"Tryck på valfri tangent för att..." vid reperation

Medlem
"Tryck på valfri tangent för att..." vid reperation

Jag har inte kunnat starta upp min dator på ett tag nu (en vecka). Det började med att min hårddisk gick i stuprännan så blev tvungen att köpa en ny.

Sagt och gjort skaffade mig en ny och började installera OS:et. Det gick galant tills det blev strul med mitt grafikkort som gjorde så att installationen inte fullbordades.

Nu är det precis som vid innan crashen, dvs att när jg ska reparera eller installera windows så bootar jag från cd:n men varje gång det står "tryck på valfri tangent för att boota med cd:n" (typ) Så händer INGENTING!

Datorn fullkomligt ignorerar mina knapptryck och hoppar vidare till vanlig boot vilket inte fungerar. Kan även tillägga det går att komma in på bios etc så det är inte fel på tangentbordet (testat med flera)
Kan nte heller starta från felsäkert läge för att det inte går att trycka

Hjälp en stackars 19:åring på traven!


signatur

Det här är en signatur

Inaktiv

Testa att gå in i BIOS och ändra "Systemboot priority"Du har i regel 4 Prioriteter (1.CD/DVD 2.Harddrive 3.USB och 4.Floppy or whatnot)Ta bord Hårdisken/usb och floppy driven från priority listan så att du enbart har CD/DVD som first prio.Då slipper du problemet med att datorn hoppar över CD/DVD'n för att boota från HDD.

Om inte det funkar kan du alltid testa att reseta BIOS genom jumpers och det gör du genom att :

Dra ut alla sladdar ur burken..Öppna chassisidan så du kommer åt moderkortet,Det borde finnas 2 stycken 2x5mm stora Blåa/röda "jumpers" någonstans på moderkortet.Varje moderkort brukar ha en karta inskriven på moderkortet leta upp CMOS2 och Flytta jumpern till pinnen brevid,låt den sitta där i 30sec och flytta tillbaka den och håll tummarna att det hjälpte med felet du hade

http://img.tomshardware.com/us/2006/02/27/in_search_of_true_d... <--Länk på bild hur en jumper ser ut!Lycka till


signatur

Stolt medlem av SwedishGods

1
Skriv svar