten".

Ja, men inte så länge till om de hade fått fortsätta! -_-

Medlem

Intressant att du förutsätter att det fanns legitima skäl att genomföra en search av fartygen med såpass hög våldsnivå.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

De var på väg till Gaza. De ignorerade detta anrop:

http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2006932/anropet-fore...-

Eller tror du att de bara tog en oskyldig cruising på internationellt vatten? De RÅKADE bara fara rakt mot Gaza? lol

Det kvittar om de var på väg mot Kina, de befann sig på internationellt vatten. Israel bröt mot internationella lagar och dödade 10 personer. Punkt.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Folk klagar på att de var på "internationellt vatten".

Ja, men inte så länge till om de hade fått fortsätta! -_-

Och då hade de varit inne på israeliskt vatten.
Din poäng?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Intressant att du förutsätter att det fanns legitima skäl att genomföra en search av fartygen med såpass hög våldsnivå.

I anropet varnades dom att Gaza är en krigszon. Så vad kunde dom förvänta sig? En röd matta och rosenblad kastade över sig?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Intressant att du förutsätter att det fanns legitima skäl att genomföra en search av fartygen med såpass hög våldsnivå.

I anropet varnades dom att Gaza är en krigszon. Så vad kunde dom förvänta sig? En röd matta och rosenblad kastade över sig?

En krigszon brukar oftast först kräva att ett faktiskt krig pågår.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Intressant att du förutsätter att det fanns legitima skäl att genomföra en search av fartygen med såpass hög våldsnivå.

I anropet varnades dom att Gaza är en krigszon. Så vad kunde dom förvänta sig? En röd matta och rosenblad kastade över sig?

En krigszon brukar oftast först kräva att ett faktiskt krig pågår.

Ett krig pågår där hela tiden.

Israel är den enda demokratin i Mellanöstern. Resten av länderna är befolkade av apor som avrättar homosexuella och kvinnor som blivit våldtagna. Det finns ingen humanitet i dessa länder.

Jag tycker synd om Israel.

*EDIT*
Och med "apor" menar jag inget rasistiskt - utan jag menar graden av civilisation och bristen på demokrati och medmänsklighet.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Intressant att du förutsätter att det fanns legitima skäl att genomföra en search av fartygen med såpass hög våldsnivå.

I anropet varnades dom att Gaza är en krigszon. Så vad kunde dom förvänta sig? En röd matta och rosenblad kastade över sig?

På vilket sätt rättfärdigar det att genomföra en såpass våldsam search?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Synd att man inte kan ignorera användare på det här forumet. Men det kanske är lika bra så man blir påmind om idiotin som finns där ute.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:

Intressant att du förutsätter att det fanns legitima skäl att genomföra en search av fartygen med såpass hög våldsnivå.

I anropet varnades dom att Gaza är en krigszon. Så vad kunde dom förvänta sig? En röd matta och rosenblad kastade över sig?

På vilket sätt rättfärdigar det att genomföra en såpass våldsam search?

Så om 6 Nordkoreanska skepp närmade sig Sveriges hamn trots varningar - skulle inte Sverige då få söka igenom dessa skepp?

Skrivet av Kungbla:

Synd att man inte kan ignorera användare på det här forumet. Men det kanske är lika bra så man blir påmind om idiotin som finns där ute.

Word.

Jag är stolt över att inte vara populistisk, btw.

Medlem

Har Sverige blockerat en del av sitt land helt plötsligt?

Skrivet av Mikaelh:

Word.

Jag är stolt över att inte vara populistisk, btw.

Så du tycker att Israels handlingar var rättfärdiga för att alla andra inte gör det?

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Har Sverige blockerat en del av sitt land helt plötsligt?

Skrivet av Mikaelh:

Word.

Jag är stolt över att inte vara populistisk, btw.

Så du tycker att Israels handlingar var rättfärdiga för att alla andra inte gör det?

Jag hejjar gärna på Israel eftersom det är en demokrati och de respekterar mänskliga rättigheter till skillnad mot alla andra länder i Mellanöstern.

Det populistiska i det vänstervridna Sverige är att spotta på Israel så fort man får chansen.

Medlem

Detta kunde vem som helst med en hjärna räkna ut att det skulle hända.Felet är enligt min bedömning arrangörerna som helt utan hjärna och logik inte trodde att detta skulle ske.

Israel gjorde precis det som dom flesta redan visste skulle hända om man genomförde en sådan här osannolikt dumt jippo.Sorgligt att det hände såklart,men tyvärr så tror flum (vänstern) folket att ingen skulle våga ingripa,visar återigen att dessa personer har ingen verklighetsuppfattning.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Bygga mur är sååå mänskliga rättigheter

Ditt exempel med nordkorea fick mig att gapskratta.
Herregud, tror du på vad du skriver själv?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Kungbla:

Har Sverige blockerat en del av sitt land helt plötsligt?

Word.

Jag är stolt över att inte vara populistisk, btw.

Så du tycker att Israels handlingar var rättfärdiga för att alla andra inte gör det?

Skrivet av Mikaelh:

Jag hejjar gärna på Israel eftersom det är en demokrati och de respekterar mänskliga rättigheter till skillnad mot alla andra länder i Mellanöstern.

Demokrati som respekterar mänskliga rättigheter - Utför terrorattack på internationellt vatten. Does not compute.

Skrivet av Mikaelh:

Det populistiska i det vänstervridna Sverige är att spotta på Israel så fort man får chansen.

Ja det är det. Och i det här fallet var det fullständigt rättfärdigat.

Medlem
Skrivet av MikaelH:
Skrivet av Mikaelh:

De var på väg till Gaza. De ignorerade detta anrop:

http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2006932/anropet-fore...-

Eller tror du att de bara tog en oskyldig cruising på internationellt vatten? De RÅKADE bara fara rakt mot Gaza? lol

Så om dom åker för att hjälpa till så ska dom förvänta sig att bli attackerade på internationellt vatten?

Skrivet av EliasN:

Det lustiga är hur ni förutsätter att Israels bestämmande inte har en hjärna. Det torde väl vara ganska självklart att de har goda anledningar (åtminstone enligt de själva) att handla som de gjorde.

Förresten låter det väldigt misstänkt med ett skepp fullt med aktivister.

Goda anledningar?
Dom attackerade en båt som är till bredden packad med fredsaktivister och förnödenheter, bara för att man vill gott betyder inte att det blir rättfärdigat.

Skrivet av MikaelH:

Folk klagar på att de var på "internationellt vatten".

Ja, men inte så länge till om de hade fått fortsätta! -_-

Nu var dom inte på israeliskt vatten så dom israeliska myndigheterna har inte rätt till att borda skepp som är på internationellt vatten, det blir mer rättfärdigat OM dom hade varit på israeliskt vatten, vilket dom inte var.

Skrivet av MikaelH:

I anropet varnades dom att Gaza är en krigszon. Så vad kunde dom förvänta sig? En röd matta och rosenblad kastade över sig?

"Ni är på väg till en 'krigszon', förvänta er att vi ska attackera er när ni är på väg till en 'krigszon'."
Fin logik där, om man är på väg till en "krigszon" ska man bli beskjuten.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Nestor:

Bygga mur är sååå mäsnkliga rättigheter

Ditt exempel med nordkorea fick mig att gapskratta.
Herregud, tror du på vad du skriver själv?

Mur = försvar.

^ Skillnaden mellan Israel och Palestina.

Medlem

Det är officiellt - Mikael är ett troll.

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Jag hejjar gärna på Israel eftersom det är en demokrati och de respekterar mänskliga rättigheter till skillnad mot alla andra länder i Mellanöstern.

Att bygga murar som sträcker sig ÖVER Israels gränser, neka människor tillgång till vatten och andra förnödenheter är inte att respektera mänskliga rättigheter, att attackera båtar på internationellt vatten när sagda skepp ska hjälpa till med förnödenheter är inte heller att respektera mänskliga rättigheter.

Skrivet av MikaelH:

Det populistiska i det vänstervridna Sverige är att spotta på Israel så fort man får chansen.

Ja självklart, Israel har aldrig gjort något fel och det är alltid rätt att sparka på dom som ligger ner.
Förvånad att du inte drog till med det här tidigare MikaelH.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag har aldrig sagt att Israel aldrig har gjort något fel. Men det är det minst barbariska landet i Mellanöstern i alla fall - trots att de är omringade av fiender som hatar dom. Och det ska dom ha creds för!

Skriv svar