Köpråd, uppgraderingsdags

Medlem
Köpråd, uppgraderingsdags

Dags igen för en sån här kul tråd! En uppgradering till datorn alltså. (mina nuvarandra specs står på min presentation här på FZ) Jag kommer att köpa nytt moderkort, ny CPU och nytt RAM. Grafikkortet jag har kommer att få hänga med ett litet tag till men ska bytas framöver det med. Jag har skrapat undan ca. 4000kr för denna upgrade, kan gå lite över.

Jag har plockat ut följande delar:

http://www.inet.se/artikel/1900990/asus-m4785td-v-evo-ddr3

http://www.inet.se/artikel/5308654/amd-phenom2-x6-1055t

http://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-1600m...

Vill helt enkelt veta vad ni på forumet tycker, är det värt det? Kan jag göra bättre val för pengen?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag hade hellre satsat på en Intel i5 eller i7. Strömsnålare och snabbare

Medlem

Jag skulle sparat ett tag till och skaffat en Intel core i7 860 @ 2.80 ghz, mycket rekommenderad av folk och har hört från folk jag känner att den är bra

Skrivet av sonny.tdu.nab:

Jag skulle sparat ett tag till och skaffat en Intel core i7 860 @ 2.80 ghz, mycket rekommenderad av folk och har hört från folk jag känner att den är bra

Like he said, själv har man en i7-860. Mycket lätt att klocka samt den är snabb i orginal också. Tyvärr så kostar den mer än AMD också. :\


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Kan som sagt tänka mig att gå lite över 4000kr.

Jag har funderat på det där med att "byta sida" till Intel. Som det ser ut just nu så lutar det faktiskt mot en i5 750.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Kan som sagt tänka mig att gå lite över 4000kr.

Jag har funderat på det där med att "byta sida" till Intel. Som det ser ut just nu så lutar det faktiskt mot en i5 750.

Jag var i exakt samma position som du för någon månad sen. Hade kört med AMD sen 2002 och accepterade till slut att Intel var det "bättre" alternativet, sett till prestanda och strömsnålhet och så. Köpte en i5 750 och är helnöjd!

Medlem

prisändringar hos intel snart, kan va värt å vänta till augusti/ sen juli

http://www.sweclockers.com/nyhet/12307-intel-sanker-priser-in...

Medlem

Just i5 750 verkar inte förändras dock. ser att det kommer komma en 760 däremot. Borde jag i vanlig ordning rycka på axlarna och fortsätta som planerat, eller vänta ett par dagar och se om det kan vara något?

Ska ut och resa snart och hade tänkt få datorn klar innan dess, men kan nog vänta tills jag kommer hem också, så båda alternativen funkar lika bra.

EDIT: Läste vidare lite och tydligen ska 760:n vara samma som 750:n, bara 200mhz snabbare klocka. Jag kommer ändå överklocka 750'n, så jag tror inte jag vill vänta.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Det enda jag vet som kommer att skilja 760 mot 750 är 133 Mhz mer i frekvens och eventuellt 133 Mhz i Turbo Boost-läget. Inga problem att klocka upp till!

Edit: i5 750 mot i5 760 - Kan komma att ändras specifikationsmässigt.

Edit 2: Du hann före

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:

"Det högsta är ej att falla utan att resa sig efter varje fall"

Felciterat med flit? Annars är det dags för en lite ändring


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:
Skrivet av 73mpl4R:

"Det högsta är ej att falla utan att resa sig efter varje fall"

Felciterat med flit? Annars är det dags för en lite ändring

Hur menar du?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av PaddanL:
Skrivet av 73mpl4R:

"Det högsta är ej att falla utan att resa sig efter varje fall"

Felciterat med flit? Annars är det dags för en lite ändring

Hur menar du?

Tror han menar att det ska vara "Det högsta är ej att inte falla utan att resa sig efter varje fall".

Vet inte ifall det är rätt eller fel dock


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Hm ja, om det är det kinesiska ordspråket han tänker på så är det nog rätt

Medlem

jag hade ju väntat, speciellt om du ska ut och resa och inte använda datorn.. 133 mhz är 133 mhz, om man antar den klockar lika bra Alltid roligare med högre klock.

1
Skriv svar