Medlem
Kan inte boota!

God kväll.

Jag har ett problem, köpte nya datordelar (Asus P7P55D, i5 750, AC Freezer 7 Pro Rev.2 och 4Gb Corsair XMS3 1600Mhz).

Men efter själva installationen av hårdvaran så kommer jag in på BIOS utan problem, sen så ändrade jag boot-prioritet till HDDn som vanligt. Efter det så stoppar jag in Windows-DVDn och väntar på att den ska ladda upp. Efter att "Windows Startas" dyker upp så tjuter det till och datorn startas om. Men nu nästa gång så tjuter det inte till längre, utan efter att själva Windows-loggan visat sig så blir skärmen svart, jag kommer alltså inte ens in till boot-inställningarna på DVDn. Bios funkar bra dock.

Värt att nämnas kan vara att hårddisken inte är ny, den innehåller mitt gamla W7, men det ska in spela någon roll. På moderkortet jag har ska det lysa en lampa framför den del som inte funkar som den ska, men inga lampor lyser. Undrar dock om det inte är hårddisken eller DVD-läsaren ändå.

Jag har provat att byta plats på både minnen och hårddisk, utan några resultat. DVD-läsaren är IDE så den kan jag inte byta plats på.

Vad tror ni?

Medlem

Nu morgonen efter så har det börjat tjuta igen. Jag har sidoplåten öppen och det låter som att det kommer ifrån processorn. CPU_LED på moderkortet blinkar hastigt till innan datorn startas om igen. Enligt BIOS så är processorn bara 40 grader varm, så det kan inte vara ett värmeproblem. Bytte till orginalfläkten också, men samma grej händer.
Kylpastan är AC MX2.

Det är konstigt, enligt BIOS så är allt frid och fröjd, och moderkortets onboard check hittar inga fel heller.

Gissar på att din gamla Win7 installation har ditt gamla moderkorts Chipset-drivrutiner. Du bör kunna boota i felsäkert läge och avinstallera dom, men det bästa vore ifall du installerade om Win7 helt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Ja, det är precis det som jag inte hinner komma till. Precis innan menyn till "omformateringsprocessen" kommer så tjuter det till.

Tog ut alla delar ur datorn nu, och det är nätaggregatet som tjuter till innan datorn startar om sig. Vet dock inte varför, enligt BIOS så ska datorn stänga av sig och inte starta om vid strömfel i nätaggregatet. Fast nätagget är kanske bara otillräckligt?

Hiper M-530W har jag och det är gammalt som gatan, den har kanske sagt sitt?

All ström sitter där den ska, och som sagt allt funkar prima tills "Windows startas.... (grön rektangel som åker fram och tillbaks)", sen tjuter nätaggregatet till och datorn startas om. I BIOS hittar jag inget fel i ströminställningarna heller. Har nån slags CPU-överklockning i BIOS, men den styrs inne i Windows.

Så summan av kardemumman är kanke ett nytt nätaggregat?

Medlem

Googlade runt lite, men hittade inget om mitt problem. Jag har provat andra RAM-minnen, tog upp och installerade om CPU och kylare igen. Nu startar inte datorn ens, när jag slår på strömmen så lyser "POWER ON" lampan på moderkortet, men inget händer när jag trycker på startknappen. Så jag antar att nätagget är dött, eller om processorn/moderkortet gett upp, vilket vore konstigt.

Ja du, kan mycket väl vara nätagget/moderkortet som är dött... Ifall du kan testa ett annat nätagg, gör det(!). Kan ju mycket väl vara moderkortet som har lagt av, men jag undrar det...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Tyvärr har jag ingen möjlighet till att testa annat nätagg/moderkort. Detta är den första Intel-baserade datorn jag byggt, och såklart ska det strula. Blir väl till att köpa ett nytt nätaggregat till att börja med.

Medlem

Problem solved, nätagget sprängdes.

1
Skriv svar