Surfplatta

Tjenamors alla FZ:are!

Tankarna går kring en surfplatta istället för min bärbara att slösurfa på i soffan.
Vill ha en utan 3g och bara köra på wifi.
Android är det som gäller och undrar lite:

*Hur det går att koppla ihop dem med sitt nätverk och hämta filer från stationära?

*skriva ut ifrån till nätverks skrivare?

*Spela flashspel typ castleville på Facebook (tjejen )

*Finns det bra alternativ till word och sånt som inte blir massa krångliga filändelser på för andra?

* Kan man använda sin htc eller nokia mobil som modem bara om det finns usb på padden?

Tänkte mig nån i klass med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223646

Vad ska man tänka på .. pros and cons, skriv av er nu om ni har några tips


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har bara ett tips.
Om du kör Android så har du ju tillgång till Google Docs. Så slipper du filer helt. Kan ta med det till alla Androidmanicker och dessutom till vilken PC som helst så länge du har tillgång till Internet.

En sak jag tänkt på, hur tusan för man över musik och film till de där manickerna; vissa av dem har ju ingen USB-ingång, bara hörlursingång?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har en Transformer Prime (TF201) med tangentsbordsdockan, trevlig liten sak, perfekt i soffan om man bara vill slösurfa, chatta på MSN, skypa mm
Ser dock den mer som ett komplement till den vanliga datorn än en ersättare. Bra batteritid, går 3-4 dagar mellan laddningarna och just nu är plattan på 70% och tangentbordet på 0% så tangentbordet ligger på laddning inför morgondagen. Behöver sen bara docka ihop plattan och tangentbordet så laddar plattan från tangentbordet när den behöver.

*Hur det går att koppla ihop dem med sitt nätverk och hämta filer från stationära?
Appen ES Filutforskare har stöd för fildelning via LAN och hittar t.e.x utdelade mapp på min NAS och stationära.
*skriva ut ifrån till nätverksskrivare?
Beror på skrivare, har inte lyckats få min Canon MP620 att lira med min platta, dåligt stöd för skrivare på android, kommer dock nya appar, stor risk dock att utskrifter inte funkar
*Spela flashspel typ castleville på Facebook (tjejen )
Flash funkar i alla fall på android, sen är det om spelet funkar med touch skärmar
*Finns det bra alternativ till word och sånt som inte blir massa krångliga filändelser på för andra?
Polaris office följde med min, funkar hyffsat, bra för korta dokument/anteckningar. Skulle inte skriva ett examensarbete på den dock (även om det går)
* Kan man använda sin htc eller nokia mobil som modem bara om det finns usb på padden?
Testade att koppla min HTC DHD till plattan, gick dock bara att ladda, dock så kan ju DHD fungera som AP. Sen har plattan bluetooth.

Som sagt, ser den mer som ett komplement än en ersättare till en vanlig dator. Ingen aning om plattor med Windows 8 kan ändra detta.

Skrivet av walter_iego:

En sak jag tänkt på, hur tusan för man över musik och film till de där manickerna; vissa av dem har ju ingen USB-ingång, bara hörlursingång?

Laddkabeln är kombinerad laddare/USB-kabel


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

En sak jag tänkt på, hur tusan för man över musik och film till de där manickerna; vissa av dem har ju ingen USB-ingång, bara hörlursingång?

Samsungs plattor har ingen usb och på dessa så får man dra över saker antingen via deras egna rätt värdelösa app Keis air eller det mer pålitliga Airdriod. Det går inte att flytta saker mellan datorn och plattan via laddkabeln på samsungs plattor, tyvärr.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

* Kan man använda sin htc eller nokia mobil som modem bara om det finns usb på padden?

Du kan ju alltid dela internet via wifi (wifi tethering)


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Gohan:
Skrivet av walter_iego:

En sak jag tänkt på, hur tusan för man över musik och film till de där manickerna; vissa av dem har ju ingen USB-ingång, bara hörlursingång?

Samsungs plattor har ingen usb och på dessa så får man dra över saker antingen via deras egna rätt värdelösa app Keis air eller det mer pålitliga Airdriod. Det går inte att flytta saker mellan datorn och plattan via laddkabeln på samsungs plattor, tyvärr.

Jo, det ska väl gå? Jag gjorde iaf det med jobbets platta. Det var med ett program dock som jag tror var Keis, men den plattan är inte anslutet mot något nätverk så det måste ha gått via kabeln.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Gohan:
Skrivet av walter_iego:

En sak jag tänkt på, hur tusan för man över musik och film till de där manickerna; vissa av dem har ju ingen USB-ingång, bara hörlursingång?

Samsungs plattor har ingen usb och på dessa så får man dra över saker antingen via deras egna rätt värdelösa app Keis air eller det mer pålitliga Airdriod. Det går inte att flytta saker mellan datorn och plattan via laddkabeln på samsungs plattor, tyvärr.

Har en samsung 8.9 tablet tror jag, som jag fått från jobbet. Allt jag behöver göra för att köra in filer i den är att använda STRÖMKABELN som givetvis har en usbingång på ena sidan. Och det behövdes inget kies eller dyligt. Plug and play. Gick in i utforskaren såg min tablet där, drog in filen i tabletens filssytem och sen var det klart.


signatur

IDKFA

Tack alla för bra svar
*Hammer vad kostar tangentbords dockan då?

*Achronos: Så om jag förstått det rätt så använder du min mobils uppkoppling och delar ut till plattan genom bluetooth
men man måste roota mobilen?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tack alla för bra svar
*Hammer vad kostar tangentbords dockan då?

En platta med tangentsbordsdockan lägger på ca 1000:-, väl värt det imo, då plattan blir som en notebook. Vet inte om det går att köpa löst.


signatur

How can we win when fools can be kings?

phi
Medlem
Skrivet av Hammer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tack alla för bra svar
*Hammer vad kostar tangentbords dockan då?

En platta med tangentsbordsdockan lägger på ca 1000:-, väl värt det imo, då plattan blir som en notebook. Vet inte om det går att köpa löst.

Då det är ju lika bra att köpa en notebook istället?

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Hammer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tack alla för bra svar
*Hammer vad kostar tangentbords dockan då?

En platta med tangentsbordsdockan lägger på ca 1000:-, väl värt det imo, då plattan blir som en notebook. Vet inte om det går att köpa löst.

Då det är ju lika bra att köpa en notebook istället?

word!


signatur

IDKFA

hmm.. undrar om man gör bort sig om man tar den utan 3g ..tänker inte använda den knappt utanför hemmet.. men det är klart det KAN ju vara bra att ha. Kostar 800-900 mer

Hitta ett löst tangentbord för 1500:-

Verkar inte finnas nåt skydd/fodral till än..skumt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Gohan:
Skrivet av walter_iego:

En sak jag tänkt på, hur tusan för man över musik och film till de där manickerna; vissa av dem har ju ingen USB-ingång, bara hörlursingång?

Samsungs plattor har ingen usb och på dessa så får man dra över saker antingen via deras egna rätt värdelösa app Keis air eller det mer pålitliga Airdriod. Det går inte att flytta saker mellan datorn och plattan via laddkabeln på samsungs plattor, tyvärr.

Har en samsung 8.9 tablet tror jag, som jag fått från jobbet. Allt jag behöver göra för att köra in filer i den är att använda STRÖMKABELN som givetvis har en usbingång på ena sidan. Och det behövdes inget kies eller dyligt. Plug and play. Gick in i utforskaren såg min tablet där, drog in filen i tabletens filssytem och sen var det klart.

Skumt, jag har en 10.1 privat och en likadan på jobbet, bror min har också en 10.1 och ingen av oss föra över saker via strömkablen.

Medlem
Skrivet av Gohan:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Gohan:
Skrivet av walter_iego:

En sak jag tänkt på, hur tusan för man över musik och film till de där manickerna; vissa av dem har ju ingen USB-ingång, bara hörlursingång?

Samsungs plattor har ingen usb och på dessa så får man dra över saker antingen via deras egna rätt värdelösa app Keis air eller det mer pålitliga Airdriod. Det går inte att flytta saker mellan datorn och plattan via laddkabeln på samsungs plattor, tyvärr.

Har en samsung 8.9 tablet tror jag, som jag fått från jobbet. Allt jag behöver göra för att köra in filer i den är att använda STRÖMKABELN som givetvis har en usbingång på ena sidan. Och det behövdes inget kies eller dyligt. Plug and play. Gick in i utforskaren såg min tablet där, drog in filen i tabletens filssytem och sen var det klart.

Skumt, jag har en 10.1 privat och en likadan på jobbet, bror min har också en 10.1 och ingen av oss föra över saker via strömkablen.

Ja så är det i alla fall på min Ingen aning hur det är på någon annan platta än på den jag har, bryr mig inte speciellt mycket om den heller. Rätt onödig sak om man frågar mig.


signatur

IDKFA

1
Skriv svar