Högljudd ny Xbox 360 Slim PSU (250Gb)

Medlem
Högljudd ny Xbox 360 Slim PSU (250Gb)

Hejsan alla!

Då min gamla började få problem med DVD-läsaren (och garantin gick ut för flera år sen) samt den lät som en lastbil vilket var smärtsamt för mina öron. Bestämde mig för att uppgradera till en Slim då de ska vara "whisper quiet" samt är hyffsat billig (strax under 1900kr för 2 spel, 250gb HDD, 3mån Live).

Så jag plockade upp en för några dagar sedan. Allting verkade bra tills igår morse när jag satte mig ner för att spela för första gången då jag började höra ett högton-tjut med brus (tänk Jet-motor liknande). Först trodde jag att det var själva konsolen. Så, flyttade runt den lite (Om den stog ojämnt) testade ett tag men lyckades inte få bort ljudet. La örat på 360:n och märkte att det inte var själva konsolen som gjorde ljudet bara svagt brusande kom från den.

Blev smått fundersam och började verkligen lyssna och "följa" ljudet och till min förvåning var det PSU:n (lådan mellan 360:n och vägguttaget) som jag har på en hylla strax under 360:n. Precis som vilken dödlig som helst letandes efter svar logga jag in på google och sökte runt lite och det verkar vara olika rapporter om detta. En del har en tyst PSU medan andra, som min, låter enormt mycket.

Jag har provat flytta den till en mer öppen plats men det gjorde ingen skillnad. Så det är inte ett ventilations problem. Rummet har normal temp (ca 20-22 grader, fönster öppet). Har även väntat tills den svalnat helt efter användade för att se om det är p.ga. värme belastning som får den att tjuta så. Men icke, den tjuter direkt från start. Som att fläkten står på 100% och stannar där.

Är det någon som vet hur man fixar detta? Läst att man kan öppna upp den och byta ut fläkten till den fläkten som satt i äldre PSU:s. Vilket är nåt jag inte vågar. (Foyd + öppna teknik saker + ström = Katastrof)

Vet inte om detta är nånting som garantin fixar? Tekniskt sett är det inget fel på den - Den låter något enormt bara. T.ex. De säger åt mig att skicka in den. De undersöker den men hittar inget fel (förutom att den låter) och skickar tillbaka med en saftig räkning till mig med orden "Den ska låta så".

Undrar även hur era 360 Slim PSU låter? Om detta kan vara nåt som kanske försvinner med tiden? (Men kan alltid hoppas...?)

Min låter lite värre men här är ett exempel på hur det låter: [http://www.youtube.com/watch?v=lVJDuHWiUwo] (Kolla drygt 15s in)


signatur

Intel core2 Duo CPU - E6750 (2,66gh), MSI 8600 GTS (520mb), Geil DDR2 ultra [i](2x 1024mb), ASUS p5kpl, SB, SyncMaster T200

KoP
Medlem

Trodde psu'n i videon skulle föra ett infernaliskt oväsen. Men lät ju inte värre än min gamla stationära pc. Det där hade man ju lätt kunnat leva med.

Du får spela in en video med hur din låter och lägga upp på tuben.

Medlem
Skrivet av KoP:

Trodde psu'n i videon skulle föra ett infernaliskt oväsen. Men lät ju inte värre än min gamla stationära pc. Det där hade man ju lätt kunnat leva med.

Du får spela in en video med hur din låter och lägga upp på tuben.

Det var mer ett exempel på hur det låter, prova dra upp volymen annars

----
Jag sitter såsidår 5-ish meter från den och höra dess tjut. Den överröstar ljudet från högtalarna när jag spelar och den är "undangömd" i TV-bänken. Är ju lite orolig att det är nåt allvarligt fel (trasig fläkt t.ex.) då den blir väldigt varm efter någon minut och då är den bara i Xbox menyn/ dashboard.

Så, jag kontaktade MS-supporten för nån minut sedan de sa att det antagligen är fel på fläkten. Då jag har garanti (Den är knappt 1 vecka gamal) så ska de skicka uppgifter så jag kan skicka in den för en ny


signatur

Intel core2 Duo CPU - E6750 (2,66gh), MSI 8600 GTS (520mb), Geil DDR2 ultra [i](2x 1024mb), ASUS p5kpl, SB, SyncMaster T200

KoP
Medlem
Skrivet av Foyd:
Skrivet av KoP:

Trodde psu'n i videon skulle föra ett infernaliskt oväsen. Men lät ju inte värre än min gamla stationära pc. Det där hade man ju lätt kunnat leva med.

Du får spela in en video med hur din låter och lägga upp på tuben.

Det var mer ett exempel på hur det låter, prova dra upp volymen annars

Jag sitter såsidår 5-ish meter från den och höra dess tjut. Den överröstar ljudet från högtalarna när jag spelar och den är "undangömd" i TV-bänken Är ju lite orolig att det är nåt allvarligt fel på den (trasig fläkt t.ex.).

Så, jag kontaktade MS-supporten för nån minut sedan de sa att det antagligen är fel på fläkten. Då jag har garanti (Den är knappt 1 vecka gamal) så ska de skicka uppgifter så jag kan skicka in den för en ny

Vad skönt att det löste sig iaf. Ja jo iofs kan ett ihållande ljud bli lite irriterande i längden. Om man inte har ett psyke av järn.

Medlem
Skrivet av KoP:

Vad skönt att det löste sig iaf. Ja jo iofs kan ett ihållande ljud bli lite irriterande i längden. Om man inte har ett psyke av järn.

Jo, skönt att det fixade sig. Blev lite förvånad över deras support (hört mycket dåligt om dom). var beredd att tjaffsa med dom men de var ju väldigt trevliga mot mig. Snabb förklaring på problemet och sen var det fixat.

Som sagt misstänker jag att det är nåt fel på den (fläkten) så bättre att vara på den säkra sidan och skicka in den innan den exploderar. Dock, att skicka in den verkar vara mer komplicerat än jag trodde... :S

Men får väl lista ut det

Lite nyfiken om det är någon mer här som har en högljudd PSU? Eller är eran helt tyst?


signatur

Intel core2 Duo CPU - E6750 (2,66gh), MSI 8600 GTS (520mb), Geil DDR2 ultra [i](2x 1024mb), ASUS p5kpl, SB, SyncMaster T200

KoP
Medlem
Skrivet av Foyd:
Skrivet av KoP:

Vad skönt att det löste sig iaf. Ja jo iofs kan ett ihållande ljud bli lite irriterande i längden. Om man inte har ett psyke av järn.

Jo, skönt att det fixade sig. Blev lite förvånad över deras support (hört mycket dåligt om dom). var beredd att tjaffsa med dom men de var ju väldigt trevliga mot mig. Snabb förklaring på problemet och sen var det fixat.

Som sagt misstänker jag att det är nåt fel på den (fläkten) så bättre att vara på den säkra sidan och skicka in den innan den exploderar. Dock, att skicka in den verkar vara mer komplicerat än jag trodde... :S

Men får väl lista ut det

Lite nyfiken om det är någon mer här som har en högljudd PSU? Eller är eran helt tyst?

Supporten har alltid varit kanon hos MS.

Medlem

Jag har läst om det här innan. Tror killen gick tillbaka till butiken eller ringde xbox-supporten och fick en ny.PSU

Medlem

Kontakade Webhallen (Köpte den där) men de ville att jag skulle skicka allt tillbaka (konsol/psu osv) För att bekräfta att det var fel på den - MS ville att jag skulle endast skicka PSU så det blir iväg till MS med den idag eller imorgon.

Då vanliga posten skulle kosta 220kr att skicka den till MS när jag fråga dom (Köpa en helt ny PSU direkt från MS kostar ca. 260kr) Vilket är lite mycket...

Jag har fått en UPS etikett-grej av MS (Som ska göra det grattis, om jag förstått det rätt?). Är det bara att skriva ut den och sedan skicka? Hur fixar man upphämtning, saker som export faktura? (Vet inte om export faktura är nåt jag ska fixa?) Har aldrig använt UPS förrut...


signatur

Intel core2 Duo CPU - E6750 (2,66gh), MSI 8600 GTS (520mb), Geil DDR2 ultra [i](2x 1024mb), ASUS p5kpl, SB, SyncMaster T200

Medlem

Har för mig att UPS ringde mig och frågade vilken tid de kunde komma och hämta paketet, och japp det är gratis.
Tror även att man i vissa städer kan lämna in paketen på en UPS central.

Man skriver bara ut lappen och klistrar på paketen ^^,

Medlem
Skrivet av Wichita:

Har för mig att UPS ringde mig och frågade vilken tid de kunde komma och hämta paketet, och japp det är gratis.
Tror även att man i vissa städer kan lämna in paketen på en UPS central.

Man skriver bara ut lappen och klistrar på paketen ^^,

I see. Thanks ^^, Man kunde tydligen Logga in på deras hemsida genom mailet MS skickade. Där fanns det alternativ för upphämtning.

----
Hursomhelst, känns som att detta kunde gjorts lite mindre komplicerat T.ex. skicka iväg en ny PSU med UPS - När de kom fram plockade de upp den gamla från mig.

Antar de gör så här för att inte riskera att bli blåsta... Men aja, känns som jag har koll på läget nu. Skickar det imorgon och återkommer om sisådär 2-ish veckor med en uppdatering (I fall någon är intresserad om hur det gick).


signatur

Intel core2 Duo CPU - E6750 (2,66gh), MSI 8600 GTS (520mb), Geil DDR2 ultra [i](2x 1024mb), ASUS p5kpl, SB, SyncMaster T200

Medlem

Fick RROD på min box igår och ska skicka iväg den imorgon med UPS till Tyskland.

Och det är den gamla modellen (den vita) och någon som vet om dom tillverkar den längre om det inte går att laga den?

För sist det hände så byte dom ut den mot en ny men det var ju 3 år sedan eller nåt.

1
Skriv svar