Datorn död, dags att köpa ny, några tips?

Medlem
Datorn död, dags att köpa ny, några tips?

Min stationära stendog när min 3åring spillde saft rätt IN i hela datorn igår..

Det var en schysst dator med E8400 3ghz, 4 gig Ram 1 gig Ati HD4870.

Brorsan fick ta den och se om han kan ha nytta av några delar, försäkringsbolaget betalar väl ut någon tusenlapp..

Hursomhelst, anledningen till att jag postar här är att jag nu behöver en ny dator.

Funderar starkt på en laptop denna gång, de vekar ha blivit så pass bra nu att det funkar att enbart ha en sådan.

Undrar lite om det finns några bra tips vad man skall satsa på?

Har en bugdet på ca upp emot 10-12000 och är ute efter en dator som är stark nog att klara HD material så man kan streama till projectorn etc.

Spelar inte så mycket nu förtiden men det vore ju kul om den hade i alla fall likvärdig prestanda som min gamla! 1 gig grafikkort med andra ord.

Verkar vara en djungel av laptops därute, har letat hela dagen och hittat en del intressanta men kan inte så mycket om bärbara.

Är det någon som har något tips på en schysst laptop, helst med riktigt keyboard så är jag mycket tacksam!:)

Varje gång jag köpt dator har det varit baserat på rekommendationer härifrån och jag har alltid blivit nöjd!

Medlem

Hej BigD!

Jag rekommenderar starkt att du skapar en tråd på SweClockers forum istället (inget illa menat om detta), jag tror att du kommer få bättre hjälp där och du kommer bli mer än nöjd med ditt köp.

Ta en titt själv: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/
Självklart finns det även en forum del för stationära datorer där med.

Lycka till!

Edit: Lite ovan med EosCode, lite små ändringar.

Medlem

Jag spillde saft på mitt tangentbord.

Det funkar inte längre.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Och Cable! BigD vill ha hjälp på FZ, inte Sweclockers! Jag hjälper honom när jag nyktrat tiuill imorrn!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Hehe tack för svaren det uppskattas enormt.

Har själv tittat runt lite och undrar om man ska satsa på Core i3 eller i5? Är det någon större skillnad? Har kollat lite benchmarks och så men är inte helt klar över hur det ligger till ännu!

Det jag skall ha datorn till är ju mest jobb, dvs mycket arbete i photoshop etc, streama full-HD content till projektorn och lira spel då och då.

Tjejen har en Core 2 Duo laptop sedan ett par år på 2.26 ghz med något 512 mb Nvidia kort. Har använt den en hel del själv och den är helt okay, dock lite väl klen när det kommer till spel..

Hittade denna är det någonting att satsa på?
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/pa...

Finns även med Core I3 för en tusing mindre.

Medlem

Klart du ska ha en i5:a för bövelen

Den datorn du länkade såg bra ut faktiskt.

Medlem

Jag tycker absolut att du ska kolla på en Dell. Här snackar vi kvalité, design och grym prestanda!

Dell Studio XPS 16 har som minst en i5'a på 2.4Ghz, ett ATI 4670 1gb och 4gb DDR3. Du kan även få 1080p-skärm om du vill för en mindre summa pengar extra.
Jag har lillebrorsan till denna dator, en Studio 15, och är gryymt nöjd! Kan inte tänka mig att storebrorsan är sämre


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Om du skall köpa en ny laptop så slår MSI's GX640/740 allt i dagsläget, satsa på det, ingenting konkurrerar med det just nu. Ingenting alls.

Bättre varianten (GX740):
MSI GX740-065NE @ Prisjakt

Eller den billigare varianten (GX640):
MSI GX640-086NE @ Prisjakt

Bara att välja om du vill komma undan billigare eller inte. Själv skulle jag satsa på GX740 om jag skulle köpa en utav dem, eftersom den är mer prisvärd.

Om du vill hoppa ner ett snäpp med budgeten ännu mer, så skall du köpa en dator med 5730M, då sparar du en tusenlapp ungefär men förlorar otroligt mycket prestanda, speciellt i spel.

Lycka till!

Medlem

Tack så mycket för svaren!
Både Delldatorn och MSI såg RIKTIGT bra ut i min mening!

Berättade för detta för min chef på jobbet idag, och han sa att jag kan plocka ut en laptop själv och ha som arbetsdator, firman betalar men högst 9000 inkl moms.

Det gick inte att lägga till pengar själv tyvärr!

Återigen till datorn jag hittade själv ;

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/pa...

Är den ett bra val när man har en stramare budget?
Verkar ju ha hyffasd processor och GPU i alla fall?
Skärmen och upplösningen inte så heta dock!

Den borde väl hursomhelst kunna köra fullHD filmer och sådant?

Hur borde den stå sig mot min gamla som gick sönder (E8400 3ghz, 4 gig Ram 1 gig Ati HD4870)?

Uppskattar svar, datorn skall inhandlas imorgon!

Medlem
Skrivet av BigD:

Tack så mycket för svaren!
Både Delldatorn och MSI såg RIKTIGT bra ut i min mening!

Berättade för detta för min chef på jobbet idag, och han sa att jag kan plocka ut en laptop själv och ha som arbetsdator, firman betalar men högst 9000 inkl moms.

Det gick inte att lägga till pengar själv tyvärr!

Återigen till datorn jag hittade själv ;

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/pa...

Är den ett bra val när man har en stramare budget?
Verkar ju ha hyffasd processor och GPU i alla fall?
Skärmen och upplösningen inte så heta dock!

Den borde väl hursomhelst kunna köra fullHD filmer och sådant?

Hur borde den stå sig mot min gamla som gick sönder (E8400 3ghz, 4 gig Ram 1 gig Ati HD4870)?

Uppskattar svar, datorn skall inhandlas imorgon!

Skönt att du får datorn från företaget! Synd att du inte kan tillägga en slant själv, men men. Det är lugnt, vi fixar en annan grym laptop åt dig.

Denna är nämligen en av de bästa i just ~9000 kronors budgeten:
Sony Vaio VPC-EB1S1E @ Prisjakt
Den har i princip i5, 15.5", HD 5650, 4GB RAM och 500GB. Även ett väldigt skönt numeriskt tangentbord, vilket är välbehövande när man arbetar.

Jag har för mig att jag såg just denna version på MediaMarkt för 8990kr, vet ej fall det var kampanj heller (tyvärr). Osäker vart man kan hitta den på nätet dock (finns inte många affärer enligt Prisjakt).

Den laptop du valde ser även väldigt bra, jag har dock inga erfarenheter med Packerd Bell och deras support men enligt specifikationerna så ser den bra ut.

En annan intressant laptop är Asus U35JC men den verkar släppas i början av juli verkar det som (väldigt osäker gällande detta) och det är i princip en laptop i den budget du har. Den finns på komplett och kostar 8995kr, men den finns inte inne i lager ännu, som sagt. Men det går att förbeställa skulle jag tro!

På kompletts hemsida står det att det är en i3 370 processor, vilket inte stämmer. Denna kommer förmodligen med en i7 620M och BluRay-spelare.

Kolla denna länk för mer information, inklusive bilder! Det verkar vara en grym laptop och är SJUKT stilren, snygg, och den kommer med ett nytt NVIDIA grafikkort med Optimus feature (kolla länken om du vill veta vad det är).

Denna Asus laptop kommer nog slå Sony Vaios exemplar jag visade ovan, någorlunda hårt.

Så mitt råd till dig är att förbeställa just Asus U35JC från komplett, då kommer du få GRYM prestanda, stilrent (perfekt till jobbet) och i princip en helt ny release av Asus som kommer med ny hårdvara till ett grymt pris, och ingen ful "gaming-laptop-that-is-aimed-for-the-12-year-olds".

Summering:
- Sony Vaio VPC-EB1S1E = bra val
- Osäker gällande Packard Bell datorn du valt
- Asus U35Jc = bästa val

Nu blev det lite långt men... hoppas det hjälpte!

Medlem

Tack för ditt mycket utförliga svar och länkarna!

Asus U35Jc ser riktigt grym ut och priset är ju mycket förmånligt.

Tyvärr kan jag inte vänta med datorköpet tills dess då jag verkligen måste ha en dator snarast för jobbet annars hade jag absolut gått för den, hands down.

Sonyn verkar mycket bra även den, ska åka förbi MediaMark och kolla vad de säger imorgon, får jag tag i den till det priset är det ett givet köp!

Som andra alternativ får det nog bli Packard Bell datorn, den duger nog den med, men Sonyn verkar bättre.

Återigen, tack för all information!:)

Medlem
Skrivet av BigD:

Tack för ditt mycket utförliga svar och länkarna!

Asus U35Jc ser riktigt grym ut och priset är ju mycket förmånligt.

Tyvärr kan jag inte vänta med datorköpet tills dess då jag verkligen måste ha en dator snarast för jobbet annars hade jag absolut gått för den, hands down.

Sonyn verkar mycket bra även den, ska åka förbi MediaMark och kolla vad de säger imorgon, får jag tag i den till det priset är det ett givet köp!

Som andra alternativ får det nog bli Packard Bell datorn, den duger nog den med, men Sonyn verkar bättre.

Återigen, tack för all information!:)

Ingen orsak!

Jo, det är såklart förståeligt. Hoppas att den ligger där och har det priset, bara att den inte har någon udda färg, som grön eller rosa (ja, det finns sådana färger, så illa är det, haha) så man får hoppas att det finns i svart eller möjligtvis vit.

Tror jag glömde nämna att båda datorerna klarar av BluRay och HD filmer utan några problem alls (inte genom DVD-brännarn då, men den ska klara att spela den i datorn givetvis). Det kommer även vara någorlunda lik prestanda-vis som din förgående dator, någorlunda sämre när det gäller grafiken.

Medlem

Usch kollade lite på nätet och såg att den fanns i snorgrön som du sa
Hoppas man kan få tag i någon mer neutral färg!

På väg ut till MediaMarkt för att kolla vad det har, annars blir det NetonNet precis brevid och Packarden.

Återigen tack för all hjälp!!

Medlem

Fick tag på Sonyn du rekommenderade, den fanns mycket riktigt på MediaMarkt för 8990:-

Verkar riktigt bra, det jag är mest nöjd med är tangentbordet det är riktigt skönt faktiskt!

Gillar normalt inte att handla datorer i butik, för säljarna är så svettiga.

Han sa flera gånger att den hade 4 st kärnor. När jag frågade om det verkligen stämde så sa han att jo javisst den har 4 st kärnor.

Aja hur som helst så verkar den riktigt nice och priset på MediaMarkt var ett riktigt klipp känns det som.

Har den på laddning nu skall testa lite ikväll.
Den är väl dock tyvärr säkerligen fylld med massvis med förinstallerade program man måste ta sig några timmar med att rensa upp!

Medlem

Låter väldigt bra! Håller med angående att handla på stora marknader, inget vidare, men gällande laptops m.m. så kan man få till det riktigt bra.

Jag hittade t.ex. ett nätaggregat från Corsair (HX 1000W) för 1000 spänn på MediaMarkt (ett bra tag sedan) som normalt kostade ~2500 kronor då på komplett, inet och alla andra kända internetbutiker. Detta var då ren tur haha.

Men vad bra då, att du fick Sonyn, bara att rensa programmen, man får alltid så mycket skit med, när man köper en färdig dator.

Verkar som ett lyckat köp då, speciellt om företaget betalade!

Förresten, vad fick du för färg? Svart hoppas jag?

Medlem

Jo jag fick svart som tur är!

Ja det var helt sjukt mycket "VAIO"-program med från början, säkert 20+ som fick tas bort!

Gick rätt smärtfritt dock.

Är riktigt nöjd med datorn, har testat lite mer nu och det fungerar utmärkt att streama full HD till projektorn, bildbehandling går utmärkt.

Den känns mycket mer gedigen än tjejens Asus som känns riktigt plastig.

Sedan så är ju det numeriska tangentbordet guld värt, speciellt när man som jag sitter och arbetar med bokföring hemma på kvällarna!

1
Skriv svar