Nytt grafikkort. Behövs ny prolle?

Medlem
Nytt grafikkort. Behövs ny prolle?

Tjenare

Har som sagt skaffat nytt grafikkort då mitt förra gick sönder. Det blev ett Nvidia GTX 460 1GB.

Nu är det så att jag i nuläget endast har en Intel E6600 som processor och jag antar att det kommer flaskhalsa mitt nya grafikkort.

Har egentligen ingen lust att köpa en ny processor i dagsläget, men skulle det vara så att det verkligen behövs för att få ut någon som helst prestanda ur det nya grafikkortet så får jag ju helt enkelt köpa en ny prolle.

Därför undrar jag vilken processor som isåfall kan vara intressant om jag nu behöver uppgradera? Vill inte lägga någon större peng på en ny processor.

Damn...

Är det inte jobbigt att så fort man uppgraderar en komponent så leder det till att man får uppgradera hela lådan?

Nytt grafikkort -> ny processor -> nytt moderkort -> nytt minne ... ect.

Finns alltid Core2Quad i butikerna, då slipper du byta moderkort/minnen.
C2Q Q8300


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Eftersom jag inte ska byta processorn riktigt än (väntar några månader) så valde jag att klocka upp min nuvarande istället. Har fått upp min C2D E6600 till 3.00Ghz med en medeltemperatur på 45 grader i idle. Har inte provat något krävande än, så vet ej hur den reagerar då. Funderar på att öka på lite till (typ 3.20Ghz) men vet inte. Är första gången jag klockar en processor, så jag vet inte riktigt vad som är rimligt.

Har ganska bra kylning till processorn.

Vad tror ni? Vilken idle-temp bör jag inte överstiga?

Idle tempen är ganska oviktig, det är däremot Load du ska vara försiktig med. Alla processorer är olika, så jag kan inte säga hur högt din kan klara innan den börjar throttla/bli skadad. Men under 60-70 så är det bra.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Provade köra den i load precis och den höll sig mellan 55-60 grader, så jag låter den vara på 3.00Ghz. Får klara mig med det sålänge, ska nog inte vara någon fara.

Tack för hjälpen!

Nu ska jag testa Mafia 2-demot på PC! Tyvärr var jag inte helt nöjd med PS3-demot, så det blir nog att jag skaffar det till PC om det flyter på bra.

1
Skriv svar