Internet "gummibandar" / Kopplar ner slumpmässigt

Medlem
Internet "gummibandar" / Kopplar ner slumpmässigt

Tjenare alla!

Har lite problem med min uppkoppling, som jag förstått inget ovanligt problem heller. Lyckas dock inte lösa det själv, så slänger upp frågan här.

Mitt internet tappar uppkoppling helt random med allt mellan 2 till 15 minuter, och återkopplar efter ca 2-10 sekunder. Inte mycket alltså, men tillräckligt för att kasta ut mig ifrån alla diverse chattar och servrar. Har jag tur kan jag stannar kvar på sagda, men får då en otroligt gummibands-effekt, vilket inte är speciellt tillfredsställande.

Jag har provat med att;

Lekt med uPnP, DMZ, brandväggar och antivirus. Det enda som gav någorlunda resultat alls var att lägga till en del program i exclusions i mitt ESET Smart Security.

Kört SpyBot. Mycket skit, men inget farligt, och ingen förändring.

Kört ESET Smart Security full scan. Inget. (Såklart ingen förändring)

Flushat DNS

Release / Renew

Satt upp statisk IP

Plug-forcat routern (Dragit ur strömsladd och låtit "ligga till sig")

Letat lite efter att låsa MAC-nr mot nätverkskort, men utan resultat. (Funkar detta även för kabel-uppkoppling, eller endast trådlösa?)

Har säkert gjort mer, men glömt bort. Uppdaterar och/eller postar om jag kommer på mer!

Jag har för övrigt en LinkSys WRT54GL, 8Mbits bredband ifrån Telia, och en helt okej hastighet både in och ut. Kör Windows 7 Ultimate 32-bit.

Några tips på lösning?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har du pratat med Telia? Det kanske kan vara så enkelt att det är nåt galet med ditt modem?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Har inte pratat med telia än. Modemet är helt nytt, och jag fick det i samband med att jag beställde TV via telias bredband, men sedan avslutade den prenumenationen, men har kvar modemet. Kan det vara orsaken till problem?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag har ev samma problem, tror också att även jag har 8mbit. Upplandstrakten. Det verkar inte vara speciellt frekvent men sker från och till och är mest märkbart vid spelande. Det är möjligt att det inte märks vid vanligt användande, men 2-15 minuters intervaller låter lite väl hårt. Så det kanske inte är en del av samma. Det kom från ingenstans sen några veckor och jag har haft samma modem och router sen länge. Gammalt nätverkskort, men det känns tveksamt att det skulle vara något sånt.
Min tanke var också zombiefjärrstyrning för dos-attacker eller något sånt och har sökt av med Spybot utan resultat.

Medlem

Jag har nu ganska säkert lyckats bekräfta att det kopplar ner oftare när internet används mera. Ingen anvädning = Ingen nedkoppling, till synes. Om man t.ex spelar, där mycket packets går fram och tillbaka, sparkas man ut konstant. Om jag däremot bara sitter och slösurfar som nu, så blir jag utsparkade kanske 'bara' var 10e minut.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hör och häpna pojkar, min splitter var pajko... Fixad en ny, samt ett nytt modem, då jag hade höga paket-förluster med mitt gamla, och nu funkar allt!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar